Marka Jeep® wprowadza na rynek nowego Wranglera 4xe, będącego wyrazem najbardziej zaawansowanego technicznie Wranglera w historii. Model Jeep Wrangler 4xe będzie dostępny w Europie, Chinach i Stanach Zjednoczonych na początku 2021 roku. Modele Renegade 4xe i Compass 4xe, zaprezentowane po raz pierwszy w ubiegłym roku w Genewie, pojawiły się w Europie latem tego roku. Nowe modele Jeepa 4xe to kolejny krok po wprowadzeniu na rynek chiński w ubiegłym roku modelu Jeep Grand Commander PHEV.
Hybrydowy napęd plug-in Wranglera 4xe jest w stanie pokonać około 25 mil (ok. 41 kilometrów) w trybie elektrycznym, zapewniając zeroemisyjną i niemal bezgłośną jazdę podczas codziennych dojazdów, co czyni go najbardziej zdolnym i ekologicznym samochodem terenowym Jeepa, zapewniającym swobodę jazdy z otwartym dachem, którą może zaoferować jedynie Jeep Wrangler.
-
-
Marka Jeep zamierza w najbliższych latach zaoferować zelektryfikowane wersje wszystkich modeli, dążąc do zdobycia pozycji lidera w dziedzinie ekologicznych technologii Premium. Wszystkie zelektryfikowane samochody Jeepa będą wyróżniały się emblematem „Jeep 4xe". Samochody elektryczne marki Jeep będą najbardziej wydajnymi i ekologicznymi pojazdami w historii, przenosząc jednocześnie osiągi, możliwości 4x4 oraz bezpieczeństwo kierowcy na wyższy poziom.
„Nasze Jeepy 4xe będą najbardziej wydajnymi, ekologicznymi i pełnymi niespotykanych dotąd możliwości modelami”, powiedział Christian Meunier, globalny prezes marki Jeep-FCA. „Zależy nam, aby Jeep stał się najbardziej ekologiczną marką SUV-ów. Elektryfikacja gamy Jeepa umożliwi osobom dojeżdżającym do pracy poruszanie się, wykorzystując wyłącznie energię elektryczną, zapewniając wydajną i komfortową jazdę oraz oferując jeszcze większe możliwości terenowe podczas prawie bezgłośnej jazdy”.
Zaawansowana jednostka napędowa nowego Wranglera 4xe zapewnia wyjątkowe wrażenia z jazdy zarówno na drodze, jak i w terenie dzięki połączeniu dwóch silników elektrycznych, pakietu akumulatorów wysokonapięciowych, zaawansowanego technologicznie 2,0-litrowego turbodoładowanego silnika R4 i solidnej ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów TorqueFlite. Najbardziej zaawansowany układ napędowy, jaki dotychczas opracowano dla Jeepa Wranglera, maksymalizuje wydajność, eliminując jednocześnie obawy o zasięg, zapewniając jazdę w trybie czysto elektrycznym podczas większości codziennych dojazdów do pracy.
Moment obrotowy z silników elektrycznych w hybrydowym układzie napędowym Wranglera 4xe przekazywany jest natychmiast na żądanie kierowcy. Układ napędowy zapewnia ponadto płynną pracę silnika przy niewielkim zużyciu paliwa.
Jeep jest liderem w zakresie możliwości 4x4 już od prawie 80 lat. Samochody marki Jeep były pierwszymi modelami wyposażonymi w automatyczny system napędu 4x4 typu „full-time”, pierwszymi ze skrzynią rozdzielczą z przełożeniem reduktora 4:1 i elektronicznie rozłączanym przednim stabilizatorem poprzecznym. Elektryfikacja gamy produktów to zatem naturalny krok na drodze ewolucji marki.
Nowy Jeep Wrangler 4xe będzie sprzedawany na całym świecie. Wtyczki do ładowania EV będą odpowiednio dostosowane do danego regionu. Model jest produkowany w zakładzie FCA Toledo Assembly Complex w Toledo, w stanie Ohio.
-
NOWY JEEP WRANGLER 4xe 2021 - CENA W POLSCE
Cennik nowego Jeepa Wranglera 4xe nie została jeszcze ustalona. Cennik zostanie opublikowany bliżej terminu wprowadzenia modelu do sprzedaży. W Europie model zacznie być sprzedawany wraz z początkiem 2021 roku.
-
-
HYBRYDOWY NAPĘD NOWEGO WRANGLERA 4xe - PRAWDZIWIE TRAIL RATED
Układ napędowy Jeepa Wranglera 4xe łączy dwa silniki elektryczne i pakiet akumulatorów o napięciu 400 woltów z oszczędnym, czterocylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem i ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite. Taka konfiguracja maksymalizuje sprawność elementów napędu hybrydowego i łączy je ze znanym na całym świecie i sprawdzonym układem napędowym Wranglera. Do kluczowych elementów układu napędowego Wranglera 4xe wyróżniającego się mocą 375 KM i momentem obrotowym 637 Nm należą:
- Dwulitrowy silnik I-4 z turbodoładowaniem.
- Silnik elektryczny z funkcją generatora montowany przy silniku.
- Silnik elektryczny z funkcją generatora montowany przy skrzyni biegów zintegrowany z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów (ZF 8P75PH).
- 400-woltowy, 17-kWh, 96-ogniwowy pakiet akumulatorów litowo-jonowych z technologią NMC (Nikiel, Mangan, Kobalt).
Dwulitrowy silnik R4 z turbodoładowaniem należy do rodziny Global Medium Engine FCA. Zaawansowany technologicznie silnik z bezpośrednim wtryskiem wykorzystuje turbosprężarkę typu Twin Scroll o niskiej bezwładności zamontowaną bezpośrednio przy głowicy cylindrów a także specjalny obwód chłodzenia turbosprężarki, powietrza dolotowego i korpusu przepustnicy, zapewniając wyjątkową szybkość reakcji, osiągi i oszczędność paliwa.
Wysokonapięciowy, chłodzony cieczą generator wspomagający silnik montowany jest z przodu silnika, zastępując tradycyjny alternator. Wytrzymały pasek łączy generator silnika z kołem pasowym wału korbowego. Generator obraca silnik, zapewniając płynny rozruch przy niewielkim zużyciu paliwa i generując energię elektryczną potrzebną akumulatorowi. Wrangler 4xe nie korzysta z tradycyjnego 12-woltowego rozrusznika. Wrangler 4xe jest wyposażony w akumulator 12 V do zasilania akcesoriów.
Drugi wysokonapięciowy generator silnika jest zamontowany z przodu obudowy skrzyni biegów, zastępując tradycyjny konwerter momentu obrotowego automatycznej skrzyni biegów. Podwójne sprzęgło pozwala przekazać moc i moment z silnika elektrycznego i spalinowego. Sprzęgło binarne (on/off) jest zamontowane między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym. Gdy sprzęgło jest otwarte brak jest mechanicznego połączenia między silnikiem spalinowym a e-silnikiem, a jazda Wranglerem 4xe odbywa się jedynie w trybie elektrycznym.
Kiedy podwójne sprzęgło binarne jest zamknięte, suma momentu obrotowego z silnika 2.0 i silnika elektrycznego przenoszona jest poprzez automatyczną skrzynię biegów. Zmienne sprzęgło zamontowane za silnikiem elektrycznym zarządza sprzężeniem z przekładnią, aby poprawić właściwości jezdne i wydajność.
-
-
400-woltowy, 96-ogniwowy pakiet akumulatorów litowo-jonowych Jeepa Wrangler 4xe o pojemności 17-kWh wykorzystuje technologię NMC (Nikiel, Mangan, Kobalt). Pakiet akumulatorów i sterowniki są zamontowane pod siedzeniami drugiego rzędu, gdzie są chronione przed elementami zewnętrznymi. Drugi rząd foteli Wranglera 4xe został przeprojektowany, umożliwiając przesuwanie siedziska do przodu w celu uzyskania dostępu do akumulatora. Umieszczony w aluminiowej obudowie pakiet akumulatorów jest wyposażony w specjalny układ ogrzewania i chłodzenia, który utrzymuje jego optymalną temperaturę, a tym samym gwarantuje najlepszą wydajność. Obwód kontroli temperatury zawiera specjalną grzałkę i schładzacz, który wykorzystuje czynnik chłodniczy do klimatyzacji Wranglera, aby w razie potrzeby obniżyć temperaturę płynu chłodzącego.
System napędu hybrydowego Wranglera 4xe obejmuje zintegrowany moduł podwójnego ładowania (IDCM), który łączy ładowarkę akumulatorów i przetwornicę DC/DC w jednym urządzeniu, bardziej kompaktowym niż miałoby to miejsce w przypadku dwóch oddzielnych komponentów oraz nowej generacji moduł inwertera mocy (PIM), którego rozmiary zostały zmniejszone. Elementy te są umieszczone w stalowej obudowie chroniącej przed uszkodzeniem i zamontowanej pod pakietem akumulatorów. Cały elektroniczny układ wysokiego napięcia, w tym przewody łączące pakiet akumulatorów z silnikiem elektrycznym, jest odpowiednio uszczelniony i wodoodporny. Podobnie jak wszystkie Jeepy Wranglery z certyfikatem Trail Rated, również we Wranglerze 4xe głębokość brodzenia wynosi do 30 cali (76 cm).
Port ładowania znajduje się pod otwieraną pokrywą umieszczoną na lewym, przednim błotniku Wranglera 4xe, co umożliwia wygodne parkowanie przodem przy ładowarce. Port ładowania dysponuje też wskaźnikami LED informującymi o stanie naładowania. Monitor LED poziomu naładowania akumulatora jest zamontowany na górze tablicy rozdzielczej, co ułatwia sprawdzanie jego stanu naładowania jednym spojrzeniem.
-
JEEP WRANGLER 4xe - TRYBY E SELEC
Kierowca Jeepa Wranglera 4xe może dostosować hybrydowy układ napędowy do konkretnej podróży, niezależnie od tego, czy spełniać będzie potrzeby większości osób codziennie dojeżdżających do pracy w trybie tylko elektrycznym, czy będzie to nocna jazda po mieście, czy też ciche eksplorowanie przyrody podczas jazdy w terenie.
Hybrydowy zespół napędowy Wranglera 4xe ma trzy tryby działania, zwane E Selec. Kierowca może wybrać żądany tryb napędu za pomocą przycisków znajdujących się na kokpicie, po lewej stronie kierownicy. Niezależnie od wybranego trybu, Wrangler 4xe przełącza się na hybrydę, gdy akumulator zbliża się do minimalnego stanu naładowania.
- Hybrydowy: tryb domyślny łączy moment obrotowy z silnika 2,0-litrowego i silnika elektrycznego. W tym trybie układ napędowy najpierw będzie korzystał z akumulatora, a następnie dodawał napęd z 2,0-litrowego turbodoładowanego silnika R4, gdy akumulator osiągnie minimalny stan naładowania.
- Elektryczny: układ napędowy działa przy bezemisyjnym wytwarzaniu energii elektrycznej, dopóki akumulator nie osiągnie minimalnego poziomu naładowania lub kierowca nie potrzebuje większego momentu obrotowego (szeroko otwarta przepustnica), wówczas uruchamia się 2,0-litrowy silnik benzynowy.
- eSave: daje priorytet napędowi z 2,0-litrowego silnika spalinowego, oszczędzając akumulator do późniejszego wykorzystania, np. do jazdy terenowej EV w terenie lub w mieście, gdzie napęd spalinowy jest ograniczony. Kierowca może również wybierać pomiędzy oszczędzaniem i ładowaniem akumulatora w trybie eSave poprzez „Hybrid Electric Pages” na ekranie Uconnect.
Aby zoptymalizować korzyści płynące z trybów E Selec, wyświetlacz z informacjami dla kierowcy oraz ekran dotykowy Uconnect Wranglera 4xe posiada informacje Eco Coaching. Okna Eco Coaching pozwalają właścicielom monitorować przepływ mocy oraz zobaczyć wpływ hamowania rekuperacyjnego, planować czas ładowania, aby wykorzystać niższe stawki za energię elektryczną a także przeglądać historię jazdy ze szczegółami dotyczącymi zużycia energii elektrycznej i benzyny. Hamowanie rekuperacyjne jest kluczową częścią ekologicznego podejścia Wranglera 4xe. Gdy kierowca naciska na pedał hamulca, sterowanie zespołem napędowym uruchamia maksymalne dostępne hamowanie rekuperacyjne (do 0,25 g) z silników elektrycznych, by spowolnić pojazd, wzbogacone o tradycyjne hamulce cierne Wranglera. Funkcja hamowania rekuperacyjnego wydłuża również okres do kolejnej wymiany klocków hamulcowych.
Po włączeniu napędu 4x4 wszystkie cztery koła dostarczają moment obrotowy w celu uzyskania hamowania rekuperacyjnego, maksymalizując odzysk energii. Energia pochodząca z hamowania rekuperacyjnego jest dostarczana do zestawu akumulatorów w celu podtrzymania lub zwiększenia poziomu naładowania. Wrangler 4xe oferuje również możliwość zmaksymalizowania produkcji energii odnawialnej za pomocą wybieranej przez kierowcę funkcji Max Regen. Po włączeniu funkcji Max Regen następuje bardziej asertywna kalibracja hamowania rekuperacyjnego, gdy samochód wykrywa zerowe położenie przepustnicy (funkcja wolnego biegu). Max Regen może spowolnić Wranglera 4xe szybciej, niż standardowe hamowanie rekuperacyjne i wygenerować więcej energii dla zestawu akumulatorów. Po wybraniu, funkcja Max Regen pozostaje tak długo włączona, aż kierowca jej nie dezaktywuje.
-