IONIQ 5 N W OSTATNIEJ FAZIE TESTÓW NA NÜRBURGRING

W ramach przygotowań do światowej premiery w lipcu, Hyundai Motor Company testuje osiągi swojego IONIQ 5 N – pierwszego w pełni elektrycznego modelu marki N – na wymagającym torze wyścigowym Nürburgring, w Niemczech.

W przypadku IONIQ 5 N, Hyundai Motor połączył zelektryfikowaną globalną platformę modułową (E-GMP) z technologiami i know-how marki N, wywodzącymi się ze sportów motorowych. Tym samym zmaksymalizowano wysokie osiągi pojazdu elektrycznego i sprawiono, że zawiera on w sobie trzy cechy marki N: „łobuz w zakrętach”, „zdolny do jazdy na torze” i „codzienny samochód sportowy”

Aby to osiągnąć, Hyundai Motor połączył siły Centrum Badawczo-Rozwojowego w Namyang, zlokalizowanego w Korei Południowej oraz Europejskiego Centrum Testowego na torze Nürburgring – jest ono przedłużeniem europejskiego centrum badawczo-rozwojowego Hyundaia w Rüsselsheim, w Niemczech, gdzie europejskie zespoły projektantów i inżynierów pracują od 2003 roku. Dzięki stałej obecności na torze, zespół inżynierów Hyundai N jest w stanie skuteczniej rozwijać trwałość oraz dynamikę jazdy swoich pojazdów.


Till Wartenberg, Wiceprezes i szef N Brand & Motorsport w Hyundai Motor: "Nürburgring to miejsce, gdzie każdy model N jest szlifowany do N-tego stopnia, więc nasz pierwszy w pełni elektryczny model N o wysokich osiągach również musi się tu sprawdzić. IONIQ 5 N właśnie zakończył test wytrzymałości na dystansie 10 000 km na Północnej Pętli, co jest ważnym kamieniem milowym potwierdzającym wysoką wytrzymałość auta i jego możliwości na torze wyścigowym. Właśnie rozpoczęliśmy jeszcze jeden test na 10 000 km, aby przekroczyć granice IONIQ 5 N"


Marka Hyundai N od dawna wykorzystuje Nordschleife (Północną Pętlę) do sprawdzania w pojazdach marki N technologii wywodzących się ze sportów samochodowych. IONIQ 5 N nie jest wyjątkiem, pomimo wyzwań technicznych charakterystycznych dla pojazdów elektrycznych. Wydobycie maksymalnej wydajności z pojazdu elektrycznego wymaga ścisłej dyscypliny w zakresie zarządzania ciepłem, a więc też implementacji zaawansowanego oprogramowania. Oznacza to, że każda aktualizacja podzespołów jest dodatkowo potęgowana przez ulepszenia wydajności oparte na odpowiednim oprogramowaniu.

Szczególną uwagę poświęcono trzymaniu w ryzach temperatury w modelu IONIQ 5 N, ponieważ chłodzenie pojazdów elektrycznych jest trudniejsze niż ich odpowiedników spalinowych (ICE). Zwiększono obszar chłodzenia, wykorzystano wydajną obudowę chłodnicy, typową dla N, ulepszono chłodnice oleju silnikowego i akumulatorów, a całość uzupełniono najnowszym osprzętem, podobnie jak w pojazdach z silnikiem spalinowym. Dodatkowo, rozwiązania z dziedziny chłodzenia zostały wzmocnione przez nowe systemy do zarządzania ciepłem, takie jak N Battery Preconditioning i N Race.


Funkcja wstępnego przygotowania akumulatora wstępnie ustawia temperaturę ogniw baterii na najbardziej wydajną energetycznie temperaturę. Funkcja ta jest podzielona na dwa tryby: tryb „Drag” i tryb „Track”, aby towarzyszyć różnym scenariuszom jazdy wyczynowej. W trybie „Drag” ustawiana jest optymalna temperatura do natychmiastowego użycia maksymalnej mocy, natomiast w trybie „Track” najniższa możliwa temperatura akumulatora jest optymalizowana pod kątem pokonania zwiększonej liczby okrążeń.

Funkcja N Race daje kierowcom bardziej bezpośrednią kontrolę nad zużyciem energii, nadając priorytet jeździe w trybach Sprint (Przyspieszenie) lub Endurance (Długi dystans). Sprint to domyślny stan IONIQ 5 N, który oddaje kierowcy pełną moc napędu na żądanie.


Długi dystans to ustawienie maksymalizujące zasięg modelu IONIQ 5 N na torze wyścigowym. Osiąga się to poprzez ograniczenie nagłych skoków mocy, które spowalniają wzrost temperatury i zwiększają wytrzymałość. Systemy zarządzania temperaturą, N Battery Preconditioning i N Race, są bezpośrednim wynikiem podejścia marki N wywodzącego się ze sportów motorowych. Pomaga to kierowcom w planowaniu zużycia energii w celu maksymalizacji osiągów i trwałości. Podczas, gdy tego typu zmiana ustawień normalnie wymagałaby zespołu mechaników i sprzętu, IONIQ 5 N oferuje to za pomocą kilku kliknięć.

Hamowanie regeneracyjne przy użyciu silników to domyślny sposób na wytrącanie prędkości w IONIQ 5 N, a w razie potrzeby hamulce hydrauliczne zapewniają dodatkową siłę hamowania. Inżynierowie Hyundai N zaprojektowali ten wyjątkowy układ hamulcowy z funkcją odzyskiwania energii specjalnie dla modelu IONIQ 5 N, oferując maksymalną siłę hamowania do 0,6 G – co jest wiodącą wartością w branży – dzięki samemu hamowaniu regeneracyjnemu. Hamowanie „silnikami” pozostaje aktywne nawet po uruchomieniu układu ABS, z maksymalną siłą hamowania 0,2 G. Płynne działanie zapewnia niezauważalne dla kierowcy przejście pomiędzy hamulcami regeneracyjnymi i hydraulicznymi.

Hamulce hydrauliczne IONIQ 5 N zostały wzbogacone o większe tarcze o średnicy aż 400 mm, wykonane z nowego lekkiego materiału i zoptymalizowane pod względem przepływu powietrza chłodzącego. Zmniejszona zależność auta od działania tarcz hamulcowych zwiększa ich żywotność, w porównaniu z pojazdami spalinowymi.


Wielu entuzjastów sportowej jazdy otwarcie mówiło o swoim niezadowoleniu z powodu braku informacji zwrotnych podczas jazdy wieloma pojazdami elektrycznymi. Właśnie dlatego inżynierowie N opracowali N Active Sound + i N e-Shift, aby zapewnić kierowcy lepsze doświadczenia, a tym samym pozwolić na bardziej precyzyjną kontrolę nad dynamicznym prowadzeniem auta.

N Active Sound+ składa się z 10-głośnikowego systemu (osiem wewnętrznych, dwa zewnętrzne), który zapewnia kierowcy do wyboru trzy różne motywy dźwiękowe: Ignition, Evolution i Supersonic. Tryb Ignition symuluje dźwięk silnika 2.0 turbo z samochodów marki N, wraz z efektem eksplozji w układzie wydechowym. Evolution to charakterystyczny elektroniczny dźwięk N inspirowany koncepcyjnymi pojazdami N 2025 Vision Gran Turismo i RN22e. Natomiast Supersonic symuluje dźwięk myśliwca, aby dać kierowcom wrażenie pilotowania naddźwiękowej maszyny. Wszystkie opcje dźwięku można dowolnie dostosowywać, aby kierowcy mogli je wybierać w zgodzie z aktualnymi potrzebami.

Z kolei system N e-Shift ściśle współpracuje z N Active Sound+, aby symulować działanie ośmiobiegowej dwusprzęgłowej przekładni (DCT), również znanej ze spalinowych modeli. N e-Shift naśladuje zmianę biegów, kontrolując wyjściowy moment obrotowy silnika i symulując uczucie szarpnięcia między biegami. Celem jest umożliwienie kierowcom bezproblemowego wykorzystania techniki jazdy, dopracowanej przez lata w samochodach z silnikiem spalinowym. To pozwoli uzyskać bardziej wciągające wrażenia z jazdy, które są bliższe pojazdom z silnikiem benzynowym, niż typowym samochodom elektrycznym.

W związku z testem na torze Nürburgring, marka N wypuściła trzeci odcinek „Hyundai N | IONIQ 5 N Teaser”, podkreślający możliwości IONIQ 5 N na torze wyścigowym. Film przedstawia model IONIQ 5 N podczas intensywnych testów wytrzymałościowych na kultowej Północnej Pętli, pokonując ważną próbę na dystansie 10 000 km. Przed rozpoczęciem produkcji, IONIQ 5 N ma przejść dodatkowe testy wytrzymałościowe, ponownie na dystansie 10 000 km, aby potwierdzić zwiększoną wytrzymałość mechaniczną pojazdu oraz bezproblemowe działanie inteligentnego oprogramowania.

Czytaj więcej o marce Hyundai

Nowy model koncepcyjny Hyundai INITIUM 2025
Nowy model koncepcyjny Hyundai INITIUM 2025

Gwiazdą stoiska Hyundai Motor Poland podczas tegorocznych targów Poznań Motor Show jest futurystyczny, napędzany wodorem koncepcyjny SUV – INITIUM

Nowy Hyundai NEXO 2025
Nowy Hyundai NEXO 2025

HYUNDAI | Motor zaprezentował zupełnie nowe NEXO na targach Mobility Show 2025 w Seulu, co stanowi przełom w rozwoju mobilności wodorowej

Nowy Hyundai INSTER 2025 cena w Polsce
Nowy Hyundai INSTER 2025 cena w Polsce

Najmniejszy elektryczny model Hyundaia nareszcie dotarł do Polski

Najnowsze oferty

Hyundai i20 PE 1.2 MPI 79 KM 5MT N-Line MY25
  • Model: i20
  • Typ nadwozia: Hatchback
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Manualna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2025
Hyundai Santa Fe Samochód z jazd próbnych, GWARANCJA, Mały przebieg
  • Model: Santa Fe
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 775 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2024
Hyundai Tucson N-Line ; 7DCT ; Gwarancja ;
  • Model: Tucson
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 27528 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2023

Odwiedź nasze salony