Ford Transit - 60 lat historii

Sześć dekad. Tyle czasu minęło od chwili, gdy z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Ford Transit. Na przestrzeni tych lat w konstrukcji samochodu zmieniło się właściwie wszystko. Oto rozwiązania, które spowodowały, że kolejne odsłony Transita zdobywały zaufanie kierowców i na nowo definiowały, jaki powinien być samochód użytkowy.





Debiut Forda Transita w latach 60.

Gdy w 1965 roku Ford Transit zadebiutował na europejskich rynkach, natychmiast zyskał opinię pojazdu wyjątkowo funkcjonalnego, solidnego i – jak na swoje czasy – nowoczesnego. Był odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie sektora małych firm, rzemieślników i usługodawców na wszechstronny środek transportu. Wyróżniał się m.in. szeroką gamą konfiguracji nadwoziowych oraz bardzo dobrym dostępem do przestrzeni ładunkowej. Z dzisiejszej perspektywy jego wyposażenie może wydawać się spartańskie, ale to właśnie prostota i przemyślane rozwiązania sprawiły, że Transit stał się niezawodnym partnerem codziennej pracy. W ówczesnych materiałach informacyjnych podkreślano, że Transit bardziej przypomina samochód osobowy niż furgonetkę, chwalono szeroko otwierane drzwi przednie i wygodne stopnie. Już pierwsza odsłona Forda Transita oferowała szereg rozwiązań zwiększających komfort podróżujących. Fotel kierowcy miał regulowane oparcie i pozycję siedziska, a wskaźniki zostały umieszczone zaraz przed kierownicą. Sterowanie reflektorami i kierunkowskazami zostało zintegrowane na kolumnie kierownicy. Projektanci zadbali również o bezpieczeństwo. Auto zostało wyposażone w pasy bezpieczeństwa oraz wyścielane osłony przeciwsłoneczne, miękką deskę rozdzielczą oraz pokrętła i przełączniki o zaokrąglonych kształtach. Konstrukcja kierownicy chroniła klatkę piersiową w razie kolizji, a duże lusterka poprawiały widoczność.





Nowoczesne „gadżety” z lat 60 i udoskonalenia w kolejnych dekadach

Ówczesną ciekawostką było „nowoczesne rozwiązanie w służbie kierowcy”, czyli dwustopniowy przełącznik nożny, który umożliwiał obsługę wycieraczek i spryskiwacza bez odrywania rąk od kierownicy. Pozycja pierwsza uruchamiała wycieraczki, druga powodowała, że aktywował się spryskiwacz. Użytkownicy docenili również pedały hamulca i sprzęgła zawieszone u góry, a nie wychodzące z podłogi – przez długi czas było to popularnym rozwiązaniem w autach użytkowych. Dzięki temu wygospodarowano więcej miejsca na stopy, kierowca mógł przyjąć bardziej naturalną pozycję, a do wnętrza kabiny nie przedostawała się woda ani zimne powietrze. W kolejnych latach Ford nieustannie udoskonalał następne generacje Transita wprowadzając nowe rozwiązania. Każda odsłona przynosiła coś nowego, odpowiadając na zmieniające się potrzeby użytkowników.



Rewolucja w latach 80.

Wraz z nadejściem lat 80. Transit zaczął zmieniać się nie tylko z zewnątrz, ale i od środka. Kabina stawała się jeszcze bardziej przyjazna kierowcy, pojawiły się elektryczne szyby i centralny zamek – elementy, które wcześniej były zarezerwowane dla aut osobowych z wyższej półki. Do standardu zaczęły wchodzić lepiej wyprofilowane fotele, solidniejsze wygłuszenie i radioodtwarzacze.





Epoka elektroniki i bezpieczeństwa w latach 90. i 2000.

Na przełomie lat 90. i 2000. Ford Transit wszedł w nową epokę – epokę elektroniki i zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Pojawił się ABS, klimatyzacja, a następnie system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (ESP), które znacząco poprawiały bezpieczeństwo, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych. Do oferty zaczęły wchodzić komputery pokładowe, które informowały o spalaniu, przebiegu czy stanie technicznym pojazdu.





Ford Transit dziś – połączenie tradycji z nowoczesnością

Sześć dekad po debiucie, Ford Transit to już nie tylko dostawczy „wół roboczy”, ale zaawansowane technologicznie narzędzie, które wspiera przedsiębiorców na każdym etapie ich działalności. Wyposażony w inteligentne systemy bezpieczeństwa, zintegrowany z cyfrowym ekosystemem Ford Pro i dostępny w wersji elektrycznej, dzisiejszy Transit łączy praktyczność z nowoczesnością.

Jego najnowsza wersja otrzymała najnowocześniejszy system informacyjno-rozrywkowy Forda SYNC 4, z którego można korzystać za pomocą 12-calowego ekranu dotykowego. Zapewnia on bezprzewodowe aktualizacje, a za jego pomocą kierowcy mogą śledzić m.in. natężenie ruchu na żywo, ceny paliw, pogodę czy dostępność parkingów. SYNC 4 wyznacza także trasy z uwzględnieniem zasięgu pojazdu, zaś Apple CarPlay i Android Auto są dostępne bezprzewodowo. Nowy Ford Transit zyskał również funkcjonalności ułatwiające korzystanie z samochodu – między innymi elektryczny hamulec ręczny, przycisk Ford Power oraz bezkluczykowy dostęp. Na liście wyposażenia można również znaleźć kamery 360 stopni, podgrzewaną przednią szybę czy automatyczne światła i wycieraczki.

W odświeżonym Transicie wprowadzono nowoczesne systemy zwiększające bezpieczeństwo jazdy. Najważniejszą nowością jest funkcja automatycznego hamowania podczas cofania, która wykrywa przeszkody za pojazdem, ostrzega kierowcę, a w razie braku reakcji samoczynnie uruchamia hamulce. Kolejną innowacją jest asystent skrętu – Junction Assist, który za pomocą kamery i radaru monitoruje ruch z naprzeciwka podczas skrętu w lewo. Jeśli wykryje ryzyko kolizji, system automatycznie hamuje, minimalizując zagrożenie. Funkcja ta dostępna jest w połączeniu z adaptacyjnym tempomatem.

Przez sześć dekad Ford Transit konsekwentnie odpowiadał na potrzeby rynku – od pierwszych, prostych konstrukcji z lat 60., przez techniczne udoskonalenia lat 80. i 90., aż po nowoczesne rozwiązania cyfrowe dostępne dziś. Każda generacja wprowadzała konkretne usprawnienia: więcej przestrzeni, lepszą ergonomię, wyższy poziom bezpieczeństwa i technologii.

Dzisiejszy Transit to nie tylko środek transportu – to narzędzie zintegrowane z ekosystemem pracy: z systemami wspomagania kierowcy czy cyfrowym zarządzaniem. Dzięki temu pozostaje jednym z najbardziej uniwersalnych i wszechstronnych samochodów dostawczych na rynku.





źródło: Ford Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.


 

Czytaj więcej o marce Ford

Modele Ford Pro 2025
Modele Ford Pro 2025

Ford Pro całkowicie odświeżył swoją ofertę samochodów dostawczych

Ford - systemy bezpieczeństwa 2025
Ford - systemy bezpieczeństwa 2025

Ford Motor Company nieustannie rozwija systemy i technologie poprawiające bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego

Cztery modele Ford Pro z napędem Plug-In Hybrid
Cztery modele Ford Pro z napędem Plug-In Hybrid

Ford Pro wprowadza na rynek cztery nowe modele z napędem typu Plug-In Hybrid

Najnowsze oferty

Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue Bi- Turbo 210KM A10 4x4
  • Model: Ranger Raptor
  • Typ nadwozia: Pick-up
  • Przebieg: 10 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2025
Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue Bi- Turbo 210KM A10 4x4
  • Model: Ranger Raptor
  • Typ nadwozia: Pick-up
  • Przebieg: 10 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Rok produkcji: 2025
Ford Focus ST-Line X 1.0 EcoBoost HYBRID 155KM A7 Kombi
  • Model: Focus
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2025

Odwiedź nasze salony