KOLUMNA MACPHERSONA - CO TO JEST?

Kolumna MacPhersona została opracowana już w 1949 roku, lecz rozwiązanie to nadal jest wykorzystywane na dużą skalę, zwłaszcza w autach o mocy poniżej 250 km. Czym jest zaprojektowany przez MacPhersona system? Jakie są jego wady i zalety? W jakich samochodach wdrożono tę konstrukcję? Poniżej odpowiadamy na te i inne pytania!

-

CO TO JEST KOLUMNA MACPHERSONA?

Zacznijmy od podstawowych informacji. Aby zrozumieć rolę systemu, skupmy się na jego budowie. Pomysł MacPhersona polegał na uproszczeniu konstrukcji zawieszenia poprzez przymocowanie koła do nadwozia w dwóch miejscach. Górne połączenie uzyskuje się przy wykorzystaniu łożyska amortyzatora, natomiast dolne, używając wahacza poprzecznego. W kolumnie MacPhersona amortyzatory, zwrotnice i sprężyny stanowią jeden element, który pełni kilka funkcji jednocześnie, m.in. resorującą, skręcającą, tłumiącą i prowadzącą. Podczas kręcenia kierownicą, kolumna obraca się na górnym łożysku. Poszukując w sieci dotyczących systemu informacji, można spotkać się z zapisem łożysko McPhersona lub McPersona. Chodzi jednak o tego samego wynalazcę, który zapisał się na kartach historii motoryzacji, rewolucjonizując konstrukcję przedniego zawieszenia.

-

KOLUMNA MACPHERSONA – BUDOWA

Podstawa kolumny to amortyzator. Jest on połączony z nadwoziem poprzez łożysko, które delikatnie się obraca. Amortyzator wraz ze sprężyną pełni funkcję resorującą i tłumiącą. Tuż za sprężyną znajduje się wahacz poprzeczny ze sworzniem przy kole i tuleją przy nadwoziu. Jego zadaniem jest prowadzenie. Kolumna MacPhersona łączy się ze zwrotnicą, która odpowiedzialna jest za kierowanie pojazdem. Do zwrotnicy przymocowane są końcówki drążków kierowniczych oraz łożysko koła. Element kolumny stanowi również przegub z półosią napędową.

-

ŁOŻYSKO KOLUMNY MACPHERSONA – ZALETY ROZWIĄZANIA

Przyczyną popularności systemu, a zarazem jego największą zaletą jest kompaktowość. Uproszczona konstrukcja zajmuje dużo mniej miejsca, niż w przypadku alternatywnych rozwiązań. Wolną przestrzeń wykorzystano na poprzecznie umieszczony silnik. Dodatkowo, kolumna MacPhersona posiada nieskomplikowaną budowę w porównaniu z innymi systemami, np. zawieszeniem wielowahaczowym. Jest lekka i zwarta, a koszty produkcji i eksploatacji systemu nie są wysokie. Do zalet rozwiązania należy też komfortowe resorowanie. Łożysko MacPhersona stanowi gwarancję stabilności podczas hamowania, a dzięki ujemnemu promieniowi zataczania kierowca może liczyć na zwrotność oraz stateczność pojazdu.

-

ŁOŻYSKO MACPHERSONA – WADY SYSTEMU

Mimo że kolumna MacPhersona uważana jest za uniwersalną, jej zastosowanie w pojazdach o dużej mocy nie zawsze okazuje się satysfakcjonujące dla kierowcy. Auta o sportowym charakterze z reguły posiadają inne zawieszenie. Powód to brak możliwości zastosowania szerokiego ogumienia. Podczas skrętu łożysko MacPhersona obraca się, co prowadzi do zmiany kątów pochylenia kół względem podłoża, a to oznacza mniejszą przyczepność na zakrętach oraz problemy z przekazywaniem momentu obrotowego na koła w trakcie przyspieszenia. Kolumna MacPhersona jest podatna na uszkodzenia. Awarię można spowodować poprzez wjechanie na dużą nierówność. Do wad systemu trzeba też zaliczyć drgania i hałas w kabinie pasażerskiej, wynikające z braku możliwości całkowitej izolacji pracy zawieszenia od nadwozia.

-

ŁOŻYSKO MACPHERSONA – OBJAWY USZKODZENIA

Wraz z kolejnymi kilometrami, zawieszenie zużywa się, siła tłumienia amortyzatorów spada, dochodzi do pękania sprężyn, zniszczenia poduszek i łożysk górnego mocowania. Objawów awarii nie należy bagatelizować, lecz niezwłocznie udać się do serwisu w celu wymiany zużytych lub uszkodzonych elementów. Jak poznać, czy kolumna MacPhersona uległa zniszczeniu? Symptomy usterki w obrębie zawieszenia to charakterystyczne puknięcia podczas skręcania kół. Początkowo ciche, wraz z upływem czasu przybiera na sile. Do innych objawów należą skrzypienie i odczuwalny przy ruchach kierownicy opór. Mimo że łożysko MacPhersona nie jest uznawane za trwałe, jego naprawa nie wiąże się z dużymi kosztami. Wymiana kolumny w niektórych przypadkach może okazać się jednak problematyczna.

-

KOLUMNA MACPHERSONA – W JAKICH AUTACH?

Skoro znamy już odpowiedzi na pytania co to jest kolumna MacPhersona, jakie są jej zalety i wady, warto dowiedzieć się, w jakich autach wdrożono system. Przykładem samochodu z zawieszeniem tego typu jest nowy Hyundai Kona Hybrid, którego moc maksymalna wynosi 43,5 km. Zastosowano w nim kolumnę typu MacPherson z gazowymi amortyzatorami. Głównie jednak rozwiązanie to wykorzystywane jest w autach o mniejszej mocy.

Czytaj więcej

Ford E-Transit z funkcją Pro Power Onboard – zasili betoniarkę, naładuje laptopa i zapewni prąd na koncercie
Ford E-Transit z funkcją Pro Power Onboard – zasili betoniarkę, naładuje laptopa i zapewni prąd na koncercie

FORD | Ford E-Transit, pierwszy w historii marki w pełni elektryczny samochód dostawczy, oferuje 22 możliwości konfiguracji oraz dostęp do nowoczesnych rozwiązań i technologii. Jedną z nich jest system Pro Power Onboard – pierwsze takie rozwiązanie w branży pojazdów dostawczych w Europie.

Doskonałe wyniki: Opel wspiera przyszłe gwiazdy rajdów
Doskonałe wyniki: Opel wspiera przyszłe gwiazdy rajdów

OPEL | Innowacyjna koncepcja rajdów samochodów elektrycznych: Opel Motorsport przywiązuje szczególną wagę do promowania młodych talentów

Najnowsze oferty

Suzuki Vitara 1.4 4WD 2024 FL
  • Model: Vitara
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Suzuki Swift Premium 1.2 83km 2024
  • Model: Swift
  • Typ nadwozia: Hatchback
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Suzuki Vitara 1.4 2WD 2024 Facelifting
  • Model: Vitara
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony

Abarth logo

Abarth

Szczecin
Przejdź do salonu
Alfa Romeo logo

Alfa Romeo

Gdańsk
Przejdź do salonu
Alfa Romeo logo

Alfa Romeo

Szczecin
Przejdź do salonu
Alfa Romeo logo

Alfa Romeo

Zielona Góra
Przejdź do salonu
BAIC logo

BAIC

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
BAIC logo

BAIC

Szczecin
Przejdź do salonu
BAIC logo

BAIC

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Dacia logo

Dacia

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Fiat logo

Fiat

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Fiat logo

Fiat

Szczecin
Przejdź do salonu
Fiat logo

Fiat

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Fiat Professional logo

Fiat Professional

Gdańsk
Przejdź do salonu
Fiat Professional logo

Fiat Professional

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Fiat Professional logo

Fiat Professional

Szczecin
Przejdź do salonu
Fiat Professional logo

Fiat Professional

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Ford logo

Ford

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Honda logo

Honda

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Honda logo

Honda

Szczecin
Przejdź do salonu
Honda logo

Honda

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Honda Motocykle logo

Honda Motocykle

Szczecin
Przejdź do salonu
Honda Motocykle logo

Honda Motocykle

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Hyundai logo

Hyundai

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Hyundai logo

Hyundai

Szczecin
Przejdź do salonu
Hyundai logo

Hyundai

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Isuzu logo

Isuzu

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Isuzu logo

Isuzu

Szczecin
Przejdź do salonu
Isuzu logo

Isuzu

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Jeep logo

Jeep

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Jeep logo

Jeep

Szczecin
Przejdź do salonu
Jeep logo

Jeep

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Kia logo

Kia

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Kia logo

Kia

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Kove logo

Kove

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Mitsubishi logo

Mitsubishi

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Mitsubishi logo

Mitsubishi

Szczecin
Przejdź do salonu
Mitsubishi logo

Mitsubishi

Zielona Góra
Przejdź do salonu
Opel logo

Opel

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Opel logo

Opel

Szczecin
Przejdź do salonu
Renault logo

Renault

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Suzuki logo

Suzuki

Gorzów Wlkp.
Przejdź do salonu
Suzuki logo

Suzuki

Szczecin
Przejdź do salonu