-
Podwozie Rangera Raptora nowej generacji różni się od rozwiązań zastosowanych w najnowszym Rangerze. Szereg specyficznych dla Raptora mocowań i wzmocnień takich elementów jak słupek C, skrzynia ładunkowa i koło zapasowe, a także unikalne obudowy odbojników, wieżyczki amortyzatorów i wsporniki tylnych amortyzatorów – wszystko to sprawia, że Ranger Raptor nowej generacji doskonale radzi sobie w trudnych warunkach terenowych.
Samochód terenowy o tak wysokich osiągach, jak Ranger Raptor, wymaga odpowiedniego układu jezdnego, więc inżynierowie Forda całkowicie przeprojektowali zawieszenie kół. Nowe, wytrzymałe, a jednocześnie lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze, przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku oraz udoskonalone drążki Watta zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić lepsze panowanie nad pojazdem w trudnym terenie przy dużej prędkości.
„Przekonstruowane zawieszenie Rangera Raptora w pełni wykorzystuje możliwości nowych amortyzatorów FOX® Live Valve. Zawieszenie dostosowuje się w czasie rzeczywistym, gwarantując wyjątkową kontrolę nad pojazdem na drodze, a jednocześnie z łatwością pochłaniając pofałdowania i większe koleiny w terenie, dzięki czemu kierowca zachowuje maksymalną kontrolę i ma do dyspozycji wysokie osiągi” – powiedział Burn.
Następna generacja 2,5-calowych amortyzatorów FOX® z wewnętrznym obejściem Live Valve jest wyposażona w najnowocześniejszy system sterowania, który dysponuje funkcją tłumienia zależnego od pozycji amortyzatora (Position-Sensitive Damping). Amortyzatory o średnicy 2,5 cala są najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem tego typu, jakie kiedykolwiek montowano w Rangerze Raptorze. Wypełnione są olejem wzbogaconym Teflonem™, który zmniejsza tarcie o około 50 procent w porównaniu z amortyzatorami stosowanymi w modelu poprzedniej generacji. Chociaż są to podzespoły FOX®, prace tuningowe i rozwojowe zostały przeprowadzone przez Ford Performance, z wykorzystaniem komputerowo wspomaganej inżynierii i testów w warunkach rzeczywistych. Wszystko – od regulacji sprężyn, poprzez ustawienie wysokości zawieszenia, dostrojenie zaworów i honowanie gładzi stref skoku cylindrów – wykonano z myślą o osiągnięciu idealnej równowagi pomiędzy komfortem, kontrolą, stabilnością i doskonałą przyczepnością na asfalcie oraz w terenie.
System wewnętrznego obejścia zaworów Live Valve, współdziałający z udoskonalonymi trybami jazdy² Rangera Raptora, został dopracowany w celu uzyskania lepszego komfortu na drodze i wyższej skuteczności w terenie, zarówno przy dużych, jak i małych prędkościach jazdy. Oprócz współpracy z różnymi trybami jazdy, układ zawieszenia ma zdolność pracy w tle, aby przygotować pojazd do zmiany warunków jazdy. Podczas ściskania amortyzatora, różne strefy w systemie obejścia zaworów dają takie wsparcie, jakie jest potrzebne dla danego skoku i działają odwrotnie, gdy amortyzatory odbijają do pełnej wysokości.
Aby zapewnić ochronę przed skutkami poważnego dobicia po lądowaniu pickupa, sprawdzony na trasach wyścigów system FOX® Bottom-Out Control dba o maksymalną siłę tłumienia w ostatnich 25 procentach skoku amortyzatora. Podobnie system może usztywnić tylne amortyzatory, aby zapobiec kiwaniu się Rangera Raptora przy gwałtownym przyspieszaniu, co wpływa na utrzymanie wysokiej stabilności pojazdu. Dzięki amortyzatorom dbającym o odpowiednią siłę tłumienia w każdym położeniu, Ranger Raptor gwarantuje stabilność zarówno na drodze, jak i na torze.
Zdolność Rangera Raptora do radzenia sobie w trudnym terenie rośnie też dzięki solidnym osłonom podwozia. Przednia płyta osłonowa jest prawie dwa razy większa niż w standardowym Rangerze nowej generacji, a wykonano ją z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm. Płyta ta w połączeniu z osłoną dolną silnika i osłoną skrzyni biegów, została zaprojektowana w celu ochrony kluczowych elementów takich jak chłodnica, układ kierowniczy, przednia poprzecznica ramy, miska olejowa i przedni mechanizm różnicowy. Podwójne haki holownicze z przodu i z tyłu pomagają wybrać dogodną opcję wyciągnięcia pojazdu z opresji w terenie. Ich konstrukcja zapewnia dostęp do jednego z haków, jeśli dostęp do drugiego jest utrudniony, a także umożliwia użycie pasów podczas odzyskiwania pojazdu w głębokim piasku lub gęstym błocie.
-