Heritage Hub: zachwycająca wystawa z okazji 75 lat istnienia marki Abarth

Marka Abarth skończyła właśnie 75 lat: to kolejny rekord marki, która dziś bardziej niż kiedykolwiek podsyca marzenia fanów na całym świecie. Z tej okazji dział Heritage grupy Stellantis postanowił zorganizować tymczasową wystawę w swoim Heritage Hub, wykorzystując własną niezwykle cenną kolekcję oraz samochody zabytkowe prywatnych kolekcjonerów, którzy zgodzili się udostępnić na tę okazję swoje własne pojazdy.

Zlokalizowana przy wejściu do kompleksu muzealnego w Turynie wystawa składa się z 38 egzemplarzy pochodzących od prywatnych kolekcjonerów i samochodów Abarth należących do grupy Stellantis: od pierwszej 500-tki, którą stuningował Carlo Abarth - tej, którą ustanowił sześć rekordów prędkości i wytrzymałości na torze Monza w 1958 roku, poprzez legendarnego Abartha 1000 SP z lat 60., aż po zupełnie nowego Abartha 695 75° Anniversario, który oddaje hołd historii marki z logo Skorpiona i słynnemu silnikowi 1. 4 T-Jet, którego pojemność skokowa (1368 cm3) stała się źródłem inspiracji dla 1368 samochodów wyprodukowanych w limitowanej edycji. Wystawa poświęcona marce z logo Skorpiona ma swoją kontynuację we wnętrzach Heritage Hub, gdzie wystawione są inne zabytkowe klasyczne samochody Abartha. Miejsca te są często rzadziej odwiedzane, ponieważ znajdują się z dala od głównych obszarów tematycznych muzeum. Wystawa jest więc idealną okazją do podziwiania tych autentycznych perełek światowej motoryzacji, dzięki sugestywnemu ustawieniu, które jest w stanie wydobyć ich wyjątkowość pod względem designu, innowacji technologicznych i osiągnięć sportowych. Aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić tę rocznicę, zespół Heritage wymyślił i przygotował małą niespodziankę dla odwiedzających wystawę.

Wystawa poświęcona marce Abarth będzie otwarta dla publiczności przez około trzy miesiące, począwszy od 12 kwietnia, i dostępna będzie w ramach biletu wstępu do Heritage Hub z przewodnikiem.

„Opowiadanie o kluczowych etapach w historii Abartha jest okazją, by na nowo odkryć bijące rekordy samochody, rewolucyjne zestawy tuningowe i legendarne wyścigi, które naznaczały postęp technologiczny i osiągnięcia marki w sportach motorowych” - wyjaśnił Roberto Giolito, dyrektor Stellantis Heritage. „Wszystko to jest częścią historii i teraźniejszości Abartha, dzięki zaangażowaniu i dumie wyjątkowych osób pracujących w fabrykach, biurach oraz na torach wyścigowych. Świętowanie tej rocznicy jest wyrazem pamięci dla osób, które włożyły nieoceniony wkład w rozwój marki, dla osiągnięć sportowych i technologicznym dziedzictwa Abartha, a także utrwaleniem nierozerwalnej więzi, która jednoczy różne pokolenia klientów zgodnie z duchem jej założyciela, łącząc maksymalne osiągi, rzemieślniczy kunszt i ciągły postęp techniczny. Wszystko to jest wyraźnie widoczne na wystawie, którą przygotowaliśmy w naszym Hubie, przestrzeni emocji i techniki, którą z pewnością docenią zarówno najbardziej doświadczeni fani marki, jak i młodzi miłośnicy najbardziej śmiałych wyczynów sportowych".


Narodziny legendy

Legenda marki ze logo Skorpiona rozpoczęła się 31 marca 1949 roku, kiedy Carlo Abarth (1908-1979) założył Abarth & C. przy wsparciu kierowcy Guido Scagliariniego. Na arenie sportowej zadebiutował on modelem 204 A, bazującym na Fiacie 1100. Samochód zwrócił na siebie uwagę 10 kwietnia 1950 roku, kiedy Tazio Nuvolari zasiadł za jego kierownicą, by wygrać swój ostatni wyścig na trasie Palermo-Monte Pellegrino. Od tamtej pory historia marki Abarth była usłana sportowymi i przemysłowymi rekordami, pozostając wierną filozofii założyciela, czyli maksymalnym osiągom, dbałości o detale każdego produktu i ciągłym udoskonaleniom technicznym.

Jednym z najlepszych pomysłów Carlo Abartha było założenie firmy produkującej słynne zestawy tuningowe do masowo produkowanych samochodów, które poprawiały osiągi, moc i przyśpieszenie. Na szczególną uwagę zasługiwały przede wszystkim układy wydechowe, które z biegiem lat stały się prawdziwą ikoną „stylu Abarth”. W ciągu zaledwie kilku lat, Abarth & C. stała się globalną firmą. Do 1962 roku wyprodukowała 257 000 układów wydechowych, z których 65% było przeznaczone na eksport. Najlepsze lata rozwoju firmy przypadły na koniec lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku. Na przykład, w 1956 roku, dzięki Fiatowi Abarth 750 zaprojektowanemu przez Bertone, marka pobiła rekord wytrzymałości i prędkości. 18 czerwca na torze Monza, samochód pobił rekord 24-godzinny, pokonując dystans 3743 km ze średnią prędkością 155 km/h. Następnie, w dniach od 27 do 29 czerwca, na tym samym torze ustanowił kilka rekordów prędkości na 5000 i 10 000 km, na 5000 mil oraz rekord dystansu pokonanego w ciągu 48 i 72 godzin. Samochód ten został zaprojektowany przez Zagato w dwóch różnych wersjach: Fiat Abarth 750 Zagato (1956) i Fiat Abarth 750 GT Zagato (1956). Głęboki, rasowy warkot silnika dotarł do uszu Franklina Delano Roosevelta Jr., syna prezydenta USA, który udał się do Włoch, aby osobiście podpisać z firmą Abarth umowę na wyłączną dystrybucję jej samochodów.

W 1958 roku Abarth stworzył prawdziwe dzieło sztuki bazujące na nowym Fiacie 500, zmieniając całkowicie mały samochód użytkowy i maksymalizując jego potencjał i osiągi. W tym samym roku marka zintensyfikowała współpracę z Fiatem, ponieważ marka Fiat zobowiązała się przyznawać nagrody pieniężne Abarthowi w oparciu o liczbę zwycięstw i rekordów osiągniętych przez zespół. Wydarzenie to zapoczątkowało imponującą passę zwycięstw: 10 rekordów świata, 133 międzynarodowe rekordy, ponad 10 000 zwycięstw na torze. Marka wciąż obrastała legendą, stając się powszechnie znaną nazwą. Lata 60. były złotą dekadą dla marki Abarth. „Abarth” stał się synonimem szybkości, odwagi, osiągów i rozwoju. Lista samochodów z logo Abarth, które zapisały się chlubnie w historii wyścigów samochodowych, jest długa: od modelu 850 TC, który zwyciężał na wszystkich międzynarodowych torach, w tym na słynnym torze w Nürburgringu, po Fiata Abarth „1000 Berlina" i 2300 S, który zapisał się w historii niezwykłą serię rekordów na torze Monza, pomimo trudnych warunków pogodowych. W roku 1971 Abarth oficjalnie wszedł w skład koncernu Fiata, a legendę kontynuowały modele Fiat 124 Abarth, zdobywca tytułu Mistrza Europy w 1972 i 1975 roku, 131 Abarth, mistrz świata w 1977, 1978 i 1980 roku oraz Ritmo Abarth. Niestety, Carlo Abarth zmarł 24 października 1979 roku, pod zodiakalnym znakiem Skorpiona, pod którym również się urodził. Ten znak zodiaku stał się symbolem założonej przez niego marki.

Odrodzenie marki w 2008 roku i najnowsze modele z logo Skorpiona

Wspaniała przeszłość wróciła ponownie w 2008 roku, kiedy to marka wprowadziła na rynek nową ofertę przygotowaną dla entuzjastów sportów motorowych, oferując modele Abarth Grande Punto (2007) i Abarth 500 (2008), a także zestawy tuningowe do każdego samochodu oraz wersje wyścigowe Abarth Grande Punto Rally Super 2000 i Abarth 500 Assetto Corse. Od tamtej pory na rynku pojawiły się nowe modele, które szybko odniosły sukces: Abarth 695 Tributo Ferrari (2010), Abarth 595 Yamaha Factory Racing (2015), Abarth 695 Biposto Record (2015), Abarth 695 Rivale (2017), Abarth 124 spider (wprowadzony na rynek w 2016 r.), Abarth 124 GT, nowa seria Abarth 595 (oba wprowadzone na rynek w 2018 r.) oraz ekskluzywny Abarth 695 70th Anniversary wyposażony w nowy Spoiler ad Assetto Variabile.

Następnie w roku 2020, legenda Skorpiona była kontynuowana dzięki gamie Abarth „70th Anniversary” obejmującej modele Abarth 595 i Abarth 124, a także dzięki nowym modelom Abarth esseesse 595 i Abarth 124 Rally Tribute. W ten sposób dotarliśmy do niedawnej przeszłości, do roku 2022, w którym zadebiutowała seria specjalna Abarth 695 Tributo 131 Rally oraz nowy Abarth 500e – całkowicie elektryczny, teraz jeszcze szybszy i jeszcze bardziej ekscytujący zarówno w jeździe miejskiej, jak i poza miastem. I raz jeszcze, aby podkreślić coraz bardziej globalny charakter marki, w 2022 roku Abarth kontynuował również swoją globalną ekspansję, wchodząc na rynek brazylijski z nowym Abarthem Pulse, pierwszym SUV-em legendarnej włoskiej marki, która z dumą powróciła, by przekroczyć granice Europy i Azji, a rok później wprowadzając Abartha Fastback. Wreszcie, na początku bieżącego roku zadebiutował nowy Abarth 695 75° Anniversario - limitowana edycja wyprodukowana w zaledwie 1368 egzemplarzach, aby uczcić 75. rocznicę powstania marki i oddać hołd słynnemu silnikowi T-jet, który będzie można zobaczyć na wystawie Heritage Hun. Ogłoszono także nową współpracę ze Stellantis Motorsport, która ma na celu opracowanie najpotężniejszego seryjnie produkowanego Abartha w historii: Nowego Abartha 600e o mocy 240 KM, który zostanie wyprodukowany w limitowanej serii 1949 egzemplarzy w premierowej wersji Scorpionissima. To najtrudniejszy, charakteryzujący się wysokimi osiągami projekt opracowany przez markę w ostatnich latach. Po raz kolejny marce Abarth udało się osiągnąć jedyny prawdziwy cel jej założyciela, polegający na „przekształcaniu zwykłych samochodów w coś niezwykłego”.

źródło: Abarth  Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Abarth

Najlepsze życzenia dla Abartha!  75. rocznica powstania -  unikalne zdjęcia Nowego Abartha 600e
Najlepsze życzenia dla Abartha! 75. rocznica powstania - unikalne zdjęcia Nowego Abartha 600e

ABARTH | Z okazji swoich 75. urodzin, marka Abarth robi swoim fanom specjalny prezent i prezentuje trzy niepublikowane dotąd zdjęcia Nowego Abartha 600e Scorpionissima: najmocniejszego Abartha w historii, wyposażonego w silnik o mocy 240 KM, mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i elementy rodem z wyścigów.

Abarth i Breil wydają niepowtarzalny „ryk” tworząc nowy zegarek inspirowany Abarthem 500e
Abarth i Breil wydają niepowtarzalny „ryk” tworząc nowy zegarek inspirowany Abarthem 500e

Abarth | Abarth i Breil po raz kolejny połączyły siły, aby stworzyć nową, limitowaną edycję zegarka Breil Abarth 500e, dostępną w zaledwie 999 egzemplarzach. Współpraca jest hołdem dla pierwszego elektrycznego modelu Abartha: Abartha 500e.

Dealer Roku 2023 - Grupa Gezet
Dealer Roku 2023 - Grupa Gezet

WYRÓŻNIENIE | Podczas konwencji dealerów, która miała miejsce w Warszawie, Stellantis Polska przyznał nagrody swoim najlepszym dealerom.

Najnowsze oferty

Abarth Inny 500e Cabrio-Nowy Abarth 500e 155 KM Niebieski Poison (877)
  • Model: Inny
  • Typ nadwozia: Hatchback
  • Przebieg: 9 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Elektryczny
  • Rok produkcji: 2023
Abarth Inny Cabrio 155 KM
  • Model: Inny
  • Typ nadwozia: Hatchback
  • Przebieg: 2 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Elektryczny
  • Rok produkcji: 2023
Abarth Inny Nowy Abarth 155 KM Cabrio
  • Model: Inny
  • Typ nadwozia: Hatchback
  • Przebieg: 7 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Elektryczny
  • Rok produkcji: 2023

Odwiedź nasze salony