Premiera zupełnie nowego silnika Hondy to zawsze wyjątkowy moment. Zaprezentowanie go w nowym Hornecie świadczy o randze, jaką Honda nadaje powrotowi legendarnej nazwy modelu do oferty. Inżynierowie Hondy stworzyli zupełnie nową, rzędową, dwucylindrową jednostkę napędową, która zapewnia Hornetowi doskonałe osiągi. Silnik został zaprojektowany z przeznaczeniem dla każdej grupy kierowców, którzy chcą wykorzystać zarówno maksymalną moc, jak i walory użytkowe w niskim i średnim zakresie obrotów – jest idealny do motocykla dla mniej doświadczonych, daje jednak również ogromną przyjemność z codziennej jazdy po mieście. Przy pojemności 755 cm3, z 8-zaworową głowicą cylindra Unicam, rozwija moc 92 KM przy 9500 obr/min i moment obrotowy 75 Nm przy 7250 obr/min. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 87 mm x 63,5 mm, stopień sprężania, to 11,0:1. Kompaktowa i lekka głowica Unicam (konfiguracja używana w gotowym do zawodów MX CRF450R) obsługuje zawory wlotowe o średnicy 35,5 mm za pomocą krzywki i 29-milimetrowe zawory wylotowe za pomocą popychaczy. Skoki zaworów wynoszą 9,3 mm po stronie wlotowej i 8,2 mm po stronie wydechu. Chronione patentem kanały przepływu Vortex Flow zapewniają bardziej równomierną dystrybucję strumienia powietrza z bocznych nawiewów do airboxu, który następnie zasila wloty downdraft i przepustnicę o średnicy 46 mm. Wał korbowy z wykorbieniami przesuniętymi o 270° i nierównomierne odstępy między momentami zapłonu, powodują charakterystyczny pulsacyjny odgłos silnika. Aby silnik był jak najbardziej zwarty, główne koło zębate pełni podwójną rolę i obraca również wałek wyrównoważający (nie użyto oddzielnego koła zębatego, napędzającego wałek wyrównoważający). Pompa wodna jest ukryta pod lewą pokrywą silnika i nie ma potrzeby stosowania chłodzonej cieczą chłodnicy oleju. W cylindrach zastosowano również powłokę Nikasil (nikiel-węglik-krzem), znaną już z modeli CBR1000RR-R Fireblade i CRF450R. Sprzęgło antyhoppingowe – z ukośnie ułożonymi segmentami tarcz – zmniejsza wymaganą siłę nacisku na dźwignię sprzęgła, ułatwia zmianę biegów na wyższy i zapobiega podskokom tylnego koła przy silnym hamowaniu i szybkich redukcjach przełożeń. Spalanie 4,35 l/100km (zgodnie z cyklem pomiarowym WMTC) daje zasięg ponad 340 km na jednym zbiorniku, który mieści 15,2 litra paliwa. Dostępna będzie również wersja o mocy 35 kW dla kierowców z kategorią prawa jazdy A2.
-
HONDA HORNET 2023 - SYSTEMY ELEKTRONICZNE SILNIKA
System elektronicznie sterowanej przepustnicy (TBW) oferuje trzy domyślne tryby jazdy, dostosowując charakterystykę pracy silnika do warunków i zamiarów kierowcy, który może wybierać je przełącznikiem po lewej stronie kierownicy lub poprzez ekran TFT. Dostępne są 3 poziomy mocy silnika (EP), hamowania silnikiem (EB) i kontroli momentu obrotowego (HSTC) ze zintegrowaną kontrolą unoszenia przedniego koła Wheelie Control. Doświadczony kierowca może całkowicie wyłączyć system HSTC. Tryby jazdy skonfigurowano tak, by oferowały różne kombinacje parametrów jazdy.
- SPORT wykorzystuje poziom 3 EP i poziom 1 EB oraz HSTC, aby zapewnić najwyższe osiągi przy jak najniższej interwencji systemu.
- STANDARD to kombinacja ustawień pośrednich, która wykorzystuje poziom 2 dla EP, EB i HSTC.
- RAIN wykorzystuje najniższe ustawienie EP, na poziomie 1, z zastosowaniem zauważalnego ograniczenia mocy do poziomu 2 EB oraz poziom 3 dla HSTC.
- USER pozwala kierowcy na wybór pomiędzy trzema ustawieniami każdego parametru i zapisanie wybranego ustawienia do wykorzystania w przyszłości.
Styliści biura badawczo-rozwojowego Hondy w Rzymie spojrzeli z szacunkiem w przeszłość, na pierwszego „szerszenia” i zabrali się do pracy nad nowym, współczesnym wyrazem technicznego piękna, które odzwierciedlili w sylwetce, liniach i formach, zachowujących zwarte, eleganckie proporcje. Znakiem rozpoznawczym Horneta jest zbiornik paliwa, nawiązujący formą do kształtu skrzydła szerszenia. W każdym elemencie – od drapieżnie pochylonego „nosa” z przodu, po ostry jak brzytwa, ograniczony w formie tył – projektanci wprowadzili stylistyczne oznaki napięcia i agresji, które podkreślają sportowe ambicje Horneta. Walory użytkowe, które docenią kierowcy różnych grup, stanowią również nieodłączny element projektu. Wysokość siedziska wynosi 795 mm, pozycja kierującego jest wyprostowana, z lekko cofniętymi podnóżkami dla naturalnego balansu. Zastosowano szerszą kierownicę, wymagającą mniejszej siły ze strony kierowcy. Zestaw wskaźników umieszczonych w 5-calowym, pełnokolorowym, dobrze widocznym ekranie TFT, oferuje cztery sposoby wyświetlania prędkości jazdy i obrotów silnika – tradycyjny lub w formie słupkowej, w zależności od preferencji kierowcy – a także wskaźnik poziomu paliwa i jego zużycia, wskaźnik trybu jazdy, wyświetlanie parametrów silnika, wybranego biegu oraz ustawiany wskaźnik sugerowanej zmiany biegu na wyższy. Zmiana wyświetlanych danych odbywa się za pomocą ekranu, jak i przycisków umieszczonych po lewej stronie kierownicy. W interfejsie kierowcy znajduje się również system sterowania głosowego Honda Smartphone Voice Control, który w czasie jazdy łączy kierowcę ze smartfonem z Androidem i umożliwia głosowe zarządzanie odbieraniem rozmów telefonicznych, informacji, muzyką i nawigacją. Po raz pierwszy niektóre funkcje systemu HSVC będą dostępne również na smartfonach z iOS. Do obsługi kierowcy potrzebny jest zestaw słuchawkowy montowany w kasku, z kolei smartfon łączy się z pojazdem przez łącze Bluetooth. Zarządzanie sterowaniem głosowym jest możliwe również za pomocą przycisków po lewej stronie kierownicy. Aby uprościć i zminiaturyzować cały układ elektryczny, w modelu Hornet wykorzystano magistralę CAN (Controller Area Network) wraz z modułem kontroli nadwozia (BCU). BCU znajduje się pod siedzeniem kierowcy i przetwarza sygnały sterujące – z modulatora ABS, ekranu TFT i przełączników, które nie są kontrolowane przez ECU poprzez magistralę CAN. Tylne kierunkowskazy mają funkcję sygnału awaryjnego hamowania (ESS). W wypadku zarejestrowania ujemnego przyspieszenia o wartości 6,0 m/s2 przy minimalnej prędkości 56 km/h i przy włączonym jednym z hamulców, światła awaryjne zaczynają migać, ostrzegając innych użytkowników drogi o intensywnym hamowaniu. Przy tej samej prędkości graniczne opóźnienie zadziałania jest zmniejszane, jeśli został aktywowany system ABS – wystarczy wtedy, że opóźnienie przekroczy 2,5 m/s2. Światła awaryjne – po nagłym hamowaniu – są wyłączane bez korzystania z prostego timera, zamiast tego system porównuje różnicę prędkości kół przedniego oraz tylnego i oblicza kiedy należy wyłączyć światła awaryjne w zależności od sytuacji.