-
TECHNIKA BUDUJĄCA ZAUFANIE
Dzięki systemowi 12 czujników ultradźwiękowych, 3 radarów oraz 2 kamer, rozmieszczonych dookoła karoserii samochodu, nowa Puma może zaoferować bogaty pakiet technologii i systemów Ford Co-Pilot 360, które zapewniają ochronę, wspomagają kierowcę podczas jazdy i parkowania oraz sprawiają, że prowadzenie samochodu jest jeszcze bezpieczniejsze, wygodniejszej i bardziej bezstresowe. Dostępny z siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów adaptacyjny tempomat (ACC) wzbogacony o system Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i system utrzymania na pasie ruchu, pozwala utrzymać bezpieczną odległość od pojazdów jadących z przodu. System pomaga również zredukować stres podczas długich podróży, utrzymując pojazd na środku pasa ruchu, potrafi też dostosować prędkość pojazdu do obowiązujących w danym miejscu ograniczeń, monitorując znaki drogowe umieszczone przy drodze i nad drogą. Jest to dodatek do informacji dostarczanych z pokładowego systemu nawigacji.
Stop & Go pozwala adaptacyjnemu tempomatowi (ACC) doprowadzić pojazd do całkowitego zatrzymania w ruchu wymagającym zatrzymywania się i ruszania. Pozwala też automatycznie ruszyć za poprzedzającym samochodem, jeśli czas zatrzymania był krótszy, niż 3 sekundy. Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca może nacisnąć przycisk umieszczony na kierownicy lub delikatnie nacisnąć pedał przyspieszenia.
Dzięki pokładowemu modemowi FordPass Connect, nowa Puma może zaoferować system wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze (LHI), który ostrzega kierowcę o zagrożeniach znajdujących się trasie samochodu nawet wówczas, gdy zagrożenie to znajduje się np. za zakrętem lub przed pojazdami poprzedzającymi i kierowca nie jest go w stanie jeszcze dostrzec.
Komunikaty informacyjne systemu LHI wysyłane są niezależnie od komend układu nawigacji satelitarnej, w oparciu o dane HERE Technologies aktualizowane w czasie rzeczywistym. Dane te udostępniane są przez lokalne władze oraz przez pojazdy skomunikowane z chmurą danych. Dzięki temu kierowca informowany jest bezprzewodowo o takich utrudnieniach, jak roboty drogowe czy awaryjne zatrzymanie innego pojazdu, obecność zwierząt, pieszych czy innych przeszkód na jezdni, a nawet o niebezpiecznych warunkach jazdy. Często kierowca otrzymuje te komunikaty ostrzegawcze zanim jeszcze znajdą się one w jego polu widzenia.
Pierwszy raz w modelu Forda z segmentu B zadebiutuje również tylna, szerokokątna kamera (180°), z której obraz może być wyświetlany na pokładowym ekranie dotykowym. Dzięki temu, podczas cofania kierowca będzie mógł szybciej zauważyć pieszych, rowerzystów czy inne pojazdy. System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach z funkcją ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej ostrzega kierowców wycofujących samochód z miejsca parkingowego o pojazdach zbliżających się do niego i mogących znaleźć się na kursie kolizyjnym. System może włączyć hamulce, by uniknąć lub złagodzić skutki kolizji, jeśli kierowca nie zareaguje na wcześniejsze ostrzeżenia.
Aktywny asystent parkowania (APA) ułatwia kierowcy znalezienie odpowiedniego miejsca do parkowania i zaparkowanie samochodu bez użycia rąk, za innym pojazdem albo równolegle do innych samochodów. System automatycznych świateł drogowych (AHB) zapobiega oślepianiu innych użytkowników drogi poprzez inteligentne sterowanie reflektorami samochodu. Udoskonalona wersja systemu kontroli pasa ruchu (LKA) posiada teraz funkcję wykrywania skraju jezdni (RED), która potrafi rozpoznać kraniec drogi i miejsce jej łączenia z nawierzchnią nienadającą się do bezpiecznej jazdy, np. z nieutwardzonym lub utwardzonym, żwirowym poboczem czy pasem zieleni. System potrafi również zapobiegać niekontrolowanemu zjazdowi z jezdni przykładając odpowiednie wartości momentu na kierownicy w celu dokonania korekty toru jazdy.
Ponadto technologie wykorzystywane przez Forda Pumę wspomagają kierowcę podczas jazdy po mieście. System aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych i motocyklistów potrafi wykrywać pieszych znajdujących się na drodze lub w jej pobliżu, a także tych, którzy mogą wejść na drogę przed pojazdem. System został zaprojektowany w celu redukowania skutków niektórych kolizji czołowych z udziałem pojazdów i pieszych, a także celem pomagania kierowcom w ich unikaniu. Puma została wyposażona w udoskonaloną wersję systemu, dysponującego kamerą o szerszym kącie obiektywu, który pomaga lepiej śledzić ruchy pieszych. W razie wypadku, system hamowania po kolizji pomaga zmniejszyć skutki potencjalnej kolizji wtórnej poprzez automatyczne zastosowanie umiarkowanego ciśnienia hamowania po wykryciu pierwszego zderzenia. Spowolnienie pojazdu może potencjalnie zmniejszyć obrażenia u pasażerów i pozwala uniknąć dalszych uszkodzeń pojazdu.
Inne rozwiązania zaprojektowane tak, by pomóc kierowcy Pumy w unikaniu wypadków obejmują zaawansowany system aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody - zaprojektowany do pracy przy prędkościach jazdy w mieście i na autostradzie. System wykorzystuje radar i kamerę do wykrywania z wyprzedzeniem wolniej poruszających się lub nieruchomych pojazdów i zapewnia moment skręcający koła, co umożliwia kierowcy ominięcie pojazdu, z którym ryzyko kolizji byłoby wysokie. „Puma oferuje bogaty pakiet technologii, których próżno szukać w innych modelach z tego segmentu,” przekonuje Steffens. „Takie systemy jak funkcja bezprzewodowego ładowania czy układ Stop & Go zaprojektowano jako perfekcyjne uzupełnienie stylu życia współczesnego klienta. Dzięki nim użytkowanie Forda Pumy staje się jeszcze prostsze i bardziej intuicyjne.”
-
INNOWACYJNE WNĘTRZE NOWEGO FORDA PUMA
Innowacyjne i zachęcające wnętrze Forda Pumy zaprojektowano jako azyl umożliwiający odcięcie się od stresów życia codziennego, w którym to użytkownicy mogą cieszyć się pełną kontrolą. Debiutujące w tym segmencie przednie fotele z funkcją masażu lędźwiowego odcinka kręgosłupa mają zbawienny wpływ na napięte mięśnie pleców i sprawiają, że jazda staje się jeszcze bardziej relaksująca. System oferuje trójstopniowy zakres intensywności i kierunku masowania. Ponadto przednie fotele posiadają węższą konstrukcję oparć, co pozwala wygospodarować więcej przestrzeni na nogi w drugim rzędzie siedzeń. Natomiast siedzisko tylnej kanapy wyprofilowano tak, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Co więcej, fotel kierowcy wyposażono w system regulacji wysokości siedziska. Zależnie od wybranej wersji wyposażenia, przednie i tylne fotele Forda Pumy mogą posiadać zdejmowane pokrowce, które można prać i tym samym utrzymywać wnętrze w idealnym stanie. Klienci mają nawet możliwość indywidualnego doboru kolorystyki i stylizacji pokrowców, a zintegrowane suwaki znacznie ułatwiają ich demontaż.
Pełnowymiarowe, otwierane panoramiczne okno dachowe sprawia, że kabina Forda Pumy jest jeszcze bardziej przestronna i lepiej doświetlona. Okno, które wykonano z hartowanego i przyciemnianego szkła, składa się z dwóch paneli zajmujących niemal całą szerokość dachu.
Takie rozwiązania, jak zintegrowana bezprzewodowa ładowarka do smartfonów pozwalają łatwiej sprostać codziennym wyzwaniom życia zawodowego i towarzyskiego. Żadne z dwóch gniazd USB nie musi teraz być zajęte przez kabel do tradycyjnego ładowania, bowiem bezprzewodową ładowarkę umieszczono tuż pod panelem instrumentów. Urządzenie to potrafi wykryć kompatybilny sprzęt elektroniczny i samoczynnie zainicjować procedurę ładowania. Podczas ładowania indukcyjnego urządzenia mogą pozostać podłączone przez Bluetooth do systemu łączności i rozrywki SYNC 3, co pozwala kierowcy sterować za pomocą prostych poleceń głosowych dźwiękiem, nawigacją i podłączonymi smartfonami. System SYNC 3 obsługiwany jest poprzez 8-calowy kolorowy ekran dotykowy. Jest on kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto™.
System FordPass Connect z modemem pokładowym sprawia, że nowy Ford Puma staje się mobilnym punktem dostępowym Wi-Fi, gwarantującym łączność bezprzewodową nawet dla 10 urządzeń. Dzięki aplikacji mobilnej FordPass, system oferuje szereg wygodnych usług, takich jak funkcja lokalizacji pojazdu, funkcja statusu pojazdu, która informuje kierowcę o poziomie paliwa w zbiorniku, stanie instalacji alarmowej, konieczności wymiany oleju, itd.,. a także funkcja zdalnego ryglowania i odryglowania zamków drzwi oraz zdalnego uruchamiania silnika w wersjach wyposażonych w siedmiostopniową przekładnię automatyczną.
Opcjonalny system nagłośnienia firmy B&O został przygotowany z myślą o jakości dźwięku klasy premium, który zachowuje czystość brzmienia niezależnie od warunków jazdy. Jednym z elementów 10-głośnikowego zestawu jest zintegrowany subwoofer (150 x 200 mm), który gwarantuje niezwykłą jakość tonów niskich. Mimo iż subwoofer umieszczono w bagażniku, nie ogranicza on pojemności przedziału bagażowego. Położenie głośników wysokotonowych zostało zoptymalizowane, aby uzyskać szerszą scenę dźwiękową na poziomie siedzeń, zapewniając wspaniałe wrażenia akustyczne na wszystkich miejscach w samochodzie. Sercem systemu jest wzmacniacz sygnału cyfrowego o mocy 575 watów, który odpowiada za wyrównanie i miksowanie dźwięku, oferuje też wybór trybów dźwięku przestrzennego.
Ponadto kierowca może dostosować rodzaj i kolejność wyświetlania informacji systemów wspomagania jazdy i wskazówek nawigacji dzięki w pełni konfigurowalnemu zespołowi cyfrowych zegarów o powierzchni 12,3 cala. W celu płynnego wkomponowania modułu wskaźników w deskę rozdzielczą zastosowano technologię swobodnego formowania, umożliwiającą wygięcie górnych krawędzi. Panel zawiera obwody wbudowane w wyświetlacz, umożliwiając projektantom nadanie mu kształtów wykraczających poza tradycyjną prostokątną formę. Dodatkowo 24 bitowy w pełni konfigurowalny zestaw wskaźników wyświetla szczegółowe, bardziej intuicyjne obrazy i ikony w pełnym spektrum kolorów, dzięki czemu stają się jaśniejsze, mniej męczące dla oczu i łatwiejsze do odczytania. "Nabieramy przekonania, że Puma trafi w gusta Europejczyków planujących zakup samochodu kompaktowego – powiedział Rowley. - Dołożyliśmy wszelkich starań, by zapewnić klientom pożądaną przez nich uniwersalność samochodu, dzięki której będą mogli jeździć najlepiej wyglądającym samochodem, jaki kiedykolwiek posiadali."
-