-
Casa 500: Przyszłość zakorzeniona w tradycji.
Casa 500 to nowa przestrzeń wystawiennicza, będąca częścią kompleksu muzealnego Pinacoteca Agnelli, którego przewodniczącą jest Ginevra Elkann. Wyjątkowa trasa muzealna obejmująca powierzchnię ponad 700 m2, nawiązuje do wspomnień, emocji i marzeń, aby prześledzić kulturę i historię kraju i miasta, splecioną z historią Fiata 500. Casa 500 to znacznie więcej niż tylko zwykłe muzeum motoryzacji, opowiada bowiem o przyszłości marki Fiat, zaczynając od jej korzeni; które faktycznie są inspiracją na przyszłość. Wspólnym wątkiem jest „metamorfoza” Fiata 500 we wszystkich trzech generacjach, modelu, który tworzył historię branży motoryzacyjnej i zawsze inspirował nowe sposoby myślenia i stylu życia. Ikona naszych czasów, której ewolucja przedstawia kulturę Włoch i historię jego miasta.
Znajdująca się na 4. piętrze Pinacoteca Agnelli i wychodząca bezpośrednio na tor testowy Lingotto, Casa 500 to otwarta przestrzeń wystawowa, skąpana w świetle, połączona z torem ze wszystkich czterech stron za pomocą dużych okien. Casa 500 to także miejsce, w którym szacunek dla środowiska staje się mantrą inspirującą do tworzenia wszystkich przestrzeni i materiałów, wybranych do instalacji, które są zgodne z zasadą 3R, „Reuse, Reduce, Recycle”: drewno pochodzące z recyklingu na stoły, platformy i drzwi; panele pochłaniające toksyczne lotne związki organiczne z otoczenia; meble lub produkty wykonane z wykorzystaniem tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu odzyskanych z morza, jak fotele tylne pokryte tapicerką z przędzy Seaqual® oraz ekologiczne, antybakteryjne lakiery. Wystawa Casa 500 jest skupiona wokół symbolicznego drzewa umieszczonego w pozycji centralnej, również wykonanego z drewna pochodzącego z recyklingu. Drzewo to reprezentuje ciągłość historii, od korzeni tkwiących w przeszłości po przyszłość. U stóp drzewa znajdują się maska legendarnego Fiata 500 z 1957 roku i nowej (500)RED, najnowszego dzieła w gamie nowej 500. Wystawa podzielona jest na 8 obszarów tematycznych.
Pierwszy z nich nosi nazwę Legacy, to wciągająca przestrzeń pełna zdjęć i filmów, dzięki którym zwiedzający mogą cofnąć się do momentu, kiedy cała podróż dopiero się rozpoczynała, tj. do 1957 roku: przyszłość jest na wyciągnięcie ręki i można podbić świat za kierownicą trzech generacji 500, stworzonych z niezwykłą pomysłowością i pasją wizjonerskich talentów.
Kolejna część nazywa się Made of Italy, i nie jest to tylko zbiór eksponatów, lecz afirmacja stylu. Dwanaście produktów przemysłowych, jak Fiat 500, zyskało uznanie dzięki włoskiemu wzornictwu łączącemu piękno z praktycznością. Podróż w czasie i kreatywność, przedmioty należące do życia codziennego, które zajęły miejsce w zbiorowej świadomości, stając się ikonami, inspirującymi sposób myślenia i styl życia. W tej przestrzeni podzielono je na trzy obszary: Boom, Ego i Ethical.
- Boom powraca do lat 50. XX w., celebrowanych przez Felliniego w jego słynnym filmie La dolce vita. Wystawa opowiada o kraju przechodzącym całkowitą transformację, poszukującym nowych możliwości. Duże firmy zmieniają się, mniejsze natomiast stawiają na elastyczność i rzemieślniczy kunszt wykonania. A wynikający z tego rozwój gospodarczy jest napędzany przez włoską kreatywność.
- Przeskakując o ponad pół wieku wkraczamy w obszar Ego i pierwszą dekadę nowego tysiąclecia. Środki komunikacji są teraz w eterze, wraz z nadejściem Internetu, telefonów komórkowych, poczty elektronicznej i obrazów cyfrowych. Potrzeba personalizacji jest zatem silna, aby potwierdzić swoją indywidualność, która pozostaje ukryta.
- Ethical to dział poświęcony bieżącej dekadzie: okresowi wielkich innowacji technologicznych, ale także ponownego odkrycia podstawowych wartości, jak solidarność i szacunek dla środowiska, zakłócanych przez konflikty, politykę ekonomiczną, zmiany klimatyczne i pandemie. 2021 to także rok Grupy Stellantis, stworzonej, aby stać się nowym impulsem dla branży motoryzacyjnej. W swojej istocie marka Fiat nadal jest wyrazem ważnych wartości, jak wyjątkowość i jakość.
Sekcja Social relevance prezentuje fascynującą historię modelu 500, opowiedzianą w trzech poprzednich obszarach: Boom, powojenny boom gospodarczy napędzający masową konsumpcję; Ego, rok 2007 i Fiat 500, kultowy model nowego cyfrowego tysiąclecia dzięki niezliczonym możliwościom personalizacji; Ethical, przyszłość począwszy od 2020 roku, w pełni elektryczna nowa 500 prowadzi wszystkich w kolejną erę mobilności.
Pasjonaci historii komunikacji nie mogą przegapić wystawy Poster Collection obejmującej 12 plakatów i reklam pierwszej 500, ikony demokratyzacji samochodów we Włoszech. Prezentowane obrazy pokazują pozytywną atmosferę tamtych lat, codzienne życie rodzinne i wolny czas spędzany z rodziną. I wiele kobiet za kierownicą: mały samochód staje się także symbolem emancypacji kobiet oraz synonimem wolności i demokratycznej mobilności.
3 Generations to sekcja, w której możemy zobaczyć porównanie poszczególnych generacji modelu. Dwie bezcenne kapsuły czasu tworzą wizualną opowieść o historii ewolucji 500 i jej trzech „wcieleń”. Ewolucja trzech generacji 500, modelu, który zawsze pozostawał wierny sobie, nie tracąc przy tym nigdy charyzmy i nowoczesności. Na ścianach znajduje się ekspozycja przekroju karoserii oryginalnego modelu z 1957 roku. Obok umieszczono elementy pochodzące z modelu MY 2007, m.in.: felgi, przednie i tylne reflektory, kierownicę, deskę rozdzielczą z systemem multimedialnym i lusterko.
Komponenty industrialne, części unikalnej 500, teraz na pierwszy rzut oka rozpoznawalne ze względu na swój design, funkcjonalność i integrację. Dalej, te same komponenty, zaczerpnięte tym razem z całkowicie elektrycznej nowej 500 z roku 2020: innowacja, funkcjonalność, design i technologia, wszystko zgodne z charakterem 500.
Obszar Digital Counter składa się z dwóch ekranów multimedialnych. To sekcja interaktywna będąca „pamiętnikiem” współczesnej ikony: wywiady, materiały informacyjne, wydarzenia i zdobyte nagrody, dzięki którym Fiat 500 stał się międzynarodową gwiazdą.
Ostatnią, lecz wcale nie mniej ważną sekcją jest Foreseeing the Future. W tym obszarze możemy prześledzić historię, przeszłość, teraźniejszość i przyszłość na tle Lingotto, którego oblicze kilkakrotnie zmieniało się radykalnie. Pierwotnie fabryka samochodów, z ograniczonym zatem dostępem, fabryka, w której główną rolę odgrywała praca fizyczna. Następnie w latach 90., Lingotto przeszło radykalną przemianę, z „niedostępnej” fabryki skrywającej swoje tajemnice przemysłowe zmieniło się w modne miejsce spotkań towarzyskich, wielofunkcyjne centrum handlowe. A teraz czas na kolejną transformację tworzącą zieloną przestrzeń muzealną skupioną na nowej zrównoważonej mobilności, otwartą dla publiczności i zaprojektowaną dla społeczności.
-