OPEL - KRÓTKA HISTORIA ROZWOJU MULTIMEDIÓW W SAMOCHODZIE
Dzisiaj najnowocześniejsze systemy multimedialne, takie jak ten w Oplu Astrze, zdobywcy „Złotej Kierownicy 2022”, zapewniają optymalny dźwięk i rozrywkę. Są już standardem w wielu modelach Opla, oferują sprawną łączność, zgodność z Apple CarPlay i Android Auto oraz liczne opcje personalizacji i nawigację opartą na najnowszych rozwiązaniach. Ale kiedy radio zadebiutowało w samochodach marki Opel i do rozwoju jakich pionierskich koncepcji przyczynił się niemiecki producent? Z okazji przypadającego 13 lutego „Światowego Dnia Radia” przypomnimy trochę historii.
Muzyka na trasie: Opel wprowadza odbiorniki radiowe w modelach Admiral i Kapitän
Światowy Dzień Radia jest obchodzony od 2012 r. na pamiątkę założenia rozgłośni radiowej Narodów Zjednoczonych 13 lutego 1946 r. Jednak sama „bezprzewodowa” rozrywka narodziła się już na początku XX wieku. Pierwsza stacja radiowa w Niemczech rozpoczęła nadawanie w 1923 r. W tym czasie Fritz von Opel, wnuk założyciela firmy Adama Opla, również był radiowym pionierem zaangażowanym w powołanie „Südwestdeutscher Rundfunkdienst”.
Niemal równocześnie pierwsze samochodowe radioodbiorniki wprowadzono w USA. Opel zaoferował radio w samochodzie po raz pierwszy w 1938 r. jako akcesorium do modelu Admiral. Początkowo odbiornik montowano pod deską rozdzielczą, przy podłodze. Już rok później klienci Opla mogli zamówić nowo wprowadzony model Kapitän z opcjonalnym radioodbiornikiem Blaupunkt wbudowanym w deskę rozdzielczą. Dźwięk nie dobiegał już znad podłogi, ale z centralnie umieszczonego głośnika, przez który można było posłuchać takich przebojów jak „Over the Rainbow” w wykonaniu Judy Garland.
Innowacje dla każdego: VHF, antena okienna i radioodbiorniki Opla
Po zakończeniu drugiej wojny światowej, w latach „niemieckiego cudu gospodarczego”, pojawiły się nowe rozwiązania w zakresie samochodowych radioodbiorników, które błyskawicznie zyskiwały popularność. Pasmo VHF wprowadzono w Europie w 1949 r. Radia w modelach Opla odbierały sygnał radiowy na tych częstotliwościach już w pierwszej połowie lat 50. Opel zawsze starał się udostępniać innowacje jak najszerszemu gronu klientów. Zgodnie z tą zasadą już pod koniec lat 60. w Oplach można było słuchać radia w stereo. W połowie lat 70. producent wprowadził nawet własną linię markowych radioodbiorników w wersji standardowej, komfortowej i luksusowej – w tym ostatnim przypadku z odtwarzaczem kaset.
Na początku 1971 r, Opel zaoferował nową opcjonalną antenę okienną, początkowo we flagowych modelach Admiral i Diplomat. Według deklaracji firmy z tamtych czasów odbiór był „porównywalny, a niejednokrotnie nawet lepszy niż przez tradycyjną antenę prętową”. Antena tego typu była zatopiona w szybie czołowej, jako cienki, ledwo dostrzegalny drucik biegnący wokół jej krawędzi. Takie rozwiązanie eliminowało ryzyko uszkodzenia bardziej narażonej anteny prętowej.
Od 1977 r. wszystkie radioodbiorniki Opla mogły odbierać informacje o ruchu drogowym. Była to techniczna innowacja, która uprzyjemniała jazdę i pomagała oszczędzić czas, a kierowca mógł usłyszeć stosowne komunikaty w radiu nawet wtedy, gdy korzystał z odtwarzacza kaset.
Przez kolejną dekadę jakość odbioru sygnału radiowego ciągle się poprawiała. W 1981 r. Opel wprowadził pierwsze radio samochodowe z automatyczną regulacją głośności. W 1988 r. wprowadzono RDS (Radio Data System), który umożliwiał wyświetlanie dodatkowych informacji o nadawanym programie lub komunikatów dotyczących sytuacji na drogach.
CARIN: od radia do nawigacji z systemem wskazywania drogi
Kiedyś kierowcy byli skazani na drukowane mapy samochodowe, a jedyną pomocą w planowaniu trasy były radiowe komunikaty o zdarzeniach drogowych. W 1995 r. Opel jako pierwszy producent samochodów zaprezentował model klasy średniej (Vectra) ze zintegrowanym systemem nawigacji. Samochodowy system informacji i nawigacji (Car Information and Navigation System; CARIN) opracowany przez firmę Philips wskazywał drogę za pomocą komunikatów wizualnych i akustycznych. Mapa była zapisana na CD, a położenie samochodu było ustalane na podstawie sygnału satelitarnego systemu GPS i czujników ABS. Wraz z drugą generacją systemu „Carin 440” w Oplu Astra z 1998 r. nawigacja trafiła także do klasy kompaktowej.
Cały czas pracowano też nad poprawą jakości dźwięku w odbieranych audycjach. Dzięki cyfryzacji sygnału w standardzie Digital Audio Broadcasting (DAB) szumy i podobne zakłócenia przestały być problemem. Radio cyfrowe umożliwia odbiór krystalicznie czystego dźwięku i większej liczby stacji. Obecnie jest to standard we wszystkich samochodach osobowych marki Opel oraz w większości pojazdów użytkowych.
Od IntelliLink do systemów Multimedia: internet w Oplach
W 2012 r. w pojazdach marki Opel rozpoczęła się era internetu. Opel ADAM był pionierem w segmencie małych samochodów, wyposażonym w nowy system multimedialny IntelliLink. Za jego pośrednictwem można było obsługiwać niektóre funkcje smartfonów z Apple iOS i Androidem. Pionierski system Opla został nagrodzony przez czasopisma AUTO BILD i COMPUTER BILD w plebiscycie „Connected Car Award” na najlepiej skomunikowany samochód. W 2014 r. Apple i Google zaprezentowały systemy Apple CarPlay i Android Auto. Rok później Opel przedstawił nową generację systemu IntelliLink, kompatybilną z Android Auto i Apple CarPlay.
Dzisiaj modele Opla są wyposażone w najnowocześniejsze systemy multimedialne odbierające sygnał radiowy w cyfrowym standardzie. Obsługa telefonu bez użycia rąk, przez ekran dotykowy lub polecenia głosowe, a także bezprzewodowa integracja ze smartfonem, to tylko przykłady niezliczonych możliwości dostępnych w aktualnych modelach, takich jak Opel Mokka, Opel Grandland i Opel Astra. Kokpit Opel Pure Panel to najnowsza generacja cyfrowego interfejsu użytkownika ułatwiającego intuicyjne korzystanie z tych technologii. Wszystko zaczęło się jednak od radia – dlatego też Opel świętuje przypadający 13 lutego „Światowy Dzień Radia”.