-
STYLISTYKA I PODWOZIE
- Wyraźniejsza, ostrzejsza stylizacja adventure.
- Nowa stożkowo zwężająca się kierownica i większy kąt skrętu koła.
- Większe skoki zawieszeń i 19-calowe przednie koło.
- Nowy zestaw wskaźników LCD wyświetla aktualnie załączony bieg oraz sugestie zmiany biegów w górę.
- Kierunkowskazy wykonane w technice LED.
CB500X model roku 2019 odrodził się w bardziej agresywnej postaci, z wyrazistym stylem adventure zapowiadającym gotowość na wszelkie przygody. Spoglądając na ceniony model CRF1000L Africa Twin, będący wyznacznikiem standardów w swojej klasie, inżynierowie Hondy przemodelowali osłony chłodnicy i owiewki nadając im bardziej przestrzenną formę, co zaowocowało silnie zauważalną trójwymiarową strukturą, a zbiornik paliwa połączono z bocznymi osłonami, spajając w optyczną całość przód i tył maszyny.
Nowa stylistyka przywróciła CB500X optyczną młodość, ale przeprojektowanie motocykla przyniosło więcej, niż lepszy wygląd. Dzięki ulepszonym właściwościom aerodynamicznym, zmniejszone zostało nadciśnienie powietrza wokół owiewki i szyby, co poprawia ochronę kierowcy przed wiatrem przy prędkościach autostradowych. Profil kanapy został zmieniony poprzez zwężenie go z przodu, pozwalając na łatwe poruszanie się kierowcy i ułatwiając już i tak komfortowy dostęp stóp do nawierzchni. Aby ułatwić manewrowanie CB500X, kąt skrętu zwiększono o 3° do 38° od pozycji na wprost do blokady skrętu, a dodanie stalowej stożkowej kierownicy w kolorze spiżu dodatkowo ułatwiło kontrolę nad pojazdem. Nowy zestaw trójwymiarowych wskaźników LCD, harmonizujących ze stylistyką modelu, informuje o aktualnie załączonym biegu i wyświetla sugestie zmiany biegu na wyższy. Wskaźnik zmiany biegu jest ustawiony na domyślną wartość 8750 obrotów na minutę, ale punkt ten można regulować w krokach, co 250 obr/min w zakresie 5000 - 8750 obr/min. Rurowy wspornik szyby może służyć do montażu uchwytu od telefonu lub nawigacji GPS nad zespołem wskaźników.
Stalowa dwubelkowa rama (diamond) z rur o średnicy 35 mm pozostała niezmieniona na rok 2019. Jest lekka i mocna, z dobrze dostrojoną sprężystością dającą kierowcy wiele informacji zwrotnych przy zmianie nawierzchni. Kształt i położenie wsporników silnika, a także zrównoważona sztywność ramy zmniejsza przenoszone na nią drgania.
Rozstaw osi wynoszący 1445 mm oraz kąt pochylenia główki ramy 27,5° i wyprzedzenie 108 mm gwarantują sprawne i precyzyjne kierowanie. Centralizacja masy przy silniku znajdującym się blisko osi obrotu wahacza zapewnia zwrotność, a optymalny rozkład masy na przednie i tylne koło jest gwarancją stabilności. Masa własna sięga 197 kg. Wysokość siedziska wynosi 830 mm, a ogólne wymiary to 2155mm x 825mm x 1410mm, z prześwitem 180 mm. Zbiornik paliwa mieści 17,5 litra łącznie z rezerwą, co dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu paliwa wynoszącemu 3,6 l/100km w cyklu testowym WMTC, zapewnia zasięg rzędu 500 km. Przedni widelec teleskopowy 41 mm z regulacją napięcia wstępnego otrzymał skok powiększony o 10 mm do 150 mm; skok tylnego koła został zwiększony ze 118 do 135 mm, a nowy jednorurowy amortyzator tylny (jak w większych motocyklach sportowych) zastępuje dwururową konstrukcję z poprzedniego modelu. Tłok o dużej średnicy zapewnia doskonałe reakcje zawieszenia i bardziej stabilną temperaturę pracy.
W CB500X zastosowano 9-stopniową regulację napięcia wstępnego sprężyny, działającej poprzez sztywny stalowy wahacz skrzynkowy, który otrzymał tłoczone stalowe końcówki regulacji łańcucha. Napęd jest przenoszony przez łańcuch 520. 17-calowe przednie koło zostało zastąpione 19-calowym, które wraz z zawieszeniem o większym skoku zapewnia pewną, wyjątkowo stabilną pracę na nierównych nawierzchniach. Z przodu na lekką aluminiową obręcz koła zakładana jest opona 110/80-R19, a 17-calowa opona tylna ma rozmiar 160/60-R17. Pojedyncza przednia tarcza hamulcowa typu „wave” o średnicy 310 mm i dwutłoczkowy zacisk hamulcowy dobrze współpracują z tylną tarczą 240 mm i z jednotłoczkowym zaciskiem hamulcowym. ABS jest wyposażeniem standardowym.
Nowa Honda CB500X otrzymała następujące opcje kolorystyczne:
- Grand Prix Red
- Matt Gunpowder Black Metallic
- Pearl Metalloid White
-
SILNIK HONDY CB500X MODEL 2019
- Architektura wewnętrzna rasowego dwucylindrowego silnika odzwierciedla rozwiązania znane z jednostki napędzającej CBR1000RR Fireblade.
- Zmiany w układzie dolotowym, wydechowym i w czasach rozrządu zapewniły o 4% więcej mocy i momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich prędkości silnika.
- Nowy tłumik z podwójnym wylotem emituje bardziej sportowe brzmienie.
- Sprzęgło antyhoppingowe zapewnia łatwiejsze zmiany biegów w górę i bezpieczniejsze redukcje przełożeń.
Zestrojony z myślą o posiadaczach prawa jazdy kategorii A2 silnik napędzający CB500X, to chłodzona cieczą dwucylindrowa, 8-zaworowa rzędowa jednostka napędowa, zapewniająca dobrze przemyślaną równowagę między gabarytami i możliwościami, o charakterystyce gwarantującej przyjemną jazdę, entuzjastycznie wkręcająca się na wysokie obroty, aż po obroty maksymalne. Mimo że dotychczasowy silnik świetnie sprawował się już od najniższych obrotów, celem na rok 2019 było uzyskanie lepszych przyspieszeń, dzięki zwiększeniu mocy i momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich obrotów. W zakresie 3000 - 7000 obr/min uzyskano wzrost o 4% dzięki modyfikacji faz rozrządu. Zamknięcie zaworów przyspieszono o 5°, a wznios zwiększono o 3 mm do 7,8 mm. Wtrysk paliwa systemu PGM-FI wykonuje teraz mniej więcej prosty strzał w strumień powietrza przepływającego przez komorę powietrzną i korpusy przepustnic. Akumulator został nieco odsunięty (44,1 mm w stosunku do 13,4 mm) od tylnej części Airbox’a, aby umożliwić większy przepływ powietrza, a tłumik otrzymał dwie końcówki wylotowe, co dodaje każdemu pulsowi bardziej sportowego brzmienia. Moc maksymalna 47,6 KM (35 kW) pojawia się przy 8500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 43 Nm występuje przy prędkości obrotowej 7000 obr/min.
Średnica cylindra i skok tłoka nadal wynoszą odpowiednio 67 mm i 66,8 mm, a stopień sprężania pozostał na poziomie 10,7:1. Wykorbienia wału korbowego są przesunięte o 180°, a wałek wyrównoważający siły pierwszego rzędu znajduje się za cylindrami, blisko środka masy motocykla. Oba koła zębate napędzające wałek wyrównoważający wykonano jako dwuczęściowe, redukując w ten sposób wytwarzany przez nie hałas. Przeciwciężary wału korbowego zaprojektowano do współpracy z wałkiem wyrównoważającym, więc ich niewielka masa pozwala silnikowi łatwiej wchodzić na wyższe obroty dzięki zmniejszonej bezwładności. Silnik jest elementem nośnym, uzupełnia sztywność ramy dzięki czterem mocowaniom głowicy cylindrów do ramy. W głowicy cylindrów użyto popychaczy rolkowych, a regulacja zaworów za pomocą podkładek pozwala ograniczyć masę rozrządu, zmniejszając obciążenia sprężyn zaworowych i ograniczając siły tarcia. Cichy łańcuch rozrządu (SV) ma sworznie z zewnętrzną warstwą z dodatkiem wanadu, co zmniejsza tarcie i zwiększa odporność na zanieczyszczenia. Średnica zaworów ssących wynosi 26,0 mm, wylotowych 21,5 mm.
Kształt tłoka bazuje na rozwiązaniu zastosowanym w silniku CBR1000RR Fireblade, co redukuje hałas pracy tłoka przy wysokich obrotach. Tarcie zmniejszono przez dodanie prążków na płaszczu tłoka. Takie wykończenie zwiększa powierzchnię płaszcza, wprowadzając szczeliny, które zostają wypełnione olejem, co służy lepszemu smarowaniu w układzie tłok-cylinder. Podobnie jak w przypadku CBR1000RR, proces kąpieli solnej AB1 stosowany po azotowaniu izonitowym, tworzy ochronną warstwę oksydacyjną. „Trójkątne” proporcje wału korbowego, wałka głównego i wałka zdawczego są bardzo podobne, jak w czterocylindrowych silnikach RR Hondy, a duża część wewnętrznej struktury i konstrukcji pochodzi bezpośrednio z CBR1000RR. W skrzyni korbowej użyto odśrodkowo odlewanych, cienkościennych tulei, których konstrukcja wewnętrzna redukuje straty "pompowania" występujące przy przesunięciu zapłonu w cylindrach o 180 stopni. Korzystając z tej samej wewnętrznej geometrii powierzchni, co w CBR1000RR, pompa olejowa charakteryzuje się ulepszoną wydajnością bez napowietrzania przy zmniejszonym tarciu, a głęboka miska olejowa redukuje przemieszczanie oleju przy szybkim przejeżdżaniu zakrętów i przy hamowaniu. Pojemność układu smarowania wynosi 3,2 litra.
6-biegowa skrzynia biegów jest podobna do skrzyń motocykli RR i wykorzystuje tę samą konstrukcję ramienia zmiany biegów i mechanizmu sterowania. Nowością na rok 2019 jest sprzęgło antyhoppingowe umożliwiające łatwiejsze zmiany biegów na wyższe i łagodniejszy przebieg gwałtownych redukcji biegów.
-
CB500X - ORYGINALNE AKCESORIA
Dostępna jest gama oryginalnych akcesoriów Hondy CB500X, która obejmuje:
- Stopka centralna
- Owiewki dłoni kierowcy
- Osłony dźwigni i dłoni kierowcy
- Podgrzewane manetki
- Kufer centralny 35 litrów
- Tylny bagażnik
- Mocowania kufrów bocznych
- Kufry boczne
- Orurowanie boczne
- Światła przeciwmgielne
- Torba na zbiornik
- Torba na siedzenie pasażera
- Gniazdo ładowania 12V
- Przyciemniona szyba
- Naklejki na koła
- Tank Pad
-
DANE TECHNICZNE NOWEJ HONDY CB500X 2019
SILNIK |
|
Typ |
Rzędowy, dwucylindrowy, chłodzony cieczą |
Pojemność skokowa |
471 cm3 |
Średnica cylindra i skok |
67 mm x 66,8 mm |
Stopień sprężania |
10,7 : 1 |
Moc maksymalna |
47,6 KM (35 kW) przy 8600 obr/min. |
Maksymalny moment obrotowy |
43 Nm przy 6500 obr/min. |
Pojemność układu smarowania |
3,2 l |
SYSTEM PALIWOWY |
|
Zasilanie |
PGM FI |
Pojemność zbiornika paliwa |
17,7 l (z rezerwą) |
Zużycie paliwa (WMTC) |
3,6 l/100km |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA |
|
Pojemność akumulatora |
12V 7,4 AH |
Prąd alternatora |
25 A przy 2000 obr./min |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU |
|
Sprzęgło |
Mokre wielopłytkowe |
Skrzynia biegów |
6-biegowa |
Przeniesienie napędu |
Łańcuch O-ring #520 |
RAMA |
|
Typ |
Stalowa dwubelkowa rurowa (diamond) |
PODWOZIE |
|
Wymiary (dł. x szer. x wys.) |
2155mm x 825mm x 1410mm (niska szyba) 1445 mm (wysoka szyba) |
Rozstaw osi |
1445 mm |
Kąt pochylenia kolumny |
27,5 stopnia |
Wyprzedzenie |
108 mm |
Wysokość siedziska |
830 mm |
Prześwit |
180 mm |
Masa własna |
197 kg |
ZAWIESZENIE |
|
Przednie |
Konwencjonalny widelec teleskopowy 41 mm, regulacja napięcia wstępnego |
Tylne |
System Pro-Link z pojedynczym amortyzatorem, 5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego wahacz stalowy o przekroju skrzynkowym |
KOŁA |
|
Przednie |
Aluminiowe, wieloramienne |
Tylne |
Aluminiowe, wieloramienne |
Obręcz przednia |
19 X MT2.5 |
Obręcz tylna |
17 x MT 4.5 |
Opona przednia |
110/80R19M/C (bieżnik drogowo-terenowy) |
Opony tylne |
160/60R17M/C (bieżnik drogowo-terenowy) |
HAMULCE |
|
Układ ABS |
Dwukanałowy |
Hamulce przednie |
Pojedyncza tarcza typu wave 310 mm, dwutłoczkowy zacisk hamulcowy |
Tylne |
Pojedyncza tarcza typu wave 240 mm, jednotłoczkowy zacisk hamulcowy |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY |
|
Zespół wskaźników |
Cyfrowy prędkościomierz, cyfrowy obrotomierz, podwójny licznik przebiegów dziennych, cyfrowy wskaźnik poziomu paliwa i wskaźnik zużycia paliwa, zegar cyfrowy, wskaźnik załączonego biegu |
System zabezpieczeń |
HISS (Honda Intelligent Security System) |
Reflektory |
Mijania 4,8W, drogowy 12W |
___
źródło: Honda Polska
Wszystkie dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia. Wszystkie informacje są aktualne na dzień publikacji oraz do końca miesiąca, w którym nastąpiła publikacja. Należy pamiętać, że podane liczby to wyniki uzyskane przez firmę Honda w standardowych warunkach testowania, zalecanych przez WMTC. Testy są prowadzone na hamowni, z wykorzystaniem standardowej wersji modelu z kierowcą bez pasażera i dodatkowego wyposażenia. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od sposobu jazdy i konserwacji pojazdu, warunków pogodowych, warunków na drodze, ciśnienia w oponach, zainstalowanych akcesoriów, ładunku, wagi kierowcy i pasażera oraz innych czynników.