NA CZYM POLEGA HAMOWANIE SILNIKIEM?
Wielu kierowców w trakcie zdobywania doświadczenia na trasie stopniowo coraz częściej zadaje pytanie: na czym polega hamowanie silnikiem? Zazwyczaj podczas standardowych kursów jazdy prezentuje się podstawową metodę hamowania, czyli hamowanie za pomocą przyciśnięcia dźwigni hamulca. Często też podaje się tę podstawową metodą jako najskuteczniejszą i poleca się ją jako jedyną opcję hamowania. Jak jednak można się przekonać z poniższego artykułu, hamowanie silnikiem to skuteczna i coraz popularniejsza metoda hamowania. Postaramy się teraz wytłumaczyć wszystkim zainteresowanym kierowcom, jak się hamuje silnikiem.
LEKCJA PIERWSZA: HAMOWANIE SILNIKIEM - WYMAGANIA
Na samym początku warto zaznaczyć, że opisywane przez nas hamowanie silnikiem nie jest najłatwiejszym sposobem hamowania. Aby prawidłowo wykonać ten manewr, należy być już minimalnie doświadczonym kierowcą i orientować się w zakresie swoich możliwości na drodze. W manewrze hamowania silnikiem najważniejsze jest, aby prawidłowo go wykonać. Świadomość i doświadczenie kierowcy jest kluczowe, aby hamowanie silnikiem było nie tylko manewrem bezpiecznym, ale także pozwalało na zmniejszenie zużycia paliwa w samochodzie. Skupmy się więc na odpowiedzi na podstawowe pytanie: jak hamować silnikiem?
LEKCJA DRUGA: JAK TO ZROBIĆ?
W trakcie hamowania silnikiem należy zwrócić szczególną uwagę na wskaźnik obrotomierza i na sposób operowania sprzęgłem. Te dwa elementy należy zgrać ze sobą, a dostosowanie symultaniczności tych działań jest kluczowe dla poprawności wykonania manewru. Zacząć należy od przestania naciskania dźwigni gazu, dzięki czemu samochód zacznie tracić szybkość. Następnie trzeba zredukować bieg na niższy. Eksperci doradzają, aby tę czynność wykonać najpóźniej jak to możliwe. Wcześniej należy nacisnąć pedał sprzęgła. Po zredukowaniu biegu przestajemy naciskać dźwignię sprzęgła - należy wykonać to umiejętnie, aby nie pojawiło się szarpnięcie. W ten sposób właśnie następuje hamowanie silnikiem – samochód wytraca swoją szybkość aż do chwili zupełnego zatrzymania. Podczas końcowego etapu zatrzymywania warto zastosować także hamulec nożny, ponieważ wtedy można mieć pewność, że samochód natychmiast się zatrzyma. Eksperci polecają ten sposób hamowania w trakcie codziennej jazdy, a także w szczególnych warunkach typu górzyste tereny, gdzie należy nieznacznie hamować podczas zjazdów ze wzniesień.
LEKCJA TRZECIA: HAMOWANIE SILNIKIEM A SPALANIE - CZY ISTNIEJE ZALEŻNOŚĆ?
Główną zaletą hamowania silnikiem jest to, że podczas tego manewru nie zużywa się paliwa, w przeciwieństwie do jazdy na luzie bez wrzuconego biegu. Można powiedzieć, że jest wyraźna korelacja między manewrem o nazwie hamowanie silnikiem a spalaniem – dlatego właśnie ten rodzaj hamowania jest tak popularny wśród kierowców. Eksperci często podkreślają, że warto wykonywać ten manewr, ponieważ rzeczywiście sprawia on, że oszczędza się paliwo. Co więcej, podczas hamowania silnikiem wolniej zużywają się klocki hamulcowe i tarcze, dzięki czemu można je rzadziej wymieniać. Na koniec chcemy podkreślić, że hamowanie silnikiem to manewr przeznaczony dla kierowców świadomych swoich możliwości, którzy swoimi działaniami nie spowodują problemów na trasie.