-
HONDA REBEL 1100 - WYPOSAŻENIE I STYLISTYKA
- Surowy styl wyrażony muskularną, nieskrępowaną prostotą
- Pełne oświetlenie LED z 4 punktami świetlnymi w reflektorze
- Włączenie zapłonu odblokowuje również zamek siedzenia, umożliwiając dostęp do schowka z gniazdem ładowania USB-C
- Tempomat
Dominująca, ciemna kolorystyka elementów CMX1100 Rebel podkreśla prosty, surowy i "nieprzetworzony" styl, który powstał w tym samym amerykańskim ośrodku Honda R&D, w którym został zaprojektowany oryginalny CMX 500 Rebel. Długi i niski motocykl z wąskim korpusem zwieńczono pochylonym, dwubarwnym, bezkołnierzowym zbiornikiem paliwa o pojemności 13,6 l. Jego minimalizm i proporcje zyskują dodatkowy wyraz, kiedy w naturalny sposób uzupełnia je dosiadający maszyny kierowca.
Błotniki są tłoczone ze stali o grubości 1 mm i mocowane za pomocą odlewanych z aluminium wsporników. Każdy z elementów otrzymał akcenty stylistyczne, które tworzą lub wzmacniają wyjątkowy, spójny charakter motocykla. Nisko ustawiony reflektor o średnicy 175 mm ma klasyczną formę, ale mieści cztery punkty świetlne LED z grubymi wewnętrznymi soczewkami, co pozwala z daleka rozpoznać ten oryginalny model. Małym, okrągłym kierunkowskazom o średnicy 55 mm również nadano klasyczny wygląd, ale owalne, przezroczyste światło tylne LED prezentuje się już nowocześnie i harmonizuje z innymi detalami Rebela.
Siedzenie jest wyprofilowane tak, aby wspierać kierowcę przy intensywnym przyspieszaniu, ale z miękką sprężystością zapewniającą komfort jazdy. Rebel może służyć do jazdy solo, ale może też przewozić pasażera, dzięki poduszce siedzenia, którą szybko i łatwo można przykręcić i odkręcić. Pod siedzeniem znajduje się 3-litrowy schowek, w którym umieszczono gniazdo ładowania USB-C.
Negatywny wyświetlacz LCD o przekątnej 120 mm oferuje intuicyjnie łatwy odczyt dostarczanych informacji. Obsługiwana kluczykiem stacyjka znajduje się po lewej stronie ramy i również otwiera zamek siedzenia, bez konieczności wyjmowania kluczyka ze stacyjki. Prosto mocowane ramiona kierownicy z dużymi, 1-calowymi uchwytami mostka oraz zespół przełączników na lewym ramieniu kierownicy, zarządzający trybami jazdy i pracą opcjonalnej przekładni DCT, czynią jazdę łatwą i przyjemną. Podczas długich dni spędzanych na autostradach bardzo przydaje się montowany w standardzie tempomat.
-
HONDA CMX1100 REBEL 2021 - SILNIK
- Dwucylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1084 cm3, pochodzi z motocykla CRF1100L Africa Twin
- Solidne osiągi i dobrze dostosowana charakterystyką silnika dzięki zmienionym ustawieniom rozrządu i zapłonu oraz zwiększonej masie koła zamachowego
- Elektroniczne sterowanie przepustnicą oraz dopracowane brzmienie wydechu
Dwucylindrowy rzędowy silnik Rebela 1100 o pojemności 1084 cm3 z 8-zaworowym rozrządem SOHC zapożyczono z modelu CRF1100L Africa Twin, ale wprowadzono w nim wiele znaczących zmian. Całkowicie przeobraziły one jego charakter i odczucia kierowcy, gdyż parametry jednostki dostosowano do napędzania motocykla innej klasy. Moc maksymalna 87 KM przy 7 000 obr/min i moment obrotowy 98 Nm przy 4750 obr/min, to mocne atuty w tym segmencie motocykli i gwarancja solidnych osiągów. Zwiększona bezwładność, wynikająca z przyrostu masy koła zamachowego o 32%, oznacza, że reakcje przy niskich obrotach są nie tylko wyjątkowo stabilne, ale też realnie wpływają na charakter motocykla.
Mniej oczywiste jest to, co czyni silnik doskonałym elementem projektu Rebel – jego kompaktowe rozmiary, typowe dla maszyn klasy adventure, wraz z rozrządem Unicam i półsuchą miską olejową, dobrze służą centralizacji masy, co – w połączeniu z niską ramą Rebela – pozwala na obniżenie środka masy i zachowanie sporego prześwitu.
Silnik pochodzący z Africa Twin posiada wał korbowy z wykorbieniami przesuniętymi o 270°, celem uzyskania nierównomiernych odstępów między kolejnymi zapłonami mieszanki. Dodatkowo zmieniono układ wydechowy silnika, czasy zaworowe i skoki zaworów, aby uzyskać jeszcze silniejszy efekt „pulsu” silnika. Dzięki temu brzmienie silnika odzwierciedla podwójną osobowość Rebela – przy niskich obrotach, ton jest harmonijny i łagodnie zmienia się przy delikatnym operowaniu przepustnicą, by – wraz ze wzrostem obrotów i przy większych ruchach przepustnicy – zmieniać się w bardzo wyraźny, głośniejszy puls przypominający serię burzowych grzmotów.
Silnik zarządzany jest przez elektroniczną przepustnicę (TBW) oraz system PGM-FI, które dostarczają mieszankę do silnika przez 7-litrowy airbox. Dodatkową satysfakcję z jazdy daje brzmienie układu wydechowego, które zostało tak dostrojone, by poniżej 4000 obr/min emitować głęboki puls dźwiękowy o niskiej częstotliwości, poprzez owalny tłumik o objętości 5,3 litra, zwiększając natężenie i częstotliwość pulsu wraz ze wzrostem obrotów silnika.
Architektura silnika pozostała niezmieniona w stosunku do Africa Twin – skrzynia korbowa jest dzielona pionowo, pompa wody mieści się w obudowie sprzęgła, a termostat jest zintegrowany z głowicą cylindra. Wersje silnika z przekładnią manualną i z przekładnią DCT mają te same skrzynie korbowe, różniące się nieznacznie zewnętrznie. Siły bezwładności drugiego rzędu są wzajemnie neutralizowane ruchem posuwisto-zwrotnym tłoków, podczas gdy siły bezwładności pierwszego rzędu są redukowane przez zastosowanie dwóch wałków wyrównoważających. Pompy – wodna i oleju – są napędzane przez wałki wyrównoważające.
Koło czujnika położenia wału korbowego, z wypustami rozmieszczonymi co 10°, zarządza wykrywaniem wypadania zapłonu, co jest ważne dla uzyskania zgodności z normą EURO5. Ponadto – pod kątem normy EURO5 – czujniki ubogiej mieszanki (LAF), umieszczone w rurach za kolektorem wydechowym, umożliwiają dokładny pomiar składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
-