Hyundai Motor i Kia przedstawiają technologię aktywnych spojlerów AAS w przednim zderzaku

Hyundai Motor Company i Kia Corporation zaprezentowały dziś technologię „Active Air Skirt” (AAS), która minimalizuje opór aerodynamiczny powstający podczas jazdy z dużą prędkością, skutecznie poprawiając zasięg i stabilność pojazdów elektrycznych (EV).

AAS to technologia kontrolująca przepływ powietrza przedostającego się przez dolną część zderzaka i skutecznie kontrolująca turbulencje powstające wokół przednich kół, działając aktywnie w zależności od prędkości pojazdu.

W erze samochodów elektrycznych, rywalizacja w zapewnianiu lepszego zasięgu na jednym ładowaniu stała się zacięta, przez co powiązanie pojazdów i aerodynamiki jest dziś jeszcze ważniejsze. Co więcej, właściwości aerodynamiczne mają znaczący wpływ nie tylko na osiągi, ale również na stabilność jazdy i hałas powodowany przez powietrze opływające nadwozie.

W odpowiedzi, producenci poszukują różnych sposobów na zmniejszenie współczynnika oporu (Cd), czyli oporu powietrza działającego w kierunku przeciwnym do ruchu pojazdu.

Spojlery systemu AAS montowane są poniżej przedniego zderzaka, między kołami i podczas normalnej eksploatacji są ukryte. Wysuwają się one przy prędkości powyżej 80 km/h, gdy opór aerodynamiczny staje się większy od oporu toczenia i chowane są ponownie przy prędkości 70 km/h. Powodem różnic w prędkościach, przy których system się aktywuje i dezaktywuje, jest zapobieganie jego częstej pracy w danych zakresach prędkości.


Ponadto powód, dla którego AAS obejmuje tylko część opon, a nie całkowicie je zakrywa, jest związany z charakterystyką platformy E-GMP Grupy Hyundai Motor dla pojazdów elektrycznych. Zakrycie tylko części opony jest skuteczniejsze w poprawie właściwości aerodynamicznych, ponieważ podłoga w samochodach z taką platformą jest zupełnie płaska. Działanie systemu ma również na celu zwiększenie siły docisku, poprawiając w ten sposób przyczepność pojazdu i stabilność przy dużych prędkościach.

AAS może także działać przy prędkościach powyżej 200 km/h. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu materiału gumowego w dolnej części spojlerów, który zmniejsza ryzyko rozpryskiwania się przedmiotów zewnętrznych i uszkodzeń systemu podczas jazdy z dużą prędkością, co zapewnia trwałość systemu.

Hyundai Motor i Kia ogłosiły, że przetestowały system AAS w modelu Genesis GV60, co pozwoliło zmniejszyć współczynnik oporu (Cd) o 0,008, a opór powierza o 2,8 procent. Jest to wartość, przy której można spodziewać się dodatkowej poprawy zasięgu o około 6 km.

Oczekuje się, że technologia ta będzie miała większy wpływ na modele takie jak SUV, w których trudno jest poprawić właściwości aerodynamiczne. Będziemy nadal dążyć do poprawy właściwości jezdnych i stabilności pojazdów elektrycznych poprzez poprawę właściwości aerodynamicznych

Sun Hyung Cho
Wiceprezes i szef grupy ds. rozwoju mobilności nadwozia w Hyundai Motor Group

W międzyczasie Hyundai Motor i Kia stosują w swoich pojazdach różne technologie, takie jak tylne spojlery, aktywne klapy powietrza, kurtyny powietrzne, reduktory odstępu między kołami i separatory, aby zapewnić konkurencyjny współczynnik oporu powietrza. Hyundai IONIQ 6, w którym zastosowano takie technologie, osiągnął wiodący na świecie współczynnik Cd wynoszący 0,21.

źródło: Hyundai Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Hyundai

Hyundai  - Pocztówka z Pikes Peak
Hyundai - Pocztówka z Pikes Peak

HyundaiPocztówka z Pikes Peak – Becky Evans komentuje swój udział w Wyścigu do chmur

Hyundai INSTER: Nowy subkompaktowy pojazd elektryczny w segmencie A
Hyundai INSTER: Nowy subkompaktowy pojazd elektryczny w segmencie A

HYUNDAI | Hyundai Motor przedstawia całkowicie elektryczny model INSTER, nowy subkompaktowy miejski pojazd elektryczny o docelowym zasięgu do 355 km według WLTP

Hyundai TUCSON z niezwykłym wynikiem produkcji
Hyundai TUCSON z niezwykłym wynikiem produkcji

Hyundai | Fabrykę w Czechach opuścił dwumilionowy egzemplarz TUCSONa, licząc od czasu uruchomienia jego produkcji w Nošovicach. 2 na 5 TUCSONów sprzedawanych w Europie to odmiany hybrydowe lub hybrydy ładowane z gniazdka.

Najnowsze oferty

Hyundai Santa Fe HEV 6AT 215KM 4WD Platinum Sun Tech Typhoon Silver Metallic MY25 W7
  • Model: Santa Fe
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Dwusprzęgłowa
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2024
Hyundai Santa Fe MY25 215KM 4WD Platinum Tech + Sun Od ręki!
  • Model: Santa Fe
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2024
Hyundai i30 Modern 1.5 T-GDI 6MT 160KM  + 8" wyświetlacz kolor Amazon Grey
  • Model: i30
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 7700 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2023

Odwiedź nasze salony