Każdy kierowca, który rozpoczyna motocyklową przygodę, poszukuje pewnych podstawowych zalet swojego pierwszego motocykla, takich jak łatwe do opanowania podwozie, ekscytujące osiągi silnika i zwinność. Gdyby udało się opakować te zalety w niepowtarzalną, klasyczną stylizację i dodać przydatne elementy wyposażenia, rezultatem byłaby wyjątkowa maszyna, z którą początek doświadczeń zdobywanych na dwóch kółkach byłby czystą przyjemnością.
To właśnie z myślą o nowych kierowcach poszukujących tego rodzaju pakietu Honda wprowadziła w 2017 roku zupełnie nowy model CB125R. Najmniejszy członek minimalistycznej rodziny Hondy – „Neo Sports Café” – został wprowadzony na rynek wraz z modelem CB300R oraz flagowym CB1000R i stanowił nowy, odważny dodatek klasy Premium do szeregu podstawowych maszyn Hondy.
Model na rok 2021 otrzymał nowy, czterozaworowy silnik i znaczące udoskonalenia w przednim zawieszeniu, co pozwoliło CB125R utrzymać przewagę nad konkurentami i miejsce na szczycie listy życzeń wielu młodych motocyklistów.
Model CB125R na rok 2024 wykonał duży krok naprzód, spełniając zaostrzone wymogi dot. emisji spalin, zgodnie z normą EURO5+. Ponadto otrzymał on zaawansowane rozwiązania, takie jak 5-calowy, pełnokolorowy wyświetlacz TFT sterowany całkowicie nowym zestawem przełączników.
Cztery nowe, wyraziste malowania jeszcze bardziej zwiększają atrakcyjność modelu na rok modelowy 2026.
Opis modelu
Przyciągające wzrok wzornictwo jest prawdziwym wyróżnikiem CB125R i dzięki temu łatwo go rozpoznać wśród innych motocykli.
Żwawy, dostarczający mnóstwo radości z jazd i zgodny z normą EURO5+, czterozaworowy silnik DOHC zapewnia solidną moc 15 KM (11,0 kW) i maksymalny moment obrotowy 11,6 Nm. Zawieszenie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP) pozwala poczuć komfort typowy dla większych motocykli. Układ hamulcowy jest również mocną stroną tego modelu: 296-milimetrowa pływająca przednia tarcza jest obsługiwana przez radialnie zamontowany, czterotłoczkowy zacisk z systemem ABS kontrolowanym przez bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU). W roku 2025 arakcyjność modelu wzrosła dzięki pełnokolorowemu wyświetlaczowi o przekątnej 5 cali, sterowanemu za pomocą całkowicie nowego zestawu przełączników. Nowa gama kolorystyczna doda świeżości modelowi na rok 2026.
Model CB125R na rok 2026 będzie dostępny w następujących wersjach kolorystycznych:
Silnik
Model CB125R napędza czterozaworowa jednostka Hondy o pojemności 125 cm3, dysponująca maksymalną mocą – 15 KM (11 kW) przy 10000 obr/min i momentem obrotowym – 11,6 Nm przy 8000 obr/min. Prędkość maksymalna wynosi 105 km/h, przy czym pierwsze 200 metrów ze startu zatrzymanego motocykl pokonuje w czasie 11,3 s. Skrzynia biegów ma 6 przełożeń.
CB125R z roku modelowego 2024 został wyposażony w nowy, mniejszy i lżejszy katalizator w układzie wydechowym, co nie wpłynęło negatywnie na jego wydajność.
Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 57,3 mm x 48,4 mm, ze stopniem sprężania 11,3:1. System zasilania i wtrysku paliwa PGM-FI współpracuje z kanałem dolotowym oraz rurą łączącą z filtrem powietrza i rezonatorem. Układ wydechowy podwieszono pod silnikiem, umieszczając na końcu dwukomorowy tłumik.
Podwozie
Przykładem minimalizmu modelu CB125R jest jego rurowa, częściowo tłoczona, stalowa rama kratownicowa. Wahacz wykonany jest z blachy stalowej o nieregularnym kształcie przekroju. Rama i wahacz zostały zaprojektowane z myślą o zapewnieniu wysokiej, choć nie nadmiernej sztywności wzdłużnej i kontroli nad podatnością na skręcanie, wynikającą z ruchów kół, a jednocześnie zadbano o zachowanie niskiej masy.
Kluczowymi elementami zapewniającymi wytrzymałość podwozia są stalowe, tłoczone płyty mocowania osi wahacza i sam wahacz. Dzięki odpowiedniej konstrukcji tych elementów, rama może zapewnić zwinne prowadzenie, z zachowaniem stabilności i precyzyjnego wyczucia drogi przez kierowcę. Pochylenie główki ramy i wyprzedzenie wynoszą odpowiednio 24,2°oraz 90,2 mm.
Rozkład nacisków na osie przednią i tylną – 51,5% i 48,5% - zapewnia dobre wyczucie przyczepności przedniej opony i łatwe prowadzenie, czemu sprzyja również niska masa motocykla, wynosząca 130 kg (z płynami), a także niewielki rozstaw osi – 1 345 mm. Kierownica o zmiennym przekroju w stylu Fatbar obraca się o 40°, a promień skrętu wynoszący 2,3 m gwarantuje łatwe manewrowanie w ulicznych korkach. Wysokość siedziska wynosi 816 mm.
Przedni widelec USD Showa Big Piston z goleniami o średnicy 41 mm, z rozdzielonym tłumieniem dobicia i odbicia (SFF-BP), wykorzystuje amortyzator z separacją tłumienia w jednej rurze widelca i mechanizmem sprężynowym w drugiej, co zapewnia wysoką skuteczność tłumienia i mniejszą masę. Wraz z zastosowaniem tłoka amortyzatora o większej średnicy, rośnie wyczucie drogi, absorpcja nierówności i kontrola nad motocyklem. Tylna kolumna monoshock nie posiada regulacji napięcia.
Pozostałą część układu jezdnego stanowią: przednia, promieniowo mocowana, pływająca tarcza o średnicy 296 mm, hamowana za pomocą 4-tłoczkowego zacisku Nissin oraz tylna tarcza 220 mm, współpracująca z zaciskiem jednotłoczkowym. Hamowanie obu kół jest kontrolowane przez dwukanałowy system ABS. Jest to zaawansowana wersja systemu, współdziałająca z bezwładnościowym modułem pomiarowym IMU (Inertial Measurement Unit), co zapewnia precyzyjny dobór ingerencji układu ABS w hamowanie przedniego i tylnego koła, w zależności od zachowania pojazdu. Z tyłu zastosowano oponę radialną 150/60R-17, z przodu znajduje się radialna opona 110/70R-17.
Stylizacja i wyposażenie
Wyróżniające się wzornictwo CB125R podąża za niepowtarzalnym językiem stylistycznym "Neo Sports Café" modelu CB1000R, łączącym minimalizm stylu retro z bardzo nowoczesnymi akcentami. W modelu 2024 styl ten został udoskonalony poprzez dodanie całkowicie nowego, 5-calowego, pełnokolorowego ekranu TFT odziedziczonego z modelu CB1000R. Na ekranie dostępne są trzy rodzaje wskazań prędkości/rpm – analogowe lub słupkowe, w zależności od preferencji kierowcy, a także wskaźnik zużycia paliwa, wybrany bieg i konfigurowalny punkt zmiany biegu na obrotomierzu. Obsługa wyświetlacza jest intuicyjna i odbywa się za pomocą nowego zestawu przełączników.
Ostro odcięty tył motocykla jest wyjątkowo kompaktowy i utrzymuje mocowanie tylnego błotnika. Wsporniki podnóżków kierowcy i pasażera wykonano z aluminium.
Pełne oświetlenie LED, włącznie z kierunkowskazami, podkreśla przynależność CB125R do segmentu Premium i przyczynia się do centralizacji masy. Przedni reflektor wykorzystuje dwie charakterystyczne belki świetlne, górną do świateł mijania i dolną do świateł drogowych, a lampa tylna jest wąska i stylowa.
Zbiornik paliwa o pojemności 10,1 litra jest ukryty pod kanciastymi osłonami, a wieńczy go korek wlewu w stylu lotniczym. Przy zużyciu paliwa wynoszącym 2,19 l/100 km (tryb pomiarowy WMTC), CB125R może pokonać ponad 460 km na jednym baku.
Model CB125R 26YM wyróżnia się dużymi logo CB125R na osłonach chłodnicy w kontrastujących kolorach oraz logo Honda Wing na zbiorniku paliwa.
Akcesoria
Do modelu CB125R dostępna jest gama oryginalnych akcesoriów Hondy, zawierająca:
· Manetki z 5 poziomami podgrzewania i funkcją pamięci
· Torbę na tylne siedzenie o pojemności 15 litrów z możliwością powiększenia do 22 litrów, w komplecie z osłoną przeciwdeszczową
Podczas targów EICMA 2025 w Mediolanie we Włoszech Honda zaprezentowała prototyp motocykla V3R 900 E-Compressor wyposażony w silnik V3 z elektronicznie sterowaną sprężarką.