-
NOWY FORD KUGA - KOMFORT, PRZESTRONNOŚĆ I ELASTCZNOŚĆ
Komfort, przestronność i elastyczność są kluczowe dla uzyskania bardziej wyrafinowanych wrażeń kierowcy i pasażerów samochodu, który zapewnia wiodącą w swojej klasie przestronność w drugim rzędzie siedzeń. Nowa Kuga jest o 44 mm szersza i o 89 mm dłuższa, niż poprzedni model, natomiast rozstaw osi zwiększył się o 20 mm. We wnętrzu przekłada się to na 43 mm więcej miejsca na wysokości ramion i 57 mm więcej miejsca na wysokości bioder na przednich fotelach w porównaniu z poprzednim modelem. Pasażerowie z tyłu skorzystają z o 20 mm większej szerokości na wysokości ramion i o 36 mm większej szerokości wnętrza na wysokości bioder. Pomimo spadku całkowitej wysokości o 20 mm w porównaniu do poprzedniego modelu, nowa Kuga oferuje o 13 mm więcej miejsca nad głowami dla pasażerów na przednich siedzeniach i aż o 35 mm więcej przestrzeni nad głowami pasażerów podróżujących z tyłu. Dla pasażerów podróżujących z tyłu po raz pierwszy dostępne są podgrzewane siedzenia zewnętrzne, a cały drugi rząd siedzeń można przesunąć do tyłu, aby uzyskać najlepszą w tej klasie długość przestrzeni na nogi wynoszącą 1 035 mm, można też tylny rząd siedzeń przesunąć do przodu, by powiększyć bagażnik o 67 litrów. Funkcja zdalnego składania siedzeń umożliwia łatwe złożenie drugiego rzędu foteli.
W bagażniku umieszczono dwustronną (odwracalną) matę bagażnika z wysokiej jakości welurem z jednej strony, co zapewnia doskonały wygląd, oraz wytrzymałą i solidną gumową powierzchnią z drugiej strony, by zapobiec zanieczyszczeniu wnętrza mokrym lub brudnym sprzętem sportowym.
Przestronne, praktyczne i dobrze skomunikowane ze światem wnętrze nowej Kugi oferuje innowacyjne rozwiązania techniczne oraz zaawansowane funkcje zapewniające komfort i wygodę podróży, które pozwalają temu samochodowi bezproblemowo dopasować się do stylu życia swojego właściciela. Po raz pierwszy Kuga dysponuje systemem FordPass Connect z modemem pokładowym, co sprawia, że samochód staje się mobilnym punktem dostępowym Wi-Fi, gwarantującym łączność bezprzewodową nawet 10 urządzeń. Oprócz pomagania kierowcom w planowaniu szybszych, mniej stresujących podróży dzięki aktualizacjom ruchu w czasie rzeczywistym dla systemu nawigacji i umożliwieniu pasażerom pobierania treści multimedialnych w czasie jazdy, FordPass Connect oferuje szereg wygodnych funkcji za pośrednictwem aplikacji mobilnej FordPass, a w tym:
• Lokalizator pojazdu, pomagający właścicielowi znaleźć samochód na rozległych parkingach w centrach handlowych,
• Status pojazdu, do sprawdzania poziomu paliwa, stanu alarmu, przebiegu do wymiany oleju i wielu innych parametrów,
• Blokowanie i odblokowywanie zamków drzwi pozwalające na zdalne umożliwienie dostępu do Kugi,
• Zdalny rozruch, w wersjach z ośmiobiegową przekładnią automatyczną,
• Funkcja eCall, która automatycznie wybiera połączenie ze służbami ratunkowymi w razie poważnego wypadku i umożliwia osobom w samochodzie nawiązanie bezpośredniego połączenia ze służbami ratunkowymi, za naciśnięciem przycisku SOS na konsoli umieszczonej w podsufitce.
Aplikacja pozwala także kierowcom pozostać w kontakcie ze światem w czasie jazdy i zapomnieć o plątaninie kabli na konsoli środkowej, a nowe miejsce do indukcyjnego ładowania pod deską rozdzielczą umożliwia łatwe ładowanie kompatybilnych smartfonów. System ładowania automatycznie wykrywa kompatybilne urządzenie i rozpoczyna jego ładowanie. Podczas ładowania indukcyjnego urządzenia mogą pozostać podłączone przez Bluetooth do fordowskiego systemu łączności i rozrywki SYNC 3, obsługiwanego przez 8-calowy kolorowy ekran dotykowy, również komendami gestów szczypania i przesuwania. System Ford SYNC 3 umożliwia kierowcom sterowanie za pomocą prostych poleceń głosowych funkcjami audio, nawigacją i klimatyzacją oraz podłączonymi smartfonami. System jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto™ i nie wymaga to dodatkowych opłat.
Nowy zestaw konfigurowalnych wskaźników LCD o przekątnej 12,3 cala jest pierwszym w branży, w którym zastosowano technologię swobodnego formowania, umożliwiającą wygięcie górnych krawędzi w celu płynnego wkomponowania modułu w deskę rozdzielczą. Panel o swobodnie dobieranych kształtach zawiera obwody wbudowane w wyświetlacz, umożliwiając projektantom nadanie mu kształtów wykraczających poza tradycyjną prostokątną formę. Dodatkowo 24 bitowy zestaw wskaźników „true color” wyświetla szczegółowe, bardziej intuicyjne obrazy i ikony w pełnym spektrum kolorów, dzięki czemu stają się jaśniejsze, mniej męczące dla oczu i łatwiejsze do odczytania. Nowy system audio B&O pozwoli pasażerom uzyskać najlepszą jakość odtwarzania z muzyki przesyłanej strumieniowo przez FordPass Connect lub przez smartfony. Potężny 575-watowy 10-głośnikowy system wyposażony jest w zewnętrznie połączony subwoofer, który gwarantuje czystość brzmienia basów, a położenie głośników wysokotonowych w desce rozdzielczej zostało zoptymalizowane, aby uzyskać szerszą scenę dźwiękową na poziomie siedzeń, zapewniając wspaniałe wrażenia dźwiękowe na wszystkich miejscach w samochodzie. Wielopoziomowe statyczne i dynamiczne korygowanie dźwięku zapewnia utrzymanie wrażeń słuchowych niezależnie od warunków jazdy.
Dostęp do przestrzeni ładunkowej z dłońmi pełnymi toreb, lub z dzieckiem na rękach jest łatwiejszy dzięki zastosowaniu bezdotykowej techniki otwierania drzwi bagażnika, umożliwiającej ich otwieranie za pomocą prostego ruchu stopy pod tylnym zderzakiem. Inżynierowie rozwiązali problem przewozu zdemontowanej rolety bagażnika. Mieści się ona idealnie pod nową regulowaną podłogą bagażnika i jest łatwiejsza do demontażu. Komfort podróżowania poprawiono dzięki zastosowaniu systemu aktywnej redukcji hałasów, wykorzystującego trzy precyzyjnie rozmieszczone w kabinie mikrofony monitorujące hałasy przedostające się z silnika do wnętrza. System kieruje następnie fale dźwiękowe w przeciwfazie generowane przez głośniki systemu audio, aby wyeliminować niepożądane dźwięki silnika i układu przeniesienia napędu. Rozwiązanie to jest wyposażeniem standardowym w Kuga Plug-In Hybrid Vignale, Kuga EcoBlue Hybrid i Kuga 2,0 EcoBlue Vignale, przyczyniając się do uzyskania wyciszenia wnętrza na nowym poziomie.
TECHNIKA BUDUJĄCA ZAUFANIE
Nowa Kuga dodatkowo wzbogaca wrażenia z jazdy samochodem SUV dzięki zaawansowanemu zestawowi systemów wspomagających kierowcę, zaprojektowanych w celu zapewnienia prowadzącemu samochód pewności siebie za kierownicą i pomagania mu w utrzymaniu koncentracji podczas jazdy. Wyrafinowany system Ford Co-Pilot360 składa się z rozwiązań zwiększających poziom ochrony, poprawiających prowadzenie pojazdu i ułatwiających parkowanie, a także sprawiających, że każda podróż będzie bardziej komfortowa, mniej stresująca i bezpieczniejsza.
Debiutujący w samochodzie Forda nowy system utrzymywania na pasie ruchu z asystentem martwego pola lusterek zewnętrznych łączy system informacji o obiektach w martwym polu lusterek (BLIS) z systemem utrzymywania pasa ruchu w celu monitorowania martwego pola widzenia kierowcy. Jeśli kierowca sygnalizuje zmianę pasa lub system “wyczuwa” zmianę pasa ruchu, a od tyłu zbliża się pojazd znajdujący się w martwym polu lusterek, co potencjalnie może prowadzić do kolizji, system aplikuje moment obracający kierownicę, aby ostrzec kierowcę i skłonić do rezygnacji z manewru zmiany pasa ruchu. Ponadto ulepszony system asystenta zapobiegania kolizjom z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów będzie oferował kolejną, nową funkcję, która może automatycznie włączać hamulce w celu uniknięcia lub złagodzenia skutków wypadków, jeśli samochód skręcając przecina drogę nadjeżdżających pojazdów, a system wykrywa niebezpieczeństwo kolizji.
Adaptacyjny tempomat (ACC) wzbogacony o system Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i system utrzymania na pasie ruchu, pozwala utrzymać bezpieczną odległość od pojazdów jadących z przodu. System pomaga również zredukować stres podczas długich podróży, utrzymując pojazd na środku pasa ruchu, potrafi też dostosować prędkość pojazdu do obowiązujących w danym miejscu ograniczeń, monitorując znaki drogowe umieszczone przy drodze i nad drogą. Jest to dodatek do informacji dostarczanych z pokładowego systemu nawigacji.
System utrzymywania samochodu na pasie ruchu monitoruje oznakowanie poziome na drodze i może zastosować delikatny, ale odczuwalny moment obrotowy w układzie kierowniczym, aby pomóc kierowcy utrzymać się na środku pasa ruchu za każdym razem, gdy aktywowany jest system ACC. Zaprojektowany, by wspierać kierowców przy prędkościach do 200 km/h, system wysyła też wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia, jeśli wykryje brak rąk kierowcy na kierownicy.
Kuga jest także pierwszym SUV-em Forda dostępnym w Europie, w którym oferowany jest wyświetlacz przezierny (HUD) umożliwiający kierowcy utrzymanie wzroku na drodze poprzez wyświetlanie przydatnych informacji w jego polu widzenia. System jest maksymalnie skuteczny dzięki jednemu z największych pól widzenia wyświetlaczy HUD dostępnych w Europie, wynoszącemu 6 stopni na 2,5 stopnia. System jest również jednym z najjaśniejszych i posiada 16-stopniową regulację, aż do 10 000 kandeli na metr kwadratowy.
Specjalne filtry do wysuwanego poliwęglanowego ekranu sprawiają, że może być odczytany przez użytkowników noszących okulary ze szkłami polaryzacyjnymi. W zależności od specyfikacji pojazdu, konfigurowany wybór wyświetlanych informacji obejmuje prędkość (jedyny parametr, który jest zawsze obecny na wyświetlaczu), rozpoznawane znaki drogowe, ACC; nawigację, wskaźnik zmiany biegów, system rozrywkowy i powiadomienia awaryjne.
System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach z funkcją ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej ostrzega kierowców wycofujących samochód z miejsca parkingowego o nadjeżdżających pojazdach, mogących znaleźć się na kursie kolizyjnym. System może włączyć hamulce, by uniknąć lub złagodzić skutki kolizji, jeśli kierowca nie zareaguje na wcześniejsze ostrzeżenia.
Stop & Go pozwala systemowi ACC doprowadzić pojazd do całkowitego zatrzymania w ruchu wymagającym zatrzymywania się i ruszania, wykorzystując do 50 procent całkowitej dostępnej siły hamowania. Pozwala też automatycznie ruszyć za poprzedzającym samochodem, jeśli czas zatrzymania był krótszy, niż 3 sekundy. Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca może nacisnąć przycisk umieszczony na kierownicy lub delikatnie nacisnąć pedał przyspieszenia. System wspomagający parkowanie zapewnia w pełni zautomatyzowane manewry przy parkowaniu równoległym lub prostopadłym, dostępne za naciśnięciem jednego przycisku. Przy systemie elektronicznie sterowanej zmiany biegów nowej ośmiostopniowej przekładni automatycznej, system identyfikuje odpowiednie miejsca parkingowe, a kierowca może sterować ruchem pojazdu, wybierając położenie neutralne przekładni i przytrzymując przycisk umieszczony w konsoli centralnej. Pojazd automatycznie wybiera odpowiedni bieg do przodu lub do tyłu, steruje przepustnicą i hamowaniem, a także układem kierowniczym i jest w stanie zaparkować w przestrzeniach o długości o 92 centymetry większej niż samochód i na nachyleniach do 12 procent, przy prędkościach do 4 km/h, kończąc manewry przełączeniem przekładni w tryb parkingowy. System może również pomóc kierowcy w wyprowadzeniu samochodu z równoległych miejsc parkingowych za pomocą w pełni zautomatyzowanej funkcji wspomagania wyjazdu z parkingu.
Inne rozwiązania zaprojektowane tak, by pomóc kierowcy Kugi w unikaniu wypadków i rozproszenia uwagi obejmują:
• Zaawansowany system aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody, zaprojektowany do pracy przy prędkościach jazdy w mieście i na autostradzie, wykorzystuje radar i kamerę do wykrywania z wyprzedzeniem wolniej poruszających się lub nieruchomych pojazdów i zapewnia moment skręcający koła, co umożliwia kierowcy ominięcie pojazdu, z którym ryzyko kolizji byłoby wysokie,
• System utrzymywania w pasie ruchu (Lane-Keeping Aid) aktywnie pomaga kierowcy sprowadzać pojazd na środek pasa ruchu, delikatnie skręcając kierownicę we właściwą stronę,
• Szerokokątne kamery z przodu i z tyłu zapewniające widok przed i za pojazdem o szerokości poziomej prawie 180 stopni, co umożliwia przegląd sytuacji za samochodem podczas wycofywania z miejsca parkingowego lub z podjazdu przed domem,
• Ostrzeżenie o wjeżdżaniu na drogę jednokierunkową „pod prąd” używa kamery zamontowanej za przednią szybą i korzysta z informacji systemu nawigacji w samochodzie, aby zapewnić kierowcy dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia podczas jazdy przez dwa znaki "zakaz wjazdu" na wjazdach na autostrady.
System reflektorów adaptacyjnych z oświetlaniem przewidywanego toru jazdy i doświetlaniem zakrętów w oparciu o znaki drogowe dostosowuje model oświetlenia drogi w celu uzyskania maksymalnej widoczności jeszcze przed wejściem w zakręt, dojechaniem do skrzyżowania lub ronda.
System wykorzystuje kamerę skierowaną do przodu do monitorowania oznaczeń pasa ruchu z zasięgiem do 65 metrów, umożliwiając odchylenie światła reflektorów w poziomie z wyprzedzeniem poprawiającym widoczności dojazdu do zakrętu, zamiast polegania wyłącznie na obracaniu kierownicą przez kierowcę. Opatentowana przez Forda integracja funkcji odczytywania znaków drogowych w celu optymalizacji oświetlenia drogi umożliwia poszerzenie oświetlanego obszaru na skrzyżowaniach i rondach, co pozwala oświetlić potencjalne zagrożenia, które nie znajdują się bezpośrednio przed samochodem.
Automatyczne światła drogowe zapobiegają nieumyślnemu przypadkowemu oślepianiu innych użytkowników drogi i pozwalają kierowcy widzieć więcej w czasie nocnej jazdy. Są one wspierane przez zaawansowane reflektory wykonane całkowicie w technice LED, które wykorzystują innowacyjną regulowaną konfigurację odbłyśników celem uzyskania większej elastyczności i łagodniejszych, mniej kontrastowych granic oświetlenia. W razie wypadku, nowy system hamowania po kolizji pomaga zmniejszyć skutki potencjalnej kolizji wtórnej poprzez automatyczne zastosowanie umiarkowanego ciśnienia hamowania po wykryciu pierwszego zderzenia. Spowolnienie pojazdu może potencjalnie zmniejszyć obrażenia u pasażerów i pozwala uniknąć dalszych uszkodzeń pojazdu.
"Nie wkładamy do samochodów najnowszej techniki tylko dlatego, że taka jest już dostępna – powiedział Rowley. Rozwiązania takie jak nasz modem pokładowy FordPass Connect i nowy system utrzymywania pasa ruchu z asystentem martwego pola lusterek w połączeniu z naszą nową gamą rozwiązań napędowych Ford Hybrid zostały zaprojektowane tak, by odzwierciedlały nieustannie zmieniające się sposoby korzystania z naszych samochodów i by pomogły nowemu Fordowi Kuga doskonale dopasować się do życia naszych klientów.”
___
źródło: Ford Polska