Zdarza się jednak, że migająca kontrolka świec żarowych widoczna jest także podczas jazdy. Taki sygnał powinien zaniepokoić kierowcę i skłonić go do przeprowadzenia kontroli auta. Przyczyną usterki nie muszą być wcale same świece. Często problem dotyczy układu wtryskowego, a nawet włącznika świateł stopu.
Dlaczego miga kontrolka świec żarowych? Najczęstsze przyczyny
Kontrolka świec żarowych nie tylko informuje o ich pracy, ale też o innych usterkach w samochodzie. Znaczenia kontrolki świec żarowych mogą być różne, w zależności od rodzaju auta. Posiadacze pojazdów marki Audi, Ford lub Skoda, w przypadku migającej kontrolki powinni przyjrzeć się bliżej układowi wtryskowemu. Problem może dotyczyć samego wtryskiwacza, ale nie tylko. Często przyczyną jest uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia, czujnik obrotów wałka rozrządu lub sterownik turbosprężarki. Migająca kontrolka świec żarowych w samochodach marki Volkswagen może być związana z awarią włącznika świateł stopu. Zanim więc udamy się do serwisu, sprawdźmy czy działa poprawnie. Często jednak dopiero po podłączeniu do komputera sterującego pracą jednostki napędowej dowiadujemy się, dlaczego miga kontrolka świec żarowych. Paradoksalnie, jeśli świece uległy uszkodzeniu, często jedyne symptomy to nieco dłuższy czas ich pracy przed zimnym rozruchem oraz problemy z uruchomieniem silnika.
Jak sprawdzić świece żarowe?
Właściciele nowoczesnych aut nie muszą się trudzić sprawdzaniem świec. Dzięki zainstalowanemu w samochodzie, zaawansowanemu systemowi, z pewnością się o tym dowiedzą. Jeśli nie mamy pojęcia, jak sprawdzić świece żarowe, możemy skorzystać z fachowej pomocy. Podłączenie do komputera lub wprawna ręka mechanika pomogą w ustaleniu ich stanu. Posiadacze starszych aut często też radzą sobie sami, korzystając z amatorskich, lecz skutecznych sposobów, które umożliwiają kontrolę stanu świec, bez ich wyciągania. Sprawdzanie świec żarowych przeprowadzane jest zwykle przy użyciu kontrolki z żarówką i dwóch przewodów. Pierwszy należy podłączyć do plusowego bieguna akumulatora. Drugi natomiast do wkręconej w głowicę końcówki. Jeśli sprawność świecy jest bez zarzutu, kontrolka z żarówką zapali się. Sprawdzanie świec żarowych nie zawsze jednak jest proste. W niektórych samochodach umieszczono je w miejscach, do których trudno dotrzeć. Należy wówczas odpiąć kostkę od przekaźnika świecy i podłączyć kontrolkę do zasilającego świece przewodu. Niskonapięciowe świece żarowe wymagają zastosowania pomiarów pobieranego prądu lub oporności.
Wymiana świec żarowych – czy można to zrobić samemu?
Zwykle świece żarowe nie sprawiają problemu przez ok. 100 tys. km. Mniej, jeśli auto użytkowane jest wyłącznie w mieście, co wiąże się z częstszym uruchamianiem silnika. Aby dalej jeździć, z reguły konieczna jest wymiana świec żarowych. Należy pamiętać, by nowe świece były dokładnie takie, jak poprzednie. Jeśli awarii uległa jedna świeca, zaleca się wymienić je wszystkie, ponieważ uszkodzenie kolejnych to tylko kwestia czasu. Wielu kierowców zastanawia się, czy może dokonać wymiany samodzielnie. Wykręcanie świec żarowych nie stanowi dużego wyzwania pod warunkiem, że dostęp do nich jest swobodny. Podczas wykręcania jednak możemy złamać jeden z wąskich elementów, co generuje kolejne wydatki. Aby tego uniknąć, trzeba wyposażyć się w specjalny klucz. Jego koszt często jest wyższy, niż wykręcanie świec żarowych w warsztacie. Podsumowując, samodzielna wymiana jest możliwa, lecz nie zawsze opłacalna i niesie za sobą duże ryzyko niepowodzenia. Lepiej więc skorzystać z pomocy specjalistów.
___
źródło: Grupa Gezet