Alfa Romeo 33 Stradale na testach ekspertów

Nowa Alfa Romeo 33 Stradale to nie tylko hołd dla motoryzacyjnej legendy, to jednocześnie początek nowego rozdziału w historii legendarnej włoskiej marki o globalnym zasięgu. Aby w pełni odkryć i poznać jej najczystszą esencję, na tor testowy w Balocco zaproszono niewielką grupę wybranych ekspertów, którzy mogli doświadczyć niezwykłej przygody i odkryć wszystkie sekrety nowego samochodu „fuoriserie” (zbudowanego na zamówienie) marki Alfa Romeo. W ten sposób historia zatoczyła koło, bowiem w zaledwie dwa lata stworzono to arcydzieło włoskiej motoryzacji całkowicie od podstaw, od czystej kartki po gotowy prototyp, łącząc dziedzictwo i przyszłość marki Alfa Romeo. Wyprodukowana w zaledwie 33 ekskluzywnych egzemplarzach, nowa Stradale to ukłon w stronę jej poprzedniczki z 1967 roku, samochodu uznawanego przez wielu za jeden z najpiękniejszych w historii motoryzacji i oferuje najbardziej ekscytujące wrażenia z jazdy bardzo wąskiemu gronu entuzjastów, którzy od początku wierzyli w ten projekt.

To historia opowiedziana w prawdziwym stylu Alfy Romeo, gdzie każdy etap to część niezwykłej podróży przez piękno i innowację, potwierdzającej doskonałość formy i siłę koncepcji projektu, uznanego dziś za jedną z najważniejszych realizacji współczesnego wzornictwa motoryzacyjnego. W szczególności, pierwsze trzy etapy tej przygody oferują wciągające doświadczenie, przenosząc uczestników z toru Balocco do warsztatu „Bottega Alfa Romeo”  w Turynie aż po zakład produkcyjny w Arese. Wydarzenie rozpoczyna się od testów dynamicznych prototypu „00”, które pozwalają uczestnikom osobiście poczuć wyjątkowe osiągi i technologiczną doskonałość auta. Następnie, dzięki współpracy z projektantami, inżynierami i historykami marki z „Bottega Alfa Romeo”, mają możliwość spersonalizowania swojej wymarzonej 33 Stradale, odtwarzając doświadczenie klienta podczas zakupu tego modelu. Na koniec, w ramach trzeciej części wydarzenia,  poznają proces produkcyjny Alfy 33 Stradale realizowany we współpracy z Carrozzeria Touring Superleggera. Jest to jedyny w swoim rodzaju proces na świecie, który łączy w sobie najwyższy kunszt i innowacyjność.


Uczestnicy poznają kluczowe najważniejsze momenty towarzyszące wprowadzeniu na rynek modelu 33 Stradale, począwszy od 30 sierpnia 2023 r., kiedy to samochód został oficjalnie zaprezentowany w Muzeum Alfa Romeo w Arese. Następnego dnia powrócił na tor Monza zwany „Świątynią Prędkości”, dokładnie 56 lat po swoim pierwszym debiucie na tym torze, wzmacniając w ten sposób historyczny związek między Alfą Romeo, światem wyścigów i publicznością. W 2024 roku nowe „dwumiejscowe” coupé zyskało światowy rozgłos, pojawiając się na najbardziej prestiżowych scenach, takich jak Konkurs Elegancji w Villa d’Este czy Goodwood Festival of Speed, i zdobywając główne nagrody, takie jak niedawny tytuł „Supercar of the Year”. Szczególnym momentem była jazda testowa Valtteriego Bottasa, kierowcy F1 i jednego z nielicznych właścicieli modelu  33 Stradale, który określił wrażenia z jazdy jako „intuicyjne i wciągające”.

Punktem kulminacyjnym tej opowieści jest symboliczna data: 17 grudnia 2024 roku, dzień przekazania klientowi pierwszego z 33 egzemplarzy. To nie przypadek: tego samego dnia w 1966 roku Franco Scaglione otrzymał zadanie zaprojektowania oryginalnej 33 Stradale w Sali obrad muzeum w Arese, obecnie oficjalnej siedzibie „Bottega Alfa Romeo”. To połączenie przeszłości i przyszłości: nowa Stradale nie tylko oddaje hołd niepowtarzalnej legendzie, lecz także niesie jej dziedzictwo dalej – patrząc w przyszłość. Dzieło w 33 aktach, które w czystej postaci wyraża prawdziwego ducha marki, która zawsze była wierna swoim korzeniom, będąc jednocześnie odważną w swojej ewolucji.


Adrenalina i emocje na kultowym torze Balocco – sercu wyścigowej duszy Alfy Romeo
Nie ma lepszego miejsca na premierowe jazdy testowe niż tor Alfy Romeo w Balocco Proving Ground, kultowe miejsce w prowincji Vercelli, gdzie od 1962 roku powstają najbardziej wyczynowe modele marki, przygotowywane przez dział Autodelta i rywalizujące w międzynarodowych zawodach F1, DTM oraz Super Turismo. Nad całym testem czuwał bezpośrednio zespół inżynierów Alfy Romeo odpowiedzialny za projekt. Pierwsze okrążenia z umiarkowaną prędkością miały charakter rozgrzewki, aby ocenić dynamikę samochodu, skupiono się na ocenie precyzji układu kierowniczego, wyczuwalności punktu zadziałania hamulców i ogólnym wyważeniu auta, które zapewniają rama w kształcie litery „H” wykonana ze stopu aluminium, nadwozie typu „monocoque” z włókna węglowego i dopracowana konfiguracja zawieszenia. Ponadto, ponieważ wszystko zostało zaprojektowane w celu maksymalnego zaangażowania kierowcy, 33 Stradale oferuje dwa tryby jazdy, które można wybrać za pomocą przełączników umieszczonych na tunelu środkowym: „Strada” (drogowy) i „Pista” (torowy). Pierwszy z nich, tryb „Strada”, aktywowany po uruchomieniu samochodu zapewnia płynność, komfort i niezwykłą przyjemność z jazdy: moc jest płynnie dostarczana, czułość pedału standardowa, zawieszenie jest miękkie, skrzynia działa łagodnie, a klapy wydechu otwierają się dopiero po przekroczeniu 5000 obr./min. Natomiast w trybie „Pista” wszystko się zmienia, kierowca wybiera bowiem jazdę pełną adrenaliny: moc osiąga maksimum, reakcje są błyskawiczne, zawieszenie sztywnieje, skrzynia umożliwia szybką zmianę biegów, a układ wydechowy oddaje pełnię możliwości silnika V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Jedną z najbardziej ekscytujących kontroli osiągów w tej konfiguracji jest procedura „Partenza Veloce” (Szybki Start): naciskając przycisk „Quadrifoglio” na tunelu środkowym układ zarządza momentem obrotowym, kontrolą trakcji i skrzynią, by zapewnić maksymalne przyspieszenie bez utraty przyczepności. Na wybranych odcinkach toru, z wyłączonym systemem kontroli trakcji (ESC OFF), samochód osiągnął prędkość maksymalną 333 km/h, łącząc ekstremalne osiągi z intuicyjną kontrolą, nawet dla kierowców amatorów. Dźwięk silnika V6 twin-turbo o mocy 630 KM potęgował zaangażowanie, dostarczając autentycznych wrażeń w każdym momencie przyspieszania. Do pełni wrażeń przyczynia się również aktywne zawieszenie Alfa Romeo, z podwójnymi wahaczami, elektronicznymi amortyzatorami i pół-wirtualnym układem kierowniczym na obu osiach, aby zapewnić najwyższą precyzję i stabilność nawet w najbardziej wymagających warunkach. I wreszcie hamulce - bezkompromisowe. Dzięki systemowi Brake-by-Wire oraz karbonowo-ceramicznym tarczom Brembo (z aluminiowymi zaciskami – 6 tłoczków z przodu, 4 z tyłu), zatrzymanie auta z 100 km/h zajmuje mniej niż 33 metry.


„Bottega Alfa Romeo”, niespotykany dotąd poziom personalizacji
Uczestnicy wydarzenia mieli niepowtarzalną okazję skonfigurowania „swojej” Alfy 33 Stradale, zanurzając się w proces twórczy, który charakteryzuje warsztat „Bottega Alfa Romeo”. Za pomocą symulacji 3D i próbek materiałów tapicerki, od luksusowej skóry, przez Alcantarę, po detale kolorystyczne, każdy mógł stworzyć auto według własnej wizji. Tworzenie wyjątkowego i niepowtarzalnego dzieła sztuki, nadając kształt  materii i kolorom, zmieniając je w czyste piękno. Zasada ta jest zakorzeniona we włoskim renesansie, kiedy to mistrzowie rzemiosła tworzyli przedmioty o niezwykłym uroku i jakości, podążając za instrukcjami przekazywanymi przez klientów. W latach 60. podobnie działały włoskie manufaktury najsłynniejszych włoskich konstruktorów nadwozi, na zlecenie producentów samochodów lub indywidualnych nabywców, manufaktury nadwoziowe ręcznie stworzyły jedne z najpiękniejszych ikon przemysłu motoryzacyjnego. Dzisiaj ta sama zasada powraca w „La Bottega”, zespole profesjonalistów marki Alfa Romeo, który przez rok pracował w ścisłym kontakcie z klientami, aby najpierw zdefiniować concept nowej 33 Stradale, a następnie zaprojektować 33 unikalne i ekskluzywne samochody „fuoriserie”. Pierwsze spotkania z potencjalnymi klientami odbyły się przy okazji Grand Prix Monza 2022, gdzie kolekcjonerzy i pasjonaci marki mogli zapoznać się z początkowymi szkicami samochodu, zrodzonego z pasji i dumy Centrum Stylu Alfy Romeo. Pomysł przywrócenia do życia ikony poruszył fanów tak głęboko, że wszystkie 33 egzemplarze sprzedano w zaledwie kilka tygodni.Alfa Romeo postanowiła ponownie otworzyć Salę obrad Muzeum w Arese — miejsce, w którym w 1967 roku zatwierdzono projekt modelu 33 Stradale. To właśnie tam odbywały się spotkania z klientami, którzy przedstawiali swoje życzenia odnośnie samochodu, z pełnym poszanowaniem dla historii i kultowego charakteru poprzednika modelu. Po zatwierdzeniu przez tzw. Komitet 33, każde z życzeń klientów było następnie analizowane przez dział inżynierii pod kątem możliwości wdrożenia do produkcji.Zatem nowy model „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie) marki z wężem rodu Viscontich w logo reprezentuje nowy sposób myślenia o produkcji limitowanych edycji „few-off” poprzez umiejętne łączenie procesów rzemieślniczych, innowacji technologicznych i pragnień klientów.


Stworzony we współpracy z Carrozzeria Touring SuperleggeraEksperci biorący udział w wydarzeniu mieli okazję podziwiać wszystkie etapy produkcji nowego modelu 33 Stradale, stanowiącego przykład doskonałości włoskiego know-how, łączącego zaawansowane technologie z rzemiosłem na najwyższym poziomie. Wszystko to dzięki wiedzy i doświadczeniu firmy Touring Superleggera — nadwoziowni działającej od 1926 roku, z siedzibą w Rivalta pod Turynem. Każdy egzemplarz powstaje tu według precyzyjnie zaplanowanego procesu montażu, zorganizowanego na dwóch równoległych liniach, zaprojektowanych tak, by zapewnić niezależność poszczególnych etapów i maksymalną wydajność. System obejmuje osiem stacji roboczych — cztery przeznaczone do montażu oraz cztery do wykończenia i kontroli jakości — z możliwością równoległej produkcji ośmiu samochodów (plus jeden dodatkowy). Każda stacja łączy precyzyjny montaż z kalibracją i kontrolą zgodnie z najwyższymi standardami. Proces rozpoczyna się od dostarczenia tzw. „body-in-white” — wstępnie zmontowanej ramy, która jest skanowana w celu przygotowania wszystkich interfejsów mechanicznych, elektronicznych i konstrukcyjnych. Następnie montowane są poddane wcześniejszej kataforezie przednia i tylna rama, które wraz z wykonanym z włókna węglowego nadwoziem typu „monocoque” tworzą sztywną i bezpieczną konstrukcję w kształcie litery „H”. Pierwszym elementem nadwozia, który jest mocowany, jest dach z włókna węglowego z wewnętrzną aluminiową konstrukcją. Stanowi on punkt odniesienia dla montażu wszystkich pozostałych paneli. Przymocowany za pomocą śrub o wysokiej wytrzymałości, dach zapewnia optymalne wyciszenie i solidność konstrukcji. Zewnętrzne panele z włókna węglowego — boki, drzwi, tylna pokrywa — są wstępnie montowane z użyciem specjalnych szablonów, które gwarantują precyzję co do milimetra. Na tym etapie kluczową rolę odgrywają mistrzowie rzemiosła z Carrozzeria Touring Superleggera, którzy ręcznie dopracowują szczeliny i spasowanie elementów. Gdy nadwozie jest już kompletne, za pomocą aluminiowych zawiasów montowane są elementy ruchome (pokrywy), a następnie zderzaki, splittery i kanały powietrzne. Następnie samochód trafia do siedziby Carrozzeria Touring Superleggera w Arese, gdzie następuje jego lakierowanie, które obejmuje nałożenie podkładu epoksydowego, drugiego podkładu zwiększającego przyczepność oraz w końcu właściwego lakieru, również nakładanego w trzech warstwach. Cały proces jest wykonywany ręcznie przez wyspecjalizowanych techników, aby efekt finalny był perfekcyjny zarówno pod względem jakości wykończenia, jak i detali. Po lakierowaniu każdy panel jest ponownie sprawdzany, zanim zostaną zamontowane lusterka, szyby, wloty powietrza, uszczelki i elementy oświetlenia. Następnie, w celu weryfikacji pełnej izolacji pojazdu przeprowadzane są testy, takie jak na przykład próba szczelności. Kolejnym etapem jest produkcja wnętrza samochodu, gdzie elementy kabiny, dzięki modułowej konstrukcji, mogą być wstępnie zmontowane poza główną linią, a następnie wprowadzone do pojazdu. Po zmontowaniu samochód trafia na ostatnią stację – do końcowej kontroli jakości, tzw. „final resolution”, gdzie najpierw technicy z Touring, a później eksperci Alfa Romeo sprawdzają wygląd, funkcjonalność i właściwości dynamiczne pojazdu.Dopiero po przejściu wszystkich testów weryfikacyjnych samochód jest gotowy do przekazania go klientowi końcowemu.


Alfa Romeo 33 Stradale powraca na tor Monza – miejsce swojego debiutu w 1967 roku
Po światowej premierze nowego modelu 33 Stradale, która odbyła się 30 sierpnia 2023 roku w Muzeum Alfa Romeo w Arese, następnego dnia marka dostarczyła fanom światowego motorsportu jeszcze silniejszych emocji, wracając do „Świątyni Prędkości” w Monzy, na Grand Prix Włoch. Dokładnie tam, na legendarnym torze, kultowy samochód zadebiutował 31 sierpnia 1967 roku – na kilka tygodni przed oficjalną prezentacją podczas Salonu Samochodowego w Turynie. Wybór miejsca nie był przypadkowy – symbolizował on ścisły związek świata wyścigów z samochodami drogowymi, a także wraz z projektem 33, naznaczył oficjalny powrót Alfy Romeo do rywalizacji sportowej. Model 33 Stradale, bezpośrednio wywodzący się z wyścigowego Tipo 33, od razu wzbudził zachwyt swoją ekscytującą wydajnością i wyrzeźbioną sylwetką zaprojektowaną przez Franco Scaglione. 31 sierpnia 2023 roku jego następca powrócił na ten sam tor, na którym narodził się jego legendarny poprzednik – i na którym Alfa Romeo zdobyła pierwszy tytuł w historii Formuły 1, 3 września 1950 roku, z Nino Fariną za kierownicą Tipo 158 „Alfetta”. Z okazji tego wydarzenia bolidy zespołu Alfa Romeo F1 Team otrzymały specjalne malowanie nawiązujące do debiutu nowego 33 Stradale – złote felgi oraz nazwę modelu widoczną na boku i tylnym skrzydle. Całość uzupełnia charakterystyczny znaczek Quadrifoglio, obecny w odświeżonej wersji z okazji 100-lecia tego symbolu, który od 1923 roku oznacza najwyższy poziom sportowego ducha marki Alfa Romeo.

33 Stradale zachwyca na międzynarodowych wydarzeniach i zdobywa najbardziej prestiżowe nagrody
W 2024 roku nowa Alfa Romeo 33 Stradale oczarowała najbardziej ekskluzywne sceny światowej motoryzacji, wnosząc ze sobą piękno, siłę wyrazu i ponadczasową elegancję, jaką potrafi wyrazić jedynie tworzony na zamówienie, włoski samochód. Na przykład w maju, podczas konkursu elegancji Villa d’Este, 33 Stradale zdobyła prestiżową nagrodę „Design Concept Award 2024”, przyznawaną przez międzynarodowe jury za doskonałość formy i wizjonerskiego ducha. Był to już piąty raz, kiedy Alfa Romeo otrzymała to wyróżnienie, dołączając do galerii sław obok takich arcydzieł jak Brera, 8C Competizione, 8C Spider, TZ3 i 4C Concept. We wrześniu model zaprezentowano również podczas wydarzenia Chantilly Arts & Élégance Richard Mille, pośród zabytkowych samochodów i w klimacie dawnych czasów, dzieląc scenę z dwiema ikonami marki: 33 Spider Cuneo z 1971 roku oraz nowym modelem Junior. Te prestiżowe prezentacje były idealnym tłem dla serii międzynarodowych nagród, które ugruntowały pozycję 33 Stradale jako jednego z najbardziej uznanych supersamochodów ostatnich lat.Oprócz „Design Concept Award 2024” w Villa d’Este, to fascynujące dzieło z logo węża zdobyło również „Design Trophy” (przyznawaną przez magazyn L’Automobile), „Best in Classic 2024” (Ruoteclassiche) oraz tytuł „Supercar of the Year” (Automobile Awards).


Valtteri Bottas i 33 Stradale:
doskonała symbioza na torze BaloccoJesienią 2024 roku Valtteri Bottas, kierowca Formuły 1 oraz ekskluzywny klient nowej Alfa Romeo 33 Stradale, spędził intensywny i emocjonujący dzień z zespołem inżynierów Alfa Romeo na torze testowym Balocco (prowincja Vercelli), testując „prototyp 00” nowego modelu zbudowanego na zamówienie, który opisał jako intuicyjny samochód z którym od razu czuć niesamowitą więź. Podczas testów na torze, model 33 Stradale natychmiast ujawnił swój charakter: niezwykle precyzyjny układ kierowniczy, natychmiast reagujące hamulce oraz nienaganne ustawienia zawieszenia dzięki aluminiowej ramie w kształcie litery „H” i wykonanemu z włókna węglowego nadwoziu typu „monocoque”. Minimalistyczne i immersyjne wnętrze wynosi więź człowieka z maszyną na zupełnie nowy poziom, eliminując wszelkie rozpraszacze. W trybie „Pista” (Tor) samochód uwalnia pełną moc umieszczonego centralnie podwójnie doładowanego silnika V6 o mocy ponad 630 KM, przyspieszając od 0 do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy i osiągając prędkość maksymalną do 333 km/h. Towarzyszy temu dźwięk mechanicznej symfonii, a aktywny system zawieszenia oraz węglowo-ceramiczne hamulce marki Brembo zapewniają absolutną kontrolę, pozwalając zwolnić z prędkości 100 km/h do 0 na odcinku krótszym niż 33 metry.

To ekstremalne, a jednocześnie zaskakująco łatwe do opanowania doświadczenie jazdy, które każdy zakręt zamienia w czyste emocje. Na zakończenie sesji testowej Valtteri Bottas powiedział:„Konfigurowanie mojego własnego samochodu we współpracy z „Bottega Alfa Romeo” było niezwykle wciągającym  i ekscytującym doświadczeniem, a dzisiejsze testy były naprawdę ekscytujące. Dzisiejsze doświadczenie jest bliskie perfekcji, co dla mnie oznacza całkowitą symbiozę z samochodem. Za kierownicą od razu poczułem się komfortowo: jest niezwykle responsywny, precyzyjny. Odczucia są natychmiastowe, a dźwięk… to bez wątpienia Alfa Romeo!”.


17 grudnia 2024 roku – dostawa do pierwszego klienta
Śmiała obietnica, jaką Alfa Romeo złożyła swoim fanom na całym świecie, została dotrzymana. 17 grudnia ubiegłego roku pierwszy z 33 egzemplarzy nowej Alfa Romeo 33 Stradale zjechał z linii produkcyjnej i opuścił warsztat w Rivalta, a następnie został dostarczony do pierwszego klienta. Kluczowy punkt: data 17 grudnia ma niezwykłe symboliczne znaczenie. Dokładnie tego samego dnia, 17 grudnia 1966 roku, legendarny Carlo Chiti oficjalnie powierzył mistrzowskiemu projektantowi Franco Scaglione badania nad karoserią samochodu, który miał stać się ponadczasową ikoną: 33 Stradale. Dokładnie 58 lat później historia się powtórzyła wraz z ukończeniem pierwszego egzemplarza nowej generacji 33 Stradale. To świętowanie dziedzictwa ikony, która nadal zachwyca miłośników czystego sportowego charakteru i ponadczasowego piękna.

źródło: Alfa Romeo Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

 

Czytaj więcej o marce Alfa Romeo

Alfa Romeo prezentuje nową serię specjalną INTENSA
Alfa Romeo prezentuje nową serię specjalną INTENSA

Alfa Romeo | Nowa seria specjalna Intensa jest dostępna na wszystkich modelach Alfy Romeo i oddaje hołd tożsamości marki poprzez ekskluzywne elementy i wykończenia, które w połączeniu z najlepszymi rozwiązaniami technologicznymi zapewniają wyjątkowe i emocjonujące wrażenia z jazdy.

Alfa Romeo ujawnia szczegóły innowacyjnego systemu Q4, projektu opartego na wydajności
Alfa Romeo ujawnia szczegóły innowacyjnego systemu Q4, projektu opartego na wydajności

Alfa Romeo | Właśnie zakończyły się międzynarodowe testy prasowe modelu Junior Ibrida Q4 – wersji z napędem na wszystkie koła, która zapewnia ekstremalną kontrolę i wysokie osiągi w każdych warunkach, bez kompromisów w zakresie masy i efektywności

Innowacyjna technologia Q4 debiutuje w Alfie Junior, teraz z najszerszą gamą w segmencie
Innowacyjna technologia Q4 debiutuje w Alfie Junior, teraz z najszerszą gamą w segmencie

Alfa Romeo | Junior Ibrida Q4 dodatkowo uzupełnia gamę nowego modelu, który jest już dostępny w sprzedaży w 38 krajach. W zaledwie kilka miesięcy od swojej premiery klienci złożyli już ponad 27 000 zamówień na całym świecie, z czego znaczącą część, aż 19% stanowi wersja z napędem elektrycznym (BEV).

Najnowsze oferty

Alfa Romeo Stelvio Veloce 280KM AT8 Q4 Szklany dach Felgi 21"
  • Model: Stelvio
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2025
Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale 1.2 136KM MHEV eDCT6 szary Arese + SZKLANY DACH
  • Model: Junior
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2025
Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale 1.2 136KM MHEV eDCT6 szary Arese + czarny dach
  • Model: Junior
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2025

Odwiedź nasze salony