Dzięki unikalnemu połączeniu dynamiki jazdy, zwrotności i funkcjonalności z przyjemnością użytkowania, pojazd elektryczny Hondy najnowszej generacji wyznacza nowe trendy w segmencie kompaktowych samochodów elektrycznych.
RÓWNOWAGA MIĘDZY WYDAJNOŚCIĄ A OSIĄGAMI
Nowa Honda e jest wyposażona w wydajny silnik elektryczny o mocy około 150 KM (110 kW), generujący imponujący moment obrotowy powyżej 300 Nm. Akumulator o pojemności 35,5 kW jest jednym z najmniejszych w swojej klasie – dzięki temu osiągnięto idealną równowagę pomiędzy niską masą pojazdu, a możliwością szybkiego ładowania do 80% pojemności baterii w 30 minut. Przy zasięgu ponad 200 km, układ napędowy Hondy e doskonale sprawdza się podczas codziennych dojazdów do pracy.
Inżynierowie Hondy zwrócili szczególną uwagę na zwiększenie komfortu prowadzenia oraz na sportowe właściwości jezdne. Akumulator jest umieszczony nisko pod podłogą, dzięki czemu, środek ciężkości samochodu znajduje się około 50 cm od linii podłoża. Rozkład masy 50:50, kompaktowe rozmiary i krótkie zwisy karoserii Hondy e, zapewniają jej stabilność i zwrotność typową dla miejskich samochodów elektrycznych.
Moc przekazywana na tylne koła gwarantuje sportowe wrażenia z jazdy oraz bezpośredniość i wrażliwość układu kierowniczego. W rezultacie promień skrętu wynosi około 4,3 metra, dzięki czemu Honda e jest niezwykle zwrotna, nawet w ciasnych miejskich uliczkach.
Perfekcyjny rozkład masy, z nisko położonym środkiem ciężkości, pozwala uniknąć przechyłów nadwozia podczas gwałtownego manewrowania. Nawet bez dodatkowo usztywnionego zawieszenia, Honda e zachowuje wyjątkową stabilność w czasie szybkich zmian pasa ruchu. Inżynierowie Hondy zastosowali niezależny układ kolumn McPherson’a na każdym z czterech kół – to rozwiązanie pozwoliło uzyskać komfort i dynamikę jazdy typową dla większych elektrycznych samochodów miejskich.
Honda e oferuje również funkcję Single Pedal Control, która umożliwia kierowcy przyspieszenie i spowolnienie samochodu tylko za pomocą pedału przyspieszenia. Gdy pedał zostanie wciśnięty do podłogi, samochód przyspieszy jak zwykle, a po jego zwolnieniu następuje automatyczne hamowanie regeneracyjne i samochód zwolni. Single Pedal Control poprawia komfort jazdy w środowisku miejskim i zmniejsza potrzebę korzystania z wielu pedałów. Układ napędowy pracuje płynnie i dynamicznie, zapewniając kierowcy nie tylko niezwykłe wrażenia z jazdy, ale także pełną kontrolę nad pojazdem. Zastosowanie materiałów o wysokiej wytrzymałości przyczyniło się do zwiększenia sztywności konstrukcji nadwozia, przy jednoczesnym zmniejszeniu masy pojazdu. Lekkie nadwozie oraz nowa platforma podłogowa pozwoliły na precyzyjne zestrojenie zawieszenia i układu kierowniczego, dzięki czemu Honda e prowadzi się niezwykle łatwo i przyjemnie. Ustawienie trybu jazdy w pozycję „Sport” gwarantuje uzyskanie maksymalnych osiągów, dzięki szybszej reakcji na wciśnięty pedał przyspieszenia.
Honda e została zaprojektowana, by sprostać potrzebom nowoczesnego, miejskiego stylu życia. Unikalna stylizacja nadwozia i zaawansowana funkcjonalność w połączeniu ze sportową dynamiką i doskonałymi właściwościami jezdnymi sprawiają, że model ten nadaje się idealnie do roli codziennego środka lokomocji. Nowy kompaktowy samochód elektryczny Hondy wpisuje się w strategię marki, zakładającą, że do 2025 r. wszystkie samochody Hondy oferowane w Europie będą wyposażone w zelektryfikowane układy napędowe. Wersja produkcyjna Hondy e Prototype zostanie pokazana jeszcze w tym roku.
SYSTEM BOCZNYCH KAMER JAKO WYPOSAŻENIE STANDARDOWE
Honda potwierdziła, że system kamer zastępujący lusterka boczne, znany z prototypowej wersji nowego miejskiego pojazdu elektrycznego Honda e, będzie elementem wyposażenia standardowego w modelu seryjnym. Rozwiązanie to, zastosowane po raz pierwszy w segmencie samochodów kompaktowych, wnosi nową jakość w zakresie stylizacji, bezpieczeństwa, aerodynamiki i podkreśla wyjątkowość modelu Hondy.
System zastępuje konwencjonalne lusterka boczne niewielkimi kamerami, przekazującymi obraz na żywo do dwóch sześciocalowych ekranów wewnątrz pojazdu. Ekrany umiejscowione zostały na przeciwległych końcach deski rozdzielczej, aby zapewnić kierowcy jak najlepszą ergonomię i naturalną kontrolę stref za autem.
System nowoczesnych kamer wpływa na futurystyczną, czystą i prostą sylwetkę samochodu. Jest uzupełnieniem wtopionych całkowicie w powierzchnię szyb słupków A i chowanych w drzwiach klamek, które znajdą się również w modelu seryjnym Honda e. W przeciwieństwie do konwencjonalnych lusterek bocznych, kamery nie wystają poza obrys szerokości samochodu, który w najdalszych punktach stanowią nadkola.
W rezultacie lepsza jest nie tylko widoczność, ale także aerodynamika, ponieważ zastosowanie kompaktowych kamer pozwoliło zmniejszyć opory powietrza o około 90% w porównaniu do konwencjonalnych lusterek bocznych. Poprawia to wskaźniki aerodynamiczne całego pojazdu o około 3,8%, co przekłada się na niższe zapotrzebowanie na energię i dłuższy zasięg na jednym ładowaniu. Ponadto, kamery wpływają na zmniejszenie szumu wiatru, który jest zwykle generowany przez lusterka boczne przy wyższych prędkościach.
Obudowy kamer ukształtowano tak, aby na soczewki pokryte powłoką hydrofobową nie spływała woda i aby zapobiec gromadzeniu się wilgoci. System zastępujący lusterka boczne, dzięki szerokim możliwościom uzyskania optymalnych ustawień pola widzenia, poprawia też kwestię bezpieczeństwa. Kierowca może w ustawieniach pojazdu wybierać pomiędzy „widokiem standardowym” i „szerokokątnym”, rozszerzając pole widzenia dalej niż w przypadku konwencjonalnych lusterek bocznych i zmniejszając martwe pola o około 10% w widoku normalnym i około 50% w widoku szerokokątnym. Kolejnym plusem są zwiększone kąty widzenia kamer i wskazówki dotyczące cofania widoczne na ekranach, gdy wybrany jest bieg wsteczny.
W zależności od warunków oświetlenia w kabinie, automatycznie regulowany jest poziom jasności wyświetlaczy wewnętrznych. System kamer bocznych to efekt szeroko zakrojonych prac rozwojowych i testów, których celem było wypracowanie odpowiednio wysokich parametrów widoczności w złych warunkach pogodowych, przy słabym oświetleniu i w nocy, a także wyeliminowanie efektów oślepienia przez jadących z tyłu. Dzięki temu, kierowcy uzyskali – w każdych warunkach – lepszy przegląd i kontrolę obiektów znajdujących się wokół auta, niż oferowane przez konwencjonalne lusterka boczne.
Przestronne, nowoczesne wnętrze, przypominające komfortowy salon, pozwala pasażerom korzystać ze stałej komunikacji ze światem, dzięki intuicyjnemu, w pełni konfigurowalnemu, podwójnemu wyświetlaczowi dotykowemu. Zaawansowany elektryczny układ napędowy – jak w autach sportowych – przekazujący moc na tylne koła oraz wysokowydajny akumulator, oferują przyjemność z dynamicznej jazdy. Wersja produkcyjna bazująca na modelu Hondy e Prototype zostanie pokazana pod koniec tego roku.