-
GWARANCJA WYSOKICH OSIĄGÓW
Terenowy pickup o wysokich osiągach jest definiowany przez swoje zawieszenie, a nowy F-150 Raptor debiutuje z całkowicie przeprojektowanym układem jezdnym. Przekonstruowany układ obejmuje kompletnie nowe, pięciowahaczowe tylne zawieszenie, opracowane specjalnie dla Raptora i zaprojektowane tak, aby zapewnić większą kontrolę i większą moc przenoszoną na podłoże oraz większe możliwości w trudnym terenie przy dużych prędkościach.
– Raptor wywodzi się z wyścigów Baja 1000, a jego pięciowahaczowe tylne zawieszenie zwiększa terenową dzielność i osiągi, ponieważ zastosowaliśmy większy skok kół, niż w jakimkolwiek innym wcześniejszym Raptorze – powiedział Carl Widmann, główny inżynier Ford Performance. – Jak w pojazdach wyczynowych, każdy szczegół Raptora został zaprojektowany z myślą o precyzji prowadzenia w momentach, kiedy Twoja stopa wciska pedał przyspieszenia w podłogę, wokół widzisz tylko pustynię i słyszysz ryk silnika – dodał Widmann.
Pięciowahaczowe zawieszenie tylne wyposażono w bardzo długie wahacze wleczone, aby lepiej utrzymać pozycję osi w trudnym terenie, zastosowano też drążek Panharda i 24-calowe sprężyny – najdłuższe w pojazdach tej klasy. Konstrukcja zawieszenia w połączeniu z bardziej wyrafinowanym oprogramowaniem zarządzającym pracą silnika oznacza, że samochód może przekazać większy moment obrotowy na tylne koła, aby szybciej ruszyć z miejsca, uzyskać lepsze przyspieszenie i precyzyjniejszą reakcję na zmiany położenia przepustnicy, jednocześnie zapewniając komfort, stabilność, dobre prowadzenie, kontrolę i przyczepność przy dużej prędkości.
Skuteczne pokonywanie zagłębień terenu i lądowanie po skokach umożliwiają amortyzatory nowej generacji FOX™ Live Valve™ z wewnętrznym skróconym obiegiem i z najnowocześniejszym sterowaniem elektronicznym, oferujące regulację tłumienia w zależności od pozycji tłoka w amortyzatorze. Największe amortyzatory, jakie kiedykolwiek zastosowano w Raptorze zostały zaprojektowane tak, aby były bardziej odporne na obciążenia termiczne i jeszcze szybciej reagowały na zmiany terenu, co daje większą pewność podczas dłuższej jazdy po pustyni. Większe korpusy amortyzatorów o średnicy 3,1 cala, wykonane z anodyzowanego aluminium, są wypełnione nowym płynem o niskich oporach tarcia, zaprojektowanym specjalnie w celu zmniejszenia strat wewnątrz amortyzatora. Służy to poprawie komfortu jazdy zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Nowe elektronicznie sterowane zawory główne amortyzatorów zostały sprawdzone w wyścigach, a ich unowocześniona konstrukcja umożliwia tłumienie sił przekraczających 4400 niutonów w każdym amortyzatorze przy prędkościach rozwijanych w warunkach pustynnych.
Odczyty z czujników położenia zawieszenia i innych czujników rozmieszczonych wokół samochodu wpływają na niezależną zmianę współczynnika tłumienia każdego z amortyzatorów. Dzieje się tak do 500 razy na sekundę, dzięki czemu amortyzatory reagują z taką samą prędkością, z jaką ludzki mózg przetwarza informacje wizualne. W rezultacie pojazd reaguje, zanim kierowca zdąży zarejestrować zmianę warunków terenowych.
Po raz pierwszy Raptor jest dostępny z 35- lub 37-calowymi oponami – największymi, jakie fabrycznie montuje się w segmencie lekkich, pełnowymiarowych pickupów. Są to specjalnie zaprojektowane opony BFGoodrich All-Terrain T/A KO2, zapewniające maksymalną trakcję i sterowność. Raptor na 35-calowych oponach pokonuje 30-centymetrowe przeszkody, z kątem natarcia 31 stopni, maksymalnym kątem zejścia 23,9 stopnia i z kątem rampowym 22,7 stopnia. Raptor z 37-calowymi oponami dysponuje prześwitem 33 centymetry, kątem natarcia 33,1 stopnia, maksymalnym kątem zejścia 24,9 stopnia oraz kątem rampowym 24,4 stopnia. Zarówno zwolennicy pustynnych rajdów, jak i amatorzy samochodowej wspinaczki skalnej docenią imponujący skok kół na 35-calowych oponach, wynoszący 356 mm z przodu i 381 mm z tyłu – o 25% więcej niż w Raptorze pierwszej generacji.
Raptor dostępny w konfiguracji z długą kabiną (SuperCrew) i z rozstawem osi 368 cm, ma pełną ramę z przekrojów zamkniętych wykonaną ze stali o podwyższonej wytrzymałości oraz wysokowytrzymałe nadwozie ze stopu aluminium i kompozytów spełniające wojskowe standardy. Bardziej wytrzymałe zawieszenie, mocniejsze, wyżej położone mocowania amortyzatorów i punkty mocowania tylnych wahaczy mają za zadanie wytrzymać ostrą jazdę w terenie.
Nowy Raptor jest wyposażony w 3,5-litrowy silnik EcoBoost® twin-turbo trzeciej generacji o dużej mocy, który zapewnia solidną dawkę momentu obrotowego przy niskich obrotach, czyli dokładnie tam, gdzie jest to najistotniejsze w tego typu samochodzie. Silnik wspomagają najnowocześniejsze turbosprężarki, stopień sprężania wynosi 10,5:1, a nowe wentylatory o dużej mocy wbudowane w układ chłodzenia gwarantują, że intensywne sesje terenowej jazdy nigdy nie kończą się zbyt wcześnie.
Przy pojemności zbiornika paliwa wynoszącej 136 litrów, Raptor ma zasięg ponad 800 kilometrów bez tankowania, według szacunków EPA.Klienci docenią dodatkową użyteczność zapewnianą przez ekskluzywny w tej klasie system Pro Power Onboard™, dający im możliwość wykorzystania samochodu jako mobilnego generatora energii elektrycznej. Raptor może zostać zamówiony z generatorem o mocy 2,0 kilowatów przydatnym do zasilania elektronarzędzi, oświetlenia na kempingu, czy innych urządzeń, zapewniając więcej energii elektrycznej, niż jakikolwiek inny lekki pełnowymiarowy pickup dostępny na rynku.
Nowy, trzycalowy układ wydechowy o kanałach równej długości posiada zgłoszoną do opatentowania wbudowaną tzw. rurę X, unikalną "pętlę puzonową" i pierwsze w Raptorach aktywne zawory w układzie wydechowym. System wykorzystuje przelotową konstrukcję tłumika, która poprawia jakość dźwięku. Kierowca może skonfigurować cztery tryby poziomu głośności - Cichy, Normalny, Sportowy i Baja.
10-biegowa fordowska automatyczna skrzynia biegów, wyposażona w elementy sterujące nowej generacji, jest połączona z innowacyjną skrzynią rozdzielczą, zmieniającą rozdział momentu obrotowego w zależności od potrzeb. Standardowy tylny mechanizm różnicowy z elektroniczną blokadą i opcjonalny przedni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu TORSEN® otrzymały przełożenia 4:10. Maksymalna ładowność wzrosła o 90 kilogramów, do 635 kilogramów, podczas gdy maksymalna siła uciągu również wzrasta o 890 niutonów, do 36500 niutonów uciągu „na haku”.
-