GIULIA QUADRIFOGLIO 100° ANNIVERSARIO GWIAZDĄ 41. RAJDU 1000 MIGLIA

W będącym od zawsze trochę wyścigiem, a trochę przygodą, rajdzie 1000 Miglia, w tym roku wzięło udział ponad 400 niezwykle cennych, zabytkowych samochodów, z których aż 47 należy do marki Alfa Romeo, niekwestionowanego symbolu włoskiego sportu motorowego.

W wyścigu biorą udział trzy niezwykle cenne modele z kolekcji Alfy Romeo, które na co dzień można oglądać w Muzeum Alfy Romeo w Arese: 1900 Sport Spider i 2000 Sportiva, oba pochodzące z 1954 roku, oraz 1900C Super Sprint z 1956 roku. To trzy perełki z historycznej kolekcji będą prowadzone przez wyjątkowe załogi: za kierownicą 1900 Sport Spider zasiedli Costantin Andone oraz Marius Pope, założyciel społeczności internetowej „Alfattitude”, która zrzesza tysiące fanów Alfy z całego świata; 2000 Sportiva prowadzona przez niemiecką parę Toma Wlaschiha, głównego aktora Gry o Tron i Stranger Things, wielkiego fana Alfy Romeo, oraz znaną influencerkę motoryzacyjną prowadzącą na Youtubie kanał NinaCarMaria; za kierownicą 1900C Super Sprint zasiedli z kolei Velasca Lorenzo Quaglia, twarz mediów społecznościowych włoskiej marki modowej i Giovanni Giuseppe Savini, niezwykle popularny TikToker, lepiej znany pod pseudonimem @giogiusavini.


To trzy załogi dla trzech niesamowitych modeli, prawdziwych dzieł sztuki w ruchu, należących do kolekcji Heritage, działu Stellantis zajmującego się ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego Alfy Romeo. Przyjrzyjmy się szczegółowo tym trzem perełkom:

1900 Sport Spider (1954 rok)

To niezwykle rzadki wyścigowy spider, wyprodukowany w liczbie zaledwie dwóch egzemplarzy, wyposażony w czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami. Samochód rozwija maksymalną moc 138 KM, co pozwala rozpędzić to ważące zaledwie 880 kg auto o efektywnej aerodynamice do prędkości 220 km/h. Wyróżniający się innowacyjną stylistyką, zaprojektowany przez Franco Scaglione dla atelier Carrozzeria Bertone, 1900 Sport Spider wyposażony jest w pięciostopniową skrzynię biegów oraz most tylny De Dion. W rezultacie jego osiągi i właściwości jezdne porównywalne są ze współczesnymi samochodami: auto na polecenia reaguje szybko i płynnie oraz znakomicie trzyma się drogi. Ten niezwykły samochód będzie rywalizował z numerem startowym „289”.

2000 Sportiva (1954)

Samochód oznaczony numerem startowym „296”, to kolejny bardzo rzadki model: na świecie zachowały się tylko dwa jego egzemplarze. Model wyróżnia się nadwoziem pomalowanym w szarym kolorze metalizowanym. Alfa Romeo 2000 Sportiva została zaprojektowana w 1954 roku w ramach limitowanej edycji samochodów o wysokich osiągach, przystosowanych zarówno do jazdy na drogach publicznych, jak i do udziału w zawodach kategorii „Sport”. Dwulitrowy, czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami rozrządu rozwija moc 138 KM przy 6500 obr./min i umożliwia osiągnięcie prędkości 220 km/h, bardzo wysokiej jak na tamte czasy. Ponadto, Alfa Romeo 2000 Sportiva wyróżnia się pięciostopniową skrzynią biegów, zawieszeniem tylnym De Dion i aluminiową karoserią. Jej linie są smukłe i bardzo eleganckie: nadwozie zaprojektował Franco Scaglione, który w tamtym czasie pracował w studiu projektowym Bertone i stworzył również 1900 Sport Spider.

1900C Super Sprint (1956)

Z numerem startowym „392” w wyścigu weźmie udział fascynująca Alfa Romeo 1900C Super Sprint (1956), eleganckie coupé , które stanowi odmianę „gran turismo" modelu 1900. Model stał się sławny w latach 50. XX wieku, dzięki hasłu „rodzinny sedan, który zwycięża w wyścigach”. Alfa Romeo 1900 Super Sprint powstała na bazie skróconego podwozia Alfy Romeo 1900 sedan i została wyposażona w dwulitrowy, czterocylindrowy silnik (z typowym dla marki podwójnym wałkiem rozrządu) o mocy 115 KM przy 5500 obr./min. Jak to było przyjęte w latach 50. ubiegłego wieku, wielcy włoscy projektanci kupowali podwozia od Alfy Romeo i tworzyli nadwozia zaprojektowane i wyprodukowane we własnym atelier. Największy sukces odniósł model stworzony przez firmę Touring z Mediolanu, która w latach 1954-1955 zbudowała prawie 300 modeli opartych na Alfie Romeo 1900C Super Sprint.


Poza wartością historyczną tego typu wydarzenie stanowi autentyczny pomost pomiędzy przeszłością a przyszłością, więź, o której w tym roku przypominają trzy niezwykłe dla marki Alfa Romeo jubileusze: dziesiąta rocznica powstania Alfy Romeo 4C, 60-lecie Autodelty, oficjalnego działu wyścigowego Alfy Romeo, oraz 100. rocznica powstania Quadrifoglio Verde, sportowego poziomu wyposażenia par excellence wyróżniającego modele marki. Nieprzypadkowo zatem, Alfa Romeo udostępni na czas wyścigu, aby wspierać swoje wspaniałe zabytkowe samochody, kilka egzemplarzy najnowszej Giulii Quadrifoglio „100° Anniversario”.

15 kwietnia 1923 roku legendarny logotyp Quadrifoglio zadebiutował w wersji „Corsa” modelu RL, za kierownicą którego zasiadł Ugo Sivocci, zwycięzca 14. edycji Targa Florio. Od tamtego czasu Quadrifoglio stało się symbolem DNA Alfy Romeo – szlachetnej, włoskiej sportowej elegancji - i wyróżnia najbardziej wyczynowe oraz topowe wersje marki: nie tylko te startujące na torach wyścigowych, ale także najmocniejsze i najbardziej ekskluzywne wersje drogowe. Idealnym przykładem są modele Giulia i Stelvio Quadrifoglio „100° Anniversario”, należące do limitowanej edycji wyprodukowanej w zaledwie 100 egzemplarzach dla każdego modelu, wyróżniającej się zarówno pod względem mechanicznym, jak i estetycznym. Silnik 2.9 V6 o zwiększonej mocy do 520 KM z mechanicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, który optymalizuje przenoszenie momentu obrotowego, zwiększając stabilność, zwinność i prędkość na zakrętach. Ekskluzywność limitowanej serii podkreślają nowe, jubileuszowe emblematy zaprojektowane przez Centro Stile Alfa Romeo i nowe zaciski hamulcowe w kolorze złotym oraz wykończenie dolnej osłony chłodnicy i obudowy lusterek zewnętrznych z włókna węglowego. W środku, nowe widoczne szwy w kolorze złotym i plakietka na desce rozdzielczej upiększają sportowe wnętrze zdominowane przez włókno węglowe, z nowym wykończeniem 3D, natomiast kierownica jest obszyta skórą i Alcantarą oraz ozdobiona czarnymi szwami i wstawkami z włókna węglowego.

Czytaj więcej o marce Alfa Romeo

Alfa Romeo 33 Stradale debiutuje w Wielkiej Brytanii na Goodwood Festival of Speed
Alfa Romeo 33 Stradale debiutuje w Wielkiej Brytanii na Goodwood Festival of Speed

Alfa RomeoAlfa Romeo 33 Stradale debiutuje na Festiwalu Prędkości w Goodwood. To pierwszy raz, kiedy ten model „fuoriserie” (zbudowany na zamówienie) bierze udział w międzynarodowym wydarzeniu otwartym dla publiczności organizowanym poza granicami Włoch.

Włoski zespół inżynierów Alfy Romeo odkrywa sekrety dynamiki jazdy nowego modelu Junior VELOCE 280
Włoski zespół inżynierów Alfy Romeo odkrywa sekrety dynamiki jazdy nowego modelu Junior VELOCE 280

Alfa Romeo | PRZEGLĄD DYNAMIKI: kultowy ośrodek testowy Balocco jest miejscem długo wyczekiwanych testów z dynamiki jazdy (proces homologacji w trakcie) nowego modelu Junior w jego najbardziej sportowej wersji - 280 KM VELOCE - w 100% elektrycznej i wyposażonej w dedykowane rozwiązania tylko dla Alfy Romeo.

Alfa Romeo Junior VELOCE debiutuje z nowym, w 100% elektrycznym silnikiem zapewniającym moc 280KM
Alfa Romeo Junior VELOCE debiutuje z nowym, w 100% elektrycznym silnikiem zapewniającym moc 280KM

ALFA ROMEO | Na kilka dni przed testami drogowymi, prace nad Junior VELOCE – wersją wyposażoną w specjalne rozwiązania „made by and for” Alfa Romeo – dobiegają końca.

Najnowsze oferty

Alfa Romeo Tonale Edizione Speciale PHEV 1.3 280KM T4 - DEMO
  • Model: Tonale
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2023
Alfa Romeo Tonale Edizione Speciale PHEV 1.3 280KM T4 - DEMO
  • Model: Tonale
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2023
Alfa Romeo Tonale Sprint 1.5 T4 150KM DCT7 Mild-Hybrid
  • Model: Tonale
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony