Motocykl Honda Monkey jest chyba najbardziej znany jako ikona stylu lat 70-tych, choć pojazd po raz pierwszy ujrzał światło dzienne już w 1961 roku. Pierwotnie stworzony jako zabawka dla dzieci, napędzana silnikiem 49 cm3 i przeznaczony dla Tama Tech, park rozrywki w Tokio, okazał się tak popularny, że opracowano wersję drogową, której eksport do Ameryki i Europy rozpoczęto w 1963 roku, wyposażając motocykl w charakterystyczny chromowany zbiornik paliwa, składaną kierownicę i sztywno montowane koła o średnicy 5 cali.
Jego popularność opierała się na bezpretensjonalnym, budzącym natychmiastową sympatię wzornictwie, małych rozmiarach i wyjątkowo niskiej masie, co sprawiło, że motocykl stał się wspaniałą miejską zabawką. Do roku 1969 koła urosły do średnicy 8 cali, a od 1970 roku motocykl zyskał jeszcze większą popularność, gdy wyposażono go w szybko demontowany widelec, co oznaczało, że można go było zmieścić do bagażnika, nawet niewielkiego samochodu.
Rok 1978 wyznacza kolejny przełom i początek prawdziwej popularności Hondy Monkey. Motocykl został przekonstruowany – zyskał zbiornik paliwa w kształcie łzy – by przemówić do nabywców samochodów kempingowych (RV), którzy potrzebowali poręcznego środka transportu, gdy ich jeżdżący dom parkował po dotarciu do celu podróży. I to właśnie były miejsce i czas, w których zawadiacki Monkey podbił serca milionów ludzi, dzięki 3-biegowej przekładni i sprzęgłu odśrodkowemu (które nie wymaga „tradycyjnych” motocyklowych umiejętności), dając użytkownikom pierwsze doświadczenia z obracaniem manetki przepustnicy na kierownicy jednośladu.
Jazda na malutkim motocyklu niosła tak dużo radości i była tak banalnie łatwa, że Monkey spopularyzował ideę motocykla skuteczniej, niż jakakolwiek inna maszyna. Z masywnymi oponami, wysoką mini-kierownicą, miniaturowym zbiornikiem paliwa i dużym, zgrabnym siedzeniem, Monkey niewątpliwie pasuje wyglądem do swoich najwspanialszych czasów, a jednocześnie jest ponadczasowy – jak uczucie sympatii, które natychmiast budzi.
W 2018 roku Monkey kolejny raz znalazł się we właściwym miejscu i czasie. Zupełnie nowy Monkey, o pojemności 125 cm3, inspirowany oryginalną konstrukcją, ale jednocześnie użyteczny i pasujący do XXI wieku, wniósł radość na drogi Europy. W roczniku modelowym 2022 Monkey otrzymał zmodernizowany silnik, skrzynię biegów wzbogaconą o dodatkowy bieg, udoskonalenia zawieszenia i usprawnienia elementów, które zwiększają frajdę z jazdy i codzienną użyteczność.
-
HONDA MONKEY 125 2023 - JAKA ZMIANA?
Rok modelowy 2023 nie przyniósł zmian mechanicznych, ale trzy nowe opcje malowania z solidną domieszką stylu retro powodują, że kieszonkowy i radosny Monkey wygląda tak dobrze, jak nigdy:
- Banana Yellow, obecnie z malowanymi na żółto ramą, wahaczem, sprężynami tylnego widelca, czarno-białym tartanowym siedzeniem i białymi nakładkami na zbiornik paliwa;
- Pearl Nebula Red, teraz z malowanymi na czerwono ramą i tylnymi sprężynami widelca, czarno-biało-czerwonym tartanowym siedzeniem i srebrnymi nakładkami na zbiornik paliwa;
- Pearl Shining Black - NOWOŚĆ - z malowanymi na czarno ramą, wahaczem, sprężynami tylnego widelca, czarno-białym tartanowym siedzeniem i białymi nakładkami na zbiornik paliwa.
-
HONDA MONKEY 125 2023 - OPIS MODELU
Zapożyczony z modelu MSX Grom, dwuzaworowy, chłodzony powietrzem silnik Hondy Monkey zapewnia 9 KM (6,9kW) mocy maksymalnej i 11Nm maksymalnego momentu obrotowego. Motocykl jest trwały i łatwy w codziennym użytkowaniu, a 5-biegowa skrzynia biegów otwiera możliwości dłuższych przejażdżek. Stalowa rama, widelec USD, podwójne tylne amortyzatory i 12-calowe koła oznaczają wygodę jazdy, a dodatkowe bezpieczeństwo i spokój ducha zapewnia hamowanie z systemem ABS wspomaganym przez bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU).
Oczywiście przy tym wszystkim nie można zapomnieć o niepowtarzalnym wyglądzie Monkey, począwszy od wysokiej kierownicy mini-ape, a skończywszy na skierowanym ku górze wydechu. Monkey z roku modelowego 2023, to rodzaj hołdu oddanego wersji tego motocykla z 1967 roku, z kraciastym wzorem siedzenia i klasycznym stylem Hondy z tamtych czasów. Była to pierwsza wersja Monkey sprzedawana w Japonii.
-