Hyundai dziedzictwo marki

Hyundai dziedzictwo marki

Mężczyzna z pasją, który stworzył lepszą przyszłość.

Przez całe życie założyciel grupy Hyundai odnosił sukcesy na wielu obszarach. Dowiedz się więcej o jego niezwykłej historii.

1931

 Chung Ju-yung założyciel firmy Hyundai, urodził się w wiosce Asan, położonej około 50 km na północ od obecnej strefy zdemilitaryzowanej (DMZ) na terenie należącym dziś do Korei Północnej.

Najstarszy z siedmiorga dzieci, musiał wziąć na swoje barki odpowiedzialność za opiekę nad rodzeństwem, co oznaczało pracę po 15 do 16 godzin dziennie u boku ojca. Chung jednak chciał zapewnić lepsze życie dla swojej rodziny - w tym celu trzy razy opuścił dom, w poszukiwaniu większych możliwości. W wieku 16 lat wraz z przyjacielem dotarł do miasta Kowon, gdzie znalazł pracę jako robotnik budowlany. To właśnie tam Chung odkrył swoją pasję do inżynierii. Po dwóch miesiącach jego ojciec odnalazł go i ściągnął syna z powrotem do pracy na farmie. Podczas drugiej ucieczki z domu, Chung został oszukany przez człowieka, który wziął wszystkie jego pieniądze i obiecał w zamian pomoc w znalezieniu pracy. Nigdy nie wywiązał się jednak z tej obietnicy.

1933

Po roku pomagania ojcu w gospodarstwie, Chung znów próbował opuścić dom w poszukiwaniu lepszego życia dla siebie i swojej rodziny.

Udało mu się zdobyć bilet na pociąg do stolicy, sprzedając jedną z krów ojca. Po przybyciu do Seulu Chung miał nadzieję rozpocząć karierę jako księgowy – zainspirowała go do tego postać Abrahama Lincolna, który mimo pochodzenia z ubogiej rodziny osiągnął sukces. Kilka miesięcy później ojciec odnalazł syna i ściągał go z powrotem na farmę, Chung Ju-yung nie dawał jednak za wygraną.

1935

W 1935 roku jego ojciec w końcu zrozumiał, że syn pragnie odnieść sukces i pozwolił mu wyruszyć w świat. Chung niestrudzenie szukał nowych możliwości w Seulu, pracując między innymi jako robotnik budowlany przenoszący kamienie, jako doker zajmujący się załadunkiem i rozładunkiem statków czy jako dostawca ryżu. Po wielu nieudanych próbach jego nieustępliwy charakter pozwolił mu wreszcie osiągnąć sukces – w ciągu dwóch lat ze zwykłego dostawcy stał się właścicielem dobrze prosperującego sklepu z ryżem. Potem pojawiło się jednak kolejne wyzwanie: handel ryżem był zabroniony w Korei.

1940

Chung Ju-yung musiał zlikwidować swój sklep, ale jego pragnienie czegoś lepszego nigdy nie wygasło.

Chung szukał możliwości odniesienia sukcesu przy relatywnie niewielkich środkach. W 1941 roku zdecydował się założyć warsztat samochodowy w Seulu. Już wtedy jego firma była szybka i niezwykle wydajna – naprawiał samochody pięć razy szybciej niż lokalni konkurenci.

1947

Korea była ogarnięta wojną. Olbrzymie zawirowania gospodarcze i polityczne praktycznie uniemożliwiały inwestycje. 

W ciągu trzech lat liczba pracowników wzrosła z 20 do 70, dlatego rząd postanowił połączyć biznes Chunga z hutą, aby wesprzeć działania wojenne. W 1947 roku rozpoczął swoją piątą pracę jako założyciel Grupy Hyundai, rozpoczynając działalność w branży budowlanej. Jako wykonawca rządowy, jego firma Hyundai Engineering & Construction brała udział w odmładzaniu kraju – co oczywiście obejmowało budowę dróg. Chung szybko zdał sobie sprawę, że jeśli „drogi są żyłami kraju, samochody to płynąca w nich krew”. Chung, syn rolnika, który nigdy nie bał się stawiać czoła przeciwnościom i zaczynać od nowa, odegrał ważną rolę w odbudowie Korei.

A co z krową? Na krótko przed śmiercią założyciel Chung spłacił swój dług, podarowując swojemu krajowi 1001 krów w symbolicznym geście: hołd dla ukochanego ojca, dzięki któremu to wszystko stało się możliwe.





Nowa era produkcji samochodów

Firma Hyundai Engineering & Construction była częścią odbudowania i odmłodzenia Korei w okresie powojennym. Nazwa „Hyundai” wywodzi się od koreańskich słów „Hyun” (현), które oznacza „nowoczesny” oraz Dai (대), po koreańsku „era” lub „pokolenie”. Nazwę Hyundai można zatem tłumaczyć jako „era nowoczesności”.

1967

Firma Hyundai Motor Company została założona w 1967 roku, a w następnym roku ukończono budowę fabryki samochodów w koreańskim mieście Ulsan. Dzisiaj jest  to największa na świecie fabryka samochodów, o rocznej zdolności produkcyjnej 1,6 miliona aut. Hyundai wytwarza również we własnym zakresie stal do produkcji samochodów oraz posiada własną flotę statków (Hyundai Glovis), dzięki czemu od początku do końca zarządza całym łańcuchem produkcji oraz dostaw.

1968

Cortina to pierwszy samochód wyprodukowany w fabryce Ulsan w 1968 roku przy współpracy z Ford Motor Company. Tego roku Hyundai ustanowił rekord dzięki niesamowicie szybkim działaniom w zakładzie montażowym – niecałe sześć miesięcy.

Pierwszy samodzielny model Hyundai

Kanciasty i kultowy – Hyundai Pony Coupe jest dziś równie ponadczasowy, jak wtedy, gdy został zaprezentowany po raz pierwszy w 1975 roku. 46 lat później rozebraliśmy 4-drzwiowego sedana pierwszej generacji Pony i złożyliśmy go z powrotem z innowacyjnymi rozwiązaniami technologocznymi i nowoczesnym wyposażeniem. 

1975: narodziny Hyundai Pony

Po sukcesie modelu Cortina i ostatecznej dominacji na rynku europejskim, grupa Hyundai była zdeterminowana, aby po raz pierwszy stworzyć włąsny samochód. W 1974 roku firma zatrudniła George'a Turnbulla – byłego dyrektora zarządzającego Austin Morris.

Turin Motor Show

Światowa premiera modelu Hyundai Pony po raz pierwszy odbyła się w 1974 roku podczas 55. Targów Motoryzacyjnych w Turynie we Włoszech. W 1975, czyli rok po debiucie Pony trafił do sprzedaży – był to pierwszy, masowo produkowany i sprzedawany samochód, pochodzący z Korei Południowej.

Samochód dla ludzi

Auto nazywano „kukmincha”, czyli po koreańsku „samochód dla ludzi”. Ten kompaktowy samochód z napędem na tylne koła, zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro, był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z Korei Południowej. Stał się też flagowym samochodem Hyundai na wiele lat.

Eksport światowy

Hyundai Pony był początkowo sprzedawany jedynie na rodzimym rynku Korei Południowej, szybok stając się samochodem globalnym. W 1976 roku rozpoczęto eksport do Chile, Argentyny, Kolumbii i Egiptu, a w 1978 roku także do Europy: Belgii, Holandii i Grecji.

Wersje nadwozia

Na początku Hyundai Pony ostał wprowadzony na rynek jako 4-drzwiowy sedan, następnie pojawiła się wersjapickup, a w 1977 rodzinne kombi. Optymalny trzydrzwiowy Pony hatchback pojawił się w 1980 roku. Dziś Pony Coupe nadal zachwyca miłośników klasycznych samochodów.

Międzynarodowa ekspansja oraz napędy alternatywne

Lata 80-te były dla firmy Hyundai okresem gwałtownej ekspansji międzynarodowej. Firma zaczęła szybko doganiać konkurencję. W 1985 roku Hyundai wprowadzonoił pierwszą generację modelu Hyundai Sonata i wyprodukowano milionowy samochód firmy. W latach 90-tych Hyundai rozwijał się i umacniał swoją pozycję jednego z wiodących międzynarodowych producentów samochodów i rozpoczął pracę nad pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi.

1980

Lata 80-te były czasem intensywnego rozwoju firmy Hyundai, która rozpoczęła globalną ekspansję i stała się ważnym konkurentem dla starszych producentów samochodów. Pierwsza generacja modelu Hyundai Sonata została wprowadzona w 1985 roku, a Pony Excel stał się pierwszym modelem Hyundai sprzedawanym w Stanach Zjednoczonych. Chung Ju-yung zdecydował o budowie nowych zakładów produkcyjnych, planując sprzedaż 300 tysięcy samochodów na całym świecie. W 1986 roku wbrew oczekiwaniom ekspertów, Hyundai nie tylko osiągnął ten cel, lecz poszedł jeszcze dalej. Sprzedaż przekroczyła 400 tysięcy pojazdów, dzięki czemu Hyundai osiągnął pozycję lidera w Korei i dynamicznie zdobywał zagraniczne rynki. 

1990

W latach 90-tych Hyundai rozpoczął eksperymenty z rozwijaniem pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Pierwszym prototypem samochodu elektrycznego był Hyundai Sonata Electric Vehicle, który powstał w 1991 roku. Hybrydowe układy napędowe były poddawane pierwszym testom, których efektem był model FGV-1 z silnikiem elektryczno-hybrydowym, zaprezentowany na Seul Motor Show w 1995 roku.

1994-1997

W 1994 roku działalność rozpoczęło nowe centrum rozwojowo-badawcze Hyundai w Niemczech, które zajmuje się monitorowaniem rozwoju technologii w Europie, a także projektowaniem i konstruowaniem nowych samochodów na rynek europejski. We wrześniu 1997 roku Hyundai otworzył swój pierwszy zakład produkcyjny w Izmit, w Turcji. Jest to najdłużej działający zakład produkcyjny Hyundaia poza granicami Korei Południowej.

Transformacja w markę światową

Wraz z początkiem nowego tysiąclecia, Hyundai rozpoczął rozwój swojego wizerunku jako marki światowej klasy, inwestując w jakość, design i nowoczesną produkcję pojazdów. Pierwszy SUV SANTA FE został wypuszczony na rynek w 2000 roku, a jego sukces doprowadził do powstania nowego modelu TUCSON w 2004 roku.

2000

pierwszy SUV SANTA FE – nazwany na cześć miasta w Nowym Meksyku – był hitem wśród amerykańskich nabywców i szybko stał się naszym najchętniej kupowanym samochodem.

2004

Nowoczesny i kompaktowy SUV TUCSON, który wygrał kanadyjską nagrodę Automobile Journalist Association w kategorii najlepszego pojazdu typu Crossover oraz nagrodę Good Design Award w Japonii.

2007

Wprowadzenie na rynek pierwszego modelu z serii „i” – stworzonego specjalnie na rynek europejski, aby sprostać specyficznym wymaganiom konsumentów i stanowić prawdziwe wyzwanie dla głównych marek w segmencie C.





Pionierzy przyszłej mobilności

Nowy kierunek rozwoju marki Hyundai, to przyjazne środowisku pojazdy oraz ekologiczna technologia. Z myślą o lepszej przyszłości, firma dąży do wprowadzenia nowej ery mobilności – wolnej od zanieczyszczeń dzięki większej efektywności paliwowej oraz nowym rozwiązaniom elektrycznym

2013

Hyundai wprowadził na rynek ix35 Fuel Cell – pierwszy na świecie masowo produkowany pojazd zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Charakteryzował się szybkim czasem tankowania i dużym zasięgiem oraz ekologicznym podejściem. W tym samym roku firma rozszerzyła swoją działalność w zakresie motorsportu, zakładając zespół Hyundai Motorsport Rally Championship.

2016

Hyundai przedstawił nowy model IONIQ – pierwszy na świecie samochód, który oferował aż trzy jednostki napędowe – hybrydową, typu plug-in oraz w pełni elektryczną. Nazwa modelu pochodzi od słów ‘ion’ – czyli jon oraz ‘unique’ – czyli wyjątkowy.

2017

Premiera modelu i30 N stała się początkiem rozwoju nowej gamy sportowej serii N, charakteryzującej się wysokimi osiągami. Model i30 N został zaprojektowany, aby dostarczać jak najwięcej przyjemności z jazdy zarówno w codziennym życiu na drodze, a także na torze wyścigowym.

2018

Hyundai Nexo nie tylko odzwierciedla zaangażowanie marki w rozwój pojazdów przyjaznych środowisku, ale także wzmacnia pozycję lidera firmy wśród pojazdów elektrycznych zasilanych ogniwami paliwowymi (FCEV). 

2019

Koncepcyjny samochód elektryczny o prostej nazwie ‘45’ to hołd złożony jednemu z najbardziej kultowych pojazdów w historii Hyundai sprzed 45 lat – Hyundai Pony Coupe, który został zaprezentowany podczas Frankfurt Motor Show w 2019. Na podstwie jego projektu powstał obecny model IONIQ 5

2020

Hyundai Prophecy stanowi idealne połączenie estetycznej harmonii z aerodynamiką. Concept Prophecy stał się pierwowzorem dla obecnego modelu IONIQ 6.

2021

IONIQ 5 to pierwszy model zbudowany w oparciu o naszą dedykowaną platformę z napędem elektrycznym (E-GMP), a także pierwszy w nowej linii produktów IONIQ.

2022

Poszerzając ofertę w pełni elektrycznej rodziny IONIQ, wprowadzono na rynek kolejny model IONIQ 6 – czterodrzwiowy sedan, którego inspiracją był koncepcyjny model Prophecy EV. 



źródło: Hyundai Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Hyundai

Nowy Hyundai IONIQ 5 2025 - cena w Polsce
Nowy Hyundai IONIQ 5 2025 - cena w Polsce

HYUNDAI | Motor Poland ogłasza cennik modelu IONIQ 5 z roku modelowego 2025, który jednocześnie przeszedł szereg zmian

Potężny van Hyundai STARIA nareszcie w Polsce. Dostępny już od ... 199 900 zł!
Potężny van Hyundai STARIA nareszcie w Polsce. Dostępny już od ... 199 900 zł!

HYUNDAI reprezentuje segment dużych vanów, którego możliwości przewozowe są w stanie zawstydzić nawet flagowe SUV-y

Hyundai Motor Company i IVECO idą naprzód, prezentując rewolucyjny pojazd użytkowy z napędem elektrycznym
Hyundai Motor Company i IVECO idą naprzód, prezentując rewolucyjny pojazd użytkowy z napędem elektrycznym

HYUNDAI | Motor Company wykorzystuje swoją globalną platformę eLCV do debiutu w Europie pod nazwą IVECO eMoovy

Najnowsze oferty

Hyundai i30 1.5 T-GDI N LINE WAGON - demo my25
  • Model: i30
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 3522 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Hyundai Santa Fe 1.6T-GDI 215KM 6AT 4WD HEV Platinum+ P. TECH OD RĘKI !!!
  • Model: Santa Fe
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2024
Hyundai i30 1.5 T-GDI MHEV 48V 140KM 7DCT N-Line + P. Luxury Ecotronic Gray !!!
  • Model: i30
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 10 km
  • Skrzynia biegów: Dwusprzęgłowa
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony