Ford Kuga – różne oblicza rodzinnego SUV-a

Kto powiedział, że wielki, wygodny, luksusowy SUV, który bez problemów przewiezie 5-osobową rodzinę wraz z jej bagażem ma być tylko i wyłącznie wyznacznikiem komfortu? Wystarczy jedno naciśnięcie przycisku, by auto zmieniło się z oszczędnego, komfortowego „połykacza” kilometrów w dalekich trasach, w zadziornego przyjaciela kierowcy o sportowym uosobieniu. „Normalny”, „Sportowy”, „Eco”, „Śliska nawierzchnia” oraz „Śnieg/piasek” – to właśnie te pięć trybów jazdy, które są aktywowane przez kierowcę przyciskiem na konsoli pomiędzy przednimi fotelami, potrafi nadać Fordowi Kuga charakteru i możliwości, jakich w danym momencie potrzebuje prowadzący auto.

W jaki sposób zmienia się charakter auta? Układ sterowania trybami jazdy, w zależności od aktualnie wybranego, optymalizuje nie tylko reakcję na ruch kierownicą, ale także zespołu napędowego, czyli ma wpływ na całą charakterystykę prowadzenia auta.

Wybór trybu jazdy prowadzi do zmiany charakterystyki pracy elektrycznego układu wspomagania kierownicy (dostosowuje jego opór i czułość), elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy oraz kontroli przyczepności podczas przyspieszania. Układ elektronicznego sterowania przepustnicą zmienia reakcje na sygnały kierowcy, a optymalizacji ulega także praca skrzyni biegów, która dostosowuje się do wybranego trybu jazdy, podobnie jak układu napędowego na cztery koła – Intelligent All-Whell Drive (opcjonalny w wersji Hybrid).


Jak to działa w praktyce prześledźmy na przykładzie trybu „Sport”. Przecież to właśnie Ford od lat kojarzony jest z perfekcyjnym prowadzeniem i sportowym charakterem. W tym trybie układ napędowy szybciej reaguje na naciśnięcie pedału przyspieszenia, układ kierowniczy staje się bardziej bezpośredni, a bezstopniowa skrzynia biegów dostosowuje charakterystykę pracy i zmienia punkty symulacji zmiany biegu tak, by zapewnić jak największą dynamikę. Dodatkowo w tym trybie dezaktywowany jest układ Auto-Start-Stop. Wszystko to czyni z tego modelu rodzinne auto o prawdziwie sportowym zacięciu, w czym pomagają mocne układy napędowe, takie, jak na przykład 190-konny w wersji hybrydowej HEV i 225-konny w hybrydzie typu PHEV.

Ale Kuga to także idealne auto do jazdy w terenie, szczególnie wtedy, gdy zdecydujemy się wybrać tryb pracy „Śnieg/piasek”, w którym to automatycznie wyłącza się system ESP, co znacznie ułatwia wyjeżdżanie z kopnych pułapek i poprawia skuteczność prowadzenia auta na sypkich nawierzchniach.

Za to na śliskich nawierzchniach najlepiej sprawdzi się tryb pracy „Śliska nawierzchnia”, w którym to wszystkie systemy są podporządkowane jak najbezpieczniejszemu i najbardziej efektywnemu wykorzystaniu przyczepności kół.

Pod drugiej stronie zajdziemy za to tryb ECO, w którym parametry pracy wszystkich układów dostosowują się do tego, by zapewnić jak najlepszą ekonomikę jazdy i jak najniższe zużycie paliwa. I tak, na przykład wersja z napędem Hybrid, przy średnim zużyciu paliwa w wersji FWD wynoszącym średnio 5,4 l/100 (szacowane w cyklu WLTP) daje możliwość przejechania na jednym zbiorniku paliwa nawet 1000 km.

Napęd na cztery koła, a może jazda bezemisyjna?

Wieloraki charakter Forda Kuga to jednak nie tylko zmienne tryby jazdy. To także wybór rodzaju napędu. I tak, miłośnikom jazdy bezemisyjnej oferujemy Kugę z układem napędowym Plug-in Hybrid, czyli hybrydę z możliwością ładowania z gniazdka, która może poruszać się tylko w trybie elektrycznym („EV Teraz”), pokonując „na prądzie” dystans do 88 km. Maksymalna prędkość jaką samochód może osiągnąć w trybie elektrycznym wynosi 135 km/h.W tym modelu – oprócz zmiany trybu pracy układu napędowego, o którym pisaliśmy wcześniej, możemy także indywidualnie dobierać rodzaj pracy ukladu hybrydowego. I tak oprócz trybu „EV Teraz” mamy także do wyboru „EV Później” (preferuje jazdę na silniku spalinowym, by oszczędzić energie elektryczną do póżniejszego wykorzystania) oraz „EV Auto” (łączy w efektywny sposób oba systemy napędu). Czy wiecie, że wykorzystując w 100% tryb elektryczny i regularnie ładując beterię Kugi Plug-in Hybrid, auto zużyje nam jedynie 1,4 l/100 km?

To jednak nie wszystko, co ma do zaoferowania Ford Kuga. Bo oto w wersji Hybrid auto może być wyposażone w innowacyjny napęd na cztery koła – Intelligent All-Wheel Drive. System wykorzystuje sygnały z czujników pojazdu do sterowania układem inteligentnego napędu wszystkich kół. Gdy tylko uzna, że napęd wszystkich kół nie jest potrzebny, moment obrotowy jest pprzekazywany wyłącznie na przednią oś, co znacznie podnosi ekonomikę jazdy. Gdy jednak warunki jazdy wymagają lepszej przyczepności, w czasie krótszym niż mgnienie oka układ może dołączyć napęd tylnej osi . Moment obrotowy jest płynie rozdzielany pomiędzy obiema osiami oraz kołami, w zależności od aktualnego stanu przyczepności każdego z kół. Czyni to z Forda Kuga nie tylko idealne, oszczędne auto w dalekie podróże, ale również znakomity samochód do rodzinnych wypraw w trudniejszym terenie.


źródło: Ford Polska. Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

Czytaj więcej o marce Ford

Nowy Ford Kuga – co czyni go wyjątkowym SUV-em na rynku?
Nowy Ford Kuga – co czyni go wyjątkowym SUV-em na rynku?

FORD | Kuga nowy model to nie tylko gruntownie zmieniony design, który czyni go jeszcze bardziej atrakcyjnym

Odeta Moro – AutentycznE rozmowy w E-Transicie
Odeta Moro – AutentycznE rozmowy w E-Transicie

FORD Odeta Moro swoją przygodę z radiem i telewizją zaczęła ponad dwie dekady temu i do dzisiaj jest wierna swojemu dziennikarskiemu powołaniu

Droga do Dakaru. Seria filmów Ford Performance pokazuje przygotowania do najtrudniejszego rajdu na świecie
Droga do Dakaru. Seria filmów Ford Performance pokazuje przygotowania do najtrudniejszego rajdu na świecie

FORD | przedstawia rozwój Raptora T1+ w specjalnie przygotowanych przez Ford Performance filmowych reportażach

Najnowsze oferty

Ford Puma ST-Line 1.0 EcoBoost 125 KM A7
  • Model: Puma
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Ford Puma ST-Line 1.0 EcoBoost 125 KM A7 dostępny od ręki
  • Model: Puma
  • Typ nadwozia: SUV
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Benzyna
  • Rok produkcji: 2024
Ford Focus ST-Line X 1.0 EcoBoost HYBRID 155KM A7 Kombi
  • Model: Focus
  • Typ nadwozia: Kombi
  • Przebieg: 5 km
  • Skrzynia biegów: Automatyczna
  • Rodzaj paliwa: Hybryda
  • Rok produkcji: 2024

Odwiedź nasze salony