Mustang Mach-E coraz lepsze zmiany
Od premiery
pierwszego, w pełni elektrycznego, seryjnie dostępnego modelu Forda – Mustanga
Mach-E – minęły cztery lata. W motoryzacyjnym świecie to jak mgnienie oka, co
nie oznacza, że model, który aktualnie jest dostępny w salonach, jest taki sam,
jak ten, który napisał nowy rozdział w elektromobilności pod koniec 2019 roku. Prześledźmy
ciekawostki z życia tego nietuzinkowego modelu.
To właśnie
dla Mustanga Mach-E, który wyposażony jest w zaawansowany system
teleinformatyczny, Ford stworzy interaktywną grę, znaną z popularnych „Escape
Room-ów” – aby zwyciężyć w potyczce gracze rozwiązują zagadki, zdobywają
wskazówki i podążają za nimi. Grę oparto jest na aplikacji współpracującej z
urządzeniami w aucie, takimi jak reflektory, klimatyzacja, głośniki,
elektrycznie otwierana klapa bagażnika czy elektrycznie regulowane fotele.
Aktywowane podczas rozgrywki lub używane przez uczestników dają im kolejne
wskazówki w tej grze o charakterze szpiegowskim. Gra może być zainstalowana na
urządzeniu z systemem iOS, które łączy się z autem za pomocą aplikacji CarPlay
firmy Apple oraz oprogramowania, którego dostawcą jest Ford.
Wszystkie
wersje Forda Mustanga Mach-E uzyskały zatwierdzenie maksymalnej masy obciążenia
dachu do 75 kg, co oznacza, że model ten jest gotowy na wyprawy z dodatkowym
ekwipunkiem, niezależnie od tego czy na dachu chcesz przewieźć kajak, narty,
czy np. większy bagaż w dodatkowym boksie dachowym. 75 kg to na naprawdę dużo –
w porównaniu z limitami obowiązującymi na lotniskach to odpowiednik trzech
odprawianych walizek, bez dopłat za nadbagaż. Wersje z opcjonalnym dachem
panoramicznym są również homologowane do przewożenia bagażników dachowych o
limicie do 65 kg.
Z biegiem
czasu zdolność elektrycznego SUV-a Forda do holowania przyczepy zwiększyła się
z początkowych 750 kg do 1 000 kg, a następnie z 1 000 kg do 1 500 kg. Dotyczy
to wszystkich wersji wyposażonych w akumulator o zwiększonej pojemności,
niezależnie od tego, czy są to modele z napędem na tylne, czy na cztery koła
(nie dotyczy Forda Mustanga Mach-E GT).
Pojemniejsze baterie, szybsze ładowanie
Dzięki
aktualizacjom software’u Mustanga Mach-E, programistom Forda udało się
zwiększyć Ilość dostępnej energii (pojemność netto) w obydwu wariantach
akumulatorów. W przypadku mniejszego (oferowanego w początkowej fazie) wzrosła
ona z 68 kWh do 70 kWh, a w wypadku większego – z 88 kWh do 91 kWh.
W ramach tej
samej aktualizacji znacząco skrócono również czas ładowania akumulatora szybką
ładowarką prądu stałego o wysokiej mocy w zakresie 80-90% poziomu naładowania.
Zredukowano go z 52 do zaledwie 15 minut.
Kolejna wersja – Ford Mustang Mach-E Rally: pierwszy w historii Mustang stworzony do gonitw po asfalcie i w kurzu
Auto, które
już jest w ofercie, wyposażono w zmodyfikowaną wersję napędu z Mustanga Mach-E
GT, wykorzystującego dwusilnikowy zespół napędowy, który zapewnia co najmniej
880 Nm momentu obrotowego i 358 kW mocy. Mustang Mach-E
Rally jest wyposażony w akumulator litowo-jonowy o pojemności użytkowej 91 kWh.
W stosunku
do modelu GT prześwit zawieszenia został zwiększony o 20 milimetrów i
wyposażono je w specjalnie dostrojone sprężyny, amortyzatory MagneRide®,4 i
385-milimetrowe przednie tarcze hamulcowe z lakierowanymi w kolorze czerwonym
zaciskami Brembo®.5
Mustang Mach-E Rally jest wyposażony w wytrzymałe, 19-calowe felgi aluminiowe w
stylu rajdowym, nawiązujące do długiej historii modeli rajdowych Forda.
Założono na nie opony Michelin CrossClimate2 w rozmiarze 235/55 R19,
zapewniające większą przyczepność boczną oraz lepsze parametry na luźnych
nawierzchniach.
Nowe baterie LFP w Mustangu Mach E w polskiej ofercie
W ofercie
Forda Mustanga Mach-E pojawiły się baterie produkowane w nowej technologii LFP
(litowo-żelazowo-fosforanowe). W samochodach z baterią o standardowej
pojemności zastąpiły one te produkowane w technologii NMC
(niklowo-manganowo-kobaltowe).
Nowa bateria
to szereg korzyści. Najważniejszą z nich jest zwiększenie jej pojemności
użytecznej z 70 do 72,6 kWh, co bezpośrednio przełożyło się na zasięg auta. W
przypadku napędu na tylne koła średni zasięg według WLTP wzrośnie z 440 do 470
km, a w przypadku napędu na wszystkie koła z 400 do 428 km.
Nowe baterie
to także zwiększona maksymalna moc ładowania. Baterie
litowo-żelazowo-fosforanowe w Mustangu Mach-E mogą być ładowane prądem stałym
(DC) o mocy do 150 kW, podczas gdy baterie o standardowym zasięgu produkowane w
technologii NMC mogły być ładowane maksymalna mocą do 115 kW. Tym samym aż o
15% zmniejszył się czas ładowania samochodu. Bateria LFP lepiej znosi bowiem
częste doładowywania – można ją regularnie ładować do 100%, co nie jest
zalecane w przypadku baterii NMC. Co więcej, w ciągu 10 minut na szybkiej
ładowarce będzie można zwiększyć zasięg samochodu o 124 km w przypadku napędu
RWD (wzrost o 36%), a 113 KM w przypadku napędu AWD (wzrost o 33%).W przypadku
Mustanga Mach-E ze standardową baterią i napędem na wszystkie koła zwiększyła
się także moc maksymalna – z 269 KM do 315 KM.
Większe komfort i funkcjonalność w codziennym użytkowaniu
Nowe
aktualizacje wprowadziły także m.in. funkcję podgrzewania baterii przed szybkim
ładowaniem po wybraniu w systemie nawigacji docelowej ładowarki prądu stałego
(DC). Poprawiono także wydajność ogrzewania kabiny – wszystko za sprawą
nagrzewnicy o mocy 7 kW, recyrkulacji ciepła silników elektrycznych oraz
systemu chłodzenia baterii.
Zmianom
uległa także grafika oraz funkcjonalność najnowszego systemu multimedialnego
SYNC 4, w który wyposażony jest Mustang Mach-E. Oprócz zmian graficznych,
dzięki którym system jest bardziej przejrzysty i czytelny, wsłuchując się w
potrzeby i sugestie użytkowników, wprowadzono także nowe elementu obsługi takie
jak np. regulowanie temperatury przez centralne pokrętłu sytemu
teleinformatycznego, które zamontowano na dole centralnego ekranu dotykowego.
System prowadzenia pojazdu bez udziału rąk kierowcy Ford BlueCruise także w Polsce
BlueCruise
to zaawansowany system wspomagania kierowcy poziomu 2+, działający w trybie
«hands-off, eyes-on» (bez korzystania z rąk, pod kontrolą wzroku). To
najbardziej rozpowszechnione rozwiązaniem tego typu, które zatwierdziły
europejskie organy ustawodawcze po Wielkiej Brytanii, Niemczech i Hiszpanii
trafiło także do innych europejskich krajów, w tym do Polski.
Aktywowany
system BlueCruise na bieżąco monitoruje oznaczenia poziome dróg, znaki
ograniczenia prędkości i warunki drogowe – to właśnie dzięki temu może przejęć
kontrolę nad samochodem na wybranych, dopuszczonych odcinkach dróg, w tzw Blue
Zones i pozwala kierowcom na jazdę z rękami zdjętymi, jeśli tylko nadal
zwracają uwagę na drogę przed sobą.
Klienci mogą skorzystać z 90-dniowego bezpłatnego okresu próbnego, aby
przekonać się, w jaki sposób BlueCruise może uczynić ich jazdę w długich
trasach i korkach przyjemniejszą i mniej stresującą. Po zakończeniu bezpłatnego
okresu próbnego użytkownik może aktywować roczny lub miesięczny abonament,
który może anulować lub odnowić w dowolnym momencie. Model miesięcznej
subskrypcji ułatwia aktywację BlueCruise w czasie, który odpowiada planom
podróży klienta.
Aktualizacje Ford Power-Up
Co ciekawe
wiele z unowocześnień, które nastąpiły w Mustangu Mach-E, odbyć się może
zdalnie – bez wychodzenia z domu. Wszystko dzięki zdalnym aktualizacjom Ford
Power-Up.
Wiele z
nich odbywa się w sposób niewidoczny dla klientów, dzięki
platformie systemowej, która instaluje większość nowego oprogramowania w tle.
Umożliwia to system SYNC 4, który utrzymuje aktualne aplikacje w stanie
gotowości do wprowadzenia nowej wersji.
W przypadku
aktualizacji, które wymagają ponownego uruchomienia systemu, Ford zachęca
klientów do zaplanowania ich w dogodnym czasie, np. w nocy. W przeciwieństwie
do aktualizacji systemów dla urządzeń takich jak laptopy, które rozpoczynają
się w niedogodnych momentach, właściciele pojazdów mogą nawet nie zauważyć, że
przeprowadzona została instalacja, dopóki nie uruchomią pojazdu.
Jak zatem
widać, wraz z biegiem czasu, elektryczny Mustang Mach-E się zmienia, stając się
z dnia na dzień coraz nowocześniejszym i przyjaznym klientom modelem. A to nie
koniec zmian!
źródło: Ford Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.