Quadrifoglio towarzyszy sportowej historii Alfy Romeo od samego początku. Legenda narodziła się 15 kwietnia 1923 r., z okazji 14. edycji jednego z najstarszych wyścigów samochodowych na świecie, Targa Florio, wydarzenia, które na początku ubiegłego wieku raz w roku zmieniało Sycylię w jeden z najbardziej znanych europejskich „salonów”. Emocjonujący, ale bardzo wymagający z technicznego punktu widzenia wyścig stanowił jeden z najważniejszych celów tamtych czasów dla kierowcy, który był w stanie ponownie poprowadzić do zwycięstwa nie tylko ówczesne modele samochodów, ale i całe marki do sukcesu rynkowego.
Z tego powodu w 1923 roku Alfa Romeo skupiła bardzo dużo uwagi do wyścigu na Sycylii, opracowując specjalną wersję RL i zatrudniając utalentowanych kierowców.
Jedne z nich, Ugo Sivocci, uznany kierowca tamtych czasów, przywiezie do domu zwycięstwo. Dzięki swoim umiejętnościom i serii szczęśliwych zdarzeń sprawi, że czterolistna koniczyna zostanie na zawsze symbolem sportowej rywalizacji na maskach samochodów wyścigowych Alfy Romeo. Tym triumfem Alfa Romeo została wręcz katapultowana na Olimp producentów samochodów, nieodwołalnie łącząc symbol Quadrifoglio z legendarnymi samochodami marki i robiąc miejsce długiej serii sukcesów osiągniętych przez niezapomnianych kierowców.
Od pierwszych Mistrzostw Świata samochodowego Grand Prix w 1925 roku, poprzez Mille Miglia, Targa Florio i „24-godzinny wyścig Le Mans”, Alfa Romeo dominowała w świecie zawodów sportowych. Jednak szczęśliwy symbol szybko zaczął wyróżniać także najbardziej ekskluzywne samochody drogowe. Po raz pierwszy emaliowany znaczek z Quadrifoglio pojawi się na Giulii Sprint GT Veloce. W ten sposób rozpoczęła się tradycja, która trwa do dziś, charakteryzując najmocniejsze wersje samochodów, przeznaczone dla koneserów kochających sportową jazdę.