-
KIA RIO 2021 FL - Układy napędowe
Nowy układ napędowy z rodziny EcoDynamics+ – typu mild-hybrid z benzynową jednostką napędową współpracującą z nową mechaniczną skrzynią biegów
Rio jest pierwszym modelem marki Kia, który jest napędzany zelektryfikowanym układem napędowym typu mild-hybrid z silnikiem benzynowym (MHEV). Nowy układ napędowy z rodziny EcoDynamics+ stanowi połączenie nowej jednostki napędowej T-GDi „Smartstream” o pojemności 1,0 litra (turbodoładowanej z bezpośrednim wtryskiem paliwa) z układem typu mild-hybrid o napięciu 48V. Dodatkowy moment obrotowy, który generuje silnik elektryczny wpływa zarówno na poprawę osiągów, jak i na zmniejszenie zużycia paliwa. Ponadto, układ napędowy odzyskuje energię podczas hamowania.
Rodzina układów napędowych EcoDynamics+ została zaprojektowana w celu uzyskania jak największej wydajności silników spalinowych, dzięki zastosowaniu w układzie napędowym również silnika elektrycznego oraz za sprawą odzysku energii elektrycznej. Osiągi wspomaga moment obrotowy silnika elektrycznego zasilanego z akumulatora litowo-jonowego za pośrednictwem instalacji 48-woltowej. Nowy rozrusznik, który pełni również funkcję generatora (Mild-Hybrid Starter-Generator – MHSG) wydłuża czas, kiedy jednostka benzynowa pozostaje wyłączona.
MHSG jest połączony z wałem korbowym silnika za pomocą paska i płynnie przełącza się między trybami „silnik” i „generator”. W trybie „silnik”, podczas przyspieszania, MHSG wspomaga benzynową jednostkę napędową w celu zmniejszenia jej obciążenia i redukcji emisji spalin. Gdy samochód zwalniania, w trakcie hamowania lub toczenia się, MHSG w określonych sytuacjach przełącza się w tryb „generator”, odzyskuje energię z wału korbowego i ładuje akumulator.
Nowy silnik z rodziny „Smartstream” zastępuje wcześniej stosowany w Rio 1,0-litrowy silnik
T-GDi typu „Kappa” i jest wyposażony w zaawansowany system zmiennego sterowania czasem otwarcia zaworów w sposób płynny (Continuously Variable Valve Duration – CVVD), a także w szereg innych innowacji. System CVVD umożliwia płynne przełączanie silnika między różnymi cyklami spalania w zależności od obciążenia, co poprawia wydajność jednostki napędowej we wszystkich sytuacjach podczas jazdy. Silnik „Smartstream” osiąga taką samą moc, jak silnik typu „Kappa” – 100 KM lub 120 KM, ale zapewnia o 16% wyższy maksymalny moment obrotowy silnikowi w wersji 120-konnej (200 Nm).
Nowy układ napędowy EcoDynamics+ zapewnia zmniejszenie emisji CO2 od 8,1% do 10,7% (w cyklu mieszanym, wg NEDC) i jest oferowany w wersji o mocy 120 KM. Układy napędowy ma instalację o napięciu 48V i jest wyposażony w system wyboru trybu jazdy. Do wyboru są tryby Eco, Sport i Normalny.
Rio w wersji EcoDynamics+ jest jednym z pierwszych modeli marki Kia wyposażonych w nową inteligentną mechaniczną skrzynię biegów (iMT). Elektrycznie sterowane sprzęgło („clutch-by-wire”) poprawia wydajność systemu typu mild-hybrid i wpływa na obniżenie emisji CO2, przy jednoczesnym zaangażowaniu kierowcy w zmianę przełożeń.
Przekładnia iMT jest wyposażona w elektryczne sterowanie pracą sprzęgła, zamiast mechanicznego. Dzięki temu skrzynia biegów bezproblemowo integruje się z układem napędowym MHSG i pozwala wcześniej wyłączyć silnik niż system start-stop podczas toczenia się auta przed zatrzymaniem, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
Oficjalne dane dotyczące osiągów, zużycia paliwa i emisji CO2 układów napędowych typu mild-hybrid Rio po faceliftingu zostaną opublikowane bliżej daty rozpoczęcia sprzedaży auta.
Nowe benzynowe silniki „Smartstream”
Kia Rio po faceliftingu będzie dostępna również z wcześniej oferowanymi benzynowymi jednostkami napędowymi, które poddano licznym modyfikacjom w celu zwiększenia ich wydajności i obniżenia emisji dwutlenku węgla. Gama silników odświeżonego Rio będzie obejmowała benzynowe jednostki napędowe „Smartstream” – nową jednolitrową, 100-konną T-GDi oraz nową 1,2-litrową, wolnossącą o mocy 84 KM z wtryskiem paliwa typu Dual Port.
1,0-litrowy silnik T-GDi o mocy 100 KM jest teraz oferowany, do wyboru, z sześciobiegową przekładnią mechaniczną zamiast pięciobiegowej oraz z dwusprzęgłową skrzynią biegów o siedmiu przełożeniach (7DCT).
Zmodernizowano również układ Idle Stop & Go (ISG). Nowy, połączony z układem hamulcowym system ISG zapewnia dodatkową oszczędność w zużyciu paliwa poprzez wyłączanie silnika także wtedy, gdy podczas hamowania zarówno pedał hamulca, jak i pedał sprzęgła są wciśnięte. Silnik uruchamia się ponownie, gdy kierowca włącza bieg i obydwa pedały są zwolnione. Wcześniej system ISG był połączony jedynie ze sprzęgłem. Ta niewielka zmiana przyczynia się do dalszego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.
Oficjalne dane dotyczące osiągów, zużycia paliwa i emisji CO2 Rio po faceliftingu z silnikami spalinowymi zostaną opublikowane bliżej daty rozpoczęcia sprzedaży samochodu.
-
-
KIA RIO 2021 FL - Zaawansowane systemy
Ulepszony system multimedialny oraz system UVO Connect drugiej generacji
Rio po faceliftingu jest wyposażone w ulepszony system nawigacji z ekranem dotykowym i jest jednym z pierwszych modeli marki Kia w Europie, który oferuje system UVO Connect drugiej generacji, czyli zestaw usług cyfrowych, które zapewniają wsparcie kierowcy w czasie rzeczywistym oraz zdalny dostęp do informacji o samochodzie. Odświeżone Rio jest wyposażone w większy 8-calowy ekran dotykowy, za pośrednictwem którego obsługuje się system audio lub nawigację satelitarną, w zależności od wersji wyposażenia. Nowy system oferuje również łącze Bluetooth z możliwością jednoczesnego podłączenia dwóch urządzeń mobilnych – jednego jako telefon obsługiwany przez zestaw głośnomówiący i z dostępem do multimediów; drugiego wyłącznie do korzystania z multimediów. Możliwość podzielenia ekranu pozwala kontrolować lub monitorować różne funkcje samochodu w tym samym czasie. Wygląd ekranu można zmieniać za pomocą widżetów. Rio wyposażone w nowy 8-calowy ekran dotykowy oferuje także bezprzewodowe połączenia Apple CarPlay i Android Auto. Połączenie smartfona z systemem multimedialnym za pomocą kabla nie jest już wymagane.
Rio po faceliftingu jest jednym z pierwszych modeli marki Kia wyposażonych w system UVO Connect drugiej generacji. System ten zapewnia dostęp do szeregu usług online, jak informacja o ruchu drogowym, prognoza pogody, miejsca użyteczności publicznej (POI), ceny paliw oraz dane na temat dostępnych miejsc parkingowych wraz z ceną i lokalizacją. UVO Connect drugiej generacji jest także wyposażony w funkcję rozpoznawania głosu (język polski jest niedostępny) obsługiwaną przez serwery zewnętrzne, która pozwala wydawać wiele poleceń bez odrywania rąk od kierownicy, jak – na przykład – wyszukiwanie punktów POI w pobliżu, adresów w nawigacji, informacji na temat pogody lub wysyłanie wiadomości tekstowych.
Aplikacja UVO, kompatybilna ze smartfonami z systemem Android i firmy Apple, również oferuje szereg nowych funkcji i umożliwia zdalną aktywację wielu funkcji. W zależności od kraju można wysyłać do samochodu informacje o trasie, sprawdzić położenie samochodu oraz uzyskać dostęp do raportów i powiadomień diagnostycznych. Więcej szczegółów na temat możliwości systemu UVO Connect drugiej generacji Kia zaprezentuje przed wprowadzeniem nowego Rio do sprzedaży w trzecim kwartale 2020 roku.
-