Choć inne warianty Civic są bardziej przystępne niż Type R, to w najwyższym stopniu ucieleśniają filozofię, jaka towarzyszy jej rozwojowi, dzięki doskonałej inżynierii i atrakcyjnej dynamice jazdy. W kolejnych sześciu generacjach Type R formuła ewoluowała, by klienci za każdym razem otrzymywali najsprawniejszego z hatchbacków, napędzanych na przednią oś, z silnikiem umieszczonym z przodu. Samochód miał od poniedziałku do piątku służyć codziennym, komfortowym dojazdom do pracy, a w weekendy – jeździe po torze.
-
KRÓTKA HISTORIA MODELU CIVIC TYPE R: EK9 (1997-2000)
Historia linii Type R sięga modelu Honda NSX Type R z 1992 roku, który zdominował rynek pod względem osiągów i właściwości dynamicznych, jednak był dostępny w ograniczonej liczbie egzemplarzy. Filozofia Type R wykorzystana w modelu Civic opierała się na podobnej koncepcji inżynierskiej, jaka obowiązywała w Integrze i NSX – samochód miał oferować niezrównane emocje za kierownicą.
Wersja EK9 była oferowana wyłącznie na rynku japońskim i charakteryzowała wysokiej klasy specyfikacją: m.in. ręcznie montowanym 1,6-litrowym silnikiem DOHC VTEC, który generował imponującą moc 116 KM na litr pojemności skokowej oraz lekką, spawaną konstrukcją, która przyczyniła się do osiągnięcia niskiej masy całkowitej pojazdu, wynoszącej zaledwie 1050 kg. Atrybuty te wzmacniał śrubowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) oraz specjalne elementy zawieszenia, które całkowicie odmieniły dynamikę prowadzenia modelu. Wprowadzony na rynek EK9 doczekał się znakomitych recenzji i zapoczątkował pogoń za opracowaniem najlepszego hatchbacka z silnikiem z przodu oraz napędem na przednie koła.
-