-
KONA N wprowadza submarkę N do gamy SUV-ów, stawiając na jak największej przyjemności z jazdy. „Hot SUV” zawiera szereg dedykowanych funkcji N, które zostały wprowadzone wcześniej w innych modelach N. KONA N to ponadto pierwszy samochód marki Hyundai o wysokich osiągach, który został wyposażony w wyświetlacz Performance Head-Up (HUD). Po włączeniu wyświetlacza w trybie Sport lub N pojawiają się informacje, takie jak obroty, prędkość lub wskaźnik zmiany biegów.
System N Grin oferuje Klientom wysoki poziom personalizacji, z pięcioma trybami jazdy do wyboru: Eco, Normal, Sport, N i Custom. Dostępne tryby jazdy zmieniają charakter nowego Hyundaia KONA N, dostosowując parametry pracy silnika, elektroniczną kontrolę stabilności, dźwięk wydechu i układ kierowniczy, optymalizując je do różnych warunków jazdy. W trybie Custom kierowcy mogą wybierać ustawienia spośród wielu innych trybów (Normal, Sport i Sport +), aby dopasować je do swoich preferencji jezdnych i warunków drogowych. Dedykowane przyciski N na kierownicy nowego Hyundaia KONA N umożliwiają elastyczne wybranie dowolnego rodzaju wcześniej skonfigurowanych ustawień zgodnie z indywidualnymi potrzebami.
Aby zapewnić jeszcze bardziej emocjonujące wrażenia z jazdy, zainstalowano elektroniczny generator dźwięku (ESG), by wzmocnić sportowy dźwięk silnika wydobywający się z wydechu. Wewnątrz pojazdu, u podstawy przedniej szyby, generator dźwięków silnika zapewnia dodatkowy efekt akustyczny, dopasowany do nastroju kierowcy. Zmienna regulacja tłumika również przyczynia się do charakterystycznego dźwięku wydechu, zapewniając doskonałe wrażenia z jazdy. Układ zmiennych zaworów wydechowych jest standardowym wyposażeniem nowego KONA N.
Podobnie jak inne modele Hyundaia N, KONA została wyposażona w funkcję Launch Control, która pomaga startować na suchej nawierzchni niczym zawodowy kierowca wyścigowy. Możliwość wykorzystania funkcji Launch Control jest możliwa poprzez kontrolowanie momentu obrotowego silnika podczas startu.
Oprócz właściwości do jazdy po torze wyścigowym, nowy Hyundai KONA N wciąż pozostaje pełnoprawnym SUV-em. Dzięki dedykowanym oponom Pirelli P-Zero w rozmiarze 235/40 R19, zapewniającym maksymalną przyczepność oraz zamontowanym lekkim 19-calowych kutym felgom aluminiowym, „hot SUV” oferuje doskonałe osiągi na każdej nawierzchni. Dla dodatkowego bezpieczeństwa dodano wysokowydajny układ hamulcowy, zapewniający stabilność w zmieniających się warunkach jazdy. Zwiększone przednie i tylne tarczowe hamulce pobierają dodatkowe powietrze przez powiększone wloty po obu stronach przedniego zderzaka samochodu, zapewniając lepszą funkcję chłodzenia.
Bezpieczeństwo bierne zostało ulepszone dzięki wzmocnionej sztywności. Dodatkowe punkty spawania nadwozia, oraz wzmocniony szkielet, zwiększają ochronę pasażerów w czasie kolizji. Dodatkowo sztywność nadwozia minimalizuje przechyły podczas manewrów.
KONA N jest wyposażona w Electronic Controlled Suspension (ECS), którego zadaniem jest kontrola siły tłumienia, poprawiająca prowadzenie i stabilność. Kierowcy mogą wpływać na sztywność zawieszenia za pomocą dostępnego przycisku, aby zoptymalizować reakcję pojazdu na sytuacje występujące podczas jazdy, zarówno na drodze, jak i na torze wyścigowym.
Aby uzyskać jak najlepsze wrażenia z toru wyścigowego, system Electronic Stability Control (ESC) może zostać w każdej chwili wyłączony. ESC stabilizuje pojazd podczas manewrów na zakrętach, wykrywając utratę przyczepności i uruchamiając hamulce na poszczególnych kołach. Zapewnia to lepszą stabilność samochodu w nieoczekiwanych warunkach drogowych lub w trudnym terenie. Układ ESC nowego Hyundaia KONA N został wyposażony w trzy tryby, pozwalające dostosować wrażenia z jazdy. „ESC - ON” zapewnia pełną stabilność i jest zoptymalizowany pod kątem warunków suchych, mokrych lub zaśnieżonych oraz zapewnia większe bezpieczeństwo podczas codziennej jazdy. „ESC - SPORT” jest zoptymalizowany do jazdy po torze wyścigowym. Gdy ESC jest całkowicie wyłączony, pojazd nie wykorzystuje silnika lub hamulca w celu stabilizacji. Pozwala na dynamiczne użycie momentu obrotowego, dynamizując zachowanie pojazdu. „ESC - OFF” jest zoptymalizowany dla doświadczonych kierowców wyścigowych.
Dodatkowo Traction Control System (TCS) kontroluje siłę napędową w zależności od warunków jazdy, aby zmaksymalizować przyczepność i zminimalizować poślizg w warunkach terenowych. Jeśli system wykryje, że koło obraca się szybciej niż wykryta prędkość pojazdu, TCS dostosowuje odpowiednio moc silnika. Naciskając przycisk wyboru trybu jazdy, kierowca może wybrać jeden z czterech dostępnych trybów trakcji, aby zapewnić lepsze prowadzenie w każdych warunkach drogowych za pomocą napędu na przednie koła: tryb Snow zapewnia maksymalną stabilność na śliskich lub oblodzonych drogach. Tryb Deep Snow umożliwia większą rotację kół, zapewniając lepszą przyczepność, aby uniknąć utknięcia w głębokim śniegu. Tryb Mud charakteryzuje się średnim obrotem kół, aby samochód mógł ruszyć na błotnistej nawierzchni. Tryb Sand umożliwia odpowiednie obracanie się kół podczas startu na piaszczystych nawierzchniach. Tryby trakcji są aktywne w zakresie od 0 do 60 km/h.
Całkowicie nowy N Corner Carving Differential zastosowany w Hyundaiu KONA N, to mechanizm różnicowy sterowany elektronicznie z ograniczonym poślizgiem (e-LSD), zapewniający doskonałą wydajność podczas pokonywania zakrętów. Ta funkcja umożliwia obracanie się kół z różnymi prędkościami poprzez działanie różnych wartości momentu obrotowego, w zależności od przeniesienia obciążenia z wewnętrznego koła osi przedniej na zewnętrzne koło. N Corner Carving Differential pozwala kierowcom na pokonywanie zakrętów także przy wyższych prędkościach, dzięki czemu całkowicie nowy Hyundai KONA N prowadzi się jeszcze przyjemniej.
Modele Hyundai N oferują nowy poziom precyzji i szybkości reakcji układu kierowniczego: KONA N w porównaniu do wersji podstawowej, została wzbogacona o Rack-mounted Motor Driven Power Steering system (R MDPS) o zwiększonej wydajności. Elektryczny układ wspomagania kierownicy zapewnia bezpośrednie i dokładne sterowanie z odpowiednim poziomem sprzężenia zwrotnego, będącym stałym elementem pojazdu o wysokich osiągach. Kierowca może wybierać między trzema różnymi ustawieniami kierowania (Normal, Sport i Sport+), aby zapewnić prowadzenie dopasowane do preferencji użytkownika w jeździe miejskiej, na nieutwardzonych drogach czy torach wyścigowych. Przednie zawieszenie z N Power Sense Axle w połączeniu z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym, zapewnia zwiększoną sztywność i lepsze właściwości jezdne.
-
-
Podobnie jak w przypadku podstawowej wersji, KONA N jest dostępna z obszerną listą aktywnych funkcji bezpieczeństwa Hyundai SmartSense oraz udogodnień zapewniających spokojną podróż. Obecność zaawansowanych systemów bezpieczeństwa na pokładzie sprawia, że model ten jest bezpieczny w każdych warunkach drogowych.
Funkcje aktywnego bezpieczeństwa Hyundai SmartSense w modelu KONA N:
- Aktywny system monitorowania martwego pola (BCA) – emituje sygnał ostrzegawczy i aktywuje hamulce, aby zapobiec zderzeniu pojazdu z innym pojazdem na sąsiednim pasie ruchu
- Asystent unikania kolizji z pojazdami podczas cofania (RCCA) – emituje sygnał ostrzegawczy i aktywuje hamulce, aby zapobiec kolizji z tyłu, gdy samochód cofa się, a inny samochód nadjeżdża z boku, na przykład podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego
- Inteligentny tempomat (SCC) – utrzymuje prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu
- Ostrzeganie o odjechaniu poprzedzającego pojazdu (LVDA) – jeśli samochód jest zatrzymany, samochód przed nim zaczyna się poruszać, a kierowca nie reaguje dostatecznie szybko, system ten emituje sygnał ostrzegawczy, aby delikatnie skierować uwagę kierowcy z powrotem na drogę
- Asystent utrzymywania pasa ruchu (LKA) – automatycznie utrzymuje samochód pośrodku pasa ruchu, koryguje kurs, jeśli samochód zbliża się krawędzi pasa ruchu za pomocą kamery przedniej
- Asystent podążania na pasie ruchu (LFA) – automatycznie dostosowuje położenie kierownicy, aby pojazd był wyśrodkowany na swoim pasie ruchu
- Inteligentne ostrzeganie o ograniczeniach prędkości (ISLW) – rozpoznaje znaki drogowe i wyświetla ograniczenia prędkości i zakaz wyprzedzania w czasie rzeczywistym
- System bezpiecznego wysiadania (SEW) – działa, aby zapobiec wypadkowi, gdy samochód jest zaparkowany, w sytuacji gdy, inny samochód nadjeżdża od tyłu, a pasażer próbuje otworzyć drzwi. Na zestawie wskaźników pojawia się również lampka ostrzegawcza, ostrzegająca kierowcę o potencjalnym niebezpieczeństwie
- System monitorowania tylnej kanapy (RSA) – automatycznie ostrzega kierowcę, jeśli ktoś lub coś znajduje się na tylnym siedzeniu, gdy próbuje on opuścić pojazd
- Asystent unikania kolizji czołowych (FCA) – emituje ostrzeżenie i, gdy to konieczne, uruchamia hamulce, jeśli kolizja staje się nieuchronna. Korzystając z radaru i kamery, system został zaktualizowany, aby lepiej wykrywać pieszych i rowerzystów, oprócz innych pojazdów
- Asystent świateł drogowych (HBA) – wykrywa nadjeżdżające pojazdy i pojazdy z przodu na tym samym pasie i odpowiednio włącza światła mijania
- Monitorowanie poziomu uwagi kierowcy (DAW) – stale monitoruje i analizuje wzorce jazdy za pomocą danych wejściowych, aby wykryć zmęczenie lub rozproszenie uwagi. Kierowca jest ostrzegany dźwiękowym ostrzeżeniem i wyskakującym komunikatem, który sugeruje, kiedy należy zrobić sobie przerwę
- eCall - umożliwia pasażerom łatwy kontakt ze służbami ratunkowymi po naciśnięciu przycisku; ponadto automatycznie ostrzega ratowników, jeśli poduszki powietrzne pojazdu zostaną wystrzelone;
Technologia i łączność w Hyundaiu KONA N skupia się na poprawie wrażeń z jazdy na każdym polu. Wyświetlacz Performance Head-Up (HUD) wyświetla informacje o stanie pojazdu na przezroczystym ekranie. HUD pozwala kierowcy widzieć istotne informacje dotyczące nawigacji, bezpieczeństwa i jazdy bez odrywania wzroku od drogi. Można go włączać i wyłączać za pomocą przycisku na desce rozdzielczej.
KONA N może być dodatkowo wyposażona w 10,25-calowy cyfrowy zestaw wskaźników N o sportowym wyglądzie i 10,25-calowy ekran dotykowy systemu multimediów. Performance Driving Data System monitoruje i wydaje wskazówki do jazdy po torze wyścigowym. Funkcja zapisuje i wyświetla dane dotyczące jazdy, takie jak moc, moment obrotowy i doładowanie podczas jazdy po torze wyścigowym za pośrednictwem ekranu dotykowego systemu multimediów. System jest również wyposażony w licznik okrążeń i przyspieszenia. Podczas jazdy w trybie Sport lub N grafika N będzie również wyświetlana na wyświetlaczu przeziernym HUD.
Usługi Apple CarPlay, Android Auto i Bluelink® Connected Car Services sprawiają, że codzienna jazda samochodem o wysokich osiągach jest jeszcze wygodniejsza. KONA N jest wyposażona w dodatkowe funkcje rozpoznawania głosu. Kierowca może aktywować i sterować takimi funkcjami, jak klimatyzacja, ogrzewanie tylnej szyby i lusterek bocznych, a także ogrzewanie kierownicy za pomocą prostego polecenia głosowego. KONA N oferowana jest z pięcioletnią gwarancją Hyundai bez limitu kilometrów.
-
DANE TECHNICZNE
Wymiary (mm) (dł. x sz. x wys.); rozstaw osi |
4 215 x 1 800 x 1 565; 2,600 |
Silnik |
2.0 T-GDI |
Skrzynia biegów |
8-biegowa, dwusprzęgłowa typu mokrego DCT (N DCT) |
Waga (kg) |
1 510 |
Moc (KM) / Moment obrotowy (Nm) |
280 / 392 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
240 |
Przyspieszenie 0-100km/h |
5,5s (Launch Control) |
___
źródło: Hyundai Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.