Wpływają one znacząco na styl prowadzenia samochodu i nigdy nie występują jednocześnie. Na czym polegają? Jak sobie radzić, gdy samochód zachowuje się nietypowo? Poniżej znajdziesz kilka cennych wskazówek, które pomogą Ci wrócić na właściwy tor jazdy.
-
PODSTEROWNOŚĆ SAMOCHODU - JAK JĄ ROZPOZNAĆ?
Zdarzyło Ci się zbliżyć do krawędzi drogi w trakcie jazdy po łuku, ponieważ auto zareagowało na skręt kierownicy z opóźnieniem? Podsterowność to zjawisko podczas którego pojazd porusza się po większej średnicy okręgu, niż wynikałoby to ze skrętu kierownicy. Dochodzi do niego w wyniku poślizgu kół na przedniej osi. Jest to rezultat chwilowego dostarczenia na przednie koła zbyt dużej mocy. Podsterowność to także skutek rozkładu mas pojazdu z przeniesieniem na front. Efektem jest poszerzenie zakrętu i wyniesienie samochodu na zewnątrz drogi. Podsterowność z reguły dotyczy aut z silnikiem z przodu oraz z napędem na przednią oś.
-
NADSTEROWNOŚĆ POJAZDU - NA CZYM POLEGA?
Jeśli auto zacieśnia łuk zakrętu, a jego przód wchodzi w zakręt mocniej niż tył, prawdopodobnie mamy do czynienia ze zjawiskiem nadsterowności. W wyniku poślizgu kół tylnej osi średnica okręgu, po którym porusza się samochód, ulega zmniejszeniu. Nadsterowność zwykle spowodowana jest nadmierną mocą, która zostaje w danym momencie dostarczona na koła oraz określonym rozkładem mas w aucie. Takie właściwości mają z reguły samochody z napędem na tylną oś. Nadsterowność samochodu może doprowadzić do skierowania przodu auta do wewnętrznej strony oraz jego obrotu wokół osi pionowej.
-
NADSTEROWNOŚĆ I PODSTEROWNOŚĆ - JAK POWINIEN ZACHOWAĆ SIĘ KIEROWCA?
Wraz z kolejnymi kilometrami kierowca przyzwyczaja się do właściwości swojego pojazdu i koryguje łuk zakrętu podświadomie. Manewr, jaki musi wykonać zależy od tego, czy będzie to nadsterowność, czy podsterowność. W przypadku tej pierwszej należy delikatnie popuścić kierownicę, natomiast przy podsterowności trzeba nieco zacieśnić zakręt. W nowoczesnych samochodach kierowca nie musi korygować toru jazdy. Robi to za niego system, który hamuje koło wewnętrzne tylne, jeśli jest to podsterowność. Nadsterowność natomiast wymaga przyhamowania przedniego wewnętrznego koła. Dzięki temu samochód szybko wraca na właściwy tor jazdy.
-
NADSTEROWNOŚĆ A PODSTEROWNOŚĆ
Wiesz już, jaka jest różnica pomiędzy nadsterownością, a podsterownością. Jest jednak coś, co je łączy, a mianowicie obie właściwości wiążą się z zagrożeniem bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów, ale tylko przy dużej szybkości jazdy. Nadsterowność i podsterowność samochodu zwykle nie są uciążliwe dla prowadzącego pojazd. Często nawet nie zdaje on sobie z nich sprawy, dokonując korekty toru jazdy odruchowo. W przypadku gdy auto porusza się ze zbyt dużą prędkością podsterowność i nadsterowność mogą jednak stać się przyczyną wypadku. Ryzyko poślizgu zostaje ograniczone, jeśli kierowca regularnie kontroluje ciśnienie w oponach oraz stan ogumienia.
-
NADSTEROWNOŚĆ I PODSTEROWNOŚĆ - JAK JE WYELIMINOWAĆ?
Istnieje kilka sposobów na ograniczenie poszerzania lub zacieśniania średnicy okręgu w trakcie jazdy po łuku. Nadsterowność i podsterowność pojazdu można niwelować poprzez wprowadzenie zmian w zawieszeniu pojazdu. Wymaga to jednak sporo wiedzy i doświadczenia. Warto przy tym pamiętać, że tylko fabryczne nastawy zawieszenia gwarantują przewidywalne zachowanie auta. Lepiej więc wcześniej skonsultować się ze specjalistą.
Teraz możesz już rozpoznać, jakie właściwości ma Twoje auto. Podsterowność i nadsterowność nie stanowią jednak dużego problemu. Dzięki układowi kontroli trakcji ESP, którego zadaniem jest korygowanie toru jazdy, kierowca nie musi martwić się o bezpieczeństwo na drodze. Warunkiem jest dostosowanie prędkości auta do panujących na niej warunków i zgodna z przepisami jazda. Warto jednak wiedzieć, czym jest nadsterowność i podsterowność pojazdu oraz jak sobie z nimi radzić.
___
źródło: Grupa Gezet