Poniżej znajdziesz informacje dotyczące przyczyn uszkodzenia tego podzespołu, symptomów awarii oraz instrukcję wymiany poduszki. Dowiesz się także, ile zapłacisz za wymianę w warsztacie.
-
PODUSZKI POD AMORTYZATORY I ICH ROLA
Ich zadaniem jest tłumienie drgań, które powstają na styku koła z nawierzchnią. Dzięki poduszce wibracje nie przenoszą się na nadwozie. Warto wiedzieć, że poduszka nie stanowi elementu amortyzatora, lecz osobny podzespół. Uszkodzona poduszka amortyzatora wpływa negatywnie na płynność i komfort jazdy oraz precyzję skrętów i hamowania. Wraz z kolejnymi kilometrami poduszki stopniowo zużywają się. Niezbędna wówczas jest ich wymiana. Aby jednak jej dokonać, trzeba wcześniej postawić właściwą diagnozę i znaleźć źródło problemu, co często stanowi niemałe wyzwanie dla kierowcy.
-
PODUSZKA AMORTYZATORA - OBJAWY USZKODZENIA
Gdy drgania z nierówności drogowych stają się odczuwalne dla kierowcy, zwykle podejrzewa on awarię amortyzatora. Jeśli jednak okazuje się, że jego stan nie wzbudza zastrzeżeń, podobnie jak wszystkich elementów współpracujących, należy sprawdzić, jak wygląda poduszka amortyzatora. Objawy jej awarii to zwykle stukanie w zawieszeniu auta, pojawiające się zwłaszcza podczas pokonywania nierówności terenu oraz dziur o głębokości powyżej 2 cm. Dodatkowo, podczas przyspieszania lub hamowania samochód może ściągać w bok. Inne symptomy awarii to problemy ze skręcaniem, drgania kierownicy czy luzy na kołach. Jazda z uszkodzoną poduszką amortyzatora z pewnością nie będzie komfortowa dla kierowcy. Im większy stopień zniszczenia podzespołu, tym objawy będą bardziej uciążliwe, a sama jazda mniej bezpieczna.
-
PODUSZKA AMORTYZATORA - JAK SPRAWDZIĆ?
Awarii podzespołu możesz spodziewać się po przejechaniu około 60-80 000 km. W przypadku gwałtownej jazdy, z raptownym przyspieszaniem i hamowaniem prawdopodobnie dojdzie do niej nieco szybciej. Do uszkodzenia elementu może dojść podczas wjeżdżania w dziury z dużą prędkością. Jazda z uszkodzoną poduszką amortyzatora nie należy do przyjemnych. Warto więc niezwłocznie udać się do warsztatu, gdzie profesjonalista dokona oględzin podzespołu, a w razie potrzeby także jego wymiany. Niektórzy kierowcy nie potrzebują pomocy specjalisty, by przekonać się, jak wygląda poduszka amortyzatora. Jak sprawdzić jej stan?
- Odkręć amortyzator od zwrotnicy koła, a następnie wymontuj położone w nadkolu górne mocowania amortyzatora.
- Wyjmij kolumnę MacPhersona i rozłóż ją na części.
W ten sposób dowiesz się, w jakiej kondycji jest nie tylko poduszka amortyzatora, ale też łożysko, odbój i osłona.
-
WYMIANA PODUSZKI AMORTYZATORA - CENA
Jeśli nie chcesz obciążać swojego budżetu, możesz spróbować wymienić element samodzielnie. Wymaga to jednak precyzji oraz wiedzy z zakresu motoryzacji. Jeśli udało Ci się wymontować kolumnę MacPhersona, możesz teraz wymienić poduszki pod amortyzatory. Nawet jeśli uszkodzeniu uległa tylko jedna poduszka, wymień oba podzespoły na osi. Niektórzy przy tej okazji zalecają wymianę innych elementów kolumny, jednak nie jest to konieczność. Poduszki wymieniaj za każdym razem, gdy zmieniasz amortyzator. W przeciwnym razie szybko doprowadzisz do uszkodzenia nowego elementu. Gdy już wymienisz poduszki pod amortyzatory, udaj się do warsztatu na badanie geometrii zawieszenia pojazdu. Przerasta Cię samodzielna wymiana poduszki amortyzatora? Cena za tę usługę w warsztacie waha się w granicach kilkudziesięciu-kilkuset złotych i zależy od modelu auta i marki poduszki.
___
źródło: Grupa Gezet