-
PIĘĆ WYMAGAJĄCYCH, PRESTIŻOWYCH WYŚCIGÓW
RALLY DI ROMA CAPITALE
Po długiej przerwie spowodowanej lockdown’em, wyścigi wracają, a Rally di Roma Capitale inauguruje sezon. Etap eliminacyjny zaplanowany jest na piątek 24 lipca o godzinie 9.30 w Fumone, a wspaniała ceremonia rozpoczęcia mistrzostw odbędzie się w wyjątkowej scenerii Castel Sant'Angelo, gdzie kierowcy ustawią się na linii startu o godzinie 19.00. Następnie odbędzie się parada przez starożytne centrum wiecznego miasta.
W sobotę 25 i niedzielę 26 zawodnicy zmierzą się z 813-kilometrową trasą po asfalcie, z czego 200 km będzie to jazda na czas, podzielona na 15 odcinków specjalnych. Pierwszy etap rozpocznie się w sobotę w Fiuggi o godzinie 7.40 i zakończy o godzinie 20.11. Drugi etap w niedzielę rozpocznie się o godzinie 7.20 i zakończy w Fiuggi o godzinie 18.00.
RAJD LIPAWY (14-16 SIERPNIA)
Druga runda Rajdowego Pucharu Abartha odbędzie się na Łotwie, w mieście Lipawa nad Bałtykiem. W tym wyścigu nie brakuje pułapek na bardzo szybkich, wyboistych torach, które sprawiają, że trasa jest szczególnie wymagająca i generalnie sprzyja nordyckim kierowcom, którzy są bardziej przyzwyczajeni do tego typu dróg. Średnia prędkość wynosi ponad 110 km/h.
W edycji 2019 włoski kierowca Andrea Nucita z Rumunką Aliną Pop wyprzedził Dariusza Polońskiego i Łukasza Sitka. Trasa wyścigów ma długość 607 kilometrów, z czego 180 km to jazda na czas, podzielona na 10 odcinków specjalnych.
RAJD AZORÓW (17-19 WRZEŚNIA)
Portugalski archipelag jest scenerią dla trzeciej rundy sezonu Rajdowego Pucharu Abartha. Jest to tradycyjny już wyścig (teraz odbędzie się jego 55. edycja) i najprawdopodobniej najbardziej spektakularny z całych mistrzostw. Żwirowy tor wije się po wzgórzach wyspy São Miguel, z niepowtarzalnymi widokami i ekscytującym odcinkiem specjalnym, który wije się wokół głębokiego, wulkanicznego jeziora. W 2019 roku wyścig ten nie był wliczany do jednomarkowych mistrzostw Rajdowego Pucharu Abartha.
652-kilometrowa trasa, z czego 215 km to jazda na czas, jest podzielona na 14 odcinków specjalnych.
RAJD WĘGIER (6-8 LISTOPADA)
Ostatni wyścig mistrzostw w 2019 roku, był decydujący dla zdobycia tytułu mistrza przez Włocha Andreę Nucita. Trasa asfaltowa jest bardzo techniczna, ponieważ jest niezwykle szybka i zdradliwa, z odcinkami o różnych poziomach przyczepności. Jest szybka na płaskich odcinkach i stroma w lesie. Kolejnym elementem, na który kierowcy powinni zwracać uwagę, jest pogoda, która może być bardzo zmienna i stwarzać dodatkowe trudności. Wyścig odbywa się w pobliżu Nyíregyháza.
Na chwilę obecną trasa nie została szczegółowo wytyczona.
RAJD WYSP KANARYJSKICH (26-28 LISTOPADA)
Rajdowy Puchar Abartha zakończy się w Hiszpanii na La Palma, jednej z Wysp Kanaryjskich. Zapierające dech w piersiach widoki i kręte odcinki specjalne na asfalcie to główne cechy tego wyścigu, który funduje kierowcom długie zjazdy, czasami po bardzo wąskich drogach. Jest to idealny teren dla Abartha 124 rally, który w 2019 roku znalazł się w rankingu ERC 2 z Hiszpanami Alberto Monarrim i Alberto Chamorro, późniejszymi zwycięzcami iberyjskich mistrzostw samochodów z napędem na 2 koła. Wyścig odbył się w marcu.
Trasa ma długość 585 km z 17 odcinkami specjalnymi, w sumie 202 km jazdy na czas.
-
ABARTH 124 RALLY - DANE TECHNICZNE
Samochód zadebiutował w 2017 roku i stał się liderem R-GT, wygrywając około 100 wyścigów w pierwszych trzech sezonach, umacniając swoją pozycję w FIA R-GT Cup (w zasadzie Grand Touring World Cup), w 2018 roku z Francuzem Raphaelem Astierem i w 2019 roku z Włochiem Enrico Brazzolim za kierownicą.
Mocny silnik, równowaga i napęd Abartha 124 rally pozwalają kierowcom wykazać się w trudnych warunkach asfaltowych przy słabej przyczepności.
Nadwozie: klatka bezpieczeństwa ze stali wysokostopowej, certyfikat Aci Sport; długość 4054 mm; szerokość 1740 mm; wysokość 1230 mm (specyfikacja na asfalt); minimalna masa 1050 kg; rozstaw osi 2310 mm – dach sztywny z kompozytu węgla i kevlaru - drzwi i pokrywy z aluminium - niska podłoga kokpitu i zapięcia pasów - bagażnik z miejscem na dwa koła zapasowe.
Silnik: umieszczony wzdłużnie, z przodu, turbodoładowany z czterema cylindrami o pojemności 1750 cm3; maksymalna moc 308 KM przy 6500 obr./ min.; maksymalny moment obrotowy 500 Nm przy 3000 obr./ min.; napęd rozrządu: głowica z dwoma wałkami rozrządu ze zmiennymi fazami rozrządu, 16 zaworów; zasilanie: wtrysk bezpośredni, cztery poziomy doładowania wybierane przez kierowcę, z możliwością włączenia systemu Anti Lag. Stosunek masy do mocy: >3,4 kg/KM. Wymuszone smarowanie z mokrą miską olejową. Miska olejowa ze zintegrowanymi mocowaniami silnika; lekkie, monolityczne koło zamachowe; specyficzne przewody silnikowe typu "Racing" ze złączkami Mil-spec, ponadwymiarowe wtryskiwacze paliwa. Regulator przepływu powietrza FIA: Ø35.8 mm
Układ przeniesienia napędu: Napęd na tył, samoblokujący mechanizm różnicowy, sekwencyjna skrzynia biegów Sadev (6 biegów + bieg wsteczny), dwa alternatywne przełożenia, z łopatkami zmiany biegów na kierownicy obsługiwanymi przez siłowniki pneumatyczne, ceramiczno-metaliczne tarcze sprzęgłowe Ø186 mm. Traction Control System: elektroniczny z czterema trybami (wysoka/ średnia/niska przyczepność, mokro) i z regulacją momentu obrotowego silnika.
Układ kierowniczy: Elektryczne wspomaganie kierownicy.
Zawieszenie: Dwuwahaczowe zawieszenie z przodu oraz multilink z tyłu, amortyzatory hydrauliczne z czterema regulacjami (sprężanie/rozprężanie oraz wysoka/niska prędkość) i regulowany hydrauliczny zderzak, współosiowe sprężyny śrubowe z regulowaną wysokością.
Układ hamulcowy: Samowentylujące tarcze przednie 355 mm z pływającymi zaciskami i tylne tarcze 320 mm; zaciski Brembo z czterema tłoczkami, promieniowe mocowanie aluminiowe; hydrauliczny obwód hamulca ręcznego z odłączeniem skrzyni biegów.
Koła: 8”x18” (asfalt) z oponami Pirelli 20/65-18; 7"x15" (szuter) z oponami Pirelli R 85 17/65-15
Pojemność zbiornika: Zbiornik paliwa z homologacją FIA Ft3-99– materiał gumowany, pojemność 68 litrów
Elektronika: LifeRacing
-
JEDNOMARKOWE MISTRZOSTWA ABARTHA, TRADYCJA OD 1977 ROKU
Pierwsze mistrzostwa A112 Abartha Autobianchi odbyły się w 1977 roku. Były one okazją dla wielu młodych kierowców do wystartowania w rajdach niskobudżetowych, a dla kilku z nich były to drzwi do kariery zawodowej. W 1985 roku Autobianchi A112 Abarth został zastąpiony przez Fiata Uno 70S z zestawem Abarth, a w 1987 roku pojawił się Fiat Uno Turbo.
Od 1993 roku rozgrywany był Puchar Fiata Cinquecento, a w latach 1996-1998 został on rozszerzony na Mistrzostwa Europy dla wersji Sporting. Puchar Fiata Seicento odbywał się przez dwa lata, a następnie w 2000 roku powołano do życia Puchar Fiata Punto, który przetrwał do 2006 roku. W tym czasie dołączył do niego Puchar Fiata Panda Kit, a następnie mistrzostwa przeznaczone dla Fiata Grande Punto JTd. Abarth 500 R3T był gwiazdą międzynarodowych mistrzostw jednomarkowych w latach 2010-2013, a Abarth 500 Assetto Corse i Abarth 695 Assetto Corse występowały w Pucharach na torach we Włoszech i w Europie w latach 2009-2018.
Abarth 124 rally natomiast rozpoczął swoją wyścigową karierę się w 2017 od Pucharu Abartha 124 rally, który odbył się we Włoszech. W 2018 roku mistrzostwa zyskały charakter międzynarodowy, a od 2019 roku stanowią część Mistrzostw Europy ERC.
___
źródło: Abarth Polska