Nowa Honda Africa Twin Adventure Sports 2024

Minęło ponad trzydzieści lat, odkąd Honda XRV650 Africa Twin po raz pierwszy pojawiła się w Europie. Pomimo iż model wprowadzony na rynek w 2016 roku, jako CRF1000L Africa Twin, był zupełnie nową konstrukcją, to odziedziczył esencję i ducha oryginału, dzięki którym pierwowzór był tak popularny. U podstaw atrakcyjności oryginału leżała równowaga pomiędzy mocą i lekkością. Ten atut przeniesiono również do nowego modelu. Dzięki wyjątkowemu, atletycznemu wyglądowi oraz funkcjonalnemu, dającemu przyjemność z jazdy silnikowi i sprawnemu, komfortowemu podwoziu, CRF1000L Africa Twin okazał się prawdziwie nowoczesnym i na tyle wszechstronnym pojazdem, by zdobyć ogromną popularność zarówno wśród poszukiwaczy przygód z całego świata, jak i wśród osób dojeżdżających motocyklem do pracy w mieście czy wśród weekendowych turystów, bowiem od czasu jego powrotu do oferty, sprzedano 85 tys. sztuk tego modelu.

W roczniku modelowym 2018 r. model Africa Twin, zarówno w wersji z manualną skrzynią biegów, jak i ze skrzynią dwusprzęgłową (DCT), otrzymał elektroniczną kontrolę przepustnicy (TBW) oraz 4 tryby jazdy, rozszerzone o opcje systemu kontroli momentu obrotowego Hondy (HSTC), a także układy dolotowy i wydechowy dopracowane pod kątem reakcji i brzmienia silnika. Na tej samej platformie zbudowano również motocykl CRF1100L Africa Twin Adventure Sports - z tymi samymi aktualizacjami, ale z ulepszoną ochroną przed wiatrem, większym zasięgiem, uzyskanym dzięki powiększeniu zbiornika paliwa; z zawieszeniem o większym skoku – dzięki czemu powstała odmiana motocykla jeszcze lepiej dostosowana do jazdy terenowej i do długich wypraw.

Kolejnym kamieniem milowym w ewolucji modelu Africa Twin było wprowadzenie w 2020 roku silnika o większej pojemności 1084 cm3, uzyskanej dzięki wydłużeniu skoku tłoków. Model CRF1100L Africa Twin* kompleksowo odświeżono, nadając mu agresywny, kompaktowy, rajdowy styl oraz wyraźnie podwyższając jego własności terenowe. Jednocześnie komfort jazdy, możliwości i wszechstronność nowego CRF1100L Africa Twin Adventure Sport* znacznie wzrosły, dzięki dodatkowej opcji elektronicznej regulacji pracy zawieszenia Showa (Showa EERA™).

Model 2022 został wyposażony w udoskonalone ustawienia DCT dla jeszcze płynniejszej jazdy na pierwszym i drugim biegu, nową, bardziej kompaktową konstrukcję szyby i nowoczesną grafikę "Cracked Terrain".

CRF1100L Africa Twin Adventure Sports na rok modelowy 2024 zyskuje kolejne udoskonalenia. Zaktualizowana dynamika podwozia, oparta na nowym, 19-calowym przednim kole, większa moc i moment obrotowy, dalsze udoskonalenia DCT i bardziej muskularny nowy wygląd sprawiają, że model ten ponownie zyskuje na atrakcyjności.

HONDA AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS 2024 - CENA W POLSCE

Cennik najnowszej wersji Hondy Africa Twin Adventure Sports po zmianach na rok 2024 nie jest jeszcze znana. Model pojawi się w europejskich salonach Hondy już w listopadzie bieżącego roku. Cennik modelu w Polsce będzie znany bliżej daty rozpoczęcia sprzedaży w naszym kraju. Wówczas też opublikujemy go na naszej stronie.


AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS 2024 - CO NOWEGO?

Model CRF1100L Africa Twin Adventure Sports współdzieli ramę i silnik ze zorientowanym bardziej na jazdę terenową modelem CRF1100L Africa Twin, ale ma swoje odmienne zadania. Można je określić jako zdolność pokonywania długich dystansów i codzienną funkcjonalność, zarówno w podróżach po asfalcie, jak i na bezdrożach. W roczniku 2024 za optymalną, nieustannie korygowaną kontrolę tłumienia odpowiada zawieszenie Showa EERA™. Cztery domyślne tryby pracy – SOFT, MID, HARD i OFF-ROAD – obejmują wszystkie warunki jazdy, a tryb USER umożliwia dalsze dostrajanie systemu w ruchu. Napięcie wstępne tylnej sprężyny można teraz regulować podczas jazdy.

W modelu na rok 2024 zastosowano również 19-calowe przednie koło (zamiast 21-calowego) z szerszą oponą 110/80-19 (90/90-21). Taka konfiguracja zapewnia większą przyczepność przedniej opony i lepsze wyczucie drogi, co przekłada się na większą stabilność i komfort jazdy z pełnym obciążeniem. Siedzisko ma zmienioną grubość poduszki dla większego komfortu i jest ustawione niżej, na wysokości 835/855 mm. Skok zawieszenia przedniego/tylnego został zmniejszony do 210/200 mm, również w celu poprawy właściwości jezdnych na drodze i pewniejszego dostępu stóp kierowcy do podłoża.

Aby zwiększyć przyspieszenie, szczególnie podczas jazdy z pasażerem i pełnym obciążeniem, dostrojono dwucylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1084 cm3, poprzez usprawnienie układu dolotowego, komory spalania i układu wydechowego. Celem było uzyskanie wyższego momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów oraz maksymalnego momentu obrotowego 112 Nm przy niezmienionej mocy maksymalnej 102 KM. Długodystansowe zalety turystyczne motocykla wynikają z dużego zbiornika paliwa o pojemności 24,8 l, dokładniejszej ochrony przed wiatrem (przeprojektowanej górnej owiewki, jak i owiewek bocznych), 5-stopniowej regulacji wysokości szyby, dużej osłony miski olejowej, aluminiowego tylnego bagażnika oraz wykorzystania bezdętkowych opon. Gniazdo elektryczne ACC i podgrzewane manetki są wyposażeniem standardowym.

Przekładnia DCT została dopracowana tak, aby uzyskać płynniejsze, bardziej naturalne odczucia podczas ruszania z miejsca i jazdy z niską prędkością. Sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU) pozwala kontrolować nie tylko 7-poziomowy system HSTC, ale także 3-poziomowy układ kontroli unoszenia przedniego koła, działanie ABS w czasie pokonywania zakrętów (z ustawieniem terenowym), układ kontroli podnoszenia tylnego koła i wykrywanie zakrętów przez DCT. Dostępne są cztery domyślne tryby jazdy: URBAN (miasto), TOUR (turystyka), GRAVEL (szuter) i OFF-ROAD (teren).

Pozycja kierowcy zapewnia pełną kontrolę nad pojazdem, kierownica jest podwyższona, a smukłe siedzenie otrzymało grubszą poduszkę dla większego komfortu podróży. Podwójne światła do jazdy dziennej LED (DRL) wyposażone są w trzystopniowe doświetlanie zakrętów – automatycznie dostosowujące pole oświetlenia do kąta pochylenia motocykla, co poprawia bezpieczeństwo i zapewnia kierowcy komfortową widoczność. Tempomat i podgrzewane manetki są wyposażeniem standardowym. 6,5-calowy ekran dotykowy TFT z kolorowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym (MID) oferuje głęboką interakcję z systemami zainstalowanymi w motocyklu, a także kontrolę nad Apple CarPlay®, Android Auto® i łączność Bluetooth.

Model CRF1100L Africa Twin ‘Adventure Sports’ na rok 2024 będzie dostępny w kolorach:
▸ Matt Ballistic Black Metallic
▸ Pearl Glare White (Tricolour), z odważną grafiką dużego logo


PODWOZIE

▸ Elektroniczna regulacja jazdy Showa (Showa EERA™) jako standardowy element wyposażenia
▸ Nowe 19-calowe przednie koło z oponą 110/80-19 zapewniające lepszą sterowność na twardych drogach
▸ Lekka rama z przykręcaną aluminiową ramą pomocniczą oraz sztywny, lekki wahacz oparty na rozwiązaniu znanym z modelu CRF450R, poprawiające przyczepność i kontrolę nad pojazdem
▸ Sześcioosiowy moduł pomiarowy IMU Bosch; System ABS z funkcją pokonywania zakrętów umożliwiający pewne hamowanie, z ustawieniami do jazdy w terenie

Zawieszenie Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™ ) było wyposażeniem opcjonalnym dla poprzedniego modelu CRF1100L Africa Twin Adventure Sports. W modelu na rok 2024 jest oferowane w standardzie. System ten automatycznie dobiera optymalną siłę tłumienia wraz ze wzrostem prędkości ruchu zawieszenia. Dostosowuje stopień tłumienia w oparciu o informacje z trzech źródeł: prędkości motocykla (z modułu ECU), pozycji i ułożenia motocykla (z bezwładnościowego modułu pomiaru IMU) oraz zachowania widelca (z czujnika skoku). Jednostka sterująca dostosowuje charakterystykę zawieszenia w ciągu zaledwie 15 milisekund (0,015 sekundy) od uzyskania kalkulacji. Dzięki elastyczności systemu, regulację tłumienia można zaprogramować tak, by dobierać charakterystykę zawieszenia do zmieniającej się prędkości pojazdu, umożliwiając na przykład mocniejsze tłumienie przy wyższych prędkościach. Ponadto może ona adaptować się do określonych okoliczności, jak "przygotowanie" zawieszenia motocykla do lądowania po skoku lub zmniejszenie "nurkowania" podczas gwałtownego hamowania. Mówiąc wprost, zawieszenie Showa EERA™ sprawia, że kierowca jednym dotknięciem ekranu może wybrać komfort jazdy przy niskich prędkościach, stabilność podczas szybkiej jazdy, sportowe osiągi na asfalcie czy dobrą responsywność w terenie.

Dostępnych jest pięć trybów pracy zawieszenia:
▸ MID oznacza charakterystykę pośrednią między twardym i miękkim zawieszeniem, co ułatwia prowadzenie w szerokim zakresie sytuacji. Tryb ten jest automatycznie wybierany podczas jazdy miejskiej.
HARD to stabilność, responsywność i najmocniejsze tłumienie podczas jazdy z pasażerem i z pełnym obciążeniem. Jest automatycznie wybierany w trybie jazdy Tour.
SOFT oferuje komfortową, bezpieczną jazdę na kiepskich drogach przy najniższej sile tłumienia. Jest on automatycznie wybierany w trybie jazdy Gravel (szuter).
OFF-ROAD zapewnia optymalne osiągi w terenie, stopniowo zwiększa siłę tłumienia przedniego widelca wraz ze wzrostem prędkości ruchu zawieszenia i wykorzystuje wyższe siły tłumienia tylnego amortyzatora. Jest automatycznie wybierany w trybie jazdy terenowej.
▸ USER Opisane powyżej ustawienia zawieszenia są wybierane automatycznie w zależności od trybu jazdy, natomiast w trybie jazdy USER kierowca ma do dyspozycji precyzyjną 24-stopniową regulację napięcie wstępnego sprężyny, z przodu i z tyłu.


Nowa 19-calowa przednia felga z oponą 110/80-19 (zmiana w stosunku do poprzednio montowanej 90/90-21) i opona tylna w rozmiarze 150/70-18, co poprawia przyczepność z przodu, komfort i stabilność zarówno w sportowej jeździe solo, jak i turystyce dwuosobowej. Skok,przedniego/tylnego zawieszenia został zmniejszony do 210mm/200 mm (z 230 mm/220 mm), co pozwoliło dostosować parametry jego działania do zwiększonej dynamiki prowadzenia zmienionego rozmiaru przedniego koła i opony. Redukcja skoku wpływa na obniżenie środka ciężkości i poprawia zarówno zwrotność przy niskich prędkościach, jak i dostęp stóp kierowcy do nawierzchni.

Konstrukcja stalowej, częściowo podwójnej ramy kołyskowej służy zwiększeniu zdolności do jazdy w terenie, jednocześnie wzmacniając wszechstronne właściwości jezdne na asfalcie. Sztywność wokół główki ramy została zoptymalizowana, aby poprawić wyczucie przyczepności przedniego koła. Główne belki są cienkie i proste, wyeliminowano też przednią poprzeczkę ramy. Przykręcana aluminiowa rama pomocnicza zmniejsza ogólną masę. Prześwit wynosi 220 mm (30 mm mniej niż CRF1100L Africa Twin), rozstaw osi 1550 mm, kąt pochylenia główki ramy, to 27,5°, wyprzedzenie wynosi 106 mm. (wcześniej 1574 mm/27,5°/113 mm). Masa motocykla z płynami wynosi 243 kg (253 kg dla wersji DCT).

Lekki aluminiowy wahacz, oparty na projekcie wahacza stosowanego w wyczynowym modelu CRF450R, zapewnia maksymalną przyczepność tylnego koła i precyzyjniejsze wyczucie kontaktu koła z nawierzchnią. Wewnętrzne powierzchnie punktów obrotu wahaczy wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości (600 MPa), a łącząca je górna rura poprzeczna służy jako górne mocowanie amortyzatora za pośrednictwem przegubu kulowego, co wpłynęło na poprawę trakcji tylnego koła. Wśród najważniejszych elementów, które miały doprowadzić do uzyskania jeszcze lepszych parametrów terenowych i drogowych, jest sześcioosiowa inercyjna jednostka pomiarowa Bosch MM7.10, umieszczona centralnie w motocyklu. Urządzenie to mierzy w czasie rzeczywistym kąty przechyłu bocznego, pochylenia przód-tył, kąt obrotu (znoszenia) oraz prędkość ich zmian. Wspomaga ono kontrolę trakcji tylnego koła poprzez systemy TBW i HSTC oraz unoszenia przedniego koła poprzez Wheelie Control. Jest również integralną cechą funkcjonowania zawieszenia EERATM.

System ABS z funkcją pokonywania zakrętów (który w modelu na rok 2024 ma zmienioną konfigurację, dopasowaną do nowego przedniego koła i nastawów zawieszenia) jest również zarządzany przez moduł IMU, mierzący kąt pochylenia oraz opóźnienie (z pomocą czujników prędkości koła przedniego i tylnego), uwzględnia też uślizg przedniego i tylnego koła, by precyzyjnie zarządzać ciśnieniem hamowania. Jeśli system wykryje nagłe podniesienie tylnego koła, precyzyjnie kontroluje siłę hamowania, aby zachować stabilność. Dostępne jest ustawienie terenowe ABS, a układ dla osi tylnej może zostać całkowicie wyłączony przed jazdą w terenie, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Z przodu, kompaktowe, mocowane promieniowo, dwuczęściowe, czterotłokowe zaciski hamulcowe uzbrojone w spiekane klocki, współpracują z podwójnymi pływającymi tarczami typu “wavy” o średnicy 310 mm. Tylna tarcza typu “wavy” o średnicy 256 mm ma specjalne otwory i kształt, zapewniający optymalną kontrolę nad tylnym kołem.

Na 19-calowe przednie i 18-calowe tylne felgi szprychowe (ze stali nierdzewnej) założone zostały opony 110/80R19M/C 59V i 150/70-R18M/C 70H – obecnie bezdętkowe, co pozwala na łatwiejsze naprawy bez konieczności zdejmowania koła. Bridgestone Battlax Adventure A41 są zatwierdzone jako opony oryginalne OEM. Opony z blokowym bieżnikiem(Michelin Anakee Wild 110/80R19M/C 59R TL i 150/70 18M/C 70R TL) zostały również dopuszczone do montażu.


SILNIK

▸ Dwucylindrowy silnik o pojemności 1084 cm3 z maksymalnym momentem obrotowym 112 Nm (wyższy o 7% ), większą mocą i momentem obrotowym w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych
▸ Stopień sprężania zwiększony do 10,5:1 oraz nowe parametry ECU, rozrządu zaworów, układu dolotowego i wydechowego
▸ 8-zaworowa głowica Unicam, półsucha miska olejowa i sprzęgło antyhoppingowe

8-zaworowy dwucylindrowy rzędowy silnik o pojemności skokowej 1084 cm3 osiąga moc maksymalną 102 KM (75kW) przy 7500 obr/min, natomiast moment obrotowy wzrasta do 112 Nm przy 5500 obr./min (ze 105 Nm przy 6250 obr./min). Średnica cylindra i skok tłoka, to 92 mm i 81,5 mm; stopień sprężania wynosi 10,5:1. (poprzednio 10,1:1). W porównaniu z poprzednim modelem to znaczny wzrost mocy - a przede wszystkim momentu obrotowego - w dolnym i środkowym zakresie obrotów.

Kanały wlotowe do airboxa mają średnicę od 29 do 35 mm, dzięki czemu pozwalają na lepszy przepływ powietrza, natomiast dwa wewnętrzne kanały doprowadzające powietrze z airboxa wydłużono o dodatkowe 65 mm. Korpus przepustnicy ma średnicę 46 mm, a rozstaw cylindrów i ich średnice dobrano tak, by stworzyć gładki profil wlotu powietrza. Ustawienia elektronicznego modułu silnika ECU są nowe, kąt pochylenia wtryskiwacza pozwala na dostarczanie strumienia paliwa z powietrzem bezpośrednio do komór spalania wyposażonych w dwie świece zapłonowe. Układ rozrządu Hondy SOHC Unicam jest charakterystyczny dla modelu CRF450R w specyfikacji do wyścigów motocrossowych, a nisko osadzony wałek rozrządu przyczynia się do zwartej budowy głowicy cylindrów i całego zespołu silnikowego. Zawory wlotowe mają średnicę 10,1 mm, zawory wylotowe – 9,3 mm. Synchronizacja pracy zaworów została zmieniona, aby dostosować fazy do nowej charakterystyki silnika. Aluminiowe tuleje cylindrowe służą redukcji masy, przesunięcie czopów korbowodowych o 270° i wynikające z tego nierównomierne odstępy między kolejnymi zapłonami paliwa nadają silnikowi pożądany, charakterystyczny "puls" i charakter pracy.

Skrzynię korbową podzielono poziomo, pompę wodną umieszczono w obudowie sprzęgła, a termostat zintegrowano z głowicą cylindrów. Wersje manualna i DCT silnika mają wspólne skrzynie korbowe, z niewielkimi różnicami zewnętrznymi, pompa wody i pompa oleju napędzane są przez wałki wyrównoważające silnika. Miska olejowa ma półsuchą konstrukcję ze zbiornikiem oleju w dolnej części skrzyni korbowej. Umożliwia to obniżenie głębokości miski, ograniczając wysokość silnika. Pompa zasilana ciśnieniowo znajduje się w zbiorniku, z którego dostarcza olej, nie ma więc potrzeby stosowania ciśnieniowego kanału zasilającego. Siły bezwładności drugiego rzędu są neutralizowane wzajemnie ruchem posuwisto-zwrotnym tłoków, podczas gdy siły bezwładności pierwszego rzędu są redukowane przez zastosowanie dwóch wałków wyrównoważających

Wykonane z aluminium: zabierak i tarcza dociskowa sprzęgła, wykorzystują krzywki „wspomagające”, aby ułatwić zmianę biegu na wyższy oraz krzywki „poślizgowe”, używane przy hamowaniu silnikiem i przy redukcji biegów. Sześciobiegowa przekładnia manualna korzysta z krzywkowego mechanizmu zmiany biegów o konstrukcji analogicznej, jak w modelu CRF450R, co zapewnia łatwość zmiany przełożeń.

Tłumik został zmodyfikowany wewnętrznie, by spełniał lepiej swoją funkcję po zmianach wprowadzonych w układzie dolotowym i poprawiał właściwości jezdne. Lżejsza niż poprzednia konstrukcja, nowa struktura wewnętrzna silnika wpływają na lepsze osiągi silnika i przyjemne pulsacyjne brzmienie wydechu przy niższych obrotach. Kolejną zmianą w modelu na rok 2024 jest dostrojenie dźwięku wysokich obrotów do bardziej "basowej" skali.


SYSTEMY ELEKTRONICZNE

▸ Bardziej precyzyjnie działanie systemu HSTC w czasie jazdy terenowej dzięki sygnałom z modułu IMU
▸ System kontroli unoszenia przedniego koła z 3 poziomami czułości, zasilany sygnałami z modułu IMU
▸ Cztery tryby jazdy: URBAN (miasto), TOUR (turystyka), GRAVEL (szuter) i OFF-ROAD (teren)
▸ Dwa tryby USER (użytkownik) pozwalające na pełną indywidualizację ustawień

Elektroniczne sterowanie przepustnicy (TBW) wraz z sześcioosiowym bezwładnościowym modułem pomiarowym (IMU) są fundamentem wszystkich elektronicznych systemów motocykla. Układ elektroniczny – zmodernizowany dla modelu na rok 2024 – oferuje 4 poziomy mocy i 3 poziomy hamowania silnikiem. Nadal występuje siedem poziomów czułości systemu regulacji momentu obrotowego (HSTC), ale zakres interwencji zoptymalizowano i dostosowano do pracy z danymi wejściowymi, przekazywanymi w czasie rzeczywistym przez IMU (kąty znoszenia, pochylenia i prędkości ich zmian). Czułość poziomów interwencji jest zoptymalizowana, aby umożliwić kierowcy bardziej precyzyjny wybór stopnia uślizgu tylnej opony podczas jazdy w terenie. System HSTC można też całkowicie wyłączyć.

Kolejnym systemem jest kontrola unoszenia przedniego koła Wheelie Control. Dzięki IMU mierzącemu kąty i prędkości ich zmian oraz kontroli momentu obrotowego silnika za pomocą TBW, kierowca może wybierać pomiędzy 3 poziomami wejściowymi systemu Wheelie Control. Poziom 1 pozwala na zamierzone unoszenie koła, ale tłumi każdy jego nagły ruch. Poziom 3 całkowicie blokuje podniesienie przedniego koła, a poziom 2 oferuje działanie pośrednie między poziomami 1 i 3. Podobnie jak HSTC, kontrolę unoszenia przedniego koła można całkowicie wyłączyć.

Wprowadzono cztery domyślne ustawienia trybów jazdy: TOUR, URBAN, GRAVEL i OFF-ROAD, które obejmują większość warunków jazdy i sytuacji drogowych oraz dwa konfigurowalne ustawienia użytkownika USER. Nawet w domyślnych trybach jazdy można zmienić niektóre parametry: w systemie HSTC – między poziomami 1-7 (plus wyłączenie), w Wheelie Control – między poziomami 1-3 (plus wyłączenie) i w przekładni DCT, w trybie S, schemat zmiany biegów – między poziomami 1-3.

Tryb TOUR wykorzystuje najwyższy poziom mocy (1) do jazdy turystycznej z pasażerem i bagażami oraz hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.
Tryb URBAN dobrze sprawuje się w szerokim zakresie warunków jazdy i wykorzystuje moc na średnim poziomie (2), hamowanie silnikiem w średnim zakresie (2), z aktywnym systemem Cornering ABS dla jazdy drogowej.
Tryb GRAVEL najbardziej łagodzi moc silnika (4) i hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny, kiedy pracuje w trybie terenowym, a działania ABS na tylne koło nie można wyłączyć.
Tryb OFF-ROAD wykorzystuje nieco więcej mocy silnika (3) i maksymalnie łagodzi hamowanie silnikiem (3). Cornering ABS jest aktywny kiedy pracuje w trybie terenowym, ale możliwe jest wyłączenie działania ABS na tylne koło.
Tryby USER 1 i 2 dają kierowcy możliwość zestawienia dwóch różnych, spersonalizowanych ustawień, z wyborem poziomu mocy silnika 1-4, poziomu intensywności hamowania silnikiem 1-3, do tego wybór czułości HSTC, Wheelie Control, ABS (tryb drogowy/tryb terenowy). Tryb USER 1 na początku oferuje poziom 2 mocy silnika i poziom 2 hamowania silnikiem, tryb USER 2 fabrycznie ustawiony jest na poziom 4 mocy silnika i poziom 3 hamowania silnikiem.

Tryby jazdy

Moc

Hamowanie silnikiem

ABS

Przełącznik  G

HSTC

Wheelie Control

TOUR

1

2

Szosa

Nie aktywne

Można dostosować do preferencji kierowcy

0-7

Można dostosować do preferencji kierowcy

0-3

URBAN

2

2

GRAVEL

4

3

Teren

OFF-ROAD

3

3

Aktywna

USER 1 & 2

1-4

1-3

Jeden z dwóch

Jeden z dwóch


PRZEKŁADNIA DWUSPRZĘGŁOWA DCT

▸ „Łatwy i bezpośredni” system z błyskawiczną, płynną zmianą biegów, zarówno w trybie manualnym (MT), jak i w trybach automatycznych D oraz S
▸ Nowa charakterystyka zapewniająca płynniejsze, bardziej naturalne odczucia podczas ruszania z miejsca i przy niskiej prędkości
▸ Tryb pracy S (z 3 poziomami działania) pozwalający na zmiany biegów w górę i w dół przy wyższych obrotach niż tryb D, co sprzyjając bardzo dynamicznej jeździe
▸ Przełącznik G zapewnia lepsze wyczucie przyczepności w terenie
▸ Czujnik kątowy, pozwalający dostosować mapę zmiany przełożeń do nachylenia drogi
▸ Moduł IMU pozwala na dalszą modyfikację momentów zmiany biegów, wykrywając pokonywanie zakrętów

Honda sprzedała ponad 240 000 motocykli wyposażonych w DCT w całej Europie od czasu, gdy system ten po raz pierwszy pojawił się jako opcja w modelu VFR1200F w 2009 roku. O akceptacji rynku dla tej przekładni świadczy fakt, że aż 71% sprzedaży modelu CRF1100L Africa Twin Adventure Sports w 2023 roku stanowiła wersja z DCT. Dla CRF1100L Africa Twin Adventure Sports na rok modelowy 2024, skrzynia DCT została dostrojona z myślą o uzyskaniu bardziej naturalnego, delikatnego wyczucia sprzęgła przy ruszaniu z miejsca oraz między pierwszym a drugim biegiem. Zostało to osiągnięte poprzez ulepszenie sterowania hydraulicznego, dzięki czemu reakcja sprzęgła jest bardziej płynna.System został dostrojony tak, aby wykorzystywać podwyższony moment obrotowy silnika i wcześniej redukować bieg. Oprogramowanie przekładni DCT wykorzystuje również wykrywanie zakrętów. Gdy IMU rozpoznaje, że motocykl pochyla się na zakręcie, system subtelnie modyfikuje program zmiany biegów, aby uzyskać maksymalną naturalność zmiany przełożeń. Ta funkcja również została ulepszona w modelu na rok 2024.

DCT zapewnia stałą, błyskawiczną, płynną zmianę biegów i korzystanie z tej przekładni bardzo szybko staje się dla kierowcy zupełnie naturalne i oczywiste. Zastosowano w niej dwa sprzęgła: jedno dla rozruchu oraz 1, 3 i 5 biegu, drugie dla 2, 4 i 6 biegu, przy czym wałek główny jednego ze sprzęgieł jest umieszczony wewnątrz drugiego, co zapewnia bardzo zwartą budowę przekładni. Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez własne obwody elektrohydrauliczne. Gdy nastąpi zmiana biegów, system wstępnie wybierze następne docelowe przełożenie, używając sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Pierwsze sprzęgło jest następnie elektronicznie rozłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło. Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, a sama zmiana jest bardzo wygładzona. Dodatkowe korzyści to większa trwałość (ponieważ nie można uszkodzić przekładni, źle zmieniając biegi), wyeliminowanie możliwości „zduszenia” silnika, obniżenie stresu w czasie jazdy miejskiej i zmniejszenie zmęczenia kierowcy. DCT pozwala też kierowcy bardziej skupić się na torze jazdy, pokonywaniu zakrętów i punktach hamowania.

Dostępne są trzy tryby pracy przekładni. Tryb MT zapewnia pełną manualną kontrolę, umożliwiając kierowcy ręczną zmianę biegów za pomocą przycisków sterujących umieszczonych na kierownicy. Tryb automatyczny D jest idealny do jazdy po mieście i na autostradzie, gdyż zapewnia największą oszczędność paliwa. Tryb automatyczny S oferuje trzy poziomy bardziej sportowej jazdy, jako że elektroniczny moduł sterujący pracą przekładni pozwala na zwiększenie obrotów silnika nieco wyżej przed zmianą biegu. W tym trybie przekładnia wcześniej redukuje biegi, zapewniając skuteczniejsze hamowanie silnikiem.

W trybach D lub S, przekładnia DCT oferuje możliwość natychmiastowej, ręcznej interwencji, jeśli kierowca uzna to za potrzebne. Wystarczy wtedy dokonać zmiany biegu w górę lub w dół za pomocą przycisków umieszczonych po lewej stronie kierownicy. Po takiej interwencji, po określonym czasie, DCT bezproblemowo powraca do trybu automatycznego i wznawia zmienianie biegów w zależności od położenia przepustnicy, prędkości pojazdu i załączonego biegu. Przekładnia DCT zastosowana w CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES jest również w pełni przygotowana do pracy w trudnych warunkach terenowych, o czym świadczy dodatkowy przełącznik G, dostępny na ekranie dotykowym TFT. Włączenie opcji G podczas jazdy w jakimkolwiek trybie pracy DCT poprawia wyczucie przyczepności oraz kontrolę nad motocyklem poprzez redukcję poślizgu sprzęgieł przy zmianie biegów. Kolejną funkcją przekładni DTC jest pomiar kąta nachylenia drogi, do którego dostosowywana jest mapa zmiany przełożeń, co zapewnia optymalne obroty zmiany biegów przy podjeżdżaniu na wzniesienie i ułatwia utrzymanie pełnej kontroli nad motocyklem.


WYPOSŻENIE I STYLISTYKA

▸ Nowa, bardziej muskularna górna owiewka, zapewniająca większą ochronę przed wiatrem
▸ Kompaktowa szyba z regulacją wysokości
▸ Zbiornik paliwa o pojemności 24,8 l, aluminiowe wstawki, tylny bagażnik i osłona podsilnikowa
▸ Światła do jazdy dziennej (DRL) i światła doświetlające zakręty
▸ Tempomat, podgrzewane manetki i gniazdko elektryczne ACC
▸ 6,5-calowy ekran dotykowy TFT jako monitor informacyjny (MID)
▸ Apple CarPlay® i Android Auto® umożliwiające obsługę smartfona poprzez ekran MID

Zaprojektowany z myślą o długich trasach, model Africa Twin Adventure Sports ma powiększoną przednią owiewkę w drapieżnym stylu, która jednocześnie poprawia ochronę przed warunkami atmosferycznymi i aerodynamikę pojazdu. Szyba z 5-stopniową regulacją wysokości umożliwia dobrą widoczność, jednocześnie zapewniając skuteczną osłonę.

Nowe siedzenie wykorzystuje poduszkę z pianki uretanowej o grubości powiększonej o 15 mm i o zoptymalizowanej gęstości pianki, aby zredukować zmęczenie podczas jazdy na długich dystansach. Regulacja na wysokość 835 mm lub 855 mm nie wymaga użycia narzędzi. Jako dodatkowe akcesorium dostępne jest również niskie siedzenie, które obniża wysokość siedziska do 795/815 mm.

Zbiornik paliwa o pojemności 24,8 l, przy zużyciu paliwa w cyklu WMTC, wynoszącym 4,9 l/100 km, oferuje potencjalny zasięg, przekraczający 500 km. Duża osłona podsilnikowa i aluminiowy tylny bagażnik są elementami specyfikacji standardowej.

Podwójne reflektory LED, umieszczone wysoko i wyposażone w światła do jazdy dziennej (DRL), automatycznie dostosowują się do jasności otoczenia i zapewniają dobrze widoczne światło w każdych warunkach. Celem zwiększenia bezpieczeństwa jazdy, motocykl wyposażono w trzystopniowe doświetlanie zakrętów, które zależnie od prędkości i kąta pochylenia motocykla (kontrolowanego przez IMU) służy do automatycznego wyboru doświetlanego pola pokonywanych zakrętów. Duże osłony dłoni są wyposażeniem standardowym.

Pełnokolorowy, 6,5-calowy ekran dotykowy TFT (MID) zapewnia kierowcy wygodną kontrolę, włącznie z wyborem trybu jazdy, dostępnym w lewym górnym rogu ekranu. MID można również skonfigurować tak, by wyświetlał różne poziomy informacji, dotyczące wybranego trybu jazdy. Ekran jest łatwy w użyciu, nawet w rękawiczkach. Ekran MID obsługuje Apple CarPlay® i Android Auto®, umożliwiając obsługę smartfona za pośrednictwem ekranu dotykowego. Można również korzystać z aplikacji nawigacyjnych, a za pomocą zestawu słuchawkowego Bluetooth, umieszczonego w kasku, można nawiązywać i odbierać połączenia. Smartfon można podłączyć do portu ładowania USB, znajdującego się po prawej stronie ekranu MID. Opcjonalnie dostępna jest bezprzewodowa łączność Bluetooth z obsługą głosową, można również korzystać z przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy.

Przednie i tylne kierunkowskazy mają funkcję sygnału awaryjnego hamowania (ESS). Podczas nagłego hamowania z prędkości powyżej 50 km/h światła awaryjne migają, aby ostrzec innych użytkowników drogi o gwałtownym spadku prędkości. Światła awaryjne po nagłym hamowaniu są wyłączane bez korzystania z prostego timera, a zamiast tego, system porównuje różnicę prędkości kół przedniego oraz tylnego i oblicza kiedy należy wyłączyć światła awaryjne, w zależności od sytuacji. Funkcję automatycznego anulowania SSD można dezaktywować, a tempomat jest wyposażeniem standardowym, co ułatwi dalekie podróże po autostradzie.

Nowy, zaawansowany, lekki i kompaktowy akumulator litowo-jonowy, będący obecnie na wyposażeniu standardowym, przyczynia się do centralizacji masy motocykla.


AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS 2024 - ORYGINALNE AKCESORIA

▸ Szeroka gama oryginalnych akcesoriów Hondy gotowych do montażu, od naklejek na zbiornik po kompletne zestawy sakw i kufra górnego, idealnie pasujących do Africa Twin.
▸ Pakiety Rally, Adventure, Urban i Travel ułatwiające personalizację
▸ Pełna kompatybilność linii produktów z gamą modelu

W przypadku motocykla takiego jak Africa Twin Adventure Sports, który ma do pokonania wiele kilometrów zarówno w terenie, jak i poza nim, akcesoria mają dla właściciela naprawdę duże znaczenie. Asortyment Hondy powiększa się z roku na rok, a każda część, bez względu na rozmiar, jest projektowana przez inżynierów działu badawczo-rozwojowego w Japonii i produkowana w centrach Hondy na całym świecie, zgodnie z najwyższymi standardami.

Każdy z łatwością dostosuje swoją Africę Twin do swoich potrzeb dzięki przemyślanym pakietom akcesoriów. Zestawy oparte na czterech różnych profilach zastosowań, umożliwiają, dzięki pełnej kompatybilności, niezliczone warianty personalizacji z wykorzystaniem kompletnych pakietów i pojedynczych elementów, dzięki czemu każdy właściciel może zbudować motocykl Africa Twin idealnie dopasowany do swoich potrzeb.

Pakiet Rally
Zaprojektowany, aby zwiększyć odporność i sprawność terenową. Zestaw zawiera szerokie podnóżki Rally zapewniające lepsze podparcie i kontrolę nad maszyną oraz osłony silnika/kratę osłony chłodnicy, chroniące przed uszkodzeniami. W przypadku modelu Africa Twin z manualną skrzynią biegów w zestawie otrzymujemy Quickshifter, natomiast wersja z DCT zyskuje dźwignię umożliwiającą zmianę biegów za pomocą stopy. Komplet naklejek na koła dodaje niepowtarzalny akcent kolorystyczny uzupełniający ogólny wygląd.

Pakiet Adventure
Gotowy na długą drogę. Nowe boczne orurowanie ochronne wykonane jest ze stali nierdzewnej o grubości 25 mm i pokryte elektrolitycznie powłoką odporną na korozję i łatwą w czyszczeniu. Zestaw zawiera również podwójne światła przeciwmgielne umieszczone wyżej, w bardziej drapieżnej konfiguracji niż w poprzednich modelach. Torba na zbiornik o pojemności 4,5 l oferuje elastyczny i poręczny sposób na przechowywanie ekwipunku, a nowe boczne naklejki na zbiornik chronią lakier przed otarciami i zwiększają pewność kontaktu kolan z maszyną podczas jazdy w terenie.

Pakiet Urban
Dostępny w dwóch wariantach – plastikowym lub aluminiowym. W wersji plastikowej przeprojektowany wzór w paski uzupełnia 58-litrowy kufer górny (mieszczący 2 pełnowymiarowe kaski, dostarczany z mocowaniem bagażnika, oparciem dla pasażera i torbą wewnętrzną). Aluminiowy kufer górny o pojemności 42 l jest wyposażony we własne mocowanie i torbę wewnętrzną. Dodatkowa podpórka centralna upraszcza serwisowanie tylnego koła/łańcucha.

Pakiet Travel
Podobnie jak Pakiet Urban, również Pakiert Travel jest dostępny w dwóch wariantach – plastikowym lub aluminiowym. Plastikowe sakwy o pojemności 40 l (lewa) i 30 l (prawa) – z nowo zaprojektowanymi paskami – są wyposażone w torby wewnętrzne w jednym rozmiarze. Aluminiowe kufry boczne o pojemności 37 l (lewa) i 33 l (prawa) są dostarczane w komplecie z elementami montażowymi i torbami wewnętrznymi dopasowanymi rozmiarami. Wygodne podnóżki pasażera stanowią dopełnienie całości pakietu.

Opcjonalne siedzenia
Dla modelu CRF1100L Africa Twin Adventure Sports na rok 2024 przewidziano opcjonalne niskie siedzenie, które obniża wysokość siedziska do 795/815 mm.

Ofertę uzupełniają: 38-litrowy kufer górny, czarne, boczne gumowe naklejki na zbiornik i nasuwany na oryginalną rurę wydechową tłumik SC-Project, dostępny w 2 wersjach kolorystycznych – Titanium Silver i Matt Black.


CRF1100L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS 2024 - DANE TECHNICZNE


SILNIK

Typ

Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy OHC, z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam

Pojemność skokowa

1084 cm3

Średnica cylindra i skok tłoka

92 mm x 81,5 mm

Stopień sprężania

10.5:1

Dopuszczalne Maksymalna

75 kW przy 7 500 obr/min

Dopuszczalne Moment obrotowy

112 Nm przy 5500 obr./min

Poziom hałasu

MT: Lurban 75,0 dB, Lwot 80,5 dB

DCT: Lurban 75,4 dB, Lwot 80,4 dB

Pojemność układu smarowania

MT: 4,8 l

DCT: 5,2 l

SYSTEM PALIWOWY

Zasilanie

Elektroniczny wtrysk PGM-FI

Zbiornik paliwa

24,8 l

Emisja CO2

114 g/km

Zużycie paliwa

SKRZYNIA MANUALNA: 20,5 km/l [4,9 l/100km]

DCT: 20,5 km/l [4,9 l/100km]

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

Pojemność akumulatora

Akumulator litowo-jonowy 12 V-6 Ah

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

Typ sprzęgła

MT: Mokre wielotarczowe ze sprężynami walcowymi, krzywkowe wspomaganie i antyhopping

DCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczowe ze sprężynami walcowymi

Typ skrzyni biegów

6-biegowa manualna (6-biegowa DCT)

Przełożenie główne

Łańcuch z uszczelnieniem O-ring

RAMA

Typ

Częściowo podwójna, kołyskowa

PODWOZIE

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2305 mm x 960 mm x 1475 mm

Rozstaw osi

1570 mm

Kąt pochylenia główki ramy

27,5°

Wyprzedzenie

106 mm

Wysokość siedziska

835/855 mm (opcjonalne niskiego siedzenie 795 mm)

Prześwit

220 mm

Masa własna

MT: 243 kg

DCT: 253 kg

Promień skrętu

2,6 m

ZAWIESZENIE

Przednie

Widelec teleskopowy SHOWA o średnicy wewnętrznej 45 mm i elektroniczna jednostka sterująca (SHOWA EERATM) z regulacją tłumienia dobicia i odbicia, skok 210 mm

 

Tył

Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym Showa, hydrauliczna zdalna regulacja napięcia wstępnego i elektroniczna kontrola tłumienie odbicia i dobicia (SHOWA EERATM), skok koła 200 mm.

KOŁA

Przednie

19M/C x MT2.50 stalowe szprychy, aluminiowa obręcz

Tył

18M/C x MT4.00 stalowe szprychy, aluminiowa obręcz

Opona przednia

110/80-R19M/C 59V (bezdętkowa) Bridgestone Battlax Adventure A41

 

Opona tylna

150/70-R18M/C 70H (bezdętkowa) Bridgestone Battlax Adventure A41

HAMULCE

Układ ABS

2-kanałowy współpracujący z IMU

Wybór trybu pracy ABS z ustawieniami drogowym i terenowym

Przednie

Podwójne pływające faliste tarcze hamulcowe 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu

Tył

Tarcza hamulcowa 256 mm typu „wave” z 2-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. Dwukanałowy ABS z możliwością wyłączenia ingerencji w hamowanie tylnego koła

ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY

Zespół wskaźników

Wyświetlacz LCD, TFT 6,5 calowy multiinformacyjny ekran dotykowy

Reflektor

LED

Światła tylne

LED

Łączność

Bluetooth i Apple CarPlay®/Android Auto® (przewodowy)

USB

Tak

Gniazdo zasilania 12V

Tak

Automatyczny wyłącznik kierunkowskazów

Tak

Quickshifter

Opcjonalnie (tylko skrzynia manualna)

System zabezpieczeń

Immobilizer

Tempomat

Tak

Doświetlanie zakrętów

Tak

Dodatkowe wyposażenie

System ostrzegania o nagłym hamowaniu (ESS), 6-osiowy IMU, system kontroli momentu obrotowego (HSTC) i kontroli unoszenia przedniego koła

Czytaj więcej o marce Honda

Honda MSX125 Grom na rok modelowy 2025
Honda MSX125 Grom na rok modelowy 2025

HONDA MOTOZmodernizowany model MSX125 Grom 2025 jest gotowy do wejścia na rynek europejski z przeprojektowanym nadwoziem i nowymi opcjami kolorystycznymi. 

Tak wyglądał Honda MotoDay'24 w Grupie Gezet
Tak wyglądał Honda MotoDay'24 w Grupie Gezet

HONDA MOTO | To było prawdziwe święto dla miłośników motocykli, które przyciągnęło do Zielonej Góry tłumy pasjonatów jednośladów. Pierwsza edycja Honda Motoday’24 zorganizowana przez Grupę Gezet przeszła do historii. Wydarzenie było pierwszym szkoleniem motocyklowym, organizowane przez salony Hondy Grupy Gezet. W weekend 29-30 czerwca miłośnicy motocykli mieli okazję doskonalić swoje umiejętności pod okiem doświadczonych instruktorów ze Szkoły Jazdy MotoKenner z Wrocławia.

Honda CRF110F na rok 2025
Honda CRF110F na rok 2025

HONDA MOTO | CRF110F na rok 2025 r. otrzymuje nową kolorystykę, która upodabnia go do jego większych braci - CRF250R i CRF450R.

Najnowsze oferty

Honda EM1 e - skuter elektryczny
  • Model: EM1
  • Przebieg: 2 km
  • Napęd: Pas napędowy
  • Rodzaj paliwa: Elektryczny
  • Rok produkcji: 2023
Honda SH 125i ABS, Nowy
Honda SH 125i ABS, Nowy
Dodaj do schowka
  • Model: SH
  • Przebieg: 5 km
  • Napęd: Pas napędowy
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Honda EM1 e - skuter elektryczny
  • Model: EM1
  • Przebieg: 200 km
  • Napęd: Pas napędowy
  • Rodzaj paliwa: Elektryczny
  • Rok produkcji: 2023

Odwiedź nasze salony