HYUNDAI I GIUGIARO ODBUDUJĄ SŁYNNY CONCEPT Z 1974 ROKU

Firma Hyundai Motor Company ogłosiła, że będzie współpracować z włoską firmą projektową GFG Style, w szczególności z jej założycielami, ojcem i synem, czyli Giorgetto i Fabrizio Giugiaro. Celem jest odbudowa wpływowego prototypu Pony Coupe z 1974 roku, który młody Giorgetto stworzył na potrzeby debiutu Hyundaia na salonie samochodowym w Turynie w 1974 roku. Odbudowany samochód koncepcyjny zostanie zaprezentowany wiosną. Hyundai Motor ogłosił plan podczas wydarzenie Design Talk w Seulu, w którym udział wzięli Giorgetto i Fabrizio Giugiaro, Luc Donckerwolke, dyrektor kreatywny Hyundai Motor Group oraz SangYup Lee, wiceprezes wykonawczy i szef Globalnego Centrum Projektowego Hyundai Motor.

"Jesteśmy absolutnie podekscytowani, mogąc powitać Giorgetto i Fabrizio w Seulu z tej nietypowej okazji i nie możemy się doczekać współpracy z nimi oraz GFG Style przy tym niezwykłym projekcie. Ten projekt nie tylko ma wartość historyczną, ale także stanowi wymianę międzykulturową, która może utorować drogę do większej współpracy w przyszłości." - Luc Donckerwolke Dyrektor kreatywny Hyundai Motor Group

"Oryginalne prototypy Pony i Pony Coupe były jednymi z rzadkich dzieł, które wpłynęły na stylizację nie tylko jednego, ale wielu pojazdów produkcyjnych i koncepcyjnych, w tym naszego wielokrotnie nagradzanego modelu IONIQ 5 oraz przyciągającego uwagę N Vision 74. Ponieważ oryginalny samochód koncepcyjny już nie istnieje, zleciliśmy Giorgetto Giugiaro jego odbudowę w oparciu o filozofię naszego designu: Kształtowanie przyszłości dzięki dziedzictwu." - SangYup Lee Wiceprezes Wykonawczy i Szef Globalnego Centrum Projektowego Hyundai Motor

-

-

W 1974 roku, kiedy Hyundai Motor był jeszcze we wczesnych latach produkcji pojazdów, kierownictwo firmy skontaktowało się z Giorgetto Giugiaro, aby zlecić prace nad zaprojektowaniem pierwszego niezależnego modelu Hyundaia i pierwszego seryjnie produkowanego samochodu z Korei. W tamtym czasie w Korei nie było możliwości projektowania i stylizacji pojazdów, więc Hyundai Motor zlecił Giugiaro zaprojektowanie, wykonanie planów i zbudowanie pięciu prototypów, z których jeden był w wersji coupe. W procesie projektowania Hyundai zdecydował się pokazać Pony i Pony Coupe na targach motoryzacyjnych w Turynie, aby promować debiut marki na światowym rynku. Z przodem w kształcie klina, okrągłymi reflektorami i geometrycznymi liniami przypominającymi origami, Pony Coupe był przeznaczony na rynki Ameryki Północnej i Europy, ale projekt został wstrzymany w 1981 roku, tuż przed startem masowej produkcji, z powodu niesprzyjających globalnych warunków ekonomicznych.

-

-

Chociaż prototyp ten był wówczas niedokończonym marzeniem, jego duch pomógł ożywić koreański przemysł motoryzacyjny, bezpośrednio wpływając na pierwsze niezależne modele produkcyjne Hyundaia pod nazwą Pony, które były dostępne na całym świecie w latach 1975-1990. Koncepcyjne Pony Coupe pozostaje ważną częścią spuścizny Hyundaia i znakiem rozpoznawczym wizji firmy, którą przedstawił prezes-założyciel Ju-Yong Chung. Dzięki koncepcyjnemu Pony Coupe i późniejszej gamie produktów Pony, założyciel Chung utorował drogę dla koreańskiego przemysłu motoryzacyjnego swoim pozytywnym nastawieniem, odważnym przywództwem, mocną wiarą i niezłomną pracowitością. Jego przywództwo pomogło Korei wyjść z trudów wojny i stać się potęgą gospodarczą pod koniec 20. wieku.

Projekt tych aut koncepcyjnych posłużył również jako ogromne źródło inspiracji dla Giugiaro, przy pracy nad słynnym DeLoreanem DMC 12, który zadebiutował w 1983 roku i był wykorzystywany w filmach z serii „Powrót do przyszłości” (1985-90). Wciąż można odczuć wpływ prototypów Pony i Pony Coupe. W 2019 roku Hyundai Motor czerpał inspirację z oryginalnego Pony dla samochodu koncepcyjnego o nazwie „45”, co bezpośrednio wpłynęło na stylizację modelu IONIQ 5, który zadebiutował dwa lata później. Również w 2021 roku Hyundai ponownie zinterpretował oryginalne Pony w formie prototypu pojazdu elektrycznego typu restomod. W 2022 roku Hyundai po raz kolejny skinął głową na prototypowe coupe, prezentując cieszący się dużym zainteresowaniem koncepcyjny samochód N Vision 74, stanowiący laboratorium na kołach dla zaawansowanej technologii hybrydowej.

O swoim oryginalnym projekcie Giugiaro powiedział: "Zaprojektowałem Hyundaia Pony, kiedy byłem jeszcze młodym projektantem na początku swojej kariery. Czułem się bardzo dumny, że byłem odpowiedzialny za stworzenie pojazdu dla firmy i kraju, który miał zaatakować konkurencyjny globalny rynek. Teraz jestem głęboko zaszczycony, że Hyundai poprosił mnie o odbudowę tego pojazdu, dla potomności i w ramach uczczenia dziedzictwa marki."

-

___
źródło: Hyundai Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Hyundai

Hyundai IONIQ 5 N w wyścigu Pikes Peak – misja: pobić rekord w klasie elektrycznych SUV-ów
Hyundai IONIQ 5 N w wyścigu Pikes Peak – misja: pobić rekord w klasie elektrycznych SUV-ów

Hyundai | Seryjny IONIQ 5 N został przygotowany do występów w Pikes Peak International Hill Climb

W czasie, gdy nowe pokolenie kierowców wsiądzie za kierownicę pierwszych egzemplarzy modelu IONIQ 5 N, Hyundai planuje dodatkowo podkręcić emocje startując w 102. edycji wyścigu Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC), który odbędzie się 23. czerwca 2024 roku. Dwa elektryczne modele IONIQ 5 N o mocy 641 koni mechanicznych mają na celu pobić rekord w klasie seryjnych SUV-ów z napędem elektrycznym; łącznie Hyundai w wyścigu wystawi cztery pojazdy. 

Wracamy w góry silniejsi niż kiedykolwiek, z wiodącym w swojej klasie elektrycznym SUV-em w postaci IONIQ 5 N. Historia testowania nowych technologii i produktów przez Hyundaia na Pikes Peak sięga 1992 roku, a IONIQ 5 N przenosi tę koncepcję do samochodów elektrycznych o wysokich osiągach. IONIQ 5 N w specyfikacji seryjnej pokaże, czego klienci mogą spodziewać się od swoich pojazdów

Till WartenbergSzef marki N i motorsportu

Nowy Hyundai SANTA FE 2024 - cena
Nowy Hyundai SANTA FE 2024 - cena

Hyundai | SANTA FE to flagowy SUV w europejskiej ofercie marki Hyundai. Od kilku miesięcy znamy już zdjęcia jego najnowszej, piątej generacji. Teraz przyszedł czas na ogłoszenie jego cen i wersji wyposażenia. 

Ładniejszy i bardziej zaawansowany technologicznie: odświeżony Hyundai model i30
Ładniejszy i bardziej zaawansowany technologicznie: odświeżony Hyundai model i30

Hyundai | Hyundai prezentuje właśnie swój odświeżony model i30. Zmiany objęły funkcje łączności i bezpieczeństwa, a także zmiany nadwozia i w kabinie. Model i30 jest dostępne w różnych wersjach nadwozia i wyposażenia, by sprostać potrzebom szerokiej grupy klientów

Najnowsze oferty

Hyundai i30 1.5 T-GDI 160KM 48V 7DCT Smart LED FV23% opony zimowe 8km przebiegu!!
  • Model: i30
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 8 km
  • Skrzynia biegów: Dwusprzęgłowa
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2023
Hyundai i30 1.5 T-GDI 160KM 48V 7DCT Smart LED FV23% opony zimowe 8km przebiegu!!
  • Model: i30
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 8 km
  • Skrzynia biegów: Dwusprzęgłowa
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2023
Hyundai Tucson PE 1.6 T-Gdi 160KM 6MT 2WD Executive
  • Model: Tucson
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony