-
HONDA X-ADV 2023 - JAKIE PODWOZIE?
X-ADV jest wyposażony w lekką, dwubelkową stalową ramę, co obniża masę i pozwala na wykorzystanie uzyskanej przestrzeni na schowek pod siedzeniem.
Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 27°/104 mm, przy rozstawie osi 1590 mm. Kąt skrętu 39° i promień skrętu 2,8 m sprawiają, że X-ADV można łatwo manewrować w gęstym ruchu miejskim. Zawieszenie o dużym skoku -153,5 mm z przodu i 150 mm z tyłu jest dostosowane do prześwitu wynoszącego 165 mm. Masa pojazdu z płynami wynosi 236 kg.
Widelec USD 41 mm otrzymał regulację napięcia wstępnego sprężyny i tłumienia odbicia, z myślą o poruszaniu się po nierównym terenie. Amortyzator tylny z regulacją napięcia wstępnego sprężyny jest jednorurową, dzieloną konstrukcją ciśnieniową, która poprzez mechanizm Pro-Link współpracuje z aluminiowym wahaczem zbudowanym z obrabianego skrawaniem drążka poprzecznego i ramion w kształcie litery U (w przekroju poprzecznym).
17-calową obręcz przednią i 15-calową obręcz tylną wyposażono w odporne na korozję szprychy ze stali nierdzewnej, które przyczyniają się do sprawnego zachowania X-ADV w trudniejszych warunkach terenowych. Opony z bieżnikiem blokowym poprawiają jakość jazdy, a trzpienie zaworów (wentyli) w kształcie litery L ułatwiają kontrolę ciśnienia powietrza w oponach. Rozmiary opon, to: 120/70 R17 z przodu oraz 160/60 R15 z tyłu.
Podwójne montowane promieniowo czterotłoczkowe zaciski hamulcowe współpracują z tarczą o średnicy 296 mm pod kontrolą systemu ABS.
-
HONDA X-ADV 2023 - AUTORSKA, DWUSPRZĘGŁOWA PRZEKŁADNIA DCT
Dwusprzęgłowe przekładnie DCT Hondy produkowane są już od 13 lat, od premiery w Europie sprzedano ponad 200 000 jednośladów, wyposażonych w ten system przeniesienia napędu. System zapewnia stałą, płynną zmianę biegów i bardzo szybko korzystanie z tej przekładni staje się dla kierowcy zupełnie naturalne i oczywiste. Przekładnia korzysta z dwóch sprzęgieł: z jednego do rozruchu i do zasprzęglania biegów 1, 3 i 5, z drugiego do biegów 2, 4 i 6, z wałkiem głównym połączonym z jednym ze sprzęgieł, umieszczonym wewnątrz wałka głównego drugiego sprzęgła, co zapewnia bardzo zwartą budowę przekładni.
Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez własne obwody elektrohydrauliczne. Gdy nastąpi zmiana biegów, system wstępnie wybierze następne docelowe przełożenie, używając sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Pierwsze sprzęgło jest następnie elektronicznie rozłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło.
Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, ale sama zmiana jest bardzo wygładzona. Dodatkowe korzyści, to: większa trwałość (ponieważ nie można uszkodzić przekładni, źle zmieniając biegi), wyeliminowanie możliwości „zduszenia” silnika, obniżenie stresu w czasie jazdy miejskiej i zmniejszenie zmęczenia kierowcy.
System DCT oferuje dwa różne style jazdy - zmiany biegów dokonywane są albo w trybie automatycznym, według przestrzennej mapy wyboru biegu z wykorzystaniem monitorowanych non-stop parametrów jazdy, jak prędkość motocykla, obroty silnika i kąt otwarcia przepustnicy, albo w trybie ręcznym przez kierowcę, za pomocą łopatek umieszczonych po lewej stronie kierownicy.
Poprzez sterowanie TBW dostępnych jest 5 map automatycznej zmiany biegów. Poziom 1 zapewnia najbardziej zrelaksowaną jazdę, ze zmianą biegów na wyższy i niższy przy stosunkowo niskich obrotach. Jest on powiązany z trybem jazdy RAIN. Po drugiej stronie skali znajduje się poziom 4, w którym zmiana biegów na wyższe następuje przy wyższych obrotach, a redukcje biegów dokonywane są wcześniej, aby uzyskać lepszy efekt hamowania silnikiem. Jest on powiązany z trybem SPORT. Poziom 2 jest powiązany z trybem jazdy STANDARD, a poziom 3 znajduje się pomiędzy trybami STANDARD i SPORT.
W trybie jazdy GRAVEL, X-ADV wykorzystuje dość sportowy sposób zmiany biegów „G”. Posiada on dodatkową funkcję zmniejszonego poziomu „poślizgu”, ponieważ sprzęgła działają przy całkowicie otwartej lub całkowicie zamkniętej przepustnicy, dając kierowcy bardziej bezpośrednie wyczucie trakcji tylnego koła i możliwość jazdy terenowej z kontrolowanymi poślizgami. O ile poprzednio funkcja ta była aktywowana osobnym przyciskiem „G”, teraz będzie integralną częścią mapy zmiany biegów przekładni DCT.
Funkcjonalność trybu USER umożliwia kierowcy wybranie dowolnego schematu zmiany biegów DCT z preferowanymi kombinacjami innych parametrów, jak dostarczanie mocy, hamowanie silnikiem, a także czułość systemów ABS i HSTC.
-