-
HONDA PCX125 2021 - SKUTER SPEŁNIAJĄCY NORMĘ EURO5
- Nowy, mocniejszy, chłodzony cieczą, czterozaworowy silnik SOHC eSP+
- System kontroli momentu obrotowego Hondy (HSTC) stosowany od roku modelowego 2021
- Silnik Hondy wyposażony w system wyłączania silnika na biegu jałowym Idling Stop, spełniający normę czystości spalin EURO5
Nowy, ulepszony, czterozaworowy, chłodzony cieczą silnik SOHC Smart Power Plus (eSP+) napędzający PCX125, zapewnia moc 13 KM przy 8750 obr/min i maksymalny moment obrotowy 11,8 Nm przy 6500 obr/min. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 53,5 x 55,5 mm przy stopniu sprężania 11,5:1 (w poprzednim silniku 52,4 x 57,9 mm i 11:1). Krótszy skok nie tylko zapewnił miejsce na dwa dodatkowe zawory, ale także pozwolił na zmniejszenie tarcia. Przyspieszenia zarówno ze startu zatrzymanego i jak i przy zwiększaniu prędkości zostały poprawione, a PCX bez wysiłku utrzymuje teraz stałą prędkość jazdy około 90 km/h. Prędkość maksymalna wynosi 98 km/h Dzięki zużyciu paliwa na poziomie zaledwie 2,1 l/100km (tryb pomiarowy WMTC) i zbiornikowi paliwa o pojemności 8,1 l, zasięg pomiędzy tankowaniami wynosi około 385 km.
Dodatkowym rozwiązaniem technicznym, zwiększającym pewność kierowcy PCXa na mokrej nawierzchni, jest system kontroli momentu obrotowego Honda Selectable Torque Control (HSTC), którego zadaniem jest nadzorowanie przyczepności tylnego koła. Kontrolka 'T' w zespole wskaźników miga, gdy HSTC aktywnie zmniejsza poślizg koła. System HSTC można całkowicie wyłączyć. Silnik eSP+ korzysta z opracowanych w Hondzie rozwiązań i technologii , służących obniżeniu tarcia, co przy dobrze przemyślanym rozplanowaniu takich elementów jak pompa oleju (wbudowana w skrynię korbową), pozwoliło na dalsze podnoszenie sprawności skutera. Kompaktowa komora spalania i wtrysk paliwa PGM-FI z powiększonym do 28mm korpusem przepustnicy, przyczyniają się do optymalnej wydajności spalania i chłodzenia. Cylinder o osi przesuniętej względem osi wału korbowego pozwolił na zmniejszenie tarcia wywołanego kontaktem tłoka z gładzią cylindra, dzięki czemu energia spalania przekazywana jest na wał korbowy z większą sprawnością. Żeliwna, „kolczasta” tuleja cylindrowa (wyposażona od zewnątrz w niewielkie wypustki) pozwala na skuteczniejsze zapobieganie odkształceniom cieplnym wnętrza cylindra. Taka konstrukcja obniża naprężenia w pierścieniach tłokowych, zmniejszając straty tarcia. Nowy hydrauliczny napinacz łańcucha rozrządu dodatkowo poprawia sprawność silnika, redukując drgania i przyczyniając się w ten sposób do minimalizacji zużycia paliwa. Dysze natryskujące olej na denko tłoka – podobne do stosowanych w wyczynowych motocrossowych motocyklach CRF450R – usprawniają chłodzenie tłoków. Pozwala to na optymalizację czasu zapłonu i zapobiega nieprawidłowościom spalania, jak spalanie stukowe. Hydrauliczny napinacz łańcucha rozrządu ogranicza wibracje i hałas pracy łańcucha oraz zmniejsza straty tarcia.
Wysokowydajna chłodnica wbudowana w zewnętrzną, prawą stronę skrzyni korbowej wykorzystuje niewielki, lekki wentylator redukujący tarcie i obniżający opory powietrza. Opory toczenia w zespole przekładni zmniejszono dzięki trzem głównym łożyskom o niskich oporach toczenia, zaprojektowanym tak, by radziły sobie z obciążeniami, jakim poddawane są indywidualnie. Zoptymalizowane sprzęgło i koła pasowe również przyczyniają się do poprawy osiągów. Elektronicznie sterowany bezszczotkowy rozrusznik, pracujący także jako alternator (ACG), jest montowany wprost na końcu wału korbowego. Bezpośrednio obracając wał korbowy, eliminuje on hałas spowodowany sprzęganiem kół zębatych i pracą zazębień. System Idling Stop automatycznie zatrzymuje silnik po trzech sekundach pracy na biegu jałowym, gdy skuter jest nieruchomy i załączony jest hamulec, następnie – po obróceniu manetki przepustnicy – natychmiast uruchamia ponownie silnik. System ten jest wyjątkowo przyjazny w użyciu dzięki rozrusznikowi ACG, systemowi cofania wału korbowego, który przywraca go do pierwotnej pozycji przed suwem ssania oraz dzięki zastosowaniu mechanizmu dekompresji, który zmniejsza siłę potrzebną podczas rozruchu silnika. System Idling Stop monitoruje poziom naładowania akumulatora i w razie potrzeby wyłącza się, by uniknąć nadmiernego rozładowania.
W ramach aktualizacji na 2021 rok, przeprojektowano pokrywę silnika i wahacz, aby dopasować je do nowego wzornictwa skutera. Zmiany w wewnętrznej konstrukcji tłumika i zmiana położenia katalizatora, poprawiły sprawność oczyszczania spalin, dzięki czemu uzyskano zgodność silnika z normą EURO5.
-
RAMA I PODWOZIE
- Nowa stalowa rama zapewnia trwałość i niezawodne prowadzenie
- Podwójny zestaw amortyzatorów tylnych otrzymał sprężyny o większej średnicy oraz większy skok, co podwyższa komfort jazdy
- Stylowe nowe koła uzupełniają stylistyczny lifting, a opony o większym przekroju poprawiają przyczepność
Nowy PCX125 otrzymał przekonstruowaną stalową, podwójną ramę kołyskową, zaprojektowaną tak, by zapewnić wytrzymałość niezbędną w trudnych miejskich warunkach eksploatacji, nie pogarszając przy tym zwinności, z której PCX zawsze słynął. Nie mogła ona również wpłynąć negatywnie na dotychczasową łatwość obsługi i relaksującą pozycję kierowcy. Rozstaw osi wynosi 1 315 mm, z kątem główki ramy 26°30’ i wyprzedzeniem 80 mm. Masa pojazdu z płynami to 130 kg. Obie felgi kół otrzymały nowy, stylowy wygląd, dostosowany do nowej stylistyki nadwozia, przy czym z tyłu użyto felgi o średnicy 13 cali, o 1 cal miej, niż poprzednio. Wymiary opon zostały dostosowane do nowych felg 110/70-14 z przodu i 130/70-13 z tyłu (poprzednio 100/80-14 i 120/70-14). Przedni widelec 31 mm ma niezmieniony skok wynoszący 89 mm, a tylne amortyzatory otrzymały skok zwiększony o 10 mm, do 95 mm. Z tyłu zastosowano solidniejsze sprężyny, zapewniające większy komfort jazdy po często nierównych miejskich ulicach. Hamowanie zapewnia dwutłoczkowy zacisk przedni i tarcza 220 mm, współpracujące z tylnym hamulcem bębnowym 130 mm. Jednokanałowy system ABS zabezpiecza przed zablokowaniem się koła przedniego.
-
ORYGINALNE AKCESORIA DO NOWEJ HONDY PCX125 2021
Dla PCX 125 dostępna jest gama oryginalnych akcesoriów Hondy, z przednią szybą i 35-litrowym kufrem Smart Top Box.
-