Uruchomienie produkcji eDCT

Stellantis N.V. świętuje dziś uruchomienie produkcji zelektryfikowanej dwusprzęgłowej skrzyni biegów (eDCT) w swoim historycznym zakładzie przemysłowym Mirafiori we Włoszech. Jest to kolejny etap inwestycji o wartości 240 mln euro w turyński zakład i włoski przemysł motoryzacyjny, którego celem jest stworzenie Mirafiori Automotive Park 2030. Dyrektor generalny Stellantis ogłosił dziś kolejną inwestycję w wysokości 100 milionów euro mającą zwiększyć potencjał kultowego Fiata 500e. Mirafiori Automotive Park 2030 jest fizycznym urzeczywistnieniem wizji Stellantis zakładającej przekształcenie się w firmę technologiczną zajmującą się zrównoważoną mobilnością. Obiekt ten, będący jednym z trzech głównych globalnych ośrodków Stellantis, prowadzi działalność obejmującą cały cykl motoryzacyjny, od projektowania po recykling.

Mirafiori jest również integralną częścią programu transformacji grEEn-campus w Stellantis, który pomoże zmniejszyć emisję CO2 równoważną wartości 36 000 ton. grEEn-campus to miejsce wymiany i dzielenia się pomysłami mające na celu promowanie kreatywności i wydajności, a ostatecznie stworzenie niezwykle pożądanego środowiska pracy. Program transformacji będzie wspierać cel Stellantis określony w strategii Dare Forward 2030, jakim jest osiągnięcie do 2038 roku zerowej emisji dwutlenku węgla.


„Prowadząc działalność na całym świecie, Stellantis czerpie ze swoich włoskich, francuskich i amerykańskich korzeni”, powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis. „Jednak Mirafiori jest wyjątkowe dla Stellantis, ponieważ staje się kompletnym centrum operacyjnym skupiającym funkcje centralne, rozwój technologiczny, produkcję i działania związane z gospodarką o obiegu zamkniętym. Dlatego właśnie jego głęboka transformacja, z ośmioma nowymi gałęziami działalności powstałymi w Turynie od czasu utworzenia Stellantis, wymaga wiele uwagi, szkoleń i inwestycji, dzięki którym nadal będziemy mogli oferować pojazdy, technologie i usługi, które zdobędą serca i umysły naszych klientów na całym świecie. Równolegle z uruchomieniem produkcji eDCT, dzisiejsza zapowiedź kolejnej inwestycji w wysokości 100 milionów euro jest odpowiedzią na ambicję posiadania jeszcze bardziej atrakcyjnego i przystępnego cenowo Fiata 500e, aby poszerzyć bazę klientów, a tym samym rozszerzyć działalność produkcyjną w Mirafiori. Jak pokazaliśmy dzisiaj, zamierzamy bronić naszej pozycji lidera we Włoszech przed wszelką konkurencją, w tym chińskimi producentami, niezależnie od wsparcia, z jakiego mogą korzystać w tym kraju. Każdego dnia nasi włoscy pracownicy wykazują się swoimi umiejętnościami, duchem walki i odpornością. Chcę im gorąco i szczerze podziękować za ich wsparcie dla Stellantis. Nasi interesariusze mogą być pewni, że będziemy nadal chronić i pielęgnować nasze korzenie w nowy, czasem zaskakujący sposób”. 


Mirafiori Automotive Park 2030 to kolejny rozdział w bogatej, 80-letniej historii tego historycznego miejsca, w którym obecnie produkowany jest Abarth 500e, Fiat 500e, Maserati GranTurismo i Maserati GranCabrio. Ponad 90% wyprodukowanych tam pojazdów trafia na eksport, przyczyniając się tym samym do poprawy bilansu handlowego Włoch. W 2023 roku FIAT zwiększył swoją globalną sprzedaż o 12%, odnotowując łącznie 1,35 miliona sprzedanych egzemplarzy na całym świecie i potwierdzając swoją pozycję wiodącej marki w Stellantis pod względem wielkości sprzedaży. Marka FIAT jest liderem w czterech krajach, z udziałem w rynku wynoszącym odpowiednio 21,8% w Brazylii, 12,8% we Włoszech, 15,7% w Turcji i 78,6% w Algierii. FIAT jest liderem w segmencie A w Europie z 42% udziałem w rynku, a nowo ogłoszona inwestycja w model 500e ma na celu wzmocnienie jego pozycji jako lidera poprzez zaoferowanie jeszcze lepszego doświadczenia klienta dzięki bardziej dostępnej opcji obejmującej całkowicie nowy akumulator i silnik elektryczny.

Oprócz produkcji samochodów marek FIAT i Maserati, zakład Mirafiori Automotive Park 2030 obejmuje: 

Produkcję skrzyń biegów: oprócz bieżącej produkcji manualnych skrzyń biegów C514 do Fiata Pandy produkowanego w Pomigliano we Włoszech, spółka joint venture eTransmissions Assembly uruchomiła dziś w niecałe dwa lata produkcję skrzyń biegów eDCT do hybrydowych układów napędowych Stellantis. Zakład będzie produkował do 600 000 skrzyń biegów eDCT rocznie, równolegle z produkcją w Metz we Francji. Skrzynia biegów eDCT produkowana w Mirafiori to najnowocześniejsza, a jednocześnie przystępna cenowo technologia napędu hybrydowego, która łączy silnik elektryczny o mocy 21 kW i dwusprzęgłową skrzynię biegów. Silnik zapewnia napęd elektryczny podczas jazdy, w której potrzebny jest mniejszy moment obrotowy silnika, takiej jak jazda miejska lub jazda ze stałą prędkością, umożliwiając wyłączenie silnika spalinowego przez ponad 50% jazdy w ruchu miejskim. Gdy potrzebny jest większy moment obrotowy, włącza się silnik spalinowy.

Battery Technology Center (Centrum Technologii Akumulatorów): dzięki inwestycji o wartości 40 milionów euro na jego rozwój, innowacyjne centrum zwiększa możliwości Stellantis w zakresie projektowania, opracowywania i testowania pakietów akumulatorów, modułów, ogniw wysokiego napięcia i oprogramowania, które będą montowane w przyszłych modelach marek Stellantis. Centrum należy do największych w europejskiej branży motoryzacyjnej. 

Ośrodek gospodarki o obiegu zamkniętym SUSTAINera: to pionierskie centrum gospodarki o obiegu zamkniętym jest gospodarzem kluczowych działań na rzecz rozwoju zrównoważonej produkcji i konsumpcji komponentów i pojazdów. Działalność obejmuje regenerację pojazdów, demontaż pojazdów i regenerację części, z planami globalnej ekspansji. Celem Stellantis jest czterokrotne zwiększenie przychodów poprzez wydłużenie okresu użytkowania komponentów i usług oraz 10-krotne zwiększenie przychodów z recyklingu do 2030 r. w porównaniu z 2021 r. 

Nowy GrEEn-campus, który wkrótce zostanie uruchomiony: neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i oparty na współpracy program transformacji miejsc pracy, którego celem jest wzmocnienie podstaw funkcji zajmujących się projektowaniem, badaniami i rozwojem oraz funkcji centralnych Stellantis poprzez innowacyjne, zrównoważone i oparte na współpracy projekty. Miejsce to zgromadzi pracowników zaangażowanych w różne działania, w tym globalne centra decyzyjne obejmujące: 

Globalną siedzibę Stellantis Pro One, której celem jest wzmocnienie ofensywy Spółki w sektorze pojazdów użytkowych, aby osiągnąć pozycję światowego lidera. Jednostka biznesowa pojazdów użytkowych generuje jedną trzecią całkowitych przychodów Stellantis.

Drive4You, by Stellantis, wewnętrzną firmę logistyczną zarządzającą 230 ciężarówkami i 230 kierowcami we Włoszech z siedzibą w Turynie. 

Mobilisights, firmę zajmującą się danymi, zaangażowaną w rozwój działalności Spółki w zakresie w zakresie Data-as-a-Service (DaaS) oraz opracowywanie i licencjonowanie innowacyjnych produktów, aplikacji i usług B2B. 

Centrum oprogramowania odpowiedzialne na poziomie globalnym za zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) i STLA AutoDrive.

Advanced Engineering, globalne centrum kompetencji w zakresie formowania wtryskowego tworzyw sztucznych, dużych samochodów dostawczych, oprogramowania i zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy. 

Stellantis Design, siedziba główna zajmująca się projektowaniem samochodów marek Abarth, Alfa Romeo, FIAT, Lancia, Maserati i modeli Jeep® na rynki europejskie. 

Włoską spółkę zależną Stellantis.


W ciągu ostatnich pięciu lat, Stellantis zainwestowała ponad 5 miliardów euro we włoską działalność związaną z nowymi produktami oraz zakładami produkcyjnymi i nadal będzie to robić, aby stworzyć zrównoważony model biznesowy dla swojej działalności we Włoszech, przy wsparciu swoich dostawców i instytucji, jako „włoska drużyna złożona z trzech graczy”. Spółka inwestuje również w szkolenia mające na celu przekwalifikowanie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych swoich pracowników, kontynuując jednocześnie owocną współpracę z Politechniką Turyńską rozpoczętą już w 1999 roku, która zaowocuje stworzeniem kampusu w obszarze Mirafiori poświęconego projektowaniu i zrównoważonej mobilności. W ciągu najbliższych 10 lat Stellantis zainwestuje w elektryfikację ponad 50 miliardów euro, co pozwoli zrealizować cele przewidziane w planie strategicznym Dare Forward 2030, którego celem jest osiągnięcie 100% udziału samochodów osobowych z napędem elektrycznym (BEV) w sprzedaży samochodów osobowych w Europie oraz 50% udziału w sprzedaży samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych z napędem elektrycznym (BEV) w Stanach Zjednoczonych do 2030 roku. Aby osiągnąć te cele handlowe, Spółka zapewnia sobie około 400 GWh pojemności akumulatorów, korzystając ze wsparcia sześciu zakładów produkujących akumulatory w Ameryce Północnej i Europie. Stellantis jest na dobrej drodze, aby do 2038 roku osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich obszarach, przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji. 

źródło: Fiat Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Fiat

FIAT świętuje swoje pierwsze 125 lat i z uśmiechem patrzy w przyszłość
FIAT świętuje swoje pierwsze 125 lat i z uśmiechem patrzy w przyszłość

FiatW ogrodzie „La Pista 500” na dachu budynku Lingotto w Turynie odbyła się uroczystość z okazji 125-lecia istnienia marki FIAT pod hasłem „Z uśmiechem w przyszłość”.

Wszystkiego najlepszego dla Fiata 500: 67 lat kultowego włoskiego designu
Wszystkiego najlepszego dla Fiata 500: 67 lat kultowego włoskiego designu

FiatZaprezentowany po raz pierwszy 4 lipca 1957 roku, legendarny Fiat 500 obchodził ostatnio swoje 67. urodziny.

Marka Fiat – ikona polskiej motoryzacji – ma 125 lat!
Marka Fiat – ikona polskiej motoryzacji – ma 125 lat!

FIAT | W tym roku Fiat obchodzi rocznicę 125 lat istnienia. To marka o bogatej historii pełnej ważnych wydarzeń, modeli i sukcesów, która pisała również historię światowej motoryzacji. Polski Fiat jest nieznacznie młodszy, ale historię ma równie ciekawą, można ją opowiadać na różne sposoby.

Najnowsze oferty

Fiat Scudo SERIA 2 Nowe Furgon Brygadowy Maxi 2.0 MJ 144 KM DEMO
  • Model: Scudo
  • Typ nadwozia: Furgon (blaszak)
  • Przebieg: 1500 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2024
Fiat Scudo Scudo Furgon Maxi 2.0 144KM  Promocyjny leasing 103%
  • Model: Scudo
  • Typ nadwozia: Furgon (blaszak)
  • Przebieg: 0
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2024
Fiat Scudo Scudo Furgon Maxi 2.0 144KM
  • Model: Scudo
  • Typ nadwozia: Furgon (blaszak)
  • Przebieg: 0
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony