W 1970 roku Opel zrewolucjonizował klasę samochodów średniej wielkości. Opel Ascona był prekursorem zapewniających przyjemność z jazdy sportowych limuzyn z krótkimi zwisami i doskonałymi właściwościami jezdnymi. Ascona przyciągała wzrok różnorodnością nadwozi — była dostępna jako sportowe auto dwudrzwiowe, czterodrzwiowa limuzyna oraz pierwsze luksusowe kombi zachęcające do rekreacji w plenerze. Ukoronowaniem sukcesu tej rodziny modeli była Manta. Smukłe coupé dzieliło rozwiązania techniczne z Asconą, dzięki czemu samochód był dostępny dla szerokiej rzeszy klientów. Manta była już drugim samochodem marzeń, które niemiecka marka wprowadziła na rynek. Zaledwie dwa lata wcześniej, bo w 1968 roku, zadebiutował Opel GT.
Podobnie jak GT, również Ascona i Manta trafiły za Atlantyk i były z powodzeniem sprzedawane w USA. Taka międzynarodowa kariera udała się tylko kilku modelom Opla. Dziś są to samochody poszukiwane przez kolekcjonerów, które znacznie zyskały na wartości w porównaniu z cenami obowiązującymi, gdy klienci kupowali je jako nowe.
W firmie Opel rok 2020 został ogłoszony rokiem tych legendarnych samochodów, a ich fani mogą przyłączyć się do świętowania jubileuszu. Obchody rozpoczną się od otwarcia sezonu rajdowego i parady „Bodensee Klassik” (7‑9 maja). Na starcie pojawi się sześć egzemplarzy Ascony i Manty pierwszej generacji. Będzie to uwertura do głównego pokazu zaplanowanego na 28 czerwca, w trakcie którego na „Klassikertreffen” w Rüsselsheim zaprezentuje się około 100 Ascon i Mant A. Na przyjęciu urodzinowym spodziewanych jest około 30 000 gości, w tym liczne delegacje klubów miłośników marki Opel. Kolejnym ważnym wydarzeniem będzie zlot Mant organizowany w dniach 25–27 września przez kolekcjonera i znawcę tych samochodów, Manfreda Henninga. Trudno wyobrazić sobie lepsze miejsce na tę imprezę niż Timmendorfer Strand nad Bałtykiem, gdzie Manta została po raz pierwszy zaprezentowana prasie dokładnie 50 lat temu.
-
OPEL ROZPOCZĄŁ 1970 ROK OD OFENSYWY MODELOWEJ
Nowe modele średniej wielkości, które zadebiutowały w 1970 roku, nosiły nazwy Ascona i Manta. Ascona, jako dwu- i czterodrzwiowa limuzyna, była pozycjonowana między Kadettem a Rekordem. Ascona wyznaczała też nowy trend: wersja Caravan była pierwszym kompaktowym luksusowym kombi, mocno wyprzedzającym swoje czasy. Oferując siostrzaną sportową Mantę, Opel wszedł na rozwijający się wówczas rynek rodzinnych sportowych coupé. Podwozia, zawieszenia i zespoły napędowe obu modeli były identyczne, podobnie jak czterocylindrowe silniki rozwijające moc od 60 do 105 KM.
Ascona zwyciężała zarówno na szutrze, jak i na asfalcie. Walter Röhrl z pilotem Jochenem Bergerem wygrali w 1974 roku Rajdowe Mistrzostwa Europy, a w 1975 roku, na Rajdzie Akropolu, odnieśli pierwsze zwycięstwo dla Opla w Rajdowych Mistrzostwach Świata. W 1982 roku Röhrl i Christian Geistdörfer sięgnęli po tytuł w Rajdowych Mistrzostwach Świata, w których ścigali się samochodem Ascona 400. Do marca 1975 roku wyprodukowano 691 438 egzemplarzy Ascony A. W tym samym okresie powstały też 498 553 egzemplarze Manty A.
-
MANTA DEBIUTUJE W TIMMENDORFER STRAND
Sportowa Manta zadebiutowała we wrześniu 1970 roku. Emblemat manty był inspirowany zdjęciami wykonanymi przez badacza mórz Jacques’a Cousteau. W nawiązaniu do morskiego motywu prezentacja samochodu odbyła się w nadbałtyckiej miejscowości Timmendorfer Strand. Manta oznaczała dla Opla wkroczenie na nowe terytorium. „Zamiast wprowadzać nowość, która czyniłaby dotychczasowy model przestarzałym, prezentujemy dziś samochód, który uzupełnia naszą ofertę i odpowiada na nowe potrzeby rynku” — napisano w ówczesnym komunikacie prasowym.
-