-
PODWOZIE I STYLISTYKA
- Regulowane zawieszenie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP)
- Nowe podwójne tarcze 296 mm, hamowane przez dwutłoczkowe zaciski Nissin, mocowane promieniowo
- Lżejsze koła i wahacz oraz aluminiowe podnóżki
- Przesunięty ku przodowi środek masy, aby poprawić przyczepność przedniego koła
- Nowy reflektor odziedziczony po CBR650R
Niezmieniona w modelu 2022 rama główna ze stalowych rurek o średnicy 35 mm jest lekka i mocna, z dobrze dostrojoną sprężystością, dającą wiele informacji zwrotnych kierowcy przy zmianie nawierzchni. Kształt i położenie wsporników silnika, a także zrównoważona sztywność ramy minimalizuje też przenoszone na nią drgania. Nowe zawieszenie przedniego koła rzuca się w oczy od pierwszej chwili. Dla podwyższenia osiągów przy sportowym stylu jazdy, teleskopowy widelec 41 mm poprzedniej konstrukcji został zastąpiony przez widelec USD Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) 41 mm, prowadzony przez nowe półki górną i dolną. Dzięki rozdzieleniu funkcji, amortyzator Big Piston, znajdujący się w jednej goleni, i mechanizm sprężynowy w drugiej, poprawiają zarówno reakcje motocykla, jak i jakość jazdy. W czterocylindrowej Hondzie CBR650R zastosowano dokładnie taki sam układ. W ramach dalszych działań, zmierzających do poprawy jakości jazdy, model CBR500R 2022 wyposażono w nowe, lżejsze koła z 5 ramionami w kształcie litery Y, zamiast 6 ramion, jak w poprzednim modelu. Przednia obręcz ma nadal szerokość 3,5 cala i funkcjonuje w parze z oponą 120/70-ZR17. Na tylną obręcz 4,5 cala zakładana jest opona 160/60-ZR17. Przeprojektowany wahacz również zrzucił kilka gramów i jest teraz zbudowany ze stali o grubości 2 mm (zamiast 2,3 mm), dodatkowo posiada wydrążoną poprzeczkę oraz wyraźnie przeprojektowaną osłonę łańcucha. Sztywniejszy skrętnie nowy wahacz jest również bardziej elastyczny poprzecznie, co poprawia prowadzenie. Jednorurowy amortyzator tylny (jak w przypadku maszyn sportowych o większej pojemności), z tłokiem o dużej średnicy, zapewnia doskonałą reakcję zawieszenia i kontrolę temperatury, ma 5-stopniową regulację napięcia wstępnego oraz ustawienia sprężyny i tłumienia dobrane pod kątem charakterystyki przedniego widelca. Wraz z poprawą dynamiki podwozia i zawieszenia poprawiono również skuteczność hamowania. Pojedynczy hamulec przedni o średnicy 320 mm z dwutłoczkowym zaciskiem z poprzedniego modelu został zastąpiony podwójnymi tarczami o średnicy 296 mm i dwutłoczkowymi zaciskami Nissin montowanymi radialnie. Wprowadzenie mniejszych tarcz nie tylko minimalizuje przyrost masy, ale także zmniejsza wymagany nacisk na dźwignię podczas hamowania. Masa własna nowej Hondy CBR500R pozostaje na poziomie 192 kg, ale w porównaniu z poprzednim modelem, większa część ciężaru spoczywa na przednim kole, co pozwoliło uzyskać bardziej zwinne prowadzenie i poprawić przyczepność przodu motocykla. Procentowy rozkład masy na przód i tył wynosi teraz 50,7/49,3, w porównaniu do wcześniejszego 50,1/49,9. Rozstaw osi wynosi 1410 mm, z pochyleniem główki ramy 25,5° i wyprzedzeniem 102 mm. Właśnie dynamiczne reakcje są cechą charakterystyczną CBR500R. Widok zza kierownicy jest typowy dla motocykla sportowego. Kierownica typu clip-on została umieszczona pod górną półką, dzięki czemu prowadzący jest pochylony do przodu. Przednia owiewka jest również ustawiona nisko. Aluminiowe podnóżki o wyrazistym wyglądzie, zastępujące poprzednie, pokryte gumą elementy, pozwoliły zaoszczędzić kolejne 104 g, zapewniając wystarczające podparcie podczas bardziej dynamicznej jazdy. Kompaktowy przedni błotnik został przejęty bezpośrednio z modelu CBR650R. Nowy, drapieżnie ukształtowany podwójny reflektor LED, odziedziczony po CBR650R, groźnie wpatruje się przed siebie, emitując szerszy strumień światła. Towarzyszą mu diodowe kierunkowskazy. Zestaw wskaźników LCD informuje o aktualnie załączonym biegu i wyświetla sugestie zmienienia go na wyższy. Wskaźnik zmiany biegu jest ustawiony na domyślną wartość 8750 obrotów na minutę, ale punkt ten można regulować w krokach co 250 obr./min. w zakresie 5000-8750 obr./min. Pozostawiono niską pozycję siedzenia na poziomie 785 mm, dzięki czemu CBR500R jest bardzo łatwy do opanowania, a pozycja kierowcy zapewnia wygodną jazdę niezależnie od jego wzrostu. Ogólne wymiary to 2080 mm x 760 mm x 1145 mm, z prześwitem 130 mm. Zbiornik paliwa mieści 17,1 litra benzyny łącznie z rezerwą, co dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu paliwa 3,5 l/100 km, zapewnia zasięg rzędu 485 km.
-