Zdecydowana większość kierowców zaniedbuje wymianę oleju skrzyni biegów, która uważana jest powszechnie za wytrzymały i niezawodny mechanizm. Tymczasem jej naprawa nie należy do łatwych. Wiąże się także z dużym kosztem. Lepiej więc zapobiegać usterkom, niż je później usuwać. Wymiana oleju w skrzyni biegów powinna mieć miejsce co 40-60 tys. km, zarówno w przypadku automatycznej, jak i manualnej przekładni.
Czy wymieniać olej w skrzyni biegów? Wątpliwości kierowców
Niewymieniany olej przekładniowy stopniowo czarnieje i przestaje pełnić swoją funkcję. W rezultacie może dojść do zatkania kanałów i zaworów sterujących oraz zużycia tarcz sprzęgłowych. Zmianie ulegają także właściwości oleju. Zwiększa się jego lepkość, co może prowadzić do szybszego zużycia przekładni. Wymiana oleju skrzyni biegów może więc skutecznie zapobiec kosztownej i czasochłonnej awarii. Wielu kierowców ogranicza się do kontroli poziomu oleju i ewentualnego uzupełniania płynu w przekładni. To jednak nie wystarczy. Konieczne jest usunięcie starego oleju i zastąpienie go świeżym. To nie zawsze jest proste. Mechanicy często niechętnie podejmują się tego zadania, ze względu na utrudniony dostęp do otworu, przez który nalewamy olej. Wymiana oleju skrzyni biegów nieposiadających korka spustowego wymaga odessania płynu lub wyjęcia przekładni.
Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów – jak to zrobić?
Automatyczne skrzynie biegów posiadają większą liczbę elementów oraz bardziej zaawansowaną konstrukcję, niż manualne. Z tego względu są w większym stopniu narażone na uszkodzenia. Nie można więc zaniedbywać regularnej wymiany oleju przekładniowego. Jak dolać olej do skrzyni biegów? Możemy zrobić to samodzielnie, pod warunkiem, że dysponujemy kanałem rewizyjnym oraz płaskim podłożem. Nawet niewielkie nachylenie terenu może uniemożliwić całkowite zlanie zużytego płynu smarującego. Przygotujmy wcześniej duże naczynie, które pomieści usunięty z przekładni olej. Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów wymaga odkręcenia korka spustowego. Gdy olej już wycieknie do naczynia, należy odkręcić miskę olejową przekładni, by wymienić jej uszczelkę oraz filtr oleju. Następnie dokręcamy śruby mocujące miskę oraz korek spustowy, wymieniając wcześniej jego uszczelkę. Teraz wystarczy już tylko wlać nowy olej do ATF i sprawdzić jego poziom, włączając silnik auta.
Wymiana oleju skrzyni biegów – jak dobrać odpowiedni olej?
Wybierając olej przekładniowy, przede wszystkim zwróćmy uwagę na normę producenta. Należy jej szukać na etykiecie lub karcie technicznej. Kierując się normą, mamy gwarancję, że dany płyn wyposażony jest w niezbędne dla naszego auta dodatki. Inne ważne parametry to lepkość, baza, normy API i SAE. Jeśli więc wiemy już, jak dolać olej do skrzyni biegów, czas wybrać się na zakupy. Najbezpieczniej jest kupować olej przekładniowy w ASO. Z pewnością znajdziemy tam właściwy środek, o odpowiednich parametrach. Minusem jest jednak koszt zakupu. Ceny w ASO nie należą do niskich. Z reguły za litr oleju musimy tam zapłacić ok. 70-80 zł. Alternatywą są dużo tańsze, dostępne w sklepach zamienniki, jednak nie wszystkie oleje je posiadają. Nie warto dłużej zastanawiać się, czy wymieniać olej w skrzyni biegów. Zaniedbując tę czynność, doprowadzimy do szybszego zużycia przekładni, która z biegiem czasu zacznie hałasować i sprawiać coraz większy problem.