Hyundai Motor i Kia przedstawiają technologię aktywnych spojlerów AAS w przednim zderzaku

Hyundai Motor Company i Kia Corporation zaprezentowały dziś technologię „Active Air Skirt” (AAS), która minimalizuje opór aerodynamiczny powstający podczas jazdy z dużą prędkością, skutecznie poprawiając zasięg i stabilność pojazdów elektrycznych (EV).

AAS to technologia kontrolująca przepływ powietrza przedostającego się przez dolną część zderzaka i skutecznie kontrolująca turbulencje powstające wokół przednich kół, działając aktywnie w zależności od prędkości pojazdu.

W erze samochodów elektrycznych, rywalizacja w zapewnianiu lepszego zasięgu na jednym ładowaniu stała się zacięta, przez co powiązanie pojazdów i aerodynamiki jest dziś jeszcze ważniejsze. Co więcej, właściwości aerodynamiczne mają znaczący wpływ nie tylko na osiągi, ale również na stabilność jazdy i hałas powodowany przez powietrze opływające nadwozie.

W odpowiedzi, producenci poszukują różnych sposobów na zmniejszenie współczynnika oporu (Cd), czyli oporu powietrza działającego w kierunku przeciwnym do ruchu pojazdu.

Spojlery systemu AAS montowane są poniżej przedniego zderzaka, między kołami i podczas normalnej eksploatacji są ukryte. Wysuwają się one przy prędkości powyżej 80 km/h, gdy opór aerodynamiczny staje się większy od oporu toczenia i chowane są ponownie przy prędkości 70 km/h. Powodem różnic w prędkościach, przy których system się aktywuje i dezaktywuje, jest zapobieganie jego częstej pracy w danych zakresach prędkości.


Ponadto powód, dla którego AAS obejmuje tylko część opon, a nie całkowicie je zakrywa, jest związany z charakterystyką platformy E-GMP Grupy Hyundai Motor dla pojazdów elektrycznych. Zakrycie tylko części opony jest skuteczniejsze w poprawie właściwości aerodynamicznych, ponieważ podłoga w samochodach z taką platformą jest zupełnie płaska. Działanie systemu ma również na celu zwiększenie siły docisku, poprawiając w ten sposób przyczepność pojazdu i stabilność przy dużych prędkościach.

AAS może także działać przy prędkościach powyżej 200 km/h. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu materiału gumowego w dolnej części spojlerów, który zmniejsza ryzyko rozpryskiwania się przedmiotów zewnętrznych i uszkodzeń systemu podczas jazdy z dużą prędkością, co zapewnia trwałość systemu.

Hyundai Motor i Kia ogłosiły, że przetestowały system AAS w modelu Genesis GV60, co pozwoliło zmniejszyć współczynnik oporu (Cd) o 0,008, a opór powierza o 2,8 procent. Jest to wartość, przy której można spodziewać się dodatkowej poprawy zasięgu o około 6 km.

Oczekuje się, że technologia ta będzie miała większy wpływ na modele takie jak SUV, w których trudno jest poprawić właściwości aerodynamiczne. Będziemy nadal dążyć do poprawy właściwości jezdnych i stabilności pojazdów elektrycznych poprzez poprawę właściwości aerodynamicznych

Sun Hyung Cho
Wiceprezes i szef grupy ds. rozwoju mobilności nadwozia w Hyundai Motor Group

W międzyczasie Hyundai Motor i Kia stosują w swoich pojazdach różne technologie, takie jak tylne spojlery, aktywne klapy powietrza, kurtyny powietrzne, reduktory odstępu między kołami i separatory, aby zapewnić konkurencyjny współczynnik oporu powietrza. Hyundai IONIQ 6, w którym zastosowano takie technologie, osiągnął wiodący na świecie współczynnik Cd wynoszący 0,21.

źródło: Hyundai Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Hyundai

Nowy model koncepcyjny Hyundai INITIUM 2025
Nowy model koncepcyjny Hyundai INITIUM 2025

Gwiazdą stoiska Hyundai Motor Poland podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show jest futurystyczny, napędzany wodorem koncepcyjny SUV – INITIUM

Nowy Hyundai NEXO 2025
Nowy Hyundai NEXO 2025

HYUNDAI | Motor zaprezentował zupełnie nowe NEXO na targach Mobility Show 2025 w Seulu, co stanowi przełom w rozwoju mobilności wodorowej

Nowy Hyundai INSTER 2025 cena w Polsce
Nowy Hyundai INSTER 2025 cena w Polsce

Najmniejszy elektryczny model Hyundaia nareszcie dotarł do Polski

Najnowsze oferty

Hyundai i20 1,2 MPI 79KM MY25 Modern  Dragon Red i inne  kolory OD RĘKI !!!
  • Model: i20
  • Typ nadwozia: Hatchback
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2025
Hyundai i20 1,2 MPI 79KM MY25 Modern  Vibrant Blue i inne OD RĘKI !!!
  • Model: i20
  • Typ nadwozia: Hatchback
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2025
Hyundai i20 1,2 MPI 79KM MY25 Modern + P. Comfort i Led Dragon Red OD RĘKI !!
  • Model: i20
  • Typ nadwozia: Hatchback
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2025

Odwiedź nasze salony