-
NOWY FOCUS ST 2019 - MOC I DYNAMIKA
Zupełnie nowy, wykonany z aluminium silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 2,3-litra jest najmocniejszą jednostka napędową, jaką kiedykolwiek oferowano w modelu Focus ST. To między innymi dzięki zastosowaniu zaawansowanego układu turbodoładowania, silnik osiąga moc aż 280 KM przy 5500 obr/min i dysponuje maksymalnym momentem 420 Nm w przedziale 3000-4000 obr/min. To także najbardziej dynamiczny silnik pod względem charakterystyki obrotów, jaki kiedykolwiek pojawił się w modelu Focus ST - dzięki niemu najnowszy ST rozpędza się od 0 do 100 km/h w mniej niż 6 sekund. Szybsze reakcje silnika na operowanie pedałem przyspieszenia są możliwe dzięki zastosowaniu turbosprężarki typu „twin-scroll”, o niskiej bezwładności i dwóch wirnikach po stronie wydechu, co w połączeniu z rozdzieleniem kolektora wydechowego na dwa kanały pozwala skuteczniej i pełniej wykorzystywać energię gazów spalinowych, przy jednoczesnym zminimalizowaniu zakłóceń podczas ich przepływu. Elektronicznie sterowany zawór upustu spalin umożliwia bardziej precyzyjną regulację ciśnienia doładowania, co zapewnia optymalizację pracy silnika. Kolejnymi rozwiązaniami poprawiającymi wymianę gazową w silniku są: zastosowanie specjalnie zaprojektowanego układu wydechowego, w którym zmniejszono przeciwciśnienie podczas wydechu, a także specjalna konstrukcja układu dolotu powietrza oraz zoptymalizowanie konstrukcji chłodnicy powietrza doładowującego.
W Focusie ST pojawia się również nowatorskie rozwiązanie, pozwalające zmniejszać zwłokę charakterystyczną dla pracy turbosprężarki, zastosowane wcześniej w sportowym Fordzie GT oraz w pick-upie F-150 Raptor. Zabieg ten wyraźnie szybciej uwalnia wysoką moc silnika w sportowym i torowym trybie jazdy. Funkcja anti-lag, eliminująca opóźnienie, utrzymuje otwarcie przepustnicy, gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, co powoduje złagodzenie zmiany kierunku przepływu powietrza z turbosprężarki, a to z kolei umożliwia utrzymanie obrotów turbiny i szybszy wzrost ciśnienia doładowania, gdy kierowca ponownie zechce przyspieszyć.
Z kolei 2,0-litrowa jednostka Ford EcoBlue o mocy 190 KM jest najmocniejszym dieslem, jaki dotąd pojawił się w rodzinie modeli Focus. Silnik ten osiąga maksymalny moment obrotowy przy 3500 obr/min, a przy tym dysponuje momentem 400 Nm w przedziale 2000-3000 obr/min. Pokaźny moment na poziomie 360 Nm jest dostępny już od 1500 obr/min, co pozwala na bardzo szybkie i płynne przyspieszanie. Turbosprężarka o niskiej bezwładności i zmiennej geometrii, stalowe tłoki charakteryzujące się mniejszą rozszerzalnością przy wysokiej temperaturze oraz zintegrowana, innowacyjna konstrukcja układu dolotowego o symetrycznie rozmieszczonych portach umożliwiły dalsza optymalizację przebiegu spalania mieszanki. W efekcie, ten silnik wysokoprężny wytwarza 10 procent więcej mocy i dysponuje ponad dwukrotnie wyższym momentem obrotowym niż 2,0 -litrowa benzynowa jednostka Duratec ST, stosowana w pierwszej generacji Forda Focus ST.
6-stopniowa ręczna skrzynia biegów Forda Focus ST umożliwia znacznie szybszą zmianę biegów i daje bardziej sportowe odczucia, dzięki mniejszemu o 7 procent skokowi drążka niż w przypadku standardowej skrzyni biegów stosowanej w najnowszej generacji Focusa. Funkcja wyrównania obrotów silnika i skrzyni biegów (rev-matching), która pojawiła się po raz pierwszy w najnowszym wcieleniu Forda Mustanga, jest dostępna także jako element opcjonalnego pakietu „wyczynowego” (Performance Pack) w egzemplarzach z 2,3-litrowym silnikiem EcoBoost i ręczną skrzynią biegów.
Obok płynniejszej i szybszej redukcji biegów, system ma specjalną lampkę sygnalizującą optymalny moment zmiany biegu, oraz wykorzystuje elektroniczny układ sterowania pracą silnika do chwilowego „przygazowania” w chwili, gdy kierowca wybiera niższy bieg, co umożliwia dostosowanie obrotów silnika do wybieranego niższego przełożenia. Takie wyrównanie obrotów silnika i skrzyni biegów umożliwia mniej doświadczonym amatorom sportowej jazdy płynne redukowanie przełożeń bez szarpnięć i bez strat momentu obrotowego, przy stosowaniu hamowania z tzw. „międzygazem”. Bardziej doświadczeni kierowcy, bardziej ufający swoim umiejętnościom dynamicznej jazdy, w każdej chwili mają możliwość wyłączenia tej funkcji. Nie mniej sportowe wrażenia za kierownicą zapewnia nowa siedmiobiegowa skrzynia automatyczna, współpracująca z 2,3-litrową jednostką EcoBoost. Dla uzyskania lepszych osiągów nieco inaczej zestopniowano przełożenia, zaś bardziej rozbudowana, adaptacyjna funkcja wyboru momentu zmiany biegów (Adaptive Shift Scheduling) lepiej uwzględnia indywidualne style jazdy kierowców, co wpływa na większą elastyczność i większe zróżnicowanie parametrów pomiędzy jazdą szosową i jazdą na torze. Kierowca może także wybierać biegi ręcznie, za pomocą łopatek umieszczonych na kierownicy.
„Benzynowy silnik EcoBoost i diesel EcoBlue to jednostki o zróżnicowanych charakterach, ale obie są bardzo charyzmatyczne.” – zapewnia Leo Roeks. „Przy tym charakterystyczny odgłos wydechu z bulgotaniem i strzelaniem w rurę wydechową doskonale uzupełnia kapitalne osiągi Focusa ST i stanowi nieodłączną część doświadczenia, którym jest prowadzenie auta ze znaczkiem ST.”
-
ZAAWANSOWANE TECHNOLOGIE
Najnowszy Ford Focus ST kontynuuje tradycję Focusa, od początku znanego ze świetnie zaprojektowanego układu jezdnego. To samochód łączący radość prowadzenia – jaką można odczuć dopiero na krętych drogach – ze świetnymi osiągami na torze oraz funkcjonalnością przewyższającą inne samochody w tej klasie.
Wielowahaczowe tylne zawieszenie SLA pomaga bez uszczerbku dla komfortu zoptymalizować zachowanie pojazdu przy różnych sposobach jazdy. W wersji kombi zawieszenie to ma nieco inną geometrię, ze zmienionym położeniem amortyzatorów, dla zapewnienia dynamiki i zwrotności także przy pełnym obciążeniu samochodu. Model nie stracił nic ze zwinności i dynamiki seryjnego Focusa dzięki zastosowaniu takich samych sprężyn zawieszenia. Zwiększono jednak sztywność tłumienia amortyzatorów, do 20 procent z przodu i 13 procent z tyłu. Prześwit poprzeczny jest mniejszy o 10 mm, co daje lepsze trzymanie się drogi i czyni samochód posłuszniejszym kierowcy w sportowych trybach jazdy. Zaawansowana funkcja płynnego tłumienia w zawieszeniu jest elementem pakietu sportowego „Performance” w 5-drzwiowych wersjach z silnikiem EcoBoost. Układ co 2 milisekundy sprawdza parametry zawieszenia, nadwozia, układu kierowniczego oraz hamulców i odpowiednio dostosowuje charakterystykę tłumienia w zawieszeniu, zapewniając świetne własności jezdne i jednocześnie wysoki komfort. Innym rozwiązaniem poprawiającym własności jezdne i przyjemność prowadzenia Focusa ST jest elektroniczny mechanizm różnicowy eLSD, dostępny w wersjach z 2,3-litrowym silnikiem EcoBoost. Mechanizm jest wbudowany w skrzynię biegów i wykorzystuje sprzęgła sterowane hydraulicznie, które ograniczają moment napędowy przekazywany na koło, które w danej chwili ma mniejszą przyczepność. Nawet do 100% dostępnego momentu może zostać przekazana na koło, co pomaga eliminować poślizgi utrudniające przyspieszanie na zakrętach i przy wychodzeniu z łuków. Urządzenie opracowane przez firmę Borg Warner działa znacznie szybciej i zapewnia większą precyzję w porównaniu z tradycyjnymi mechanicznymi mechanizmami różnicowymi o podwyższonym tarciu. Układ może z wyprzedzeniem regulować sposób rozłożenia momentu napędowego na koła, opierając się na informacjach otrzymywanych z czujników w układzie napędowym oraz układzie jezdnym, co jest metodą skuteczniejszą niż reagowanie dopiero w chwili wystąpienia poślizgu. Układ może też blokować mechanizm różnicowy w sposób stopniowy, co jeszcze bardziej poprawia przyczepność.
Ford Focus ST z silnikiem EcoBlue 2,0 jest wyposażony w układ poprawiający stabilność toru jazdy na zakrętach (Torque Vectoring Control). Zasada działania TVS polega na odpowiednim przyhamowywaniu koła po wewnętrznej, co poprawia trzymanie się nawierzchni i zmniejsza podsterowność samochodu. Pod względem szybkości reakcji układu kierowniczego najnowszy Ford Focus ST detronizuje powszechnie chwaloną pod tym względem Fiestę ST. Układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem (EPAS) działa 15 procent szybciej niż w standardowych wersjach Focusa i wymaga zaledwie dwóch obrotów kierownicy między skrajnymi położeniami. Lepsze „czucie” drogi i szybsze reakcje pojazdu uzyskano dzięki specjalnie opracowanej geometrii zwrotnic, gdzie punkt mocowania drążka przesunięto o 9 mm do przodu i podniesiono o 6,5 mm w porównaniu ze standardowym zawieszeniem Forda Focusa. Nowe oprogramowanie układu EPAS redukujące „sterowanie momentem” ułatwia kierowcy panowanie nad momentem i mocą Focusa ST, które są przekazywane na koła wyposażone w specjalnie przygotowane dla tego modelu opony Michelin Pilot Sport 4S. Większe hamulce przednich i tylnych kół zapewniają skuteczniejsze hamowanie, nie tylko podnosząc siłę hamowania, ale także zmniejszając stopień utraty skuteczności hamowania przy gorących hamulcach. Większe tarcze przednich hamulców mają teraz wymiary 330 x 27 mm i współpracują z zaciskami o podwójnych siłownikach. Z tyłu tarcze hamulców mają teraz wymiary 302 x 11 mm. Skuteczność hamowania Focusa ST podniesiono stosując te same rygorystyczne procedury jak w przypadku supersportowego Forda GT. W testach na utratę skuteczności hamowania, zależną od temperatury, nowy Focus ST uzyskiwał wyniki niemal czterokrotnie korzystniejsze. Elektryczna pompa hamulcowa EBB (Electric Brake Booster), ważny element architektury platformy podwoziowej C2, jest kolejnym elementem, który udowadnia swoją przydatność także w modelu Focus ST. Ten rodzaj pompy szybciej zwiększa ciśnienie w układzie niż pompa hydrauliczna, co z kolei pozwala lepiej wyczuwać pracę hamulców i bardziej precyzyjnie operować pedałem hamulca w szerszym zakresie warunków jazdy. W przypadku Forda Focus ST oznacza, że urządzenie może nie tylko łagodzić zmiany w zachowaniu hamulców podczas ostrej jazdy, ale także regulować parametry pracy i „czucie” hamulców, w zależności od wybranego trybu jazdy. Dodatkowo, wybór trybu jazdy „Śliska/Mokra Nawierzchnia”, „Normalny”, „Sportowy” oraz – w samochodach mających pakiet wyczynowy „Performance” – powoduje odpowiednie zmiany ustawień układów eLSD, CCD, EPAS, a także ustawień przepustnicy, programów zmiany biegów przekładni automatycznej, układu stabilizujący tor jazdy (ESC), a także funkcji modulowania odgłosów wydechu (ESE) oraz klimatyzacji, uzależniając je od stylu i warunków jazdy. Specjalny przycisk „Sport” na kierownicy z płaską piastą służy do bezpośredniego włączania sportowego trybu jazdy, podczas gdy dodatkowy przycisk „Mode” pozwala wybierać spośród pozostałych dostępnych opcji tryb jazdy.
„Wybór trybu Jazda na Torze (Track) natychmiast przełącza hamulce na bardziej bezpośredni, ostrzejszy tryb reagowania; zwiększa opory kierownicy, dając lepsze wyczucie zachowania pojazdu, włącza pracę przepustnicy na bardziej agresywne obroty; nakazuje eLSD maksymalne zwiększenie przyczepności i daje kierowcy większą swobodę operowania w ramach pracy układu ESC” – wyjaśnia David Put, szef zespołu ds. układów jezdnych w dziale Ford Performance. „Entuzjaści sportowej jazdy mogą być pewni, że Ford Focus ST ma wszystko, czego trzeba, aby mógł imponować osiągami również na torze.”
Tradycyjny dla Forda Focusa ST zestaw zegarów ma nieco zmieniony, nowocześniejszy wygląd inspirowany wskaźnikami Forda GT. Cyfrowy wskaźnik ciśnienia doładowania, wskaźnik ciśnienia oleju i temperatury oleju są teraz wyświetlane na opracowanym specjalnie przez Ford Performance wyświetlaczu, umieszczonym wewnątrz 4,2-calowego kolorowego ekranu TFT. Bardzo szybkie ruszanie z miejsca w przypadku aut z pakietem „wyczynowym” (Performance Pack) i 2,3-litrowym silnikiem EcoBoost jest możliwe dzięki specjalnemu układowi Launch Control, wspomagającemu ruszanie z miejsca bez buksowania kół.
-