Obecnie można ją znaleźć także w wielu nowoczesnych samochodach, wyróżniających się dobrymi osiągami i ekonomicznym silnikiem. Dlaczego? By podnieść dynamikę pojazdu, ograniczyć spalanie auta i zmniejszyć rozmiar jednostki napędowej. Niestety, niewłaściwie eksploatowana turbosprężarka szybko ulegnie awarii, a jej naprawa lub wymiana wiążą się z dużym kosztem. Jak dbać o turbinę, by nie dopuścić do jej uszkodzenia? To prostsze, niż mogłoby się wydawać.
JAK DBAĆ O TURBOSPRĘŻARKĘ? PRZEDE WSZYSTKIM, CHŁODZIĆ!
Szybka jazda rozgrzewa turbinę, a częste gaszenie silnika bez jej wcześniejszego schłodzenia może na dłuższą metę nie skończyć się dobrze. Wystarczy odczekać 1-2 minuty na wolnych obrotach, by zapewnić turbosprężarce dopływ oleju, co znacznie ułatwi jej schłodzenie. W przeciwnym razie zatrzymany w niej olej ulegnie przegrzaniu i zgęstnieniu. Może też dojść do jego zwęglenia, a w rezultacie obniżenia drożności kanałów olejowych. Jeśli więc nie wiesz, jak dbać o turbosprężarkę, zacznij od chłodzenia. Wiele nowoczesnych aut zostało wyposażonych w system START/STOP, który automatycznie gasi silnik zaraz po zatrzymaniu. To sprzyjające ekologii rozwiązanie wzbudza jednak sporo wątpliwości wśród specjalistów. Producenci zapewniają jednak, że turbosprężarka w tego typu autach została odpowiednio zabezpieczona. Mimo wszystko, wielu mechaników zaleca wyłączanie tej funkcji w samochodach.
JAK DBAĆ O TURBINĘ W SAMOCHODZIE? POSTAW NA ŁAGODNY START
Dociskanie gazu zaraz po uruchomieniu silnika to nie najlepszy pomysł. Zmuszona do pracy, lecz pozbawiona smarowania turobsprężarka szybko ulegnie zniszczeniu. Jazda na wolnych obrotach do czasu, aż rozgrzany olej dotrze do turbiny, pozwoli uniknąć awarii. Po ruszeniu, nie przekraczaj 2500-3000 obr./min. Zimową porą, nie zwiększaj prędkości przez co najmniej kwadrans. Dopiero po tym czasie zyskasz pewność, że turbosprężarka ma zagwarantowane właściwe smarowanie.
JAK DBAĆ O TURBINĘ W DIESLU? UWAŻAJ NA ZANIECZYSZCZENIA
Dostające się do turbiny wraz z powietrzem i olejem zanieczyszczenia mogą przyczynić się do awarii. Istnieje jednak prosty sposób, by tego uniknąć. Jest nim regularna wymiana filtrów powietrza oraz oleju. Objawy uszkodzonej turbiny szybko dadzą o sobie znać, jeśli dojdzie do zapchania kanałów olejowych zabrudzonym i zgęstniałym środkiem smarnym. Stąd już tylko krok do zatarcia turbosprężarki. Poza wymianą oleju i filtrów, warto dbać o stan techniczny auta, kontrolując szczelność przewodu, który łączy filtr powietrza z turbiną oraz sprawność zaworu EGR, zapobiegającemu podniesieniu temperatury spalin. Jak jeszcze dbać o turbinę? Wybierając wysokiej jakości olej, o odpowiednich dla danego auta parametrach.
JAK DBAĆ O TURBOSPRĘŻARKĘ? NIE TYLKO NISKIE OBROTY
Coraz większa liczba kierowców stosuje się do zasad ecodrivingu. Zbyt długa jazda na niskich obrotach może jednak zaszkodzić turbinie. Od czasu do czasu lepiej docisnąć gaz i zwiększyć prędkość, niż ograniczać się wyłącznie do spokojnego tempa, zwłaszcza w przypadku turbosprężarki o zmiennej geometrii. Ecodriving sprzyja bowiem gromadzeniu się osadów, co może doprowadzić do zablokowania kierownicy, która reguluje strumień spalin na łopatkach wirnika. Skoro wiesz już jak dbać o turbinę w samochodzie, możesz znacząco przedłużyć jej żywotność i uniknąć kosztownej awarii. Wystarczy wprowadzić nową rutynę w życie, by odwlec w czasie wizytę w warsztacie i wiążący się z nią niemały wydatek.
OBJAWY USZKODZONEJ TURBINY
Jeśli jednak doszło już do uszkodzenia, nie pozostaje Ci nic innego, jak odwiedzić serwis. Nie odkładaj naprawy w czasie. Konsekwencje bowiem mogą być poważne. Należy do nich m. in. rozbieganie silnika, będące skutkiem zasysania większej ilości oleju silnikowego. Niesprawna turbosprężarka może stać się także przyczyną awarii kolejnych podzespołów. Objawy uszkodzonej turbiny to przede wszystkim dobiegający spod maski hałas i drgania. Jeśli pali się czerwona kontrolka niskiego ciśnienia oleju, nie zwlekaj z interwencją.