Hyundai Motor i Kia przedstawiają technologię aktywnych spojlerów AAS w przednim zderzaku

Hyundai Motor Company i Kia Corporation zaprezentowały dziś technologię „Active Air Skirt” (AAS), która minimalizuje opór aerodynamiczny powstający podczas jazdy z dużą prędkością, skutecznie poprawiając zasięg i stabilność pojazdów elektrycznych (EV).

AAS to technologia kontrolująca przepływ powietrza przedostającego się przez dolną część zderzaka i skutecznie kontrolująca turbulencje powstające wokół przednich kół, działając aktywnie w zależności od prędkości pojazdu.

W erze samochodów elektrycznych, rywalizacja w zapewnianiu lepszego zasięgu na jednym ładowaniu stała się zacięta, przez co powiązanie pojazdów i aerodynamiki jest dziś jeszcze ważniejsze. Co więcej, właściwości aerodynamiczne mają znaczący wpływ nie tylko na osiągi, ale również na stabilność jazdy i hałas powodowany przez powietrze opływające nadwozie.

W odpowiedzi, producenci poszukują różnych sposobów na zmniejszenie współczynnika oporu (Cd), czyli oporu powietrza działającego w kierunku przeciwnym do ruchu pojazdu.

Spojlery systemu AAS montowane są poniżej przedniego zderzaka, między kołami i podczas normalnej eksploatacji są ukryte. Wysuwają się one przy prędkości powyżej 80 km/h, gdy opór aerodynamiczny staje się większy od oporu toczenia i chowane są ponownie przy prędkości 70 km/h. Powodem różnic w prędkościach, przy których system się aktywuje i dezaktywuje, jest zapobieganie jego częstej pracy w danych zakresach prędkości.


Ponadto powód, dla którego AAS obejmuje tylko część opon, a nie całkowicie je zakrywa, jest związany z charakterystyką platformy E-GMP Grupy Hyundai Motor dla pojazdów elektrycznych. Zakrycie tylko części opony jest skuteczniejsze w poprawie właściwości aerodynamicznych, ponieważ podłoga w samochodach z taką platformą jest zupełnie płaska. Działanie systemu ma również na celu zwiększenie siły docisku, poprawiając w ten sposób przyczepność pojazdu i stabilność przy dużych prędkościach.

AAS może także działać przy prędkościach powyżej 200 km/h. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu materiału gumowego w dolnej części spojlerów, który zmniejsza ryzyko rozpryskiwania się przedmiotów zewnętrznych i uszkodzeń systemu podczas jazdy z dużą prędkością, co zapewnia trwałość systemu.

Hyundai Motor i Kia ogłosiły, że przetestowały system AAS w modelu Genesis GV60, co pozwoliło zmniejszyć współczynnik oporu (Cd) o 0,008, a opór powierza o 2,8 procent. Jest to wartość, przy której można spodziewać się dodatkowej poprawy zasięgu o około 6 km.

Oczekuje się, że technologia ta będzie miała większy wpływ na modele takie jak SUV, w których trudno jest poprawić właściwości aerodynamiczne. Będziemy nadal dążyć do poprawy właściwości jezdnych i stabilności pojazdów elektrycznych poprzez poprawę właściwości aerodynamicznych

Sun Hyung Cho
Wiceprezes i szef grupy ds. rozwoju mobilności nadwozia w Hyundai Motor Group

W międzyczasie Hyundai Motor i Kia stosują w swoich pojazdach różne technologie, takie jak tylne spojlery, aktywne klapy powietrza, kurtyny powietrzne, reduktory odstępu między kołami i separatory, aby zapewnić konkurencyjny współczynnik oporu powietrza. Hyundai IONIQ 6, w którym zastosowano takie technologie, osiągnął wiodący na świecie współczynnik Cd wynoszący 0,21.

źródło: Hyundai Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Hyundai

Hyundai Motorsport świętuje zdobycie tytułów mistrzowskich w klasyfikacji kierowców i pilotów FIA World Rally Championship
Hyundai Motorsport świętuje zdobycie tytułów mistrzowskich w klasyfikacji kierowców i pilotów FIA World Rally Championship

HYUNDAI emocjonujący finał FIA WRC 2024: Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe sięgnęli po tytuły mistrzów świata

Hyundai redefiniuje mobilność dzięki elektrycznemu SUV-owi IONIQ 9
Hyundai redefiniuje mobilność dzięki elektrycznemu SUV-owi IONIQ 9

HYUNDAI | Motor uzupełnia swoją uznaną linię IONIQ o nowego, trzyrzędowego, całkowicie elektrycznego SUV-a, który łączy w sobie doskonałą przestrzeń, unikalny design i zaawansowaną technologię EV

Hyundai Motor prezentuje śmiały i wydajny model koncepcyjny o napędzie wodorowym
Hyundai Motor prezentuje śmiały i wydajny model koncepcyjny o napędzie wodorowym

HyunaiHyundai przedstawia INITIUM, swój koncepcyjny pojazd elektryczny z ogniwami wodorowymi (FCEV), potwierdzając swoje wyraźne zaangażowanie w mobilność wodorową i zrównoważony rozwój

Najnowsze oferty

Hyundai i20 1.2 84MK Classic plus , Salon PL, Bezwypadkowy
  • Model: i20
  • Typ nadwozia: Hatchback
  • Przebieg: 31398 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2018
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 200KM 8AT Platinum +Sun +Pakiet Inspiration FV23%
  • Model: Santa Fe
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 157871 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2018
Hyundai i30 1.0T GDI 120KM 6MT Smart LED FV23%
  • Model: i30
  • Typ nadwozia: Hatchback
  • Przebieg: 21720 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2023

Odwiedź nasze salony