-
PODWOZIE I STYLISTYKA
- Regulowane zawieszenie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP)
- Nowe podwójne tarcze 296 mm, hamowane przez dwutłoczkowe zaciski Nissin
- Nowe, lżejsze przednie koło i wahacz
- Zmienione światła LED przedniego reflektora dla świateł drogowych/mijania oraz świateł pozycyjnych
Niezmieniona w modelu 2022 rama główna ze stalowych rurek o średnicy 35 mm jest w modelu CB500X na rok 2022 lekka i mocna, z dobrze dostrojoną sprężystością, dającą wiele informacji zwrotnych kierowcy przy zmianie nawierzchni. Kształt i położenie wsporników silnika, a także zrównoważona sztywność ramy zmniejsza przenoszone na nią drgania. Nowe zawieszenie przedniego koła rzuca się w oczy od pierwszej chwili. Dla poprawienia parametrów służących wszechstronności, teleskopowy widelec 41 mm poprzedniej konstrukcji został zastąpiony przez widelec z regulacją napięcia wstępnego sprężyny Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) 41 mm, ze skokiem 135 mm (amortyzacja 150 mm), prowadzony przez nowe półki górną i dolną. Dzięki rozdzieleniu funkcji, amortyzator Big Piston, znajdujący się w jednej goleni, i mechanizm sprężynowy w drugiej, poprawiają zarówno reakcje motocykla, jak i jakość jazdy. Jednorurowy amortyzator tylny (jak w przypadku maszyn sportowych o większej pojemności), z tłokiem o dużej średnicy i skokiem osi 135 mm (skok amortyzacji 60 mm), zapewnia doskonałą reakcję zawieszenia i kontrolę temperatury, ma 5-stopniową regulację napięcia wstępnego oraz nowe ustawienia sprężyny i tłumienia. Prowadzenie zostało dodatkowo poprawione dzięki przeprojektowanemu, lżejszemu wahaczowi. Zbudowany ze stali o grubości 2 mm (zamiast 2,3 mm) wahacz, dodatkowo posiada wydrążoną poprzeczkę jest sztywniejszy skrętnie, natomiast bardziej elastyczny poprzecznie, co poprawia prowadzenie. Nowy wygląd uzupełnia wyraźnie przeprojektowana osłona łańcucha. Wraz z poprawą dynamiki podwozia i zawieszenia poprawiono również skuteczność hamowania. Pojedyncza tarcza przednia o średnicy 310 mm z dwutłoczkowym zaciskiem z poprzedniego modelu została zastąpiona podwójnymi tarczami o średnicy 296 mm typu „wave” i dwutłoczkowymi zaciskami Nissin montowanymi osiowo. Wprowadzenie mniejszych tarcz nie tylko minimalizuje przyrost masy, ale także zmniejsza wymagany nacisk na dźwignię podczas hamowania. Przeprojektowane 19-calowe przednie koło z odlewanego aluminium - lżejsze dzięki cieńszym szprychom - zmniejsza masę nieresorowaną, co wpływa na łatwość skręcania. Całość wieńczy nowy, wytrzymały błotnik i 17-calowe tylne koło; opony o bieżniku terenowym mają rozmiar 110/80-R19 z przodu i 160/60-R17 z tyłu. Skorygowano również położenie środka masy, procentowy rozkład masy na przód i tył wynosi teraz 48,7/51,3 (w porównaniu do 48/52). Masa własna wynosi 199 kg. Rozstaw osi wynosi 1445 mm, z pochyleniem główki ramy 25,7° i wyprzedzeniem 108 mm. CB500X charakteryzuje agresywny styl, sugerujący „gotowość na wyprawę w dzikie rejony”, o czym świadczą wydłużone osłony chłodnicy i owiewki nadające im bardziej przestrzenną formę, a zbiornik paliwa połączono z bocznymi osłonami, spajając w optyczną całość przód i tył maszyny. Jest to jednak motocykl, w którym liczy się zarówno funkcjonalność, jak i forma; nadciśnienie powietrza wokół owiewki i szyby może być zmieniane dzięki dwóm ustawieniom wysokości szyby - 1445 mm i 1410 mm, co poprawia ochronę kierowcy przed wiatrem przy prędkościach autostradowych. Ostro zarysowane reflektory przednie emitują teraz jeszcze bardziej jaskrawe światło dzięki diodom LED o zwiększonej mocy, a przednie światła pozycyjne zapewniają lepszą widoczność. Wąski profil siedziska pozwala na swobodne podparcie, ułatwiając komfortowy dostęp stóp do nawierzchni. Kąt skrętu kierownicy od pozycji centralnej do pełnego zblokowania wynosi 38°. Stożkowa stalowa kierownica w spiżowym kolorze poprawia możliwości kontroli nad maszyną. Wysokość siedzenia wynosi 830 mm, a pozycja kierowcy jest naturalnie wyprostowana, co zapewnia doskonałą widoczność i wygodę. Ogólne wymiary to 2155 mm x 830 mm x 1410 mm, z prześwitem 180 mm. Zestaw trójwymiarowych wskaźników LCD, informuje o aktualnie załączonym biegu i wyświetla sugestie zmiany biegu na wyższy. Wskaźnik zmiany biegu jest ustawiony na domyślną wartość 8750 obrotów na minutę, ale punkt ten można regulować w krokach, co 250 obr./min., w zakresie 5000-8750 obr./min. Zbiornik paliwa mieści 17,5 litra łącznie z rezerwą, co, dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu paliwa, wynoszącemu 3,6 l/100 km (27,8 km/l) w cyklu testowym WMTC, zapewnia zasięg rzędu 485 km.
-