Nowa Honda GL1800 Gold Wing 2024

Honda Gold Wing, wprowadzona w 1975 roku jako bezowiewkowy motocykl o pojemności 1000 cm3, zawsze stanowiła szczytowe osiągnięcie wśród jednośladów przeznaczonych do długich podróży. Jest to motocykl, który przebył bardzo długą własną drogę, rosnąc i zmieniając się w ciągu dziesięcioleci, a jednocześnie budując trwałą reputację luksusowej, komfortowej maszyny o wysokiej jakości.

W roczniku modelowym 2018, w odpowiedzi na zmiany demograficzne i rynkowe, zdecydowano się na radykalne odejście od tego, co stanowiło istotę dotychczasowych udoskonaleń. GL1800 Gold Wing i Gold Wing Tour obrały nowy kierunek rozwoju. Obydwa motocykle skonstruowano od podstaw, dzięki czemu stały się smuklejsze, lżejsze i bardziej zwrotne, a więc przyjemniejsze i łatwiejsze w prowadzeniu. Dodano też wiele nowych funkcji, które ugruntowały reputację Gold Winga jako lokomotywy technicznego postępu w gamie jednośladów Hondy.

W rezultacie Gold Wing zyskał na atrakcyjności i przemówił nowymi argumentami do młodszego pokolenia motocyklistów, którzy być może przeoczyli lub po prostu nie mieli okazji poznać zalet poprzedniego wcielenia motocykla.

W roczniku modelowym 2020 udoskonalono zawieszenie i podwyższono zwrotność przy niskich prędkościach jazdy, co dodatkowo zwiększyło przyjemność z wsłuchiwania się w wyjątkowy puls sześciocylindrowego silnika, nie pozostawiający wątpliwości co do wyjątkowej klasy dosiadanego motocykla. W modelu na rok 2021 Gold Wing otrzymał udoskonalony system audio, od rocznika 2022 był dostępny tylko z przekładnią dwusprzęgłową (DCT). Gold Wing na rok modelowy 2023 zyskał system TPMS, który ostrzega kierowcę natychmiast, gdy zmniejszy się ciśnienie w oponach. Model na rok 2024 otrzyma nową, atrakcyjną kolorystykę.


Silnik i podwozie nowego Gold Winga w roczniku modelowym 2018 zostały zaprojektowane łącznie, z zamiarem przesunięcia pozycji jazdy do przodu motocykla, by uzyskać bardziej zwarte wymiary całej maszyny. Rama z profili aluminiowych jest skonstruowana wokół mocowania przedniego widelca, co pozwoliło na przesunięcie silnika ku przodowi, gdyż przednie koło porusza się w górę i w dół w płaszczyźnie bardziej zbliżonej do pionu, zapewniając jednocześnie wysoką precyzję kontroli ruchów zawieszenia i stabilność przedniej części pojazdu, a to dzięki większej sztywność i mniejszemu tarciu w układzie zawieszenia.

Zoptymalizowany pod względem gabarytów, nowy sześciocylindrowy płaski silnik nie stracił mocy, momentu obrotowego i fascynującej charakterystyki. Dodano elektronicznie sterowaną przepustnicę (TBW) z 4 trybami jazdy: TOUR, SPORT, ECON i RAIN. Zintegrowany układ hamulcowy (D-CBS) zmienia charakterystykę działania w zależności od wybranego trybu jazdy. Wspomaganie startu na wzniesieniu (HSA) i system wyłączania silnika na biegu jałowym ułatwiają użytkowanie i poprawiają sprawność paliwową motocykla. Przekładnia dwusprzęgłowa (DCT) posiada 7 biegów, z czułością sprzęgła, szybkością zmiany biegów i zakresem prędkości obrotowych zmian w górę i w dół dostosowanymi specjalnie do każdego z trybów jazdy. Motocykl w wersji z DCT posiada również funkcję pełzania do przodu i do tyłu.

Gold Wing oferuje połączenie poczucia wolności z czystą radością, jaką daje jazda na stylowym motocyklu o świetnych osiągach. Stylowe, aerodynamicznie ukształtowane owiewki kierują strumienie powietrza wokół kierowcy, elektryczna regulacja położenia szyby pozwala dostosować jej pozycję do preferencji użytkownika, a luksusowe siedzenie zapewnia komfort w czasie całodziennych podróży. Lekki system audio i głośniki gwarantują znakomitą jakość brzmienia. Kolejnymi usprawnieniami, zapewniającymi jeszcze więcej wygody, są: system inteligentnego kluczyka, Apple CarPlay™, Android Auto™ i łączność Bluetooth™.

Nowa Honda GL1800 Gold Wing na rok modelowy 2024 będzie dostępna wyłącznie w pięknym, zupełnie nowym kolorze Matt Armored Green Metallic z brązowymi detalami na obudowie silnika.


Honda GL1800 Gold Wing Tour 2024 (z DCT i poduszką powietrzną kierowcy) będzie dostępna w następujących opcjach kolorystycznych: ▸ Heavy Gray Metallic z detalami w kolorze Graphite Black i brązową osłoną silnika [NOWOŚĆ] ▸ Pearl Glare White z nowymi detalami w kolorze Graphite Black ▸ Beta Silver Metallic/Iridium Gray Metallic

Model GL1800 Gold Wing Tour na rok 2024 (z manualną skrzynią biegów) będzie dostępny wyłącznie w malowaniu Heavy Gray Metallic z detalami w kolorze Graphite Black i brązową osłoną silnika.


Honda GL1800 Gold Wing 2024 - Cennik w Polsce

Cena Hondy GL1800 Gold Wing 2024 nie jest jeszcze znana. Cennik zostanie ogłoszony już wkrótce, wraz z rozpoczęciem sprzedaży modelu w naszych salonach. Ofertę aktualnie dostępnych modeli w sprzedaży można znaleźć tutaj (link)

Honda GL1800 Gold Wing 2024 - Oryginalne akcesoria

Szeroka gama oryginalnych akcesoriów przeznaczonych dla modelu powstała z myślą o zwiększeniu satysfakcji z eksploatacji Hondy Gold Wing. Są one oferowane zarówno osobno, jak i w pakietach.

Pakiet Full Option Goldwing obejmuje następujące akcesoria:
▸ Torby wewnętrzne do sakw oraz maty
▸ Tylny bagażnik
▸ Podpórka główna
▸ Oparcie pasażera
▸ Wysoka szyba
▸ Gniazdo 12 V
▸ Światła przeciwmgielne

Dostępne są również dodatkowe akcesoria:
▸ Zestaw przełączników audio pasażera
▸ Zestaw wzmacniacza mocy
▸ Zestaw głośników tylnych
▸ Przewód zewnętrzny
▸ Oświetlenie bagażnika LED, Światło stop LED, Zestaw wiązki przewodów bagażnika
▸ Zestaw pasków na felgi (dostępne w 3 różnych kolorach)
▸ Osłony przednich zacisków hamulcowych (dostępne chromowane / czarne)
▸ Podstawa bagażnika, panele, torba wewnętrzna, mata i organizer w pokrywie
▸ Chromowana półka bagażnika
▸ Chromowana boczna stopka
▸ Osłony w pełnym rozmiarze lub półosłony (dostępne w kolorze szarym / czarnym)
▸ Wysokie uchwyty dla pasażera
▸ Podłokietniki dla pasażerów
▸ Siedzenie niestandardowe
▸ Zestaw owiewek górnych i dolnych
▸ Szerokie podnóżki kierowcy
▸ Oparcie kierowcy
▸ Przełącznik nożny DCT


Wyposażenie i stylistyka

▸ 7-calowy wyświetlacz TFT zapewnia przejrzystość informacji nawigacyjnych oraz komunikatów systemu audio, w tym wskazań systemu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), który ostrzega o nieoptymalnej jego wartości
▸ Ostre, nowocześnie poprowadzone linie pozwalają cieszyć wzrok mechaniką motocykla
▸ Szyba z elektryczną regulacją kąta i wysokości
▸ Elektroniczne sterowanie przepustnicy (TBW) zapewnia płynną pracę tempomatu
▸ Duża objętość kufrów bagażowych przewidziana na potrzeby weekendowej turystyki
▸ Apple CarPlay™ i Android Auto™ umożliwiają korzystanie ze smartfonów
▸ Całe oświetlenie w technice LED, kierunkowskazy z automatycznym wyłączaniem
▸ System inteligentnego kluczyka ułatwia uruchamianie motocykla i dostęp do przewożonego bagażu
▸ Dwa gniazda USB typu C
▸ Wysoka jakość audio

Dodatkowo w Gold Wing Tour:
▸ Górny kufer o pojemności aż 61 litrów
▸ Wykończenie siedzeń zamszem i syntetyczną skórą, zrelaksowana pozycja pasażera dzięki zmianie kąta oparcia

W liniach Gold Winga wyczuwa się sportowego ducha. Elementy wzornictwa podkreślają w całej sylwetce komfort oraz dynamiczne możliwości podwozia i silnika. Każdy detal prezentuje – tradycyjnie w tym modelu – wyjątkową precyzję montażu, wykończenia i jakości wykorzystanych materiałów. Śmiało pochylona do przodu „twarz” motocykla, z kompaktowymi proporcjami owiewek, tworzy dynamiczny, rozpoznawalny front modelu. Główna linia motocykla, rozciągająca się przez całą jego długość, zwraca uwagę na zróżnicowane funkcje górnej i dolnej części nadwozia. Centralnym elementem jest owiewka z wyrazistymi, płaskimi powierzchniami, a także jej detale poprawiające aerodynamikę. Tworzy to to napięcia, które wskazują na potencjał osiągów, jakie oferuje motocykl.

Jeśli przyjrzymy się poszczególnym elementom i zespołom: zawieszeniu widelca na podwójnych wahaczach, leżącemu, sześciocylindrowemu silnikowi, czy układowi wydechowemu, w każdym dostrzeżemy ich funkcjonalne piękno. Całość wygląda na dzieło ręki jednego konstruktora, sprawia wrażenie wyjątkowej spójności i najwyższego poziomu inżynierii wspomaganej elektroniką. Wygoda, kontrola komfortu termicznego, a co nie mniej ważne, kontrola przepływu powietrza, były bardzo wysoko na liście priorytetów konstruktorów Gold Winga. Owiewka kieruje strumień powietrza wokół kierowcy i pasażera, zapewniając przyjemny chłód delikatnej bryzy. Mała przednia szyba, której położenie jest regulowane elektrycznie przełącznikiem umieszczonym z lewej strony kierownicy, zapewnia doskonałą ochronę przed wiatrem, a jednocześnie – po zmianie ustawienia – daje poczucie przestrzeni i swobody. Kąt nachylenia i wysokość szyby reguluje się bezstopniowo. Opcjonalnie dostępne są: powiększona szyba, w pełni regulowany deflektor chroniący ramiona i górną część ciała oraz stałe deflektory osłaniające łydki i stopy. Siedzenia kierowcy i pasażera są rozdzielone. Kierowca może cieszyć się prowadzeniem motocykla i skoncentrować na tym całą swoją uwagę. Kształt siedzenia pasażera zapewnia wygodę i podparcie, a jednocześnie umożliwia ruchy i łatwy kontakt stóp z podłożem.

Całe oświetlenie wykonano w technice LED. Dolna część reflektorów korzysta z 5 polerowanych soczewek optycznych po obu stronach, aby utworzyć świetlną sygnaturę „Jewel-Eye”. Korzystanie z wiązki świateł drogowych (w górnej części) daje wrażenie stereoskopowe. Przednie kierunkowskazy umieszczone są w obudowach lusterek. Ich działanie przerywane jest automatycznie po wyjściu z zakrętu – analiza różnicy prędkości przedniego i tylnego koła pozwala obliczyć, kiedy należy wyłączyć kierunkowskaz po zakończeniu manewru w każdej sytuacji drogowej.

Prędkość, ustawiona przełącznikiem tempomatu (znajdującym się po prawej stronie kierownicy), jest podczas jazdy pokazywana w lewym dolnym rogu prędkościomierza. Dzięki systemowi elektronicznej przepustnicy (TBW) udało się uzyskać płynne dochodzenie do określonej prędkości, jak i bardzo stabilną pracę, szczególnie podczas jazdy pod górę. Po zakończeniu hamowania z uruchomionym tempomatem, Gold Wing dąży do przywrócenia wcześniej ustawionej prędkości z odpowiednim harmonogramem zmiany biegów.

Luksusowe instrumentarium tworzy unikatowy kokpit motocykla. Dla tarcz wskaźników zegarowych wybrano różne kolory o niskim kontraście z ciemnymi odcieniami, z zewnętrznymi częściami tarcz uformowanymi stożkowo, by wytworzyć poczucie głębi. Pierścień z metalową teksturą otacza każdą z tarcz, a podziałki podświetlone diodami LED wzmacniają głębię i tworzą spokojną, ale efektowną grafikę. 7-calowy, pełnokolorowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny TFT dostarcza komunikaty z systemów informacji i rozrywki (dla audio i nawigacji), a także umożliwia kontrolę nad trybami jazdy i ustawieniami zawieszenia kół. Informacje są wyświetlane w różnych segmentach ekranu w bardzo funkcjonalnym porządku, dzięki czemu kierowca może odczytać wszystkie istotne dane przy minimalnych zmianach pola widzenia. Jasność dostosowuje się automatycznie (przy maksymalnej jasności ekranu wynoszącej 1000 cd), a kierowca może również wybierać spośród 8 jej poziomów. Ciśnienie w oponach jest wyświetlane jako wartość liczbowa w lewym dolnym rogu wskaźników i – nowość w modelu na rok 2023 – jeśli wskazanie odbiega od optimum, kierowca otrzyma szybkie i wyraźnie ostrzeżenie. Emblemat Gold Winga otrzymał honorowe miejsce na konsoli środkowej i na inteligentnym kluczyku. Jego trójwymiarowy, chromowany, dwutonowy wzór łączy w sobie siłę i godność głowy lwa z majestatycznymi skrzydłami orła gotowego do ataku, z wysuniętymi szponami. Inteligentny kluczyk uaktywniający wszystkie systemy motocykla, zawiera także klucz awaryjny. Zapłon i blokada kierownicy mogą być włączane lub wyłączane, gdy tylko kierowca posiada przy sobie inteligentny kluczyk.

Większość właścicieli Gold Wingów jeździ nimi na krótkie, 2-dniowe wycieczki, więc łączna pojemność 3-litrowych kufrów bocznych jest z reguły wystarczająca. Jako opcja dostępne są ekskluzywne, specjalnie zaprojektowane torby wewnętrzne. Osoba posiadająca inteligentny kluczyk może po naciśnięcie przycisku na kufrach odblokować ich zamki. Możliwe jest również tymczasowe odblokowanie zamków za pomocą pilota. Przycisk odblokowujący na inteligentnym kluczu umożliwia pasażerowi natychmiastowy dostęp do kufrów. Hydrauliczne amortyzatorki wygładzają otwieranie i zamykanie. Naciśnięcie i przytrzymanie przycisku wywołania powoduje miganie świateł awaryjnych.Gold Wing jest kompatybilny z Apple CarPlay™ oraz Android Auto™, więc kierowca może wykorzystać spersonalizowane informacje i treści z telefonu, takie jak numery kontaktów i listy odtwarzania muzyki. Zapewniono łączność Bluetooth™, dostępne są też dwa gniazda USB typu C. Lekkie głośniki najwyższej jakości gwarantują znakomite brzmienie i naturalność dźwięku. Dostępny jest również przełącznik sterowania odsłuchem audio dla pasażera, by zapewnić jeszcze przyjemniejszą podróż. Przełączniki są umieszczone w górnej części prawego kufra bocznego i sterują głośnością, wyborem źródła oraz umożliwiają „przewijanie” do przodu odsłuchiwanej muzyki. Mapy i wskazówki nawigacyjne są wyświetlane na 7-calowym, pełnokolorowym ekranie ciekłokrystalicznym TFT w środkowej części zestawu wskaźników. System posiada żyrokompas, co podtrzymuje nawigowanie nawet w tunelach. Rezygnacja z dowolnego punktu trasy lub wybranie opcji "DOM" są możliwe także w czasie jazdy. Aktualizowane mapy oferują możliwość wprowadzenia do 99 różnych punktów orientacyjnych, aby kierowca mógł bardziej precyzyjnie planować podróże.

Pojemność zbiornika paliwa wynosi 21 litrów, a średnie zużycie paliwa 5,5 l/100 km.

GL1800 Gold Wing 2024 - Podwozie

▸ Odlewana z aluminium podwójna rama belkowa
▸ Zawieszenie przedniego koła na dwóch wahaczach i tylne zawieszenie Pro-Arm
▸ System ABS uzupełniający działanie podwójnego zintegrowanego układu hamulcowego (Dual-Combined Braking System, D-CBS)

Podwójna, odlewana rama aluminiowa Gold Winga pozwoliła zmieścić silnik w niewielkiej przestrzeni. Grubość ścianek ramy zoptymalizowano w każdej jej partii, co wpływa na płynną i stabilną jazdę, od prędkości marszowej do maksymalnej prędkości motocykla, biorąc pod uwagę zarówno uwarunkowania ruchu miejskiego, jak i jazdy autostradowej.

Oprócz przesunięcia przedniego koła do przodu przy pełnym ugięciu sprężyny, kolejną zaletą przedniego zawieszenia z podwójnymi wahaczami jest redukcja tarcia ślizgowego (na nierównościach i przy skręcaniu kierownicy), które powstaje w standardowym widelcu teleskopowym w miarę zmiany pionowego położenia koła. We wszystkich obszarach występowania tarcia przy skręcie i skoku zawieszenia zastosowano łożyska, co dodatkowo redukuje tarcie. Skręty kierownicy przekazywane są za pośrednictwem podwójnych wsporników widelca i są również oddzielone od ruchów pionowych koła, tłumionych przez pojedynczy amortyzator, dzięki czemu Gold Wing jest zwinny i łatwy w prowadzeniu. Poprzeczny drążek kierowniczy chroniony patentem łączy kierownicę z przednią osią i trzpieniem, co zapewnia kierowcy całkowicie naturalne wrażenia, dotyczące zachowania przedniego koła.

Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 30,5°/109 mm, przy rozstawie osi 1695 mm. Masa Gold Winga z płynami wynosi 367 kg. Podwójny, zintegrowany układ hamulcowy (D-CBS) optymalnie rozkłada siłę hamowania na przednie i tylne koło. Pojedynczy cyrkulacyjny modulator ABS został zintegrowany z elektronicznym modułem sterującym pracą hamulców, co pozwala utrzymać masę układu hamulcowego na bardzo rozsądnym poziomie. System działa w powiązaniu z bieżącym trybem jazdy, automatycznie dostosowując charakterystyki hamowania do warunków jazdy. Podwójne tarcze przednie o średnicy 320 mm współpracują z 6-tłoczkowymi zaciskami hamulcowymi, natomiast tylna tarcza o średnicy 316 mm otrzymała zacisk 3-tłoczkowy.

Gold Wing korzysta z systemu zawieszenia tylnego koła Pro-Arm z wahaczem umieszczonym po lewej stronie motocykla. Prawa strona służy do dostępu obsługowego i serwisowego. Taki układ pozwala na większą swobodę projektowania, a w gotowym motocyklu ułatwia kontrolowanie maszyny, przyczynia się również do zwiększenia stabilności jazdy. Pro-Link zapewnia progresję zawieszenia i komfort jazdy, a zastosowanie przegubów kulowych eliminuje obciążenia skrętne. Tylna kolumna ma manualną regulację napięcia wstępnego sprężyny.

Silnik

▸ Płaski, sześciocylindrowy silnik o przeciwległych cylindrach, SOHC, 24 zawory
▸ Elektronicznie sterowana przepustnica (TBW) i 4 tryby jazdy różniące się między innymi charakterystykami mocy
▸ Tryby jazdy wpływają także na siły tłumienia w zawieszeniu kół i na pracę hamulców
▸ System wyłączania silnika po zatrzymaniu (Idling Stop), rozrusznik zintegrowany z alternatorem (ISG) i system ruszania na wzniesieniu (HSA)

Aby wykorzystać potencjał podwozia, a jednocześnie utrzymać cenioną przez kierowców moc i odczucia tak ważne dla atrakcyjności i sławy Gold Winga, zastosowano płaski, sześciocylindrowy silnik o pojemności 1833 cm3 z czterema zaworami na cylinder.

Moc maksymalna 126 KM pojawia się przy 5 500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 170 Nm występuje przy prędkości obrotowej 4 500 obr/min. Średnica cylindrów wynosi 73 mm, taki sam jest skok tłoków. Osie lewych i prawych cylindrów przesunięte są względem siebie o 4 mm, a tuleje cylindrowe zostały wykonane z aluminium. Stopień sprężania wynosi 10,5:1. Zastosowano głowice cylindrów typu Unicam. Zawory wlotowe są sterowane za pomocą popychaczy palcowych, a zawory wylotowe za pomocą dźwigienek zaworowych, rozrząd napędza współosiowy wałek dźwigienek dla zaworów wlotowych i wylotowych. Kształty komór spalania dostosowano do 4 zaworów na cylinder, wprowadzając komory daszkowe, z kanałami dolotowymi wywołującymi zawirowanie ładunku trafiającego do cylindrów, co poprawia sprawność spalania. Płaszcze tłoków pokryto warstwą molibdenu, zmniejszając w ten sposób straty tarcia. Zastosowanie elektronicznej przepustnicy (TBW) przyniosło możliwość wprowadzenia 4 trybów jazdy zmieniających charakter i moc silnika, w powiązaniu ze zmianami charakterystyk tłumienia w zawieszeniu kół i ustawieniami systemu hamulcowego D-CBS.

Tryb TOUR jest podstawowym trybem jazdy pozwalającym na połączenie komfortu i mocy. W tym trybie zmiany położenia manetki przyspieszenia przekładają się bezpośrednio, w 100%, na otwarcie przepustnicy. Tłumienie w amortyzatorach i rozkład sił hamowania pomiędzy przednie i tylne koło przyjmuje standardową wartość domyślną.

Tryb SPORT oznacza najostrzejsze przełożenie obrotu manetki przyspieszenia na otwarcie przepustnicy, co zapewnia bardzo łatwe uzyskiwanie dynamicznych przyspieszeń. Tłumienie w zawieszeniu będzie bardziej zdecydowane, zmieni się też siła, z jaką trzeba działać na dźwignię tylnego hamulca.

Tryb ECON oferuje minimalizację zużycia paliwa i ułatwia spokojną jazdę. Przełożenie między manetką a przepustnicą maleje, a tłumienie i siły hamowania powracają do wartości domyślnych.

Tryb RAIN powoduje przemianę motocykla w łagodny pojazd, którym łatwiej się poruszać w trudnych warunkach, po śliskiej nawierzchni. Siły hamowania pozostają na poziomie standardowym, tłumienie w zawieszeniu będzie łagodzone.

Do silnika prowadzą dwa kanały dolotu powietrza, umieszczone z przodu po lewej stronie i z tyłu po prawej stronie. Taka konfiguracja umożliwia zawirowanie powietrza zasysanego do silnika i pozwala na efektywniejsze wykorzystanie całej powierzchni czynnej filtra powietrza oraz na zmniejszenie oporów przepływu. Poprawiono wewnętrzne ukształtowanie obu kanałów, aby dostosować je do pulsacji powietrza generowanej przez silnik w zakresie jego niskich obrotów – poprawia to szybkość reakcji i zwiększa moment obrotowy przy mniejszych otwarciach przepustnicy. Pojedyncza przepustnica przyspiesza przepływ powietrza i reakcje silnika.

W uzupełnieniu głębokiego basowego brzmienia silnika, tłumiki emitują silny puls, bez wytwarzania nadmiernego hałasu. Przekroje poprzeczne rur wydechowych zostały zredukowane o 20% w przypadku dwóch z sześciu cylindrów, powodując zmianę głośności i głębokości dźwięku.

ISG (rozrusznik zintegrowany z alternatorem), jak sama nazwa wskazuje, stanowi połączenie funkcji rozrusznika i alternatora w jednym podzespole. Alternator staje się rozrusznikiem, gdy na jego styki zostanie podane odpowiednie napięcie elektryczne. Masa całego systemu została zmniejszona o około 2,4 kg. ISG wykorzystuje przekładnię o zębach skośnych, redukując mechaniczny hałas pracy.

Kluczowe cechy systemu wyłączania silnika przy zatrzymaniu (Idling Stop), to wyjątkowo cichy rozruch silnika, uzyskany dzięki zastosowaniu ISG oraz poczucie płynności rozruchu, które osiągnięto dzięki kombinacji sterowania DCT i TBW. Po zatrzymaniu się przed sygnalizatorem świetlnym z aktywowanym układem Idling Stop, silnik automatycznie zatrzymuje się po 3 sekundach, a do jego ponownego uruchomienia kierowca musi jedynie przekręcić manetkę przyspieszenia, co natychmiast uruchamia silnik.

System jest sterowany tak, że ciśnienie oleju hydraulicznego jest doprowadzane z wyprzedzeniem do kanału w DCT, co aktywuje sprzęgło podczas uruchamiania silnika, tak więc czas opóźnienia od momentu, gdy kierowca obróci manetkę do ruszenia z miejsca jest redukowany do minimum. Aby zapobiec szarpaniom przy rozruchu, TBW sprawia, że zawór przepustnicy stopniowo otwiera się po obróceniu manetki, a tym samym zapewnia płynne przyspieszenie, godne komfortu Gold Winga. Wyłączanie silnika po zatrzymaniu może być aktywowane lub dezaktywowane przełącznikiem umieszczonym po prawej stronie kierownicy.

Ruszanie pod górę na typowym motocyklu często wymaga jednoczesnego zwalniania hamulców, otwierania przepustnicy i włączania sprzęgła, wszystko to w proporcjach zależnych od stopnia nachylenia drogi. Aby ułatwić zadanie kierowcy Gold Winga, maszynę wyposażono w system ruszania na wzniesieniu (HSA). Po zatrzymaniu się na pochyłości, dalsze ściskanie dźwigni hamulca powoduje szybkie wejście do akcji modulatora ABS generującego ciśnienie hydrauliczne w tylnym zacisku hamulcowym. Podczas ruszania, nawet jeśli dźwignia hamulca jest już zwolniona, ciśnienie hydrauliczne tymczasowo utrzymuje siłę hamowania (przez około 3 sekundy), a więc kierowca może ruszyć z miejsca pod górę, korzystając tylko z manetki przyspieszenia. O aktywności systemu informuje kierowcę wskaźnik HSA.

Przekładnia dwusprzęgłowa Dual Clutch Transmission (DCT)

▸ 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DCT trzeciej generacji w standardzie
▸ Płynna, cicha praca z szybkimi zmianami biegów w górę i w dół
▸ Tryb spacerowy umożliwia motocyklowi “pełzanie” do przodu lub do tyłu
▸ 4 tryby jazdy również korzystają z usług przekładni DCT, w której poprawiono działanie pod kątem przeznaczenia każdego z trybów

Od pojawienia się DCT jako opcji w VFR1200F w 2009 roku, Honda sprzedała w całej Europie ponad 240 000 motocykli wyposażonych w ten rodzaj przeniesienia napędu. System zapewnia stałą, płynną zmianę biegów i bardzo szybko korzystanie z tej przekładni staje się dla kierowcy zupełnie naturalne i oczywiste. Przekładnia korzysta z dwóch sprzęgieł: jednego do rozruchu i do zasprzęglania biegów 1, 3, 5 i 7, a drugiego - do biegów 2, 4 i 6, z wałkiem głównym połączonym z jednym ze sprzęgieł, umieszczonym wewnątrz wałka głównego drugiego sprzęgła, co zapewnia bardzo zwartą budowę przekładni. Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez własne obwody elektrohydrauliczne. Gdy nastąpi zmiana biegów, system wstępnie wybierze następne docelowe przełożenie, używając sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Pierwsze sprzęgło jest następnie elektronicznie rozłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło.

Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, ale sama zmiana jest bardzo wygładzona. Dodatkowe korzyści, to większa trwałość (ponieważ nie można uszkodzić przekładni, źle zmieniając biegi), wyeliminowanie możliwości „zduszenia” silnika, obniżenie stresu w czasie jazdy miejskiej i zmniejszenie zmęczenia kierowcy. DCT pozwala też kierowcy bardziej skupić się na torze jazdy, pokonywaniu zakrętów i punktach hamowania.

System DCT oferuje dwa różne style jazdy – zmiany biegów dokonywane są albo w trybie automatycznym, według przestrzennej mapy wyboru biegu z wykorzystaniem monitorowanych non-stop parametrów jazdy, jak prędkość motocykla, obroty silnika i kąt otwarcia przepustnicy, albo w trybie ręcznym przez kierowcę, za pomocą łopatek umieszczonych po lewej stronie kierownicy. Gold Wing otrzymał przekładnię DCT trzeciej generacji. Po raz pierwszy posiada ona 7 biegów i została zaprojektowana specjalnie z myślą o długodystansowych podróżach. Zmiana biegów jest niezwykle płynna i jednocześnie szybka. Udoskonalono ją także pod kątem manewrowania przy niskich prędkościach jazdy, dzięki krótkim przełożeniom zmniejsza się skok obrotów przy zmianie biegów. W zakresie większych prędkości jazdy biegi zmieniane są tak, by ograniczać obroty silnika. Zarówno przy powolnej, jak i przy szybkiej jeździe uzyskano bardzo wysoki komfort pracy przekładni, dzięki doskonale przebiegającym zmianom biegów w górę i w dół. Dźwięki i szarpnięcia towarzyszące zmianom biegów zostały uwzględnione w trakcie całego rozwoju przekładni trzeciej generacji, czego przykładem są gumowe tłumiki hałasu na obu końcach prowadnicy widelca i ramienia głównego, znacznie zmniejszające wszelkie stuki, występujące podczas zmiany biegów. Pomiędzy sprzęgłem, a wałkiem głównym zainstalowany jest amortyzator sprężynowy, łagodzący gwałtowne zmiany momentu obrotowego występującego na wałku, co zmniejsza hałas i wstrząsy, generowane pomiędzy sprzęgłem, a wałkiem głównym podczas zmiany biegów.

DCT Gold Winga posiada tryb „pełzania” do przodu z prędkością 1,8 km/h i wstecz z prędkością 1,2 km/h, dostępny natychmiastowo po skorzystaniu z przełącznika +/-, umieszczonego po lewej stronie kierownicy. Wałek główny ma konstrukcję dwururową, z zewnętrznym wałkiem głównym (zarządzającym kołami biegów parzystych) połączonym z wałkiem wewnętrznym łańcuchem, a dalej z kołami zębatymi na przeciwległym wale. Taka konstrukcja nadaje zewnętrznemu wałkowi głównemu rolę wałka jałowego biegu wstecznego, dzięki czemu powstał lekki mechanizm o zwartej strukturze ułatwiający cofanie, bez konieczności stosowania dodatkowego wałka jałowego. Podczas aktywacji trybu „pełzania” wykorzystywane są oba sprzęgła DCT: do ruchu do tyłu używane jest sprzęgło nr 1, a do ruchu do przodu sprzęgło nr 2. W ten sposób poruszanie się do przodu lub do tyłu z prędkością pełzania jest teraz możliwe tylko za pomocą sterowania sprzęgłami, bez konieczności zmiany biegów. Ponadto, układ elektronicznej przepustnicy steruje prędkością poprzez dokładną kontrolę poślizgu sprzęgła, utrzymując jednocześnie określoną prędkość obrotową silnika, co zapewniając kierowcy możliwość manewrowania z poczuciem pełnego panowania nad motocyklem w różnorodnych sytuacjach.

Cztery tryby jazdy wspomagane przez DCT, z charakterystyką specyficzną dla przekładni DCT:
Tryb TOUR używa domyślnych ustawień płynnego załączania sprzęgła i zmiany biegów w trybie AT w całym zakresie od niskich do wysokich obrotów.
Tryb SPORT korzysta z bardziej bezpośredniego załączania sprzęgła, z odpowiednio zaprogramowaną zmianą biegów w zakresie średnich i wysokich obrotów.
W trybie ECON załączanie sprzęgła jest delikatniejsze, utrzymane są niskie i średnie obroty silnika oraz standardowe wyczucie zmiany biegów.
W trybie RAIN załączanie sprzęgła jest również delikatniejsze, utrzymane są niskie i średnie obroty silnika, a zmiana biegów w trybie AT przebiega wolniej.

Honda GL1800 Gold Wing - Dane techniczne

SILNIK
Typ Chłodzony cieczą 4-suwowy, 24-zaworowy DOHC, rzędowy 6-cylindrowy
Pojemność skokowa 1833 cm3
Liczba zaworów na cylinder 4
Średnica x skok tłoka 73 mm x 73 mm
Stopień sprężania 10.5:1
Moc maksymalna 93 kW przy 5500 obr/min
Maks. moment obrotowy 170 Nm przy 4500 obr/min
Pojemność układu smarowania 5,6 litra (DCT)
Poziom hałasu (dB) Lwot 76, Lurban 69
Emisja CO2 127 g/km
SYSTEM PALIWOWY
Zasilanie PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
Średnica przepustnicy 50 mm
Filtr powietrza Mokry, z papierowym wkładem
Zbiornik paliwa 21,1 litra
Zużycie paliwa 5,5 l/100 km
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Rozrusznik Zintegrowany z alternatorem (ISG)
Pojemność akumulatora 12V/20AH
Napięcie i prąd alternatora 12 V/120 A
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Typ sprzęgła (DCT) Hhydrauliczne, mokre, wielopłytkowe ciśnieniowe
Typ skrzyni biegów DCT: 7 biegów do przodu i bieg wsteczny
Przełożenie wstępne 1,795 (79/44)
Przełożenia (DCT) 1: 2,167    2: 1,696    3: 1,304       4: 1,038    5: 0,821     6: 0,667     7: 0,522      wsteczny: 1,190
Przełożenie główne Przy silniku 0,972
Przy kole 2,615
Przeniesienie napędu Zamknięty łańcuch
RAMA
Typ Aluminiowa odlewana podwójna kołyskowa
PODWOZIE
Wymiary (dł. x szer. x wys.) Dł.: 2,475 mm
Szer.: 925 mm (DCT)
Wys.: 1340 mm
Rozstaw osi 1,695 mm
Kąt pochylenia kolumny 30,5°
Wyprzedzenie 109 mm
Promień skrętu 3,4 m
Wysokość siedziska 745 mm
Prześwit 130 mm
Masa własna DCT: 367 kg
ZAWIESZENIE
Przód Konstrukcja z podwójnym wahaczem
Tył Pro Link
KOŁA
Przód 130/70R 18
Tył 200/55R 16
Obręcz przednia 18 x MT3,5
Obręcz tylna 16 x MT6,0
HAMULCE
Typ układu Elektronicznie sterowany D-CBS z systemem ABS
Przód Podwójne pływające tarcze 320 mm x 4,5 mm, 6-tłoczkowe zaciski, klocki ze spieku metali
Tył Wentylowana tarcza hamulcowa 316 mm x 11 mm, 3-tłoczkowy zacisk, klocki ze spieku metali


źródło: Honda Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Honda

Honda CRF110F na rok 2025
Honda CRF110F na rok 2025

HONDA MOTO | CRF110F na rok 2025 r. otrzymuje nową kolorystykę, która upodabnia go do jego większych braci - CRF250R i CRF450R.

Honda CRF125F na rok modelowy 2025
Honda CRF125F na rok modelowy 2025

HONDA MOTO | CRF125F gwarantuje radość z jazdy dzięki dobrym osiągom, a wyglądem nawiązuje do jego większych braci startujących w zawodach motocrossowych. Model ten stanowi idealny etap przejściowy dla młodych motocyklistów, którzy przesiadają się z mniejszych modeli CRF50F i CRF110F na większe, bardziej wyczynowe maszyny.

Główne aktualizacje w modelach Hondy z rodziny CRF na rok 2025 i jej nowi członkowie
Główne aktualizacje w modelach Hondy z rodziny CRF na rok 2025 i jej nowi członkowie

HONDA MOTO | Kluczowe modele Hondy z utytułowanej rodziny CRF, czyli CRF450R i CRF250R, od 25 lat otrzymują aktualizacje mające na celu skrócenie czasów okrążeń na wszystkich poziomach zawodów.

Najnowsze oferty

Kove 800X ADV kat. A, abs
  • Model: 800X ADV
  • Przebieg: 5 km
  • Napęd: Łańcuch
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Honda CRF 1100L Africa Twin Adventure Sports, DCT, ES, Demonstracyjny
  • Model: CRF
  • Przebieg: 3800 km
  • Napęd: Łańcuch
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2022
Kove NK125R kat. A1, abs
  • Model: NK125R
  • Przebieg: 5 km
  • Napęd: Łańcuch
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony