-
SILNIK
- Całkowicie nowy, chłodzony powietrzem, 1 cylindrowy, 4 suwowy, 2 zaworowy silnik o pojemności 125cm3
- Pięciobiegowa skrzynia biegów zwiększa potencjał przy wyprawach za miasto
- Silnik spełnia normę czystości spalin EURO5
Nowy MSX125 Grom 2021 posiada nowy, dwuzaworowy, chłodzony powietrzem silnik, o pojemności 125 cm3, o średnicy cylindra 50 mm i skoku tłoka 63,1 mm. Stopień sprężania wynosi 10,0:1. Moc maksymalna 9,8 KM osiągana jest przy 7250 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 10,5 Nm przy 5500 obr/min. Podobnie jak w poprzednim modelu, silnik MSX125 Grom łączy w sobie perfekcyjną mieszankę osiągów, dostępnych od momentu ruszenia z miejsca, z użyteczną wszechstronnością. Trudno mieć wątpliwości, że w tym motocyklu sednem jest zabawa z kręceniem manetką przepustnicy. Jednak jednym z głównych ulepszeń, które nie umknie uwadze kierowcy jest zastosowanie 5-biegowej (a nie 4-biegowej) skrzyni biegów, w celu lepszego rozłożenia przełożeń, zapewnienia bardziej relaksującej jazdy i wyższej prędkości maksymalnej. Prędkość ta wzrosła z 92 km/h do 94 km/h.
Ręcznie sterowane sprzęgło nadal zapewnia pełne wrażenia z jazdy motocyklem, podczas gdy koła zębate napędu 15T i 38T oraz 12-calowe koła zapewniają żywą reakcję w czasie jazdy miejskiej i możliwość powolnej jazdy na wysokim biegu, co świetnie służy łatwemu manewrowaniu w ulicznych korkach. Motocykl jest do tego bardzo oszczędny, gdyż zużywa 1,5 l benzyny na 100 km (tryb WMTC), a to dzięki zastosowaniu rozwiązań redukujących tarcie, jak wzajemne przesunięcie osi wału korbowego i osi cylindra oraz użycie rolkowych dźwigienek zaworowych. Wyrafinowany system PGM-FI gwarantuje bardzo wydajne spalanie, a działając w połączeniu z odpowiednio dostosowanym kolektorem powietrza i wydechem spalin, zapewnia wspaniałe wrażenia przy operowaniu przepustnicą. Duży airbox o pojemności 2,5 litra i panelowy, mokry filtr papierowy, zapewniają niezawodny i cichy przepływ powietrza, a sam filtr przewidziany jest do wymiany co 16 000 kilometrów. Rura wydechowa i tłumik to teraz dwie oddzielne części. Silnik spełnia normę czystości spalin EURO5, która obowiązuje od stycznia 2020 roku i stawia znacznie bardziej rygorystyczne wymagania w porównaniu z normą EURO4. Wymogi te obejmują znaczną redukcję dozwolonych emisji tlenku węgla, zmniejszenie całkowitej emisji węglowodorów o ponad 40%, skuteczniejsze wykrywanie przerw zapłonu oraz wprowadzenie limitu cząstek stałych.
-
PODWOZIE
- Stalowa pojedyncza rama grzbietowa zapewnia odpowiedni poziom sztywności, wysokość siedzenia wynosi 761 mm
- Wysokiej jakości zawieszenie z widelcem USD 31 mm i pojedynczym amortyzatorem
- 12-calowe obręcze kół i hydrauliczne hamulce tarczowe obu osi
Sprawdzone podwozie MSX125 Grom pozostało niezmienione w wersji motocykla na rok 2021 roku, podobnie jak priorytety projektu: zapewnienie bazy dla praktycznego motocykla, którego użytkowanie (i parkowanie) w mieście nie sprawi problemów początkującym kierowcom, przy czym motocykl musi być równie użyteczny i przyjemny w jeździe poza miastem, również z pasażerem. Stalowa pojedyncza rama grzbietowa zapewnia poziom sztywności odpowiedni dla takiego pojazdu. Jej sztywna belka o przekroju kwadratu łączy główkę ramy bezpośrednio z punktami mocowania wahacza, a w efekcie wszystkie pozostałe części ramy w wyraźny sposób są dodatkami do głównej belki ramy, przyczyniając się w znacznym stopniu do minimalistycznego wyglądu konstrukcji. Specjalnie dostrojona pionowa i pozioma sztywność ramy w rejonie sworzni wahacza i w punktach zawieszenia silnika zapewnia doskonałą równowagę pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia motocykla.
Konstrukcja ramy umożliwia również efektywne zabudowanie komponentów systemu PGM-FI oraz części układów elektrycznych pod osłonami zbiornika paliwa, którego pojemność zwiększono do 6 litrów. Rozstaw osi wynosi 1200 mm, z pochyleniem główki ramy 25° i wyprzedzeniem 84 mm. Masę własną ograniczono do 103 kg. Niewielka wysokość siedzenia, wynosząca 761 mm, czyni MSX125 Grom pojazdem wyjątkowo łatwym w manewrowaniu, jego wymiary pozwalają właścicielom pojazdów kempingowych łatwo zapakować i przewieźć pojazd, aby cieszyć się nim na wyjeździe.
Zawieszenie przednie i tylne zapewnia jakość jazdy powyżej oczekiwań. Widelec USD 31 mm pozwolił na redukcję masy nieresorowanej, a dzięki większej powierzchni tłoków (w porównaniu ze standardowym widelcem teleskopowym), gwarantuje lepsze tłumienie w całym zakresie działania. Górna i dolna półka są pełnowymiarowe, co jeszcze bardziej poprawia prowadzenie i wyczucie pojazdu, podczas gdy lekki i solidny pojedynczy tylny amortyzator obsługuje prosty i wytrzymały stalowy wahacz w kształcie litery H o przekroju skrzynkowym 50 mm x 25 mm.
Zasadniczymi elementami określającymi formę i funkcję MSX Grom są 5-ramienne (przestylizowane) 12-calowe aluminiowe obręcze kół o szerokości 2,5 cala. Z przodu zastosowano oponę 120/70-12, z tyłu – 130/70-12, co dodatkowo podkreśla charakterystyczny wygląd i dobrze służy osiągom motocykla. Hydrauliczny dwutłoczkowy zacisk hamulcowy z przodu (wykończony w kolorze złotym) i jednotłoczkowy zacisk tylny pracują z tarczami o średnicach odpowiednio 220 mm i 190 mm. System ABS działa poprzez IMU.
-
NOWA HONDA MSX125 GROM 2021 - DANE TECHNICZNE
| SILNIK |
| Typ |
Chłodzony powietrzem, 1-cylindrowy, 4 suwowy, 2 zawory na cylinder |
| Pojemność skokowa |
125 cm3 |
| Średnica cylindra x skok tłoka |
50,0mm x 63,1mm |
| Stopień sprężania |
10.0:1 |
| Moc maksymalna |
7,2 kW przy 7250 obr/min |
| Maks. moment obrotowy |
10,5 Nm przy 5500 obr/min |
| Pojemność układu smarowania |
1,1 litra |
| SYSTEM PALIWOWY |
| Zasilanie |
PGM-FI |
| Zbiornik paliwa |
6,0 l |
| Zużycie paliwa |
1,5 l/100km |
| INSTALACJA ELEKTRYCZNA |
| Rozrusznik |
Elektryczny |
| Pojemność akumulatora |
12V 3,5Ah |
| Moc alternatora |
225W/5000 obr/min |
| UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU |
| Typ sprzęgła |
Mokre wielopłytkowe |
| Typ skrzyni biegów |
5-biegowa |
| Przełożenie główne |
Łańcuch |
| RAMA |
| Typ |
Stalowa rama grzbietowa |
| PODWOZIE |
| Wymiary (dł. x szer. x wys.) |
1,760 mm x 720 mm x 1,015 mm |
| Rozstaw osi |
1,200 mm |
| Kąt pochylenia kolumny |
25⁰ |
| Wyprzedzenie |
81 mm |
| Wysokość siedziska |
761 mm |
| Prześwit |
180 mm |
| Masa własna |
103 kg |
| Promień zawracania |
1,9 metra |
| ZAWIESZENIE |
| Przednie |
Widelec USD 31 mm |
| Tył |
Pojedyncza kolumna, stalowy wahacz o przekroju skrzynkowym |
| KOŁA |
| Przednie |
Aluminiowe 5-ramienne |
| Tył |
Aluminiowe 5-ramienne |
| Obręcz przednia |
MT 2,5-12 |
| Obręcz tylna |
MT 2,5-12 |
| Opona przednia |
120/70-12 |
| Opona tylna |
130/70-12 |
| Hamulce |
|
| Przednie |
Pojedyncza tarcza 220 mm z hydraulicznym dwutłoczkowym zaciskiem hamulcowym |
| Tył |
Pojedyncza tarcza 190 mm z hydraulicznym zaciskiem hamulcowym jednotłoczkowym |
| ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY |
| Zespół wskaźników |
Cyfrowy zespół LCD z prędkościomierzem, obrotomierzem, podwójnym licznikiem przebiegów dziennych, wskaźnikiem paliwa, wskaźnikiem załączonego biegu i zegarem. |
| Oświetlenie |
Reflektor i lampa tylna LED |
___
źródło: Honda Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.