-
CRF300 2023 - SILNIK
- Jednocylindrowy silnik DOHC o pojemności 286 cm3, moc maksymalna 27 KM (20,1 kW), maksymalny moment obrotowy 26,6 Nm
- Przełożenia skrzyni biegów dobrano zarówno pod kątem przyspieszeń, jak i jazdy z dużą prędkością
- Sprzęgło antyhoppingowe z małym oporem dźwigni
Jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik DOHC wytwarza moc maksymalną 27 KM (20,1 kW) przy 8500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 26,6 Nm przy 6500 obr./min. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą odpowiednio 76 x 63 mm, a stopień sprężania, to 10,7:1. Aby dopasować przekładnię do charakterystyki silnika i zapewnić najefektywniejsze przyspieszenia, dobrano krótkie przełożenia biegów 1-5, natomiast 6 bieg jest na tyle “długi”, by zapewnić spokojną jazdę po autostradzie. Sprzęgło antyhoppingowe, zmniejszające wymagany nacisk na dźwignię, niweluje podskakiwanie tylnego koła przy szybkich redukcjach biegów, co świetnie sprawdza się zarówno na drodze, jak i w terenie. Irydowa świeca zapłonowa, wraz z precyzyjnym dozowaniem paliwa przez układ wtryskowy PGM-FI, zwiększa sprawność spalania i poprawia ekologiczne parametry silnika. Zastosowano w nim przesunięcie osi cylindra względem osi wału korbowego, co zmniejsza wewnętrzne straty wynikające z tarcia, a tłok pokryto warstwą specjalnego materiału i dodatkowo zastosowano powłokę molibdenową. Wewnętrzna struktura pompy olejowej zapobiega napowietrzaniu tłoczonego oleju. Zastosowano metalowe, wciskane półpanewki łożysk głównych, natomiast w korbowodzie użyto tulei żeliwnej. Wałek wyrównoważający obniża poziom wibracji wytwarzanych przez silnik. W układzie chłodzenia zastosowano chłodnicę zdolną do odbierania 12,7 kW mocy cieplnej, umieszczoną po lewej stronie motocykla, zabezpieczoną polipropylenowym wlotem powietrza, wyposażonym w kierownice powietrza, poprawiające jego przepływ. Zastosowano wentylator chłodnicy o minimalnej grubości, aby utrzymywać równą temperaturę przy niskich prędkościach, zarówno w ulicznych korkach, jak i w trudnych warunkach terenowych.
-
RAMA I PODWOZIE
- Prowadzenie i zwinność dostosowane do działania w każdym terenie
- Lekka rama i wahacz ze zoptymalizowaną wzajemnie sztywnością obu elementów
- Przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku, duży prześwit
Masa CRF300L z płynami wynosi zaledwie 142 kg. Balans sztywności stalowej, częściowo podwójnej ramy kołyskowej jest dopracowany pod kątem wyczucia prowadzenia oraz optymalnej przyczepności przedniego i tylnego koła. Odpowiednio dobrano też sztywność jednoczęściowego, odlewanego z aluminium wahacza. Kołnierz regulacyjny łańcucha wykonano z aluminium metodą wyciskania. Dolną półkę wykonano z aluminium, co pozwala na zmniejszenie masy w obszarze położonym dość wysoko nad środkiem masy, co zapewnia szybszą reakcję układu kierowniczego. Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie, to odpowiednio 27,5°/109 mm, rozstaw osi wynosi 1455 mm, a prześwit 285mm. Promień skrętu, to 2,3 metra. Odwrócony widelec Showa 43 mm otrzymał skok 260 mm, a sztywność sprężyny i tłumienie zostały zoptymalizowane celem uzyskania precyzyjnej kontroli w szerokim zakresie warunków terenowych i przy bardzo zróżnicowanych prędkościach. Zawieszenie tylne Pro-Link również posiada skok 260 mm, a amortyzator Showa jest konstrukcją jednorurową. Z przodu zastosowano pojedynczą tarczę hamulcową o średnicy 256 mm i dwutłoczkowy zacisk hamulcowy, tylne koło jest hamowane przez tarczę o średnicy 220 mm i jednotłoczkowy zacisk hamulcowy. Podobnie jak w wyczynowych motocyklach CRF, tylna pompa hamulcowa jest teraz lekką, zintegrowaną konstrukcją. Tarcze typu „wave” również zapożyczono bezpośrednio z modeli CRF250R/CRF450R, pamiętając o ich wyjątkowych właściwościach samooczyszczania się w niekorzystnych warunkach. Dwukanałowy system ABS jest wyposażeniem standardowym. 21-calowe koło przednie i 18-calowe koło tylne zwiększają stabilność w nierównym terenie i pozwalają na montaż większego wyboru różnych opon terenowych, gdyby właściciel uznał to za potrzebne. Blokowe opony enduro (przednie 80/100-21 51P i tylne 120/80-18 62P) zapewniają przyczepność w bardzo szerokim zakresie warunków drogowych i terenowych.
-