Alfa Romeo Tonale, nowa „Pantera” włoskiej policji

Na włoskich drogach pojawiła się nowa Alfa Romeo Tonale w barwach Polizia di Stato (policji państwowej). „Pantera” o sportowym, przyciągającym wzrok stylu, wkrótce będzie wykorzystywana przez Komendę Główną Policji do kontrolowania lokalnych obszarów.

Nowy radiowóz lotnego patrolu (Volante) został symbolicznie przekazany Polizia di Stato w Turynie. Wydarzenie, w którym wzięli udział minister spraw wewnętrznych Matteo Piantedosi, szef policji Vittorio Pisani, dyrektor generalny marki Alfa Romeo Jean-Philippe Imparato oraz dyrektor zarządzający Stellantis Italia Santo Ficili, miało miejsce w Centrum Stylu Alfa Romeo.


Wyposażony w hybrydowy silnik benzynowy o pojemności 1500 cm3 i mocy 163 KM zestawiony z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów, ochronę balistyczną i przeciwodłamkową oraz technologię „Mercurio Extended” do przyspieszenia kontroli podczas operacji, model zostanie przekazany Biurom Prewencji Ogólnej i Ratownictwa Publicznego poszczególnych Komend Głównych Policji oraz głównym posterunkom policji, począwszy od grudnia. Łącznie 850 samochodów dołączy do floty włoskiej policji państwowej w pierwszej połowie 2024 roku, w ramach przetargu Consip 2022 dla policji i organów ścigania, który wygrała Grupa Stellantis.

W ten sposób odnowiono partnerską współpracę między policją a marką Alfą Romeo rozpoczętą jeszcze w latach pięćdziesiątych XX wieku wraz z modelem 1900 Super TI Special, a następnie kontynuowaną w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku wraz z produkcją kultowej Giulietty 1300 i Giulii super 1600, aż po niebiesko-białe radiowozy Volante, które pojawiły się na włoskich drogach na początku lat osiemdziesiątych XX wieku wraz z Alfą Romeo 33, zastąpioną później przez Alfę Romeo 155, 159 i Giulię.


Alfa Romeo i Polizia di Stato

Alfa Romeo zawsze odgrywała fundamentalną rolę w siłach policyjnych, a obecność samochodów z mediolańskiej fabryki miała ogromny wpływ na wizerunek Policji Państwowej. Po sporadycznym używaniu - głównie do celów reprezentacyjnych - samochodów przed II wojną światową, począwszy od Alfy Romeo 1900 TI policja zaczęła korzystać ze specjalnie wyposażonych samochodów marki.

Lata pięćdziesiąte (1900, 1900M, Giulietta)

Chociaż symbol umieszczony na boku samochodów lotnego patrolu (Squadra Mobile) pojawił się dopiero na początku lat 60-tych, nazwa „Pantera” pojawiła się już w 1952 roku, kiedy samochód zaczął być używany przez policję. Zamówiono około 400 samochodów tego modelu, w wersji 1900 TI (Turismo Internazionale) i 1900 TI Super, wyposażonych w silnik o pojemności dwóch litrów i rozwijających prędkość maksymalną do 180 km/h. W kolorze czarnym, nie były specjalnie przygotowane pod kątem mechanicznym, ale posiadały pewne modyfikacje: opancerzenie (za wyjątkiem wersji Stradale) chroniło silnik i kabinę, wyposażoną również w kuloodporną przednią szybę. Metalowe zasłony łańcuchowe chroniły przednie koła, a dodatkowo samochód wyposażono w światła przeciwmgielne i regulowane reflektory. Aby policjanci mogli strzelać na stojąco, zamontowano także przesuwany szyberdach, a specjalne wyposażenie obejmowało system radiowy umożliwiający patrolowi pozostawanie w kontakcie z centralą. Odświeżone pod względem kolorów i wyposażenia, Alfy 1900 pozostały w służbie do 1964 roku, chociaż niektóre modele były nadal używane jako samochody serwisowe. Później policja korzystała z prawie wszystkich modeli produkowanych przez Alfę Romeo. W latach pięćdziesiątych, oprócz 1900 M „Matta” - słynnego modelu w czerwonych barwach jednostek mobilnych „Celere”, - pojawią się liczne Giulietty i Giulietty TI, chętnie wybierane ze względu na swoje osiągi. W tym samym czasie do służby weszły również samochody dostawcze Romeo i Romeo 2, zastąpione później przez F12.


Lata sześćdziesiąte (2600 Sprint, Giulia) 

W następnej dekadzie, 2600 Sprint przyjmuje szaro-zielone barwy: wyjątek stanowi Ferrari 250 GTE - był to najmocniejszy i najszybszy samochód w Policji. Następnie pojawiła się Giulia, absolutna gwiazda tamtych czasów: w wersjach przeznaczonych dla Policji był to nie tylko jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych samochodów, ale także dał początek prawdziwemu gatunkowi filmowemu. Najpierw były to filmy klasy B, ale z czasem gatunek ten stał się wręcz kultowy. Nazwano go „Poliziottesco” i charakteryzował się zapierającymi dech w piersiach pościgami po ulicach dużych włoskich miast. Pierwsza „Pantera” trafiła do służby w Turynie w 1963 roku, choć Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zakupiło kilka samochodów nie w barwach policyjnych już kilka miesięcy wcześniej. Była to pierwsza z długiej serii, po której pojawiła się Giulia Super, choć do służby trafiły również modele 1300, 1300 TI i 1300 Super, a także kilka niezwykle rzadkich samochodów TI Super. Główne modyfikacje objęły przód samochodu, na którym (podobnie jak w TI Super) dwa centralne reflektory zastąpiono prostymi kratkami, pod którymi ukryto syrenę, a następnie także migające światło i antenę radiową. W niektórych przypadkach zamontowano także lampę ostrzegawczą. Akumulator został przeniesiony do bagażnika, a wnętrze - z brązową tapicerką ze skaju - wyposażono w radio policyjne. Giulia „w mundurze” naznaczyła epokę modernizacji Policji: dyspozytornie zostały wyposażone w elektroniczne centrale, dostępny był stały kontakt radiowy, organizowano szkolenia „kierowców”, rozwijała się flota samochodowa i serwisy. Występująca w różnych wersjach i poddana różnym usprawnieniom, Giulia pozostawała w służbie do początku lat 80-tych. Policji drogowej (Polizia Stradale) miała również do dyspozycji Giulię Combinata z nadwoziem kombi.

Lata siedemdziesiąte (Alfetta, Alfasud, Nuova Giulietta)

W latach 70. do służby trafiła z kolei Alfetta, która nawet w powszechnej wyobraźni miała przejąć schedę po Giulii, która jednak pozostała we flocie. Zakupiono niemal wszystkie dostępne serie Alfetty, głównie z silnikami 1.8. W tym samym czasie „nowa” Giulietta, zaprezentowana w 1977 roku, natychmiast znalazła swoją niszę w barwach policji. Została wybrana do lotnego patrolu, który przekładał zwinność Giulietty nad moc służącej policji drogowej Alfetty, ponieważ bardziej nadawała się ona do kontrolowania lokalnych obszarów i poruszania się w ruchu miejskim. W połowie lat 70. Policja zrezygnowała z szaro-zielonych barw na rzecz obowiązującego do dziś malowania biało-niebieskiego. Obok mocniejszych Alfetty i Giulietty, ważną rolę w Policji odegrała także „mała” Alfasud, pierwsza Alfa Romeo z napędem na przednie koła i prekursorka rodziny samochodów kompaktowych. W 1972 roku, niedługo po prezentacji, która odbyła się rok wcześniej, do służby trafiły pierwsze samochody z 4-cylindrowym silnikiem typu bokser 1.2. Jednak to druga seria z silnikami 1.3 i 1.5 stanowiła większość floty.

Lata osiemdziesiąte i dziewięćdziesiąte (33, 75, 155)

W latach 80-tych flota policyjna wzbogaciła się o nowe modele: model Alfasud ustąpił miejsca 33, nawet w swojej flagowej wersji Quadrifoglio Verde, natomiast nowa Giulietta została zastąpiona jej kolejną odsłoną, Alfą 75, znów wyposażoną w silnik 1.8, tak samo jak model 155 z następnej dekady, tym razem wyposażony w napęd na przednie koła. W tych latach Policja zaczęła również wystawiać oficjalne załogi w różnych kategoriach sportów motorowych: w niebiesko-białych barwach, w wyścigach brały udział modele Alfasud 1300 Gruppo N, Alfa 33 i 75 w kategorii Tourismo, a także 155 V6 TI.

Lata dwutysięczne (156, 159, Giulietta)

Napęd na przednie koła posiadał również model 156. Używany jako patrol przez Policję drogową występował zarówno w wersji sedan, jak i kombi, a później nawet z silnikiem wysokoprężnym JTD. Podobnie model 159 był dostępny zarówno z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi, a także z napędem na wszystkie koła Q4. W tych latach samochody stały się na powrót opancerzone, aby chronić załogę.

Z kolei Giulietta była używana przez Policję zarówno z silnikiem 1.6 JTDm-2, jak i dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym. Specjalne wyposażenie dla Policji było dostępne w dwóch wariantach: ze standardowymi tylnymi siedzeniami lub z przegrodą dzielącą kabinę pasażerską i zmywalną plastikową kanapą tylną.

Źródło: Alfa Romeo Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.  

Czytaj więcej o marce Alfa Romeo

Alfa Romeo Junior debiutuje w Paryżu w wersji IBRIDA -  Najszersza gama w segmencie
Alfa Romeo Junior debiutuje w Paryżu w wersji IBRIDA - Najszersza gama w segmencie

Alfa RomeoAlfa Romeo powraca na paryski salon Mondial de l'Auto z kompletną ofertą modeli i trzema bardzo ważnymi premierami na ekskluzywnym stoisku, zabierając odwiedzających we wciągającą podróż do samego serca Made in Italy, celebrując doskonałość rzemiosła i tradycję kulturową. 

Ruszyła produkcja w pełni zelektryfikowanych i hybrydowych wersji Alfy Romeo Junior
Ruszyła produkcja w pełni zelektryfikowanych i hybrydowych wersji Alfy Romeo Junior

ALFA ROMEO Junior – sportowy charakter, kompaktowe wymiary i włoski styl rozpoznawalne już od pierwszego spojrzenia

Aktor Pedro Alonso w kampanii reklamowej nowej Alfy Romeo Junior
Aktor Pedro Alonso w kampanii reklamowej nowej Alfy Romeo Junior

Alfa Romeo Międzynarodowy aktor, który zyskał światową sławę dzięki roli Berlina w filmie Dom z papieru, występuje w reklamie nowego modelu Alfa Romeo Junior.

Najnowsze oferty

Alfa Romeo Stelvio Business 2.0 benzyna 200KM
  • Model: Stelvio
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 46872 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2021
Alfa Romeo Stelvio Veloce 2.0 benzyna 280 KM
  • Model: Stelvio
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 59182 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2021
Alfa Romeo Stelvio Business 2.0 benzyna 200KM
  • Model: Stelvio
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 91524 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2021

Odwiedź nasze salony