-
FORD RANGER RAPTOR - WYTRZYMAŁY I WYRAFINOWANY
Podwozie Rangera Raptora zbudowano tak, by wytrzymało ekstremalne przygody w terenie. Wyjątkowa, niezwykle mocna rama korzysta z wysokowytrzymałej stali niskostopowej, by przetrwać obciążenia przenoszone w czasie wyścigów terenowych. Wywodzące się z rajdów terenowych zawieszenie Raptora zostało specjalnie zaprojektowane, by poradzić sobie przy dużej prędkości z przerażającym przeciętnego kierowcę terenem. Szerszy, w porównaniu z Rangerem XL, aż o 150 mm rozstaw kół i o 51 mm wyższy prześwit, pozwalają utrzymać pełną kontrolę, a nawet komfort jazdy. Amortyzatory Fox z tłumieniem zależnym od położenia zapewniają wyższe siły tłumiące w ekstremalnych warunkach, gwarantując niezrównane możliwości jazdy w terenie oraz niższe siły tłumienia w bardziej umiarkowanych warunkach, co zapewnia płynniejszą jazdę drogową. Skok przedniego amortyzatora zwiększono o 32 procent, tylnego o 18 procent. Wysokowydajne amortyzatory o średnicy 2,5 cala (63,5 mm) są obsługiwane przez aluminiowe ramiona sterujące, z wystającymi wieżami amortyzującymi z przodu. W specjalnie zaprojektowanym, nowym zawieszeniu tylnym z kolumnami coilover i drążkami Watta uzyskano ruch pionowy tylnej osi w górę i w dół przy bardzo niewielkich przemieszczeniach bocznych. Hamulce przedniej osi wyposażono w dwutłoczkowe zaciski, o średnicach tłoczków zwiększonych do 51 mm, o ponad 20% w porównaniu ze standardowym Rangerem oraz w wentylowane tarcze o wymiarach 332 mm na 32 mm. Skuteczność hamulców tylnej osi zwiększono dzięki zaciskom 54 mm i wentylowanym tarczom o wymiarach 332 mm na 24 mm.
Terenowe opony BF Goodrich 285/70 R17 zostały opracowane specjalnie dla modelu Ranger Raptor. Opony mierzące 838 mm średnicy i 285 mm szerokości posiadają wytrzymałe ścianki boczne, które pozwalają na pewne poruszanie się na najbardziej nieprzyjaznym bezdrożu, a agresywny terenowy wzór bieżnika zapewnia „żelazną” przyczepność w warunkach nawierzchni mokrych, błotnych, piaskowych i śniegowych.
"Wyjątkowe wrażenia z jazdy Rangerem Raptorem trudno z czymkolwiek porównać, kiedy „cisnąc” gaz na bezdrożach czujesz się w nim, jak milioner na drodze – podsumowuje Damien Ross, główny inżynier programu Ranger Raptor, Ford Motor Company. – Wszystko, co określa ten model opiera się na wyrafinowanych wrażeniach z jazdy i funkcjonalności Rangera, ale w przypadku Raptora wszystko to idzie znacznie dalej. Z punktu widzenia miłośnika bardzo dynamicznej jazdy, jest to szczególny pojazd."
Wyjątkowa konstrukcja podwozia idzie w parze z off-roadową geometrią i zestrojeniem zawieszenia, które zapewnia prześwit do 283 mm i głębokość brodzenia 850 mm. Kąt najazdu 32,5 stopnia oraz kąty rampowy i zejścia 24 stopnie zapewniają imponujące możliwości w najtrudniejszym terenie. Ranger Raptor otrzymał ponadto bardzo solidną ochronę podwozia, która pozwala mu nie bać się przeszkód terenowych. Nowa płyta osłonowa wykonana jest z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm – o 60 procent grubszej niż tego rodzaju płyty – i jest dodatkiem do standardowej osłony silnika Rangera i osłon dolnych reduktora.
-
DOSTROJONY DO KAŻDEGO TERENU
Ranger Raptor umożliwia kierowcy wybór spośród sześciu trybów pracy systemu Terrain Management, by umożliwić optymalne radzenie sobie z różnymi scenariuszami jazdy i rodzajami warunków terenowych:
- Tryb normalny (Normal) – zorientowany na komfort, oszczędność paliwa i drogowe właściwości jezdne,
- Tryb sportowy (Sport) - dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie,
- Tryb trawa/szuter/śnieg (Grass/Gravel/Snow) – przewidziany do bezpiecznej i pewnej jazdy po śliskich i nierównych nawierzchniach,
- Tryb błoto/piasek (Mud/Sand) - dostrajanie reakcji pojazdu w celu uzyskania optymalnej przyczepności i momentu napędowego w głębokich, miękkich nawierzchniach, takich jak luźny piasek i błoto,
- Tryb jazdy po skałach (Rock) - specjalnie dostosowany do skalistego terenu pokonywanego przy niskiej prędkości, gdzie kluczową rolę odgrywa precyzyjna kontrola sytuacji,
- Tryb rajdu pustynnego (Baja) - dostrajanie reakcji do szybkiej sportowej jazdy w terenie, ten tryb wybrałby kierowca startujący w słynnym Baja Desert Rally.
Inżynierowie Forda nieprzerwanie przez 200 godzin dokładnie przetestowali potężny 2-litrowy silnik Bi-turbo EcoBlue i 10-biegową przekładnię automatyczną Rangera Raptora, aby sprawdzić wytrzymałość w najtrudniejszych warunkach, w tym działanie turbosprężarki wysokociśnieniowej i niskociśnieniowej, dopóki nie rozgrzały się do czerwoności. Obie turbosprężarki pracują szeregowo przy niższych prędkościach obrotowych silnika, zwiększając moment obrotowy i szybkość reakcji na działania kierowcy. Przy wyższych obrotach, większa, niskociśnieniowa turbosprężarka zapewnia osiąganie mocy maksymalnej. 10-biegową przekładnię automatyczną Forda pożyczono od F-150 Raptora. Została ona zbudowana ze stali o wysokiej wytrzymałości, stopów aluminium i kompozytów, by zoptymalizować jej wytrzymałość i masę. Większy zakres przełożeń przekłada się na lepsze przyspieszenia, dynamiczniejsze reakcje i mniejsze zużycie paliwa 8,9 l / 100 km i niższą emisję CO2 - 233 g / km. Algorytmy dostosowywania harmonogramu zmian biegów w czasie rzeczywistym pomagają w wyborze najwłaściwszego przełożenia w najwłaściwszym momencie. Unikalna konfiguracja przekładni obejmuje również funkcję „Live in Drive” z łopatkami zmiany biegów dostępnymi w każdej chwili do ręcznego wybierania biegów.
Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, zwiększające pewność siebie u kierowców zmagających się z nieznanymi wyzwaniami terenowymi lub trudnymi środowiskami pracy, obejmują: ulepszoną wersję systemu Ford Stability Control z funkcją łagodzenia przechyłów, elektroniczną kontrolę stabilności, kontrolę toru jazdy przyczepy, asystenta ruszania na wzniesieniu, kontrolę zjazdu ze wzniesienia i dostosowywanie charakterystyk pojazdu do obciążenia Load Adaptive Control.
-