Słodki sukces: Esapekka Lappi i Janne Ferm sięgają po zwycięstwo w Rajdzie Szwecji

Ostatniego dnia Rajdu Szwecji, mając ogromną przewagę nad rywalami, Lappi i Ferm stanęli do walki w trzech niedzielnych etapach i sięgnęli po swoje drugie zwycięstwo w WRC. Finowie zachowali zimną krew pokonując przeszło 300 kilometrów trasy rajdu, w którym najmniejszy błąd mógł mieć ogromne konsekwencje.

Korzystając z faktu, że załoga Lappi/Ferm w Hyundaiu i20 N Rally1 Hybrid ruszała na odcinki specjalne jako jedna z ostatnich, okazali się oni najszybsi na trzech piątkowych oesach i sięgnęli po pozycję lidera klasyfikacji. Celem na sobotę było przede wszystkim podjęcie minimalnego ryzyka w celu umocnienia przewagi, co załoga kontynuowała również podczas niedzielnych odcinków rajdu. Rezultatem tych starań było pierwsze zwycięstwo tej załogi w barwach Hyundai Motorsport i drugie ogólnie, po zwycięstwie w Rajdzie Finlandii 2017.


Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe zajęli trzecie miejsce w niedzielnej punktacji, zwanej Super Sunday, sięgając po czwartą pozycję w klasyfikacji generalnej rajdu. Belgowie stanęli przed zadaniem nie do pozazdroszczenia, czyli „czyszczeniem” drogi w piątkowy poranek, co uniemożliwiło im uwolnienie pełnego potencjału podczas tego jedynego śnieżnego rajdu WRC. Załoga skupiła się na sobotniej popołudniowej pętli i odniosła trzy zwycięstwa z rzędu, awansując z dziesiątej na czwartą lokatę. Ekipa zakończyła rajd z hukiem, pozostawiając wszystko na Power Stage – dosłownie, łącznie z tylnym skrzydłem na ostatnich metrach rajdu – do zwycięstwa na tym odcinku zabrakło zaledwie 0,1 sekundy. Po Rajdzie Szwecji, Neuville pozostaje liderem klasyfikacji kierowców z przewagą trzech punktów.

Estończycy Ott Tänak i Martin Järveoja odzyskali siły po piątkowej absencji na trasie i w niedzielnej klasyfikacji zajęli czwarte miejsce, zdobywając cztery punkty, dzięki nowemu systemowi punktacji. W sobotę, obowiązek ruszenia na trasę na początku stawki przypadł załodze Hyundaia i20 N Rally1 Hybrid z numerem 8; pomimo tej niekorzystnej sytuacji, Tänak/Järveoja zapewnił sobie trzy razy pozycję na podium, w tym zwycięstwo na pierwszym etapie. Załoga Hyundai Shell Mobis World Rally Team zakończyła imprezę z dwoma dodatkowymi punktami na kończącym rajd oesie Power Stage.


Po kolejnych zwycięstwach w pierwszych rajdach tego sezonu, Hyundai Motorsport zajmuje obecnie pierwsze miejsce w klasyfikacji producentów. Wszystkie trzy załogi rywalizujące w Rajdzie Szwecji wystartują również w pierwszym w tym sezonie szutrowym rajdzie, Safari Rally Kenya, który odbędzie się w dniach 28–31 marca.

Notatki załogi: TEsapekka Lappi/Janne Ferm

 ● Finowie po sprytnej i spokojnej jeździe zajęli pierwsze miejsce w zaśnieżonej Szwecji. 

 ● Zwycięstwo oznacza ich drugi sukces w rajdzie WRC. 

"Teraz czuję się świetnie. Na to drugie zwycięstwo polowałem dość długo. Muszę bardzo podziękować Cyrylowi za utrzymanie mnie w zespole po trudnej drugiej połowie sezonu 2023; dzisiejszy dzień jest tego wielkim kontrastem. Ogromne podziękowania dla zespołu i mojej rodziny. Wszyscy jesteśmy tutaj, aby wygrywać, a kiedy już to osiągniesz, jest to najlepsze uczucie na świecie. To był wspaniały rajd – mógł być ciekawszy przy mniejszej liczbie załóg, które się wycofały, ale śnieżne zaspy mogą być Twoim przyjacielem lub wrogiem. W tym tygodniu byli moimi przyjaciółmi; dobrze im odpłaciłem"

Esapekka Lappi


Notatki załogi: Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe 

 ● Załoga zajęła czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej i trzecie w klasyfikacji Super Sunday

 ● Neuville nadal prowadzi w klasyfikacji kierowców z 48 punktami na koncie

"Dobrze jest zdobyć kolejne zwycięstwo dla zespołu. To ważne, nawet jeśli występ nie był najlepszy, szczególnie na pierwszych przejazdach. Jednak dwa zwycięstwa na przestrzeni trzech tygodni to dla nas wielka motywacja – w całym sezonie 2023 odnieśliśmy tylko dwa zwycięstwa. Planowaliśmy przejechać bez żadnych błędów i myślę, że mogliśmy być jedyną załogą, która ich nie miała. Musieliśmy pogodzić się z sytuacją z piątku i liczyliśmy na lepszą sobotę, w której udało nam się piąć w górę rankingu. Cieszę się, że jestem na mecie, zdobywając przyzwoitą liczbę punktów"

Thierry Neuville


Notatki załogi: Ott Tänak/Martin Järveoja  

 ● Ekipa Tänak/Järveoja zajęła czwarte miejsce w klasyfikacji Super Sunday i na Power Stage

 ● Estończycy zdobyli sześć punktów pocieszenia po trudnym weekendzie

"W ten weekend trudno było utrzymać tempo, którego potrzebowaliśmy, aby być najszybszą załogą. Oczywiście, piątkowy błąd był frustrujący, a później nie było lepiej. W piątek czuliśmy się dobrze w samochodzie, kiedy drogi były nieco bardziej śliskie, ale kiedy przyczepność się poprawiła, po prostu nie czuliśmy się komfortowo. Z mojej strony zdecydowanie za dużo błędów na początek sezonu, ale wiemy, że możemy być dużo lepsi. Nie możemy się doczekać czystego występu w Kenii"

Ott tänak

Następny rajd

 ●  Mistrzostwa WRC przenoszą się na pierwszą szutrową imprezę w sezonie, Safari Rally Kenya, która odbędzie się w dniach 28–31 marca

 ●  Hyundai Motorsport wystawi trzy ekipy: Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe, Ott Tänak/Martin Järveoja i Esapekka Lappi/Janne Ferm.


źródło: Hyundai Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Hyundai

Hyundai IONIQ 5 N w wyścigu Pikes Peak – misja: pobić rekord w klasie elektrycznych SUV-ów
Hyundai IONIQ 5 N w wyścigu Pikes Peak – misja: pobić rekord w klasie elektrycznych SUV-ów

Hyundai | Seryjny IONIQ 5 N został przygotowany do występów w Pikes Peak International Hill Climb

W czasie, gdy nowe pokolenie kierowców wsiądzie za kierownicę pierwszych egzemplarzy modelu IONIQ 5 N, Hyundai planuje dodatkowo podkręcić emocje startując w 102. edycji wyścigu Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC), który odbędzie się 23. czerwca 2024 roku. Dwa elektryczne modele IONIQ 5 N o mocy 641 koni mechanicznych mają na celu pobić rekord w klasie seryjnych SUV-ów z napędem elektrycznym; łącznie Hyundai w wyścigu wystawi cztery pojazdy. 

Wracamy w góry silniejsi niż kiedykolwiek, z wiodącym w swojej klasie elektrycznym SUV-em w postaci IONIQ 5 N. Historia testowania nowych technologii i produktów przez Hyundaia na Pikes Peak sięga 1992 roku, a IONIQ 5 N przenosi tę koncepcję do samochodów elektrycznych o wysokich osiągach. IONIQ 5 N w specyfikacji seryjnej pokaże, czego klienci mogą spodziewać się od swoich pojazdów

Till WartenbergSzef marki N i motorsportu

Nowy Hyundai SANTA FE 2024 - cena
Nowy Hyundai SANTA FE 2024 - cena

Hyundai | SANTA FE to flagowy SUV w europejskiej ofercie marki Hyundai. Od kilku miesięcy znamy już zdjęcia jego najnowszej, piątej generacji. Teraz przyszedł czas na ogłoszenie jego cen i wersji wyposażenia. 

Ładniejszy i bardziej zaawansowany technologicznie: odświeżony Hyundai model i30
Ładniejszy i bardziej zaawansowany technologicznie: odświeżony Hyundai model i30

Hyundai | Hyundai prezentuje właśnie swój odświeżony model i30. Zmiany objęły funkcje łączności i bezpieczeństwa, a także zmiany nadwozia i w kabinie. Model i30 jest dostępne w różnych wersjach nadwozia i wyposażenia, by sprostać potrzebom szerokiej grupy klientów

Najnowsze oferty

Hyundai Tucson PE 1.6 T-Gdi 160KM 6MT 2WD Executive
  • Model: Tucson
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Hyundai i30 1.0T-GDI 120KM 6MT Modern FV23%
  • Model: i30
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 21835 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2022
Hyundai i30 1.0T GDI 120KM 6MT Smart LED FV23%
  • Model: i30
  • Typ nadwozia: Hatchback
  • Przebieg: 19451 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2023

Odwiedź nasze salony