HONDA | Jak Soichiro zbudował firmę . Od motorowerów do odrzutowców biznesowych w 70 lat.
Sedan Honda | serii 0 zwycięża nagrodą ,, najlepszy z najlepszych’’ w kategorii koncepcji projektowej na konkursie Red Dot Design Awards
Chociaż hybrydowe jednostki napędowe oficjalnie zadebiutują w NTT INDYCAR SERIES w 2024 roku, zarówno fani wyścigów, jak i entuzjaści samochodów będą mieli okazję zobaczyć zapowiedź nadchodzącej technologii wraz z debiutem Hondy CR-V Hybrid Racer podczas otwarcia sezonu w przyszłym miesiącu na Grand Prix Firestone w Sankt Petersburgu.
„Ten projekt to 'bestia' INDYCAR w 'owczej skórze' Hondy CR-V” — powiedział David Salters, prezes i dyrektor techniczny Honda Performance Development, północnoamerykańskiego oddziału wyścigowego amerykańskiej Hondy i Acury. „CR-V Hybrid Racer to nasze „jeżdżące, zelektryfikowane laboratorium”, w którym sprawdzamy, dokąd utalentowani ludzie z HPD i Hondy mogą dotrzeć z elektryfikacją, technologią hybrydową i paliwami w 100% odnawialnymi. Jest uosobieniem etosu Hondy zapewniającego radość z jazdy, demonstruje elektryfikację i po prostu wstrząsa naszymi przyzwyczajeniami w kulturze motoryzacyjnej i dziedzictwie wyścigowym! Przedstawiamy CR-V Hybrid Racer – czyli „Bestię HPD”!”
Samochód został zaprojektowany i opracowany przez inżynierów z Honda Performance Development (HPD) w Kalifornii oraz projektantów z North America Auto Design Division (NAAD) amerykańskiego oddziału Hondy; następnie zbudowany w Honda Automotive Development Center (ADC) w Ohio przez zespół Honda of America Racing Team (HART). CR-V Hybrid Racer pod nadwoziem standardowej Hondy CR-V Hybrid 2023 skrywa 2,2-litrową, podwójnie turbodoładowaną i zelektryfikowaną jednostkę napędową oraz skrzynię biegów Hondy V6 INDYCAR , tworząc „laboratorium na kołach” dla dalszego rozwoju zelektryfikowanej technologii przez Hondę i HPD.
CR-V Hybrid Racer jest napędzany w 100% odnawialnym paliwem wyścigowym Shell i zawiera wiodące na świecie superkondensatory szkieletowe oraz technologię silników hybrydowych Empel MGU. Podwozie z rur ze stali chromowo-molibdenowej zostało "ubrane" w odpowiednio „hybrydowe” nadwozie zaprojektowane przez NAAD. Od linii bocznej wzwyż Hybrid Racer wykorzystuje standardowe nadwozie ze stali CR-V szóstej generacji, w tym szklaną przednią szybę, szyby boczne, a nawet szyberdach. Dolna połowa ma konstrukcję z kompozytu węglowego, obejmującą masywny przedni splitter i poszerzone błotniki z wylotami powietrza. Wygląd nadwozia uzupełnia równie duże tylne skrzydło i skrócone drzwi kierowcy i pasażera.
„Kiedy studio projektowe dowiedziało się o tym concepcie, mieliśmy już nawiązane świetne relacje z HPD poprzez inne projekty, w tym ACURA ARX-06” - powiedział Dave Marek, dyrektor kreatywny w naszym zespole. "Projekt stał się odpowiedzią na typowe pytanie „co by było, gdyby?” - co, gdyby zostawić CR-V takim, jakim jest, ale dodać sporą dawkę charakteru z udziałem części typowych dla samochodów Indy? Wówczas było to dla mnie jak powrót w myślach do czasów dzieciństwa, kiedy nigdy nie składałem modeli samochodów prosto po wyjęciu z pudełka, a dodawałem cechy samochodów DTM czy japońskich Super GT. W gruncie rzeczy stworzyłem makietę tego pomysłu w 3D, a następnie nasi niesamowici modelarze cyfrowi sprawili, że to zadziałało”.
Gotową Hondę CR-V Hybrid Racer oklejono jedyną w swoim rodzaju folią ze wzorem zaprojektowanym przez Lili Melikian, starszą projektantkę nadwozia. Przyciągający wzrok projekt zawiera wiele ciekawostek i odniesień, które określa się mianem "Easter Eggs", w tym "rentgenowskie" zdjęcia układu napędowego i obwodów elektrycznych INDYCAR SERIES.
„Grafika została zainspirowana hybrydowym układem napędowym auta i przedstawia promienie, które zmieniają swój kolor od Honda Hybrid Blue do Honda Racing Red, co ma symbolizować dwoistość układu napędowego" - wyjaśniła Melikian. "Taki wzór nadaje dynamiki, a także pokazują rozrywkową stronę hasła Power of Dreams. W całym projekcie ukryliśmy również ciekawostki, takie jak zarysy torów wyścigowych sponsorowanych przez Hondę i widok z góry na silnik napędzający Hondę CR-V Hybrid Racer”.
W trakcie opracowywania projekt nosił odpowiednią nazwę kodową: "Bestia", a jego wygląd przypominał sylwetki samochodów wyścigowych GT i samochodów rajdowych Grupy B z lat 80. i 90. XX wieku. Ale technologia pod maską jest wprost z XXI wieku. Honda CR-V Hybrid Racer wzmacnia powiązania między HPD, serią NTT INDYCAR i samochodami osobowymi Hondy, buduje świadomość wokół nowego hybrydowego układu napędowego INDYCAR, który pojawi się w 2024 roku, a także prezentuje radość i moc, jaką dają zelektryfikowane układy napędowe Hondy. Zwraca też uwagę na innowacyjność, kreatywność i możliwości zarówno HPD, jak i Honda Automotive Development Center.
Honda CR-V Hybrid Racer zadebiutuje w dniach 3-5 marca podczas otwierającego sezon wyścigu NTT INDYCAR SERIES Grand Prix Firestone w St. Petersburgu na Florydzie. Unikalny pojazd będzie wystawiany i pokazywany na torze podczas wielu imprez INDYCAR, w tym Grand Prix Acura w Long Beach (14-16 kwietnia); Indy Grand Prix Children’s of Alabama (28-30 kwietnia); Honda Indy 200 w Mid-Ohio (30 czerwca - 2 lipca); Honda Indy Toronto (14-16 lipca); Grand Prix Big Machine Music City w Nashville (4-6 sierpnia); Grand Prix Portland (1-3 września); oraz kończący sezon Grand Prix Firestone w Monterey (8-10 września). Oprócz weekendów wyścigowych INDYCAR, CR-V Hybrid Racer pojawi się dodatkowo na wybranych imprezach w 2023 roku.
Układ napędowy
- Honda HI23TT 2,2-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik V6
- Turbosprężarki Borg Warner EFR7163
- Jednostka sterująca silnika McLaren Applied Technologies Tag 400i
- Przepustnica sterowana przewodowo
- w 100% odnawialne paliwo wyścigowe Shell
- Uruchamiany przez kierowcę generator z silnikiem elektrycznym Empel
- Szkieletowy system magazynowania energii z superkondensatorem
- Sześciobiegowa skrzynia biegów XTRAC, Wspomagana zmiana łopatek Mega-Line
Podwozie i nadwozie
- Podwozie o konstrukcji rurowej z rur chromowanych
- Nowe nadwozie Hondy CR-V Hybrid szóstej generacji od linii bocznej wzwyż
- Standardowa przednia szyba i pozostałe szyby boczne z Hondy CR-V Hybrid
- Niestandardowa dolna część nadwozia z włókna węglowego z poszerzonymi błotnikami
- Uchylane drzwi zapewniające dostęp kierowcy i pasażerowi
- Chłodnica zaadaptowana przez HPD z samochodu Dallara IR-18 Indy
- Tylna część nadwozia typu clamshell z dostępem do jednostki napędowej i układu napędowego
- Niestandardowy przedni splitter i tylne skrzydło zwiększające siłę docisku
Zawieszenie
- Przednie zawieszenie opracowanej przez HPD Acura NSX GT-3 Evo22
- Zawieszenie tylne zaadaptowane z samochodu Dallara IR-18 Indy
- Przednie hamulce Brembo 380mm z Acura NSX GT-3 Evo22
- Niestandardowe tylne hamulce Brembo 355 mm dostosowane do zawieszenia Dallara IR-18
- Opony letnie Firestone Firehawk Indy 500 o bardzo wysokich osiągach
- Opony przednie w rozmiarze 285/35-20; opony tylne 305/35-20
- Dwuczęściowe felgi aluminiowe 2Elle Engineering 20x10,5 z przodu i 20x11 z tyłu
HONDA | Jak Soichiro zbudował firmę . Od motorowerów do odrzutowców biznesowych w 70 lat.
Sedan Honda | serii 0 zwycięża nagrodą ,, najlepszy z najlepszych’’ w kategorii koncepcji projektowej na konkursie Red Dot Design Awards